Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:59

nou precies en dat zie ik veel om mij heen. Ik vind het geen probleem om 420 euro te betalen, maar dan wil ik wel het paradijs voor op de eerste plaats mijn paard, en voor dat geld ook wel voor mijzelf.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:01

ik betaal: 190
Dat is Incl:
Onbeperkt hooi
stoo
voer
uitmesten
eb en vloed buiten bak
padocks
weiland zo lang die het toe laat
vriendjes bij elkaar in een weide
buiten zetten en binnen halen
dekens wisselen indien nodig
warm water afspuit plaats
en in de winter vooral heerlijk een solarium
+ afgesloten zadel kamer en deken rekken
4 bij 4 stal
stapmolen
wormen kuur

ik ben wel de enige die er staat en betaal 17,- voor een les
voor derest betaal je ong 270,- in de buurt voor bijna het zelfde

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:07

scoxxx" schreef:
We hebben het over pensionstallen. Op pensionstallen staan gemiddeld 25 paarden. Ik neem aan dat jij geen 25 paarden in de achtertuin heb staan.
Ik baseer de cijfers op de boekhouding die ik heb ingezien van pensionstallen.

Hoe kom jij nou toch aan dat gemiddelde???? Ik denk dat er veeeeeel meer kleintjes zijn dan echt grote met meer dan 25 paarden en dat haalt het gemiddelde toch flink omlaag.
In de omgeving waar ik sta ten westen van de Drunense Duinen in Brabant zijn een stuk of wat grote, en dan heb ik het over 30 tot 50 paarden. Maar ik ken wel een stuk of 20 kleintjes varrierend van 4 stallen tot een stuk of 10. Die kleintjes zijn minder luxe en hebben minder faciliteiten maar vrijwel allemaal een weide. Ze zijn goedkoper dan de grote. De grote zijn duur en hebben niet allemaal een weide.

Ikzelf betaal sinds kort 175,- per maand dat vind ik bijna een vooroorlogse prijs. Tot vorige maand was het 150,- en mocht in echt in mijn handjes knijpen.
Maar het is maar wat je wilt. Ik hoef geen luxe stallen, automatisch drinkbakken, eb en vloed, of longeer cirkel. Ik hoef rust, een mooie omgeving en een stalbaas die het met liefde voor de paarden doet en geen omgebouwde varkensboer....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:14

Vienna2007 schreef:
Dat zijn eenmalige kosten die je maakt. Die zijn er vaak al snel uit, door middel van een hoge pension stalling prijs.

Ik stond op een stal waar ik 420 euro betaalde in de maand. Maar een beetje onderhoud kon er niet vanaf, maar twee dikke nieuwe auto's voor de deur wel.

Hypotheekrente is niet eenmalig en zo een investering heb je er echt niet zo 1,2,3 uit.

Maar goed, de gemiddelde bokker heeft er duidelijk meer verstand van dan de mensen die de echte financieele cijfers zien.

MyWishMax

Re: Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:16

Ik zou wel eens willen weten hoe het financiele plaatje eruit ziet. Ik betaal dit nu eenmaal voor mijn stalling, iets goedkopers kan ik niet krijgen hier in de buurt. Dus ik ben tevreden

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:18

Je kan het vaak ook zo duur maken als je zelf wilt.
Bij mij in de omgeving (denk aan dordrecht rotterdam zwijndrecht Barendrecht) schelen de prijzen echt heel erg.
Zo sta je in ridderkerk bij een klein stalletje bij iemand aan huis met ongeveer 7 a 8 paarden voor 240 euro in de maand. Je moet dan wel zelf mesten, maar hooi en stro zit bij de prijs inbegrepen. Maar ga je richting 'manege'/ grotere pensionstallen betaal je echt waar 470 euro. Dan word er wel voor je uitgemest, maar je paard mag maar 1 uurtje in de wei en je moet er zelf bijblijven.

Vaak word het allemaal erg overschat. Een paard houden is ontzettend duur.
Daarom ben ik blij dat mijn ouders hun poot stijf hebben gehouden.
Ik heb gehuild, gesmeekt, me een week op me kamer opgesloten, nog beter mijn best op school gedaan.. maar er kwam geen eigen paard.
Dit omdat mijn ouders het gewoon weg niet konden betalen met 5 kinderen. Nu ik wat ouder ben begrijp ik ze heel goed, en ben ik ontzettend blij met de 2 paarden die ik mag rijden van een nicht.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:26

mrie schreef:
Hoe kom jij nou toch aan dat gemiddelde???? Ik denk dat er veeeeeel meer kleintjes zijn dan echt grote met meer dan 25 paarden en dat haalt het gemiddelde toch flink omlaag.
In de omgeving waar ik sta ten westen van de Drunense Duinen in Brabant zijn een stuk of wat grote, en dan heb ik het over 30 tot 50 paarden.

Brabant kenmerkt zich inderdaad in de grote versnippering van landbouw-doeleinde-groepen.
Rest van NL is een heel stuk minder versnippert en zie je wat meer grote pensionstallen, m.n. randstad-utrecht... die gordel.
Maar dan nog, beetje "buitenland" in NL betaal je nog in aanschaf €500.000,-- voor 1 hectare + klein huisje erop, zonder paardenfaciliteiten. Hoe meer grond, hoe duurder. Enig idee wat hypotheek + aflossing kost voor een half miljoen?
€1200,-- per maand.... exclusief de kosten voor de rijbak, de tractor, de mestvoorziening, de stallen bouwen, hooi, gem. belastingen, stro, onderhoud, eigen eten, de auto, de essent-nuon-etc. - ehm... noem maar op.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 07-10-10 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:27

fransje23 schreef:
Vienna2007 schreef:
Dat zijn eenmalige kosten die je maakt. Die zijn er vaak al snel uit, door middel van een hoge pension stalling prijs.

Ik stond op een stal waar ik 420 euro betaalde in de maand. Maar een beetje onderhoud kon er niet vanaf, maar twee dikke nieuwe auto's voor de deur wel.

Hypotheekrente is niet eenmalig en zo een investering heb je er echt niet zo 1,2,3 uit.

Maar goed, de gemiddelde bokker heeft er duidelijk meer verstand van dan de mensen die de echte financieele cijfers zien.

De een roept graag dat hij er kennis van heeft, en de ander heeft er geen behoefte aan om dat te roepen.

Die heeft niks meer te bewijzen.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:31

poeh he, wat een prijzen komen er voorbij,
kan me voorstellen dat je dat de kop kost vroeg of laat!

ier betaal ik 80 euro per maand,
24/7 weidegang, onbeperkt schoon water
en wanneer nodig hooi/kuil erbij, wormenspuit & bekapen
zit ook bij prijs in & gebruik buitenbak.

hoorde ook dat bijv bij mn ouders in overijssel al stuk duurder is..

Grtjs

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:32

Vienna2007 schreef:

Hypotheerente is maandelijks (gedurende een x-aantal jaar)
OZB en waterschapslasten zijn jaarlijks terugkerende kosten en voor een bedrijfsmatig pand loopt dat ook al snel op tot een paar duizend euro / maand. Laten we ook de verzekeringen niet vergeten. Of was het geen reactie daarop?

Bij particulieren die een paar stallen verhuren, worden deze lasten vaak niet meegenomen. Die rekenen enkel een vergoeding voor wat het paard zelf kost + eventueel nog iets voor de arbeid. En als je enkel dat rekent, dan sta je bij de meeste pensionstallen inderdaad duur ;)

Vergeet vooral ook niet dat bij een bedrijfsmatige pensionstal die broodwinning is, de ondernemer(s) ook hun gehele privé-huishouding moeten betalen van de inkomsten van het bedrijf.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:34

Vienna2007 schreef:
De een roept graag dat hij er kennis van heeft, en de ander heeft er geen behoefte aan om dat te roepen.

Of heeft er gewoon geen kennis van :+

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:35

Ik ben van mening dat de meeste stallen niet veel geld overhouden aan het eind van de maand van hun pensionstal. Als je alles rekent wat je verbruikt (dus niet alleen hooi, water etc. maar ook elektriciteit, hypotheek, stalmateriaal, personeel etc) en om nog maar niet te spreken over hoeveel tijd(= ook geld) erin gestoken wordt. Ik denk dat een prij rond de €300,- vrij normaal is voor een stal met binnenbak, weidegang en volpension.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:36

fransje23 schreef:
Vienna2007 schreef:

Fijn moet dat zijn, overtuigd van je eigen kennis, moet vast lekker warm zijn in je hokje. :D

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:37

fransje23 schreef:
Vienna2007 schreef:

Misschien heeft Vienna haar huisje + paard-aan-huis eind 90-er jaren/begin 2000 gekocht... voor de eurotijd. Dan ben je rijk ja, enorme overwaarde!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:39

ik betaal 310..
300 aan stalling:
- hooi stro en voer inbegrepen
- 1 x in de week mesten ze mechanisch uit
- elke dag komt er een plak stro bij
- buitenbak en binnenbak (helaas geen eb en vloed.. de buitenbak is of heel mul of heel drassig)
- voor buitenzetten betaal je 1 euro per keer..
- 2 paddock waarin je ze kan losgooien..
- warm water
- voor solarium moet je ook weer appart betalen
en voor de stapmolen moet je daarlijk ook weer apart betalen.. (maar daar kan die van mij toch niet in :+ )

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:41

Vienna2007 schreef:
Fijn moet dat zijn, overtuigd van je eigen kennis, moet vast lekker warm zijn in je hokje. :D

Joh... jij hebt het gewoon heel goed geregeld! Da is toch een compliment zeker waard! Er zijn idd mogelijkheden om het goedkoper te verkrijgen/regelen hoor... wat ik eerder al schreef. Maar dan moet je wel a very smart family hebben bijv. ;-)

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:42

Poeh, wat een maandelijkse bedragen kom hier voorbij := Ik betaal voor 1 pony €100,00, voor het buitenzetten, binnenzetten, uitmesten, stalling en gebruik buitenbak. Verder komen los nog de kosten voor hooi €3,00, stro €2,75 en brok €8,65 bij... Omdat ik vaak zelf de stal uitmest, krijg ik €30,00 korting. De pony staat de hele dag buiten en komt 's avonds lekker naar binnen, ok in de winter en met regenachtig weer. Ik heb hier 2 pony's staan, dus ik kom gemiddeld uit op €250,00 per maand. Dit varieerd per maand. Het minste wat ik tot nu toe heb hoeven te betalen is €200,00, het meeste €290,00 en daar heb ik 2 pony's voor staan :)

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:48

fransje23 schreef:
Tarn schreef:
Mijn paarden staan ook aan huis.. (2 grote paarden)
Er gaan ongeveer 8 balen van 100 kilo hooi per maand er doorheen doordat ze onbeperkt hooi krijgen aangezien wij bijna geen gras hebben, zeker nu niet meer. Dat kost 17,50 per baal dus per maand ben ik daar al 140 euro aan kwijt.
Voor stro hebben we 1x per maand zo'n hele grote baal en daar ben ik 40 euro aan kwijt.
Voer (muesli's en biks) koop ik altijd wat groter in zodat het goedkoper is en daar ben ik per maand 30 euro aan kwijt.
Per maand kosten de paarden bij mij aan huis dus 210 euro :)

Reken je het bedrag aan extra hypotheek, waterschapslasten, ozb etc voor het stuk grond en de stallen bij huis nog niet mee. ;)

Wij hebben al die extra kosten niet, dus ik weet wel waar ik het over heb hoor. ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:50

Vienna2007 schreef:

Nee, kantoor met de fanatieke airco :D

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:51

Diesel2005 schreef:
Voor mij hoeft al die luxe niet. Mijn paarden hebben een groot weiland met schuilstal. Er is een bak (gras) en een goede buitenbak op loopafstand. Verder prachtige uitrijmogelijkheden.

Luxe heeft ook te maken met wat je wilt met je paard :) Als je wedstrijden rijdt is het wel fijn dat je kan trainen, ook met slecht weer :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:52

gelukkig staan ze bij ons aan huis, we hebben een soort boerderij met genoeg grond om ons heen waar de paarden kunnen houden.
ook zitten we helemaal in het buitengebied in brabant, ik zie hier ook wel eens boeren die hier voor 'n klein prijsje je paard een stalling bieden. maar de pension's zijn hier ook niet schandalig duur als ik lees dat sommige mensen 400€ per maand betalen := en dan de site's.. prachtige manege's,prachtige stallen ''we hebben alles wat u nodig heeft voor uw paard'' enz. en dan mis ik 1 ding, de belangrijkste..
weidegang? >;) die staat d'r nooit tussen, ja af en toe een waarbij de paarden 'n uur naar buiten mogen..
verder laat ik mijn mond dáár maar over houden, want daar gaat 't ook hier niet om...

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:53

Citaat:
Voor mij hoeft al die luxe niet. Mijn paarden hebben een groot weiland met schuilstal. Er is een bak (gras) en een goede buitenbak op loopafstand. Verder prachtige uitrijmogelijkheden.

dat is 'n hele luxe voor je paard hoor! de ''luxe'' in de grotere duurdere pension's is meer voor de ruiter/amazone dan voor je paard :=

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:55

Illusion schreef:
dat is 'n hele luxe voor je paard hoor! de ''luxe'' in de grotere duurdere pension's is meer voor de ruiter/amazone dan voor je paard :=

Hoeft niet altijd ;) je kan ook de combinatie zoeken :D Mijn enorme dressuurtopper staat nu gewoon 24/7 buiten, en ook in de winter loopt hij op het land, maar ik kan wel gewoon rijden als het regent zonder het idee te hebben dat ik aan het modderworstelen ben.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:58

Citaat:
Hoeft niet altijd je kan ook de combinatie zoeken Mijn enorme dressuurtopper staat nu gewoon 24/7 buiten, en ook in de winter loopt hij op het land, maar ik kan wel gewoon rijden als het regent zonder het idee te hebben dat ik aan het modderworstelen ben.

dat klopt, maar qua weidegang wordt 't met zo'n pensionstallen en zeker in het westen bijv. al beperkt.
ik had 't ook niet direct over de weidegang, maar de luxe is er gewoon voor de mensen en niet voor de paarden :P niks mis mee(imo zolang ze gewoon naar buiten kunnen) maar een paard heeft niks aan een stal van 10.000 euro of 'n stapmolen, de ruiten waarschijnlijk wel.
is verder niks mis mee, imo gaat 't naar mijn idee mis als de ruiter/amazone zijn of haar luxe boven die van het paard stelt.. dus alles hebben maar geen weidegang maar dat is mijn mening, hoef ik verder ook geen discussie over.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:02

Illusion schreef:
ik had 't ook niet direct over de weidegang, maar de luxe is er gewoon voor de mensen en niet voor de paarden :P niks mis mee(imo zolang ze gewoon naar buiten kunnen) maar een paard heeft niks aan een stal van 10.000 euro of 'n stapmolen, de ruiten waarschijnlijk wel.
is verder niks mis mee, imo gaat 't naar mijn idee mis als de ruiter/amazone zijn of haar luxe boven die van het paard stelt.. dus alles hebben maar geen weidegang maar dat is mijn mening, hoef ik verder ook geen discussie over.

Ben ik helemaal met je eens :)