zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zou jij je paard mee laten lopen in de manegelesen?

ja maar wel met een maximun van 3 keer
33 (6%)
ja lekker makkelijk toch hoef ik niet te rijden
6 (1%)
ja het scheeld een hoop in de kosten
16 (3%)
nee er komt geen ander op mn paard vanwege persoonlijke training
369 (70%)
nee anders gaan al mn spullen kapot
13 (2%)
nee ik wil dat mn paard weet wie zn baasje is
89 (16%)

Totaal aantal stemmen: 526

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:02

Ik zie het inderdaad wel eens op sites staan van manege's, ik zou het persoonlijk nooit doen, onder andere om deze reden:

Duhelo schreef:
(...) dan een manegeruiter die denkt dat ze gevorderd is en perse mijn paard in een krul wil trekken...

Ik zeg nou niet dat elke manegeruiter dit doet (ben er op dit moment zelf nog een, ik krijg binnenkort een eigen paard), en ik
bedoel ook niet dat ik nou zo geweldig kan rijden, maar toch. De 'manegeruiter' kan dingen toestaan of juist afstraffen, die jij zelf
niet toestaat of afstraft en als dat vaak gebeurt, word je paard misschien verward en luistert hij/zij misschien minder goed naar
jou hulpen.

Chaos

Re: zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 00:57

Ik denk dat je sowieso onderscheidt moet maken tussen goede instructie en goed manege-beleid en een slechte. Bij een bedrijf waarbij je je niet prettig voelt zou ik het niet doen... Maar zoals er toendertijd het PaardenSportCentrum Lichtenvoorde nog bestond, die hadden mijn paard zo mogen huren.. Als de omstandigheden er toe zouden zijn, wat absoluut niet is. Mijn paarden lopen dus wel lessen, maar van mij of mijn moeder. Dat is vertrouwd, en ons eigen bedrijf, dus alles gaat zoals wij dat willen.

Maar als je op een pensionstal staat, heb je het daarwaarschijnlijk ook goed naar je zin en zijn de dingen naar jouw mening goed voor elkaar. Dus als de omstandigheden en je paard er goed voor zouden zijn, zou ik dan zeggen waarom niet?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 01:11

Interessant topic :D Mijn pony loopt sinds een paar maanden dus mee in een soort manege, ik zou het dus wél doen, haha. Al zou ik een jaartje geleden nog gezegd hebben dat het nooit zou gebeuren hoor!
De reden dat ik dit doe is omdat ik zelf niet fanatiek genoeg ben om haar regelmatig genoeg beweging/training te geven. Dat vind ik voor haar niet eerlijk. Door haar op deze manier in te zetten weet ik zeker dat ze voldoende beweging krijgt en kan ik haar zelf nog extra pakken als ik daar zin in heb zonder dat ik me schuldig hoef te voelen wanneer ik dat niet doe. Uiteraard houd ik er wel rekening mee of ze niet al teveel gelopen heeft, dan kruip ik er zelf niet meer op :)

Ik heb hier wél financieel voordeel bij, maar dat is voor mij zeer zeker niet de hoofdreden geweest, hooguit een leuke bijzaak en ik ga nou eenmaal niet het volle pond betalen als mijn paardje voor gewin van de mange wordt gebruikt :)

In eerste instantie gebruikten ze even mijn zadel, omdat ik heel kritisch ben met dat er wel alleen goed passend tuig op komt, maar mijn zadel is een australian stock en dus niet erg geschikt voor al die kinderen. Inmiddels hebben we een goedkoop maar wel passend manegezadeltje. Ik heb zelf een duur kiefferhoofdstel, maar heb voor het manegegebruik een apart goedkoper hoofdstel aangeschaft :j Dekens en dergelijke zijn uiteraard wel voor gemeenschappelijk gebruik, maar ik ga er vanuit dat er normaal mee om gegaan wordt dus zie daar (nog) geen probleem in :) Doe dit dus nog niet zó lang, maand of 3 ongeveer, dus heb nog niet veel ervaring, maar tot nu toe bevalt het vrij goed :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 01:33

Met ons familiepaard staan wij op een manege/pensionstal.

Ik heb voor ons huidige paard gestemd op "nee", voornamelijk omdat ik denk dat hij en wij zelf nog druk aan het afstemmen zijn en ons paard soms met ons zelfs nog een beetje een ongeleid projectiel kan zijn. Wellicht dat dat over een tijdje wel zou kunnen, maar nu denk ik niet dat het handig is.

Ons vorige paardje, absoluut geen gemakkelijk dier, heeft ook af en toe (maar alleen bij hoge uitzondering) meegedaan in de lessen. Daar deden we hem niet echt een plezier mee (hij raakte nogal opgefokt van een drukke les), maar op zich kan het weinig kwaad (als ik naar onze manege kijk). Degene die les geeft weet best wie er wel en wie er niet op een bepaald paard past, en als je een paard hebt dat een specifiek soort ruiter nodig heeft dan zullen ze daar rekening mee houden.

Er zijn genoeg pensionpaarden op stal die af en toe in de les mee lopen. Super handig als je eens echt niet kan en niemand kan vinden voor je paard, en bovendien worden de meeste paarden er echt niet slechter van hoor. Zeker de minder complexe dieren maakt 't vaak echt niet uit. Je bent hoogstens de volgende dag wat langer bezig voor je paard lekker los is, maar verpesten zullen ze hem niet in een uurtje manegeles.

Een aantal paarden dat regelmatiger in de les loopt, beschikt over een extra zadel en hoofdstel voor manegegebruik. Dat kan ik me wel voorstellen, niet iedereen gaat even zorgvuldig met andermans spullen om.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 01:43

Nee sowieso omdat mijn paard nogal van het uitproberen is en best wel eens uit het niets zijn hoofd tussen zijn benen wil gooien en het op een bokken zet.
En door persoonlijke training.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:56

Ik heb mijn paard Witte tijdens mijn zwangerschap een aantal maanden uitgeleend aan de manege. Nu is het niet zomaar een manege, maar de manege van Anne Muller. Ik kan niet anders zeggen dan dat ie het daar enorm naar zijn zin had en daar echt goed gereden werd! Ik zou hem er zo weer heen brengen als dat om een of andere reden nodig zou zijn :j !

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:40

IK vraag me trouwens af in hoeverre je paard verkeerde dingen aanleerd hoor. De meeste paarden weten donders goed wie erop zit. Een vriendin van mij heeft bijv een hafje die door een jong nog niet zo heel ervaren meisje die haar paard bij rijd. Bij dat kind worden de bochten afgesneden word er stilgestaan,omgedraai, gebumberkleeft noem het op ze doet het, gaat het baasje er echter weer op loopt het paard ineens weer vlot en doet het precies dat wat gevraagd word. Ik ken nog wel meer van dat soort paarden die gewoon precies weten wat ze bij wie kunnen flikken.

Ik heb trouwens zelf nog geen paard en zou het denk met een eigen paard ook niet zo gauw doen, ook al zou het een lieve lobbes zijn (wat het met mijn smaak in paarden waarschijnlijk wel word) ik zou denk gewoon lekker bezitterig doen en hem helemaal voor mezelf houden :D .

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:43

liedje89 schreef:
IK vraag me trouwens af in hoeverre je paard verkeerde dingen aanleerd hoor. De meeste paarden weten donders goed wie erop zit. Een vriendin van mij heeft bijv een hafje die door een jong nog niet zo heel ervaren meisje die haar paard bij rijd. Bij dat kind worden de bochten afgesneden word er stilgestaan,omgedraai, gebumberkleeft noem het op ze doet het, gaat het baasje er echter weer op loopt het paard ineens weer vlot en doet het precies dat wat gevraagd word. Ik ken nog wel meer van dat soort paarden die gewoon precies weten wat ze bij wie kunnen flikken.

Ik heb trouwens zelf nog geen paard en zou het denk met een eigen paard ook niet zo gauw doen, ook al zou het een lieve lobbes zijn (wat het met mijn smaak in paarden waarschijnlijk wel word) ik zou denk gewoon lekker bezitterig doen en hem helemaal voor mezelf houden :D .

als je een paard hebt die wat koel is in de kop en bevestigd is zie ik ook geen problemen (mits ze meer echt gereden worden dan meehobbelen in een lesje), bij de wat sensibelere/jongere dieren zie ik wel problemen opduiken...

Bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:47

Absoluut niet. Ze loopt net lekker, en de manier hoe er op sommige maneges word gereden/ les word gegeven.. ;)

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:49

liedje89 schreef:

Mijn paard is een slome donder die braaf zijn rondjes loopt in de manegelessen maar als je er meer van vraagt wordt het ineens een heethoofd dus daar heb je helemaal gelijk in! Ik heb er niet zoveel problemen mee als ze meeloopt en vind het ook wel fijn dat een manegepaard dan een uurtje minder hoeft te lopen! Heb ook niet het idee dat ze de dag erna moeilijker is ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 01:21

Duhelo schreef:
als je een paard hebt die wat koel is in de kop en bevestigd is zie ik ook geen problemen (mits ze meer echt gereden worden dan meehobbelen in een lesje), bij de wat sensibelere/jongere dieren zie ik wel problemen opduiken...

Een beetje manege let echt wel op dat ze op een sensibel en/of jong paard een handige en geschikte ruiter zetten...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 01:26

Ik heb er geen enkel probleem mee als iemand op mijn oudste paard gaat zitten. Maar alleen met zeer goede privé-les of een ervaren ruiter. Ik weet van Lan dat ik haar binnen 3 minuten weer aardig aan het lopen heb, als ze kantjes heeft proberen te lopen bij een andere ruiter.

Op Wiz mag bijna niemand. Hij is te jong. Mijn instructrice en mijn bij/mederijdster mogen op Wiz. En een stalgenote. Verder eigenlijk helemaal niemand.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 01:37

Nee eigenlijk niet, vind dat gewoon geen fijn idee.
Ja iemand die 3 rondjes rijd voor de fun maakt me niet uit, maar geen manegeles!

annica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:35

Nee ik kan mijn paard absoluut niet mee laten lopen in een manegeles!
En er kan ook zeker geen beginner op gezet worden.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:42

Ja onze paarden lopen ook mee in de manege les maar omdat het niet de allermakkelijkste zijn rijden elke keer de zelfde gevorderde ruiters erop en ik heb zelf geen tijd om elke dag te gaan rijden ben wel blij dat ze melopen ze worden er niet slechter op.
Onze spullen gebruiken ze niet en het scheeld 50 euro per maard in de maand en ze krijgen hun beweging ook nog is.
Dus ik ben super tevreden dat ze melopen in de les .

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:21

Ik sta niet op een manege, maar als ik er had gestaan dan zou ik mijn paard wel laten meelopen hoor, als ik er zelf geen tijd voor zou hebben.
Je staat op een stal/manege omdat je het eens ben met hoe het er daar aan toe gaat, hoe ze met de paarden omgaan etc. Dus dan vertrouw ik die mensen met mijn paard, dus dan vertrouw ik er ook op dat ze de juiste mensen op mijn paard zetten.
En ze kijken ook naar hoe jou paard is en stemmen daar de ruiter op af, dus als jij een erg moeilijk paard heb, zullen ze daar geen hobbellende beginner op zetten.
Ze zouden die alletwee mogen gebruiken, maar die zijn dus meer geschikt voor de gevorderde lessen.

En wbt. het gebruik van de spullen, daar is altijd een overeenkomst voor te krijgen, voor bv, wat als er schade is etc. Dus daar zou ik me dan niet zo druk om maken.

En mijn paard vergeet ook echt niet dat ik zijn baasje ben als er eens een keer iemand anders op rijd (oke het zou dus elke dag moeten gebeuren hoor).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:55

kennelijk kunnen alle manege's opgedoekt worden als ze allemaal zo slecht zijn?
En kennelijk zijn bokkers nooit beginners geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:01

En vooral, kennelijk zijn alle manegeklanten beginners :D
En schijnbaar hebben manegeeigenaren onvoldoende hersenen en verstand van paarden om een passende ruiter op een eigen paard te zetten :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:09

Er loopt bij ons trouwens ook weleens een privepaard mee, en tja, als je daar een beginner op zet verdwijnt ie ergens aan de horizon, maar voor wat meer gevorderde is het een ontzettend leuk paard :j

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:16

Ik denk dat het er ook aan ligt wat voor soort paard/pony je hebt.

Als je een jonge paard/pony hebt, waar je lekker mee aan het trainen bent & die nog weinig kent; dan zou je dat vanzelfsprekend niet doen.

Als je een (even voorbeeldje) haf hebt die super braaf is, waar je alles mee doet ; van bosritten/dressuur/springen en die bomproof is, dan zou je het wel kunnen doen. (niet beledigend bedoeld naar mensen met een haf ;) )

Als ik nu kijk naar mijn oude paardje (die een half jaartje geleden verkocht is) zou ik het niet doen. Snowflake was 4 jaar en zo'n 20x onder het zadel toen ik haar kreeg en tja, dan reed ik haar zelf liever lekker door en ging wat lesjes nemen dan dat ik dat anderen liet doen. Er zaten wel meerdere mensen op, vooral kleine kindjes die wouden altijd zo graag uitstappen; maar verder ook niet :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:17

Waarom moet een manege paard super braaf zijn en geen stap verkeerd zetten? Lekker saai voor een ruiter die wat meer aan kan...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:21

Nee mijn pony zou ik nooit voor zoiets uitlenen.
Mede omdat ik gewoon geen ander op mijn paard wil en omdat ik direct bij manege kinderen (NIET alle maar dat is mijn beeld) trekkende en schoppende kinderen zie...

Maar ondanks dit beeld ,zou iemand anders er ook niet opkomen ;) Gewooon wil ik niet :o

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:21

Nuja. Over de maneges hier in de buurt kan ik anders wel meepraten wat betrefd slechte instructie, weinig aandacht voor veiligheid, geen passende combinaties vinden. Maar het is onzin er vanuit te gaan dat dit overal zo is.

Logisch ook, want er zijn best een aantal mensen die hun paard voor een manege beschikbaar stellen, en dat doen ze vast niet op maneges waar een slecht beleid is.

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:26

mijn paard heeft op 3 jarige leeftijd al in de manege lessen gelopen, waar het niet goed met haar ging!
daar heb ik haar dus vandaan gehaald.
mijn paard wil ik dus niet in manege lessen hebben.

ik leen mijn paard wel eens uit.
als ik een keer niet kan en een stal genootje heeft zin om er iets mee te doen mag ze haar best pakken.
ik raak dan ook nooit spullen kwijt.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:27

Enerzijds denk ik, waarom niet. Ik denk dat Jauke een super leuk paard is voor mensen om mee te rijden, hij is super braaf en gaat direct met iedereen aan het werk. Probeert niet uit, probeert nooit onder het werk uit te komen etc. Van de andere kant denk ik, wat vindt mijn paard ervan? Een keer een ander op zijn rug is toch iets heel anders dan zeg 4 x per week vreemden op je rug. Ik zou nooit op een stal gaan staan waar ze veel binnen staan, dus voor zijn beweging zou ik het niet hoeven doen. Meer voor de aandacht, want hij is gek op aandacht.

En als ik naar mij paard kijk, denk ik dat hij manege lessen oersaai zou vinden, hij gaat liever lekker op buitenrit. En aangezien ik al een echte bakruiter ben zou ik hem liever een maatje gunnen die lekker met hem naar buiten gaat en af en toe in de bak rijdt dan nog meer bakdagen erbij met allemaal vreemden erop.