Gezeur omdat pony geen deken heeft? zielig?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vanntje

Re: Gezeur omdat pony geen deken heeft? zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 21:24

helaas heb ik er al geen zeggen schap meer over... ;(

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:27

Livanna schreef:

Hoe bedoel je ? ):

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 21:37

babetta schreef:
Livanna schreef:

Hoe bedoel je ? ):

Er is nogal veel gebeurd zaterdag.. ;(
Ik vind het een beetje asociaal om te zeggen over internet ;)
Maar laat ik het zo zeggen ik heb haar met pijn in mijn hart achtergelaten en veel geluk toegewenst... |(

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:39

Was het jouw pony dan niet? Want ik kan even niet volgen

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 21:40

Dorienn schreef:
Was het jouw pony dan niet? Want ik kan even niet volgen

Ik deelde haar, maar ik was geen eigenaar officieel op papier, maar ben zelf opgestapt hoor ;) ;(
Ik was mondelinge mede-eigenaar, maar het vertrouwen kwam maar van 1 kant en dan houd het op, want wilde geen ruzie ;(
Want het werd van Kwaad naar erger ;(

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:14

jammer voor je .. je had het beste met de pony voor. Maar er zullen nog wel toffe pony's/paarden passeren hoor :)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 18:13

Ja gelukkig hebben veel mensen mij met haar bezig gezien en heb nu dus 3 paardjes aan gebo9den gekregen :D

Whippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:59

Doe wat je altijd gedaan hebt ;)

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:57

keona schreef:
dierenbeul!!!!!! presteren en nog eens presteren,ontspannen zit er dus niet bij voor jou paarden/pony's jammer zeg,ben blij dat ik geen paard van jou ben!!!!!
Mercedes1969 schreef:
:( Even voor iedereen die zo panisch op mijn berichtje reageerde !!!!

Ik dacht dat jullie fanatieke wedstrijdruiters waren ,heb mijn vergist }>

Wij hebben hoog geklasseerde wedstrijdpaarden en pony's , en die laat je
echt niet 24/7 buiten lopen hoor.
Stel je voor kom je de ZZ licht ring in met je overbehaarde paard ,welke niet in
topconditie kan zijn omdat hij/zij al veel energie moet verbruiken om zijn/haar
lichaam op temperatuur tehouden ,ha ha
laat me niet lachen zeg :(
Buitenritjes maken en lichte trainingen zal wel geen kwaad kunnen en ze dan
weer de kou in de gooien..........

Ze komen in bij ons met zulke weersomstandigheden 3× per dag uit de
box voor beweging/dollen en de training.

En inderdaad heb het ook tedoen met de "wilde dieren" in extreme winters.
Hebben zelf herten in ons bos en die voer ik ook bij , of is dat ook ten strengste verboden :D

:D :D :D :D

hoe ben jij :D
dierebeul ik , echt niet
mijn dieren (als je even goed leest) komen in zulke weersomstandigheden 3× uit hun box
(van 4 bij 5 meter) ook om te dollen!!!!
ook worden ze wekelijks lekker gemasseert en komen onder het solarium , mag ook niet zeker :D

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:01

Livanna schreef:
Mercedes1969 schreef:
Even tussendoor,mijn paarden zijn beslist niet zielig hoor.
Zijn in topconditie en presteren top :D
Krijgen juist complimenten over hoe ze presteren en de conditie waarin
ze altijd verkeren :D

Is het alleen belangrijk als je paarden in top conditie zijn en top presenteren?
Ik vind de welzijn en de tijd die ze hebben toch echt belangrijker...
Een paard is een beest geen 1 of andere top sporter helaas maken wij dat er wel van...

Is wel belangrijk voor mij , maar hun gezondheid en welzijn staat nummer 1 hier , zoals
je kunt lezen
En zekers zijn het topsporters !!!!!!!!!

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:13

Livanna schreef:
Twiggy2008 schreef:
Tja :+ , lekker 'belangrijk' dat je paard continu in 'topconditie' moet zijn. :roll:
Geef dan gewoon toe dat je paard het buiten niet redt, omdat JIJ (Mercedes) wil dat ze presteren. ;)

Ik vind heel eerlijk gezegd mijn buitenpaard juist in topconditie :D . Juist omdat 'ie het buiten prima kan redden, ook in extreme omstandigheden. In combinatie met goed bijvoeren en iemand die hem heel goed in de gaten houdt.
Overbehaard??? Meid, het is de natuur!!! En de natuur heeft het erg mooi gemaakt. ;)
Oh, en het image van 'sloom zijn door wintervacht' gaat ook niet bepaald op, hoor.
Je zou nog verbaasd staan..... :D

TS, groot gelijk dat je die deken lekker laat zitten. :)

Precies! ben met je eens verschrikkelijk als je een paard bent van Mercedes... 8)7 :n %)

ja , dat overbehaard is de natuur , helemaal mee eens
maar toen ze in de natuur vrij rond liepen werd er ook niet op gereden , of wel
met/zonder deken ,what ever , ieder voor zich , maar kom bij mij niet aan met vroeger en paarden in de natuur
vroeger liep de mens ook in zijn blote kont , leefden ze prima om verder , maar zou nu na
zoveel jaar niet meer lukken hoor , en dat is voor de paarden net zo }>
maar goed we dwalen helemaal af , ha ha ha

maar een paard zijn van mercedes is niet zielig hoor en daar hoef je echt geen medelijden
mee te hebben , ha ha
mijn paarden en pony's worden gelukkig allemaal eigenlijk heel erg oud , dus twijfel
niet aan mijn verzorging graag *D

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:19

Livanna schreef:
Mercedes1969 schreef:
:D Niet mee eens!!!!
Paarden en ponies waar gewoon mee getraint wordt , horen nu met dit weer
niet 24/7 in het land te staan.
Een deken is GEEN overbodige luxe hoor ,en ze gaan er met dit weer
absoluut niet onder zweten hoor ,ook niet naar het rijden.
De rest waar dus niet opgereden wordt,geen probleem buiten of ze het leuk vinden
met dit weer is maar de vraag !!!

Gelukkig staan er nu niet veel stakkers meer 24/7 buiten!!!

Pardon? mee je dit nu echt?
Hoe denk je dat een paard in het wild leeft....
Heb je wel eens gekeken hoe vaak een paard die 24/7 buiten staat in zijn schuilstal staat?
Nou ik kan je vertellen dat valt heel vies tegen! ze staan alleen in hun stal tegen de zon... en niet tegen regen of wind of sneeuw, dus hoezo stakkers?
Hou je paard lekker natuur, als je paard zwet door zijn vacht dan stap je hem wat langer uit..... ik zi ehet probleem daar niet van (al heb ik wel een heel makkelijk droog rijdend paardje)
Ik vind jou tekst heel schokkend, echt waar...

yep , meen ik echt
we hebben het niet over wilde paarden toch :D
nee , wij houden onze paarden niet alla natuur
wij hebben sportpaarden van nu , geen natuur paarden
daar zijn de warmbloeden niet voor gefokt
niks schokkend aan hoor

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:29

Mercedes, dat je het nog niet opgeeft, dit is serieus een discussie zonder eind, iedereen heeft wel wat op te merken.. ik heb zoiets van een paard gaat niet dood van 24/7 buiten, maar ook niet van een gedeelte buiten en de rest binnen.

maar om de mening van Mercedes nou schokkend te noemen, vind ik een beetje ver gaan hoor, aan haar verhalen te lezen komen die paarden ook echt niets te kort. Schokkend vind ik het als je een paard scheert, buiten zet zonder deken, hoeven uit laat groeien, geen hooi krijgt als het sneeuwt, en dat is natuurlijk een overdreven voorbeeld, maar dat zou ik schokkend noemen, en niet wat mercedes zegt.. maargoed, wie ben ik?

Edit: ik zie nu net dat ik een beetje offtopic ben. Mijn paard heeft wel dekens op, omdat ik haar vacht wat korter wil houden, maargoed als dat niet werkt heb ik daar ook geen problemen mee, tot nu toe gaat dat prima ;). ze gaat zoveel mogelijk naar buiten, iedere dag, tenzij de wei keiiihard is, maar dat vind ik ook gevaarlijk eerlijk gezegd.
Mijn bijrijdpaard staat ook heel veel buiten, maar die heeft geen deken op. En ik vind dat dus ook niet zielig of wat dan ook, het gaat prima met hem. Hij is wel een onwijs dikke knuffelbeer geworden haha, maar we rijden ook niet veel met hem, dus met zweten komen we met hem ook niet in de problemen.
Laatst bijgewerkt door Niobe op 15-12-10 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:35

Mercedes1969 schreef:
ja , dat overbehaard is de natuur , helemaal mee eens
maar toen ze in de natuur vrij rond liepen werd er ook niet op gereden , of wel
met/zonder deken ,what ever , ieder voor zich , maar kom bij mij niet aan met vroeger en paarden in de natuur
vroeger liep de mens ook in zijn blote kont , leefden ze prima om verder , maar zou nu na
zoveel jaar niet meer lukken hoor , en dat is voor de paarden net zo }>
maar goed we dwalen helemaal af , ha ha ha

maar een paard zijn van mercedes is niet zielig hoor en daar hoef je echt geen medelijden
mee te hebben , ha ha
mijn paarden en pony's worden gelukkig allemaal eigenlijk heel erg oud , dus twijfel
niet aan mijn verzorging graag *D

En dus? Mijn buitenpaard is wel zielig? En wordt niet oud?
Ik weet niet, hoor, maar heb ik het ergens over vroeger? Wat ik gewoon niet snap zijn jouw opmerkingen over 'stakkers die nu buiten staan' e.d. Mijn buitenpaard met hele dikke teddyberenvacht, wat idd prachtig door de natuur is gemaakt en waar ik dol op ben, juist omdat het zo knap bedacht is :D , is helemaal geen stakker. Heeft nergens last van hoor. :D
Ik kan niet helemaal begrijpen hoe je er toch bij komt dat een gezond, normaal paard het buiten niet red zonder deken. Dat is echt enorme onzin namelijk. Even buiten het scheren/manier van rijden e.d. om. Want dat zijn dingen die je als mens voor je paard beslist, je kunt ook anders kiezen, en natuurlijk als je die vacht er af haalt, wordt het een ander verhaal. Daarom begin ik daar ook niet aan en pas ik de training aan. Het is niet anders. :P
Zo noem ik het maar even voor het gemak, en mijn paard (en al die anderen die ik jarenlang heb meegemaakt) doet of doen het prima. ;) Die van mij is nog niet bevroren in elk geval. En de rest van de kudde ook niet, hoor. :D

Jouw beschrijving over buitenpaarden die nu nog buiten staan, klinkt voor mij totaal niet herkenbaar in elk geval. :n
En nogmaals, dan heb ik het niet over oude en/of zieke en/of geschoren paarden e.d. ;)

Niobe; lees de eerste posts van Mercedes even goed door, dan snap je waar men over valt misschien. ;)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:45

Ik dacht dat ik ze allemaal gelezen had, gaat het dan vooral om de "stakkers die 24/7 buiten staan"? Als dat zo is, dan sorry, ik dacht dat het ging om hoe zij met de paarden omging, mijn fout en excuus!
Ik vind die opmerking ook wel wat te ver gaan, zeker weten. Zoals ik al zei mijn bijrijdpaard staat ook zo en dat knuffelbeertje is zeker geen stakker. En hoe het zit met fokken van warmbloedpaarden zoals ik net las, geen idee hoe dat werkt, maar ik weet zeker dat als ik mijn paard al in de herfst zonder deken buiten had gezet dat ze dan nu ook inmiddels een vacht had van hier tot tokio en verder.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:09

Niobe, daar ging het mij in elk geval om. ;)
'Mijn stakker' staat altijd buiten, heeft de winter van vorig jaar ook super doorstaan. Hij is het type die nou eenmaal graag buiten is, in weer en wind, op stal is 'ie niet te harden. Ook niet met 3x daags er uit, dat is voor hem gewoon geen leven. Ik kan er ook niets aan doen, zou soms bij rotweer ook wel eens willen dat hij 'lekker warm' binnen stond, dan hoef ik 's nachts niet wakker te liggen. :+
Maar ja, ik ben een mens. Hij is een halfwild paard. :D

Zo leeft hij het liefst en hij straalt alles behalve 'stakkerigheid' uit, hoor. ;)
En dan word ik wel eens een beetje moe van mensen die voornamelijk stalpaarden gewend zijn en het maar niet willen snappen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:37

Niobe schreef:
En hoe het zit met fokken van warmbloedpaarden zoals ik net las, geen idee hoe dat werkt, maar ik weet zeker dat als ik mijn paard al in de herfst zonder deken buiten had gezet dat ze dan nu ook inmiddels een vacht had van hier tot tokio en verder.

Zeker weten. ;)
Ik heb twee warmbloeden en zij hebben een heerlijke, dikke wintervacht.

De wintervacht is niet "weggefokt".
Dat er van veel paarden mietjes wordt gemaakt, ligt aan de houderij. Veulens worden vaak al binnen gezet tegen de winter.
Veulens die buiten blijven (of bijv. naar Polen gaan in de opfok) redden zich ook prima met hun wintervacht. En dat verandert echt niet 'zodra ze paard zijn en bereden gaan worden'. :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:40

Twiggy, dat jou paard geen stakker is, is wel bekend. Die is, net als veel anderen, heel goed in staat om in de omstandigheden die jij hem biedt een lekker leven te hebben. Maar er zijn wel degelijk "stakkers" die 24/7 buiten moeten blijven en daar niet de goede omstandigheden voor krijgen. En in die gevallen ben ik het wel met Mercedes eens dat het om stakkers gaat.
Niet ieder paard is geschikt voor 24/7 buiten en niet iedere locatie is geschikt voor 24/7 buiten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:47

Waarom zou je pony een deken moeten? Is ze ziek soms?

Dekens is zo'n onzin... paard kan prima zonder. En oke, als je 'm scheert. En ik kan me ook voorstellen dat je er even een zweetdekentje op gooit als hij erg zweet. Maar verder... alleen als ze ziek of oud zijn en zichzelf niet goed warm kunnen houden ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:22

Waratje schreef:
Twiggy, dat jou paard geen stakker is, is wel bekend. Die is, net als veel anderen, heel goed in staat om in de omstandigheden die jij hem biedt een lekker leven te hebben. Maar er zijn wel degelijk "stakkers" die 24/7 buiten moeten blijven en daar niet de goede omstandigheden voor krijgen. En in die gevallen ben ik het wel met Mercedes eens dat het om stakkers gaat.
Niet ieder paard is geschikt voor 24/7 buiten en niet iedere locatie is geschikt voor 24/7 buiten.

Dat heb ik ook al veel eerder aangegeven in dit topic, hoor. O.a. over het oudje van mijn vriendin (pony van 38 jaar). ;)
Ben daar zeer duidelijk in geweest, maar dan krijg je me een antwoorden terug, waarvan ik denk :roll:
Maar dat terzijde, dat is wel te lezen in het hele topic.

Ik vind het ook zielig als een paard het niet trekt buiten. Net als dat ik het zielig vind als een paard het niet trekt binnen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:36

Haha grappig dat zo'n topic altijd uitloopt op dezelfde discussie..
Oke, er zijn mensen die denken dat het sjielugh is om een paard zonder deken 24/7 buiten te zetten,
en er zijn mensen die het sjielugh vinden om je paard 20/7 of langer binnen te zetten, en bij de laatste groep hoor ik..
Maar er is nooit iemand die deze discussie zal winnen denk ik..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:37

Twiggy2008 schreef:
Ik vind het ook zielig als een paard het niet trekt buiten. Net als dat ik het zielig vind als een paard het niet trekt binnen.

Helemaal mee eens ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:38

Sodeletuut schreef:
Haha grappig dat zo'n topic altijd uitloopt op dezelfde discussie..
Oke, er zijn mensen die denken dat het sjielugh is om een paard zonder deken 24/7 buiten te zetten,
en er zijn mensen die het sjielugh vinden om je paard 20/7 of langer binnen te zetten, en bij de laatste groep hoor ik..
Maar er is nooit iemand die deze discussie zal winnen denk ik..

Dat oudje van mijn vriendin staat overdag nu ook gewoon buiten met dikke dekens op, hoor. Maar wel lekker buiten, waar ze haar oude benen kan strekken. En dan de nachten binnen. Vind ik een prima manier, maar ja, er zullen vast mensen zijn die dat beestje zagen staan in de kou overdag en dachten 'oooooooooooh, wat sieluggggg'. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:38

Waratje schreef:
Twiggy2008 schreef:

Helemaal mee eens ;)

Ja toch? ;)
En er zijn nog zoveel nuances met dit koude weer mogelijk.......

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:41

Twiggy2008 schreef:
Dat oudje van mijn vriendin staat overdag nu ook gewoon buiten met dikke dekens op, hoor. Maar wel lekker buiten, waar ze haar oude benen kan strekken. En dan de nachten binnen. Vind ik een prima manier, maar ja, er zullen vast mensen zijn die dat beestje zagen staan in de kou overdag en dachten 'oooooooooooh, wat sieluggggg'. ;)

En als ik dat zie denk ik; wat heerlijk zeg, zo'n oudje lekker in de wei! En tsja, oudjes kunnen zich minder goed warm houden over het algemeen, dus dan kan een dekentje naar mijn mening geen kwaad hoor.. Want als het warmhouden ze wel lukt, vallen ze over het algemeen veel af omdat ze al hun energie stoppen in het warm houden. Dus een dekentje kan dan een hoop schelen..