Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:44

MilleniumK schreef:
Het ligt natuurlijk ook aan watvoor paard/pony je hebt. Maar ik blijf erbij dat elke pony, elk paard dagelijks zijn aandacht moet krijgen. Zelf kies ik voor dagelijkse beweging erbij.. Gewoon omdat dat er naar mijn mening bij hoort. Dan heb ik het wel over werkwillige sportpaarden...

Aan de ene kant wil ik zeggen: gelukkig zijn er verschillende meningen... maar op dit gebied niet. Sportpaarden, recreatiepaarden etc maakt niet uit wat voor paard. Een paard is een vluchtdier en wil het liefst lekker in de wei staan met soortgenoten. Niet in een stal en dan blij mogen zijn dat hij een uurtje of wat onder de man mag hobbelen... Tuurlijk vind hij het fijn om dan ff lekker te kunnen lopen. Maar hij staat liever met zijn vrienden op de wei.

Controle dat is inderdaad belangrijk. En voldoende bewegen etc...

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:46

Sammyoo schreef:
Dames, een beetje rustig tegen MilleniumK. Ik ben het ook niet met haar eens, maar ze is pas 16 jaar. Discussieren is iets wat op die leeftijd best moeilijk is.

Oh 16! Tja... dat had ik beter eerst even kunnen nakijken... Thanks!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:52

Ik volg de redenering van MilleniumK wel. Er zijn namelijk paarden die graag aandacht hebben, die echt staan te trappelen om te bewegen/te werken. Dergelijke paarden moet je mijns inziens geven wat ze nodig hebben. Een mentale en fysieke uitdaging.

Niet elk paard is echter zo, waarschijnlijk zijn slechts weinig paarden zo. Bijvoorbeeld: Mijn pony werkt graag voor mij maar niet dagelijks. We gaan graag in het bos mennen, maar als ik meteen de dag erna de koets weer bij haal (of de longeerlijn,...), laat ze zich moeilijker vangen. Haar kan ik dus makkelijk een langere periode vakantie geven omdat het mij nu eenmaal niet zo goed uitkomt.

Als we na de winter weer aan het werk gaan, hou ik er wel rekening mee dat ze enkele maanden amper gewerkt heeft en dus niet meer de conditie van aan het einde van de zomer had.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:53

Ik heb dit soms ook en niet alleen in de winter :o ik werk fulltime en doe meestal ook nog en heleboel overuren waarna ik, als ik thuis kom van mijn werk gewoon geen zin meer heb om te rijden/longeren. Nu met het weer kan ik al helemaal niet met hen werken dus is het meestal maar een aai en een appel of ff lekker poetsen :) paarden hebben er absoluut geen last van en in het voorjaar mogen ze dan weer lekker aan het werk. Ik zie het nu gewoon als een winterstop, wij hebben ook graag vakantie dus waarom de paarden niet :D

Ik sta wel bij een boer die alles zelf doet, dus ik moet niet uitmesten of ze in de wei steken of iets dergelijke, paarden krijgen gewoon aandacht, hun uurtjes buiten en eten ook als ik er niet ben ;)

Millenium, ik ben het ook niet met je eens... Voor paarden is het veel belangrijker dat ze contact hebben met paarden dan met mensen... en dagelijks poetsen in de winter? Dat is echt super slecht, zo poets je hun vetlaag eraf die ze nodig hebben om zichzelf te verwarmen ;) Mijn paarden krijgen normaal dagelijks weidegang (beetje moeilijk nu met die sneeuw) en ik vind het dan niet direct nodig om ze dan ook nog eens dagelijks aan het werk te zetten, ze hebben het eigenlijk ook niet nodig. Moet er nu wel bijzeggen dat ik geen sport paarden heb, ik snap wel dat als je sportpaarden hebt dat die bijna dagelijks moeten gereden worden maar volgens mij heeft de TS recreatie paarden :)

TS geen zorgen maken, je paarden hebben lekker vakantie en als je weer tijd hebt haal je alle uurtjes dat ze geen aandacht hebben gehad zo weer in :D

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:55

suci schreef:
MilleniumK schreef:
Sorry, maar ik vind dat als je een paard/pony heb dat je zelf moet zorgen dat je gewoon genoeg tijd hebt. Ik kan het mezelf echt niet aan doen om mijn paarden zo te behandelen.. Een paard hoort gewoon dagelijks in mensen handen te zijn. Dus allebei horen ze gepoetst te zijn en hun aandacht te krijgen.. Waarom zoek je niet een verzorg(ster)?

Nou dit is dus echt klinkklare onzin! Mensen toch! Waarom moet een paard dagelijks in handen zijn van mensen? Mag jij het me uitleggen. De mens heeft van een paard een rijdier gemaakt. Had net zo goed koeien kunnen zijn.... En poetsen in de winter...als ze 24/7 in de wei staan? Niet doen! Denk aan de natuurlijke vetlaag!

Hoe komt men er nu bij dat paarden gelukkiger zijn als ze in de handen zijn van mensen dan lekker met zijn soortgenoten (die hem volledig begrijpen etc) in de wei?

ik heb het toch over een paard MET dikke deken, niet zonder!?

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:56

suci schreef:
MilleniumK schreef:
Het ligt natuurlijk ook aan watvoor paard/pony je hebt. Maar ik blijf erbij dat elke pony, elk paard dagelijks zijn aandacht moet krijgen. Zelf kies ik voor dagelijkse beweging erbij.. Gewoon omdat dat er naar mijn mening bij hoort. Dan heb ik het wel over werkwillige sportpaarden...

Aan de ene kant wil ik zeggen: gelukkig zijn er verschillende meningen... maar op dit gebied niet. Sportpaarden, recreatiepaarden etc maakt niet uit wat voor paard. Een paard is een vluchtdier en wil het liefst lekker in de wei staan met soortgenoten. Niet in een stal en dan blij mogen zijn dat hij een uurtje of wat onder de man mag hobbelen... Tuurlijk vind hij het fijn om dan ff lekker te kunnen lopen. Maar hij staat liever met zijn vrienden op de wei.

Wil je nu zeggen dat de paarden waar ik mee werk maar 1 uur per dag naar buiten komen?

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:57

suci schreef:
Sammyoo schreef:
Dames, een beetje rustig tegen MilleniumK. Ik ben het ook niet met haar eens, maar ze is pas 16 jaar. Discussieren is iets wat op die leeftijd best moeilijk is.

Oh 16! Tja... dat had ik beter eerst even kunnen nakijken... Thanks!

Waar slaat dit op?

capopjekop

Dat ligt er maar aan hoe je het leest millenium, ik lees het persoonlijk als een algemeen voorbeeld :)

suci

rapido schreef:
wat heeft het voor jullie voor nut om uberhoupt een paard te hebben dan??
je mag hem niet poetsen want dan tast je de vetlaag aan, je mag niet een kwartiertje longeren want dat doe je voor je eigen plezier enz, enz
Als ik jullie moet begrijpen hebben jullie je paard voor de sier staan!?

Het gaat niet over dat je niet een kwartiertje mag longeren, maar het gaat er over dat TS zich rottig voelt dat ze niets doet met de paarden (behalve verzorgen, controleren etc). Maar paarden vinden het fijner om lekker buiten te lopen met vrienden dan een kwartiertje een rondje te lopen. Dus TS hoeft zich niet druk te maken dat ze haar paarden "verwaarloost". En paarden poetsen die buiten staan is niet goed. Voor de vetlaag dus.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:58

capopjekop schreef:
Dat ligt er maar aan hoe je het leest millenium, ik lees het persoonlijk als een algemeen voorbeeld :)

over wat heb je het nu?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:59

Over deze reactie:

MilleniumK schreef:
suci schreef:

Wil je nu zeggen dat de paarden waar ik mee werk maar 1 uur per dag naar buiten komen?

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:00

[quote="capopjekop"]
Over deze reactie:
Ah oke, naja ik lees het op deze manier aangezien ze op mij reageert ;)

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:01

Citaat:
Waar slaat dit op?

Genoeg blijkbaar.
Laatst bijgewerkt door suci op 30-11-10 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:01

wat 'n onzin hier weer
iedere dag borstelen? een paard moet dagelijks in handen van mensen komen? :z
misschien moeten wij mensen die paarden eens minder gaat betuttelen, een paard is een paard en is imo nog steeds 't gelukkigst bij andere soortgenoten waar hij gewoon paard kan zijn.
en of hij nou wel of niet iedere dag geborsteld wordt zal 't paard vrij weinig uitmaken lijkt mij zo...
sommige paarden vinden die aandacht wel fijn, maar paarden gaan echt niet dood zonder menselijke aandacht hoor.. genoeg paarden die gewoon leven als grasmaaier in de weide met andere paarden, en volgens mij zijn die heel gelukkig!
denk vaak zelfs gelukkiger als menig sportpaard wat 23/7 in stal staat en wel iedere dag geborsteld wordt

Nakisha

Re: Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:12

Vanuit het paard bekeken; er is voer, ze kunnen vrij bewegen, ze hebben elkaar... dik voor elkaar toch? ;) Dat is pas een paardenleven. Geen getut en gefrut, geen werk onder het zadel en toch altijd lekker de benen kunnen strekken en aanspraak aan je maatje. Niemand op je rug, geen gedoe.
Ik zie geen problemen. Aandacht is absoluut goed, maar ik vind het overdreven om te stellen dat een paard zonder ''werk'' verkommerd.
Dan moet het inderdaad wel haast een sportpaardje wezen....

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:12

TS, jouw paardjes komen waarschijnlijk niks te kort hoor! Gewoon zo laten, en als je wil en kan een keer lekker gaan kroelen/rijden/poetsen :) Dit is in mijn ogen echt geen must.
Een paard is ook maar een paard.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:14

Een beetje minder mag ook wel rapido :) Het is nergens voor nodig om zo aanvallend uit de hoek te komen.

Heb ik mijn paarden voor de sier staan? Neuh, dan koop ik wel een leuk beeld. Heb ik mijn paarden om ze paarden te kunnen laten zijn? Jup. Hebben ze mij daar voor nodig? Echt niet :D
Vanmiddag stonden er twee harige bontjes bij het hek te hippen. Om mij? Een knuffel? Nee, om de bak eten die ik mee had. Daarna scharrelden ze weer de wei in om samen hun ding te doen "dag baasje, thanks voor het eten maar doeg he!" :+

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:24

Mijn instructrice lacht zich altijd een breuk : als ik mijn (fell) pony 1 keer per week rijd , gaat het als een zonnetje en zou ik zo een dressuur proefje kunnen rijden.
Als ik dan 3 keer per week ga rijden , wat ik buiten de schoolvakantie's van mijn zoon vaak doe, dan is het eén drama!!!
Hij vind me best leuk hoor, maar niet iedere dag aub!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:42

rapido schreef:
wat heeft het voor jullie voor nut om uberhoupt een paard te hebben dan??
je mag hem niet poetsen want dan tast je de vetlaag aan, je mag niet een kwartiertje longeren want dat doe je voor je eigen plezier enz, enz
Als ik jullie moet begrijpen hebben jullie je paard voor de sier staan!?

Natuurlijk is het geweldig om met je paard te rijden. Maar wanneer dat tijdelijk even niet kan (zoals in de winter), dan is dat gewoon geen ramp.
In mijn geval - en die van ts - lopen de paarden dag en nacht buiten, dus beweging krijgen ze wel. Ze hebben de ruimte, ze hebben elkaar, ze kunnen lopen, rondscharrelen, rennen, spelen en bokken, ze hebben hooi en water, wat wil je als paard nog meer. ;) Je doet ze dus niets tekort als je niet kunt rijden.
Het is een ander verhaal wanneer je paard in een box opgesloten staat, maar dat is imo sowieso not done.

En wat er buiten het rijden om zo fantastisch aan is om paarden te hebben, dat hoef ik je toch hopelijk niet uit te leggen?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:45

Op moment kom ik ook niet veel bij me paard, bak is nu ook bevroren dus ja wat heb ik er elke dag te zoeken?? Paard komt de hele dag buiten met ze paardenvriendjes, ze stal en eten worden gedaan.

Dus kom om de dag of om de 2 dagen voor een aai, borstel en een wortel...meer kan ik niet... en kom in de avonduren dus een stukje wandelen is ook niks in het donker langs de weg...

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:05

Hmm, ik denk meer dat je als mens jezelf een schuldgevoel aan praat, dan dat de paarden er nu zo onder lijden hoor. Mijn paard staat op een pensionstal waar hij volledig verzorgd wordt. Hij staat de hele dag in een hele grote wei waar hij beweging genoeg krijgt, krijgt elke dag voldoende eten, stal wordt elke dag uitgemest. Ik werk 4 dagen per week, de andere 3 ben ik bijna de hele dag bij hem en rijden we samen lekker door het bos. En mijn paard ziet er absoluut niet ongelukkig uit..
In de zomer ga ik inderdaad veel meer heen. Ik geef het toe, ik ben een mooi-weerruiter :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:44

mijn paarden zijn ook gewoon paard hoor....alleen met een dekentje op,een glanzend velletje en s'nachts met schone voeten in een schone droge stal....en niet in de bagger.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:48

Een weiland staat echt niet gelijk aan bagger hoor :? Zelfs met al die regen was ons land goed te doen en was het grotendeels droog. Momenteel is het heerlijk droog met het vriezen :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:51

Berdien schreef:
Een beetje minder mag ook wel rapido :) Het is nergens voor nodig om zo aanvallend uit de hoek te komen.

Heb ik mijn paarden voor de sier staan? Neuh, dan koop ik wel een leuk beeld. Heb ik mijn paarden om ze paarden te kunnen laten zijn? Jup. Hebben ze mij daar voor nodig? Echt niet :D
Vanmiddag stonden er twee harige bontjes bij het hek te hippen. Om mij? Een knuffel? Nee, om de bak eten die ik mee had. Daarna scharrelden ze weer de wei in om samen hun ding te doen "dag baasje, thanks voor het eten maar doeg he!" :+
Pardon minder aanvallend uit de hoek komen?
Je word hier aangevallen als je zegt liever wél wat met je paard te doen!
volgens velen ben je dan gelijk iemand die een sportpaard heeft die 23 uur in zijn stal spendeerd.

wat ever! Ga lekker wat nuttigs doen. Je paard zijn beweging geven bijvoorbeeld!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:56

rapido schreef:
Berdien schreef:

Pardon minder aanvallend uit de hoek komen?
Je word hier aangevallen als je zegt liever wél wat met je paard te doen!
volgens velen ben je dan gelijk iemand die een sportpaard heeft die 23 uur in zijn stal spendeerd.

wat ever! Ga lekker wat nuttigs doen. Je paard zijn beweging geven bijvoorbeeld!

Die laatste opmerking vind ik een beetje kinderachtig :o Volgens mij interpeteer je het verkeerd, ik heb namelijk niet het idee dat men je aanvalt omdat je liever wel met je paard wat doet. Dat moet ieder voor zich weten. Ik lees alleen dat mensen hier vinden dat het longeren meer een goed gevoel geeft aan het baasje dan aan het paard. Daar is verder toch niks mis mee? Maar goed, zo interpeteer ik het.