hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:04

Sodeletuut schreef:
Ik ben zo benieuwd wat alle mensen zeggen die hun paarden in de winter dag en nacht binnen hebben staan... :)

die van mij heeft net 24/7 op de zomer weide gestaan
en ik heb zelf gevraagd of hij nu de hele winter op de wei met de container mocht komen te staan 24/7
dit kon gelukkig een paard is het beste lekker buiten niet in een opfok stal met 6 a 7 paarden bij elkaar vind ik helemaal niets
maar dat vind ik weet zeker dat er best mensen zijn die dit zielig vinden maar ik wil hem echt niet 24/7 in die loopstal

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:05

Ik zou ook zeggen 24/7 (met geruime uitloop en stal).
Maar ik heb die mogelijkheid nu eenmaal niet en ik moet zeggen, mijn paard zou hier ook geen paard voor zijn. Ik merk heel erg aan haar dat zij zich dan stierlijk zou vervelen. In de zomer staat zij 24/7 op het land, en is dan echt opgelucht en blij als ik haar uit het land haal en staat gewoon in staking als ik haar er na het ritje weer inzet....
Ze staan in kuddeverband, dus daar ligt het niet aan.
Ze vind haar stalletje nou eenmaal lekker snachts ;)
In de winter staan ze met zn 6e op de paddock de gehele dag (van ong 09.00 tot ong 17.00 maar dat ligt aan het weer) en staan dan te dringen en rennen er het liefst allemaal tegelijk uit. haha.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:09

Bij ons hebben ze een grote schuilschuur tot hun beschikking (als je er boxen in zou maken kunnen er 6 standaardboxen in). Voor mijn veulen en haar veulenmaatje hebben we in een hoek van de schuur een stuk bedekt met stro zodat ze als ze willen ze ook droog binnen kunnen liggen. De bak is bijna altijd droog tenzij het echt ontzettend heeft geregend dus in principe hebben ze buiten ook altijd een droge ligplek. Over het algemeen gebruiken de volwassen paarden de schuur in de zomer het meest om even uit de hitte te kunnen. Ze kunnen dus kiezen wat ze doen binnen of buiten maar het meest van de tijd kiezen ze voor buiten.
Voor mij is het meest ideale ook 24/7 de mogelijkheid hebben om naar buiten te gaan, maar inderdaad het moet wel in het redelijke blijven. Als ze tot aan hun knieen in de bagger staan, geen/ weinig ruwvoer hebben, en geen droge plek om te liggen zou ik ze ook niet 24/7 buiten laten staan. Ik heb mijn KWPN'er ook altijd overdag buiten gehad en 's nachts op stal, die had dan ook te tijd om zijn eigen portie ruwvoer te eten (stond het laagst in rang en er werd op die stal niet onbeperkt gevoerd). Voor geen van mijn paarden zou ik kiezen/ heb ik gekozen voor een stal waar ze er maar een uurtje per dag uit kunnen komen. Maar ik woon op de Veluwe dus hier zijn gelukkig stallen genoeg te vinden waar je je paard dat wel kan bieden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:11

blokje schreef:
Ja hoor wat een opmerking dat je geen paard moet nemen als je hem niet 24/7 buiten kan zetten!

En een vis in een kommetje dan? En het gemiddelde konijn zit in een piepklein hokje. Kijk naar het gemiddelde huis dier en een paard moet je dan maar niet nemen. Belagelijk maar dat is mijn mening!

Het is niet zó zwartwit hoor. Het ging meer om het feit dat je maar geen paard moet nemen als hij 24/7 op stal staat. En daar ben ik het helemaal mee eens. Zo'n leven zou ik mijn paard niet willen geven.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:28

knollentuin schreef:
veel minder naar buiten of zeker een uur reizen enkele reis voor wel 24\7 wat zou je dan doen???en eerlijk zijn he?

Ik heb voor dat laatste gekozen, en dat zou iedereen moeten doen. :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:31

suus_ schreef:
blokje schreef:
Ja hoor wat een opmerking dat je geen paard moet nemen als je hem niet 24/7 buiten kan zetten!

En een vis in een kommetje dan? En het gemiddelde konijn zit in een piepklein hokje. Kijk naar het gemiddelde huis dier en een paard moet je dan maar niet nemen. Belagelijk maar dat is mijn mening!

Het is niet zó zwartwit hoor. Het ging meer om het feit dat je maar geen paard moet nemen als hij 24/7 op stal staat. En daar ben ik het helemaal mee eens. Zo'n leven zou ik mijn paard niet willen geven.

Als je zo denkt moet je helemaal geen paard nemen. Een paard is een dier en dieren horen niet bereden te worden etc.
Als je zo naturel gaat denken dat je zelfs geen paard meer mag hebben als hij niet 24/7 buiten kan staan waarom mag je dan wel op je knol zitten? Ik denk dat ik me maar terug trek uit dit topic. Ik ga dat mega naturel denk ik niet snappen, ben ik te dom voor, of nee ik verdien het gewoon niet. Ik zal nooit van mijn leven een paard verdienen, want van mij mag hij best op stal! En mag hij best een bit in zijn mond en een zadel op zijn rug. Jullie kijken allemaal één kant op... Wonderlijk ik mag niet met andere dieren vergelijken dus doe ik dat maar niet want ja ja we hebben het hier over paarden!!!

Grappig zeg net nog tegen iemand dat ik zulke mensen nou nooit in RL tegen kom.
Wel mensen die hun paard heel veel gunnen, veel uurtjes naar buiten en idd soms zonder bit rijden etc.
Maar zo extreem dat je maar geen paard mag hebben als je hem niet 24/7 buiten kan zetten.
Belagelijk echt bokt ik trek me maar terug. Ik blijf wel gewoon mezelf met een ruime kijk op alles, respect als je zo naturel kan zijn!
Maar ik vind dat je voor meer respect moet hebben ook voor mensen die vanwegen hun butget hun paard 12/7 op stal hebben staan.

Adios :z

Poiuytrewq

Re: hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:36

Misschien moet je eens lezen?
Ben verre van natural, streef er niet naar, maar gun mijn paard wel een paardwaardig leven.
Het gaat niet over 24/7 buiten maar 24/7 binnen.
En zoals ik (en veel anderen uit het topic) schreven is het heus niet erg als ze op stal staan, maar niet een hele ganse dag.
Later :wave:.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:37

Ik wilde net reageren ze heeft niet over het feit dat een paard 24/7 buiten moet staan ze zegt dat een paard niet 24/7 binnen moet staan.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:38

Rienn schreef:
Als je me aan wil vallen, doe dat via PB en niet via dit topic. Ik heb geen zin om uit gemaakt te worden voor boeman, want dat ben ik niet.

Ik ben gewoon eerlijk en meer kan ik niet zijn. Ik ben opzoek naar een oplossing, alleen gaat dat niet zo snel. Die stal die jij als link gaf, die heeft één stal vrij, maar ik heb 2 paarden. En zo zijn er meerdere stallen. In het dorp waar mijn paarden zijn heb je nog 2 stallen met veel weidegang, alleen ook steeds één stal vrij.

Jij bent in ieder geval dus wel bezig met andere stallen en goed op de hoogte ervan, dat vind ik top! :)
Misschien een idee om alvast één paard te verhuizen, en te wachten tot daar nog een plekje vrij komt?

24/7 is misschien niet overal haalbaar, een tussenweg van minimaal 10uur buiten zou toch ook mogelijk moeten zijn?
Paardjes buiten, mét ruwvoer, én een plek waar ze droog kunnen staan/liggen, dat moet toch wel haalbaar zijn? :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:40

24/7 per dag is het beste voor een paard,
maar ik ken heel wat mensen die dat niet kunnen realiseren(waaronder ik zelf) en ook heel wat mensen waarvoor dat helemaal niet praktisch is :n
(wederom waaronder ik :j)

de mijne staat zomers 11 a 12 uurtjes buiten :j
en in de winter 8 uurtjes :j
mits het niet sneeuwt of glad is.
vaak als het sneeuwt of glad is maak ik zelf voor het boertje paatjes met de sneeuw schep en strooi ik met strooizout, zodat ze toch ff naar buiten kunnen...
maar dan gaat die van mij nog maar in een paddock van minder dan 10 bij 10
waarom? omdat mijn poown de gekke zoveel minuten kent :')
en altijd het eerste uur gaat rennen... en met sneeuw in een weiland?
nee dankje heb geen zin in blessures :n
vaak blijf ik er in de winter ook bij, dus komt hij pas buiten als ik thuis ben uitschool.
poown vind namelijk ook dat als hij naar binnen wilt hij over de hekjes mag springen :')

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:52

En dan moet ik beter lezen.

Hier even een paar voorbeelden uit DIT topic.
Waaraan ik me mega erger. En bijdeze neem ik ook afscheid van dit topic.
Jullie zullen mij niet missen en ik jullie niet :D

Vind het alleen echt raar en egoistisch om te zeggen dat mensne geen paarden mogen als ze niet 24/7 buiten staan.

absque_dubio schreef:
24/7 buiten. Al snap ik dat dat in de winter soms lastig is, dus dan ga ik voor minimaal 10uur buiten.
Mensen die trots zijn dat hun paard in de winter wel 4 hele uren buiten staan vind ik echt heel zielig. :(:) Heb je de mogelijkheid niet om je paard de hele dag op het land te laten, neem dan ook geen paard. :)

MarcoBorsato schreef:
Rienn schreef:
In de zomer lopen die van mij van 8 uur 's morgens tot een uur of 5 's avonds buiten. In de winter is dit een heel ander verhaal. Wij kunnen onze paarden in de hefst/winter niet op het land zetten, helaas. Mijn paarden worden zo goed als elke dag een uur gereden/gelongeerd, en daarnaast zet ik ze nog een tijdje -dit verschilt per dag- samen in de bak.
Een andere stalling is geen oplossing, ik kom van een manege af, en ik ben er wat de paarden naar buiten gaan al super veel op vooruit gegaan.

Ik weet dat veel hier tegen zullen zijn, maar het kan hier in de omgeving gewoon bijna niet anders.

Ik vind het zo egoistisch als mensen een paard nemen en er de ruimte niet voor hebben...

MarcoBorsato schreef:
Rienn schreef:
Ik wist dat jij hier op zou reageren. Als je had gelezen zag je staan dat hier geen ruimte is in de omgeving. Moet ik dan maar geen paarden nemen? Ze komen er genoeg uit, alleen geen 24/7.

Hoezo ik? :') Omdat mijn paard wel elke dag buiten komt? Had ik ergens gewoond waar dat niet kon, dan had ik inderdaad geen paard genomen

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:57

Dan had je net die stukjes moeten quoten en niet die van Suus die totaal iets anders zei. :')
En dan vooral ook negeren dat er meerdere mensen zijn die een andere mening hebben dan bovenstaande quotes.

Discussiëren blijft moeilijk. :Y)
Laatst bijgewerkt door Bliksem op 05-11-10 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:57

Ik lees toch echt nergens dat iemand geen paard moet nemen als het dier geen 24/7 buiten kan staan het hele jaar rond in de quotes die jij hebt neergezet.
Maar misschien dat ik het niet goed begrijp :).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:00

Lennox schreef:
Ik lees toch echt nergens dat iemand geen paard moet nemen als het dier geen 24/7 buiten kan staan het hele jaar rond in de quotes die jij hebt neergezet.
Maar misschien dat ik het niet goed begrijp :).

Precies. Abel staat nu met winterdag ook niet 24/7 buiten, maar overdag wel zo lang mogelijk. En ik zou voor mezelf geen paard nemen als ik zoiets niet kon bieden, ik neem ook geen goudvis in een kom. :)

En ik ben overigens niet natural hoor ;)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:03

mzzz, ik heb geen stal. die keus had ik nog niet gezien.ik heb overigens wel 2 paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:03

Als antwoord op de vraag: zoveel mogelijk. Bij de ene stal is het meer, bij de ander is het minder. Zelf zou ik er geen probleem mee hebben om wat verder te reizen voor meer weidegang, dat heb ik in het verleden ook gedaan, maar ik begrijp dat dat voor anderen wel een probleem kan zijn. Vandaar mijn antwoord.

24/7 binnen vind ik not done, maar ik denk niet dat ik in de positie verkeer om over iedereen die dat wel doet (misschien wel moet doen?) een oordeel te vellen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:05

Inderdaad, jammer dat er niet goed gelezen word. :)
blokje, vind jij het dan eerlijk om een paard 22 uur per dag op stal te laten? Ik namelijk niet, en ík vind dat mensen dan geen paard moeten nemen. Ook niet als het paard in kwestie 20 of 18 uur op stal staat.
Of vind jij het kunnen dat ik een zebra in mijn tuin zet omdat ik zo graag een zebra wil? Voor het idee, ik woon in een rijtjeshuis. ;)

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:06

Ik deel je mening lieveli, ik zou dat ook niet doen. Vier uurtjes per dag naar buiten zou ik voor mijn paarden ook niet willen. Maar zoals ik al eerder zei zit ik best in een luxe positie wat dat betreft. Niet luxe voor mezelf (geen toilet, verwarmde kantine, spuitplaats met warm water of binnenbak) maar voor mijn paarden wel. Ik kan in de regio ook genoeg voor die mogelijkheden kiezen voor waarschijnlijk maar iets meer stalhuur in de maand.

Ik ben ook geen natural. Ik probeer logisch na te denken en te kijken naar wat voor mij en mijn paarden het prettigst is. Nou heb ik ook makkelijk praten met een fjord en een kruising tinker veulen :D. Lekkere dikke vachten en die voelen zich echt het lekkerst buiten.

[edit]ik wil er ook niemand mee veroordelen, iedereen maakt zijn eigen keuzes en ik vind ook dat je elkaar moet respecteren. Maar ik maak ook keuzes voor mijn paarden en mijn keuze is ze 24/7 de mogelijkheid geven om ze buiten te laten lopen. Dat kan nou eenmaal niet overal.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 05-11-10 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:12

absque_dubio schreef:
Inderdaad, jammer dat er niet goed gelezen word. :)
blokje, vind jij het dan eerlijk om een paard 22 uur per dag op stal te laten? Ik namelijk niet, en ík vind dat mensen dan geen paard moeten nemen. Ook niet als het paard in kwestie 20 of 18 uur op stal staat.
Of vind jij het kunnen dat ik een zebra in mijn tuin zet omdat ik zo graag een zebra wil? Voor het idee, ik woon in een rijtjeshuis. ;)

ja dat vind ik eerlijk,
simpel zat omdat die 2 uur die ze de stal uit komen altijd nog beter is dan helemaal niet :j
ik vind dat ieder het voor zich moet weten,
tuurlijk is het fijner als iedereen zijn paard 24/7 buiten zet :j
maar voor niet iedereen is dat mogelijk, en ook niet iedereen kan dat realiseren.
denk b.v. aan het paard van foccused die net zo lang gaat draaien en rennen en schreeuwen tot die binnen staat,
denk b.v. aan die van mij die over het hek heen springt en zelf wel naar stal toe loopt als hij het zat is en naar binnen wilt.
ik vind het echt not done om dan te zeggen dat die mensen geen paarden moeten nemen.
er wordt tenminste voor die paarden gezorgd, er zijn zat mensen die hun paarden 24/7 buiten laten staan en die dan vervolgens hun paarden altijd maar tot hun knieeen in de blub laten lopen.
kan dat dan wel?
ik vind dat laatste vele malen erger voor een dier hoor :j

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:16

Er zijn zat dingen die vele malen erger zijn voor een dier ja, maar om daarom het goed te keuren dat een paard 22uur per dag op stal staat? Nee, dat begrijp ik niet. :) En ik denk dat mijn pony daar blij om is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:20

ik denk dat er verder gekeken moet worden dan naar het gegeven dat een paard 22 uur per dag op stal staat ;)
stel b.v. eens de vraag waarom die zo lang op stal staat, dat komt al een heel stuk sympathieker over als dat je stelt "dan ben je geen paard waard" ;)

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:26

iedereen heeft zijn eigen mening en als dat is dat je vind dat iemand geen paard moet nemen als deze niet 24/7 buiten komt , mag dat , toch ?
Is maar of je je aangesproken voelt , mijn paarden komen ook niet 24/7 buiten en ik voel me echt niet aangesproken , joh dit is een discussie forum waar iedereen toch z'n mening mag zeggen ,
en trouwens , voor diegene die z'n paard veel op stal heeft vind ik het stoer om hier mee te praten .

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:29

Ik heb het niet over de uitzonderingen. Die zijn er zeker, bijv. blessure van het paard. Ik noem maar wat hoor. ;) En dan begrijp ik ook zeker dat het nodig is dat het paard op stal moet. Dan heb ik er ook niks op tegen!
Maar een reden als ''hier in de buurt is niks anders te vinden'', dat vind ik gewoonweg belachelijk..
Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik trek zeker niet alles over één lijn, mijn excuus als ik zo overkom.

wheaty, ik heb het over 24(of 22 of 20 of 18)/7 binnen staan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:31

dat is zo,
en het is natuurlijk moeilijk om nuance te lezen,
maar toch kan het er soms anders neer gezet worden(desnoods met een msiley er achter om je mening wat te verzwachten voor de ander) en begrijp ik daardoor wel dat sommige mensen verdwijnen uit dit topic. :j
nou, en ik begrijp ook dat sommige mensen het niet leuk vinden voor een natural uitgemaakt te worden als je het beste met je paard voor hebt :j
maar goed... dat soort dingen krijg je veel vaker via internet :P

maar goed, mijn poown komt zo veel mogelijk buiten, en toch wil ik hem snachts binnen hebben :j
aangezien dat dier een wandelende ongelukkenbus is...
en dan met name voor andere :') _O-

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:32

absque_dubio schreef:
Er zijn zat dingen die vele malen erger zijn voor een dier ja, maar om daarom het goed te keuren dat een paard 22uur per dag op stal staat? Nee, dat begrijp ik niet. :) En ik denk dat mijn pony daar blij om is.

Ik denk dat je beter per individu (in dit geval een paard) moet kijken dan naar je eigen principe.

Imo heeft het ene paard andere behoeftes dan de andere. Om dan je eigen ideologiën aan het dier op te dringen is in mijn ogen dan weer egoistisch.
Mijn paard wil gewoon niet te lang naar buiten. Ik wil hem 24/7 (zeker in de zomer) buiten hebben. Maar dat lukt gewoon niet. Dan niet: geen stress voor mijn paard omdat ze gewoon lekker op stal kan als ze dat wilt.
Het ene paard wordt juist heel stresserig van veel op stal staan, en die moet dan weer zoveel mogelijk naar buiten.

Het gaat niet om wat wij vinden of wat wij het beste vinden, maar om wat het beste bij het paard past. Alles over 1 kam scheren heeft geen zin, dat heeft de praktijk inmiddels wel bewezen.