6,5 uur in paddock zonder water en hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:48

nou snap ik niet dat als je hier achter komt dat je dan niet zelf een bak neer zet.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:51

Ik doe de laatste voerbeurt al jaren s'avond laat en wij komen ook wel eens laat thuis van een feestje, 1 of 2 uur s'nachts, dus dat overkomt mij ook wel. :D
Echter een paar jaar geleden ben ik gewoon keihard met mijn neus op de feiten gedrukt, terwijl ik er niets aan kon doen omdat ik zelf ziek was, en mijn laatste voer beurt rond 21.00 uur had gedaan ipv 23.30 uur. De volgende ochtend kon ik mijn topmerrie naar de kliniek brengen met koliek wat ze dus niet overleefd heeft.
Ik ben me er van bewust dat als ik om 23.30 uur was wezen kijken ik haar misschien ook niet had kunnen redden maar dit knaagt nog altijd aan me.... |(
Dus een laatste ronde sla ik nooit over ook al wil ik er wel eens stiekum aan denken omdat het super slecht weer is of bar koud, maar als ik dan aan mijn merrie denk zijn die gedachten snel verdwenen en ga ik sowieso. En als ik dan in de stal ben maken al die blije paarden hoofden mij vanzelf wel weer blij ;)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:53

Ik vraag me af of sommige niet een beetje hypocriet zijn. Ze hebben een paard ergens gestald, maar eisen wel vanalles van de stalhouder. Dat hij vaak gevoerd wordt, dat de stalhouder 's nachts nog langsgaat, etc. Stalhouders kunnen niet voor iedere grillen van hun klanten buigen. En ja, ik vind het grillen. Heb je ze aan huis staan, doe dan lekker waar je je goed bij voelt.
Mijn paardjes worden twee keer per dag gevoerd door mijn ouders. Die zetten ze ook buiten en binnen. En dat vind ik al heel erg fijn. Ik ga ook niet nog eens vragen of ze voor het slapengaan nog een keer willen gaan kijken en/of voeren. Vind ik ook niet nodig. Dat doe ik alleen als het O&N is, of erg onweert, of er een andere reden voor is. Ze krijgen genoeg voer waar ze zeker wel even op kunnen kauwen. Weinig energierijk krachtvoer, lucerne, muesli, hooi en stro. Vooral met dat stro zijn ze de hele nacht bezig. Overdag staan ze altijd buiten. Beetje grazen, beetje aan de blaadjes knabbelen. Ik vind dat voldoende. Mijn paarden mankeren nooooit wat. Al 17 jaar niet. En dan kun je zeggen: wat je al zo lang doet, wil niet zeggen dat het goed is. Maar ik heb ook geen reden gevonden waarom het slecht zou zijn.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:57

Duke schreef:
Ik vraag me af of sommige niet een beetje hypocriet zijn. Ze hebben een paard ergens gestald, maar eisen wel vanalles van de stalhouder. Dat hij vaak gevoerd wordt, dat de stalhouder 's nachts nog langsgaat, etc. Stalhouders kunnen niet voor iedere grillen van hun klanten buigen. En ja, ik vind het grillen. Heb je ze aan huis staan, doe dan lekker waar je je goed bij voelt.
Mijn paardjes worden twee keer per dag gevoerd door mijn ouders. Die zetten ze ook buiten en binnen. En dat vind ik al heel erg fijn. Ik ga ook niet nog eens vragen of ze voor het slapengaan nog een keer willen gaan kijken en/of voeren. Vind ik ook niet nodig. Dat doe ik alleen als het O&N is, of erg onweert, of er een andere reden voor is. Ze krijgen genoeg voer waar ze zeker wel even op kunnen kauwen. Weinig energierijk krachtvoer, lucerne, muesli, hooi en stro. Vooral met dat stro zijn ze de hele nacht bezig. Overdag staan ze altijd buiten. Beetje grazen, beetje aan de blaadjes knabbelen. Ik vind dat voldoende. Mijn paarden mankeren nooooit wat. Al 17 jaar niet. En dan kun je zeggen: wat je al zo lang doet, wil niet zeggen dat het goed is. Maar ik heb ook geen reden gevonden waarom het slecht zou zijn.

Hier ben ik het mee eens, ik vind het teveel om aan hem te vragen om vier keer per dag te komen voeren in de winter, of om savondslaat nogeens te gaan kijken. Mijn paard is het dan ook 'gewend' om uren zonder hooi te staan snachts. Nog nooit misgegaan, dus.. al zet dit alles mij zeker aan het denken!
Het is dat ik een half uur met de auto ervandaan woon, anders had ik zelf ingesprongen. Mijn huis staat te koop momenteel. dus nu even volhouden ;) )

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:01

Duke schreef:

da ligt eraan vind ik.
ik betaal genoeg geld om te kunne verwachten dat ze 5 keer gevoerd worden en er gecheckt word
maar ben zeker niet te beroert iets zelf te doen.
als ze zeggen dat ze een keer niet kunne neem ik het graag van ze over

denice

Re: 6,5 uur in paddock zonder water en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:03

Ik betaal 100 per maand, en doe veel zelf, een ander betaald 500 per maand en inderdaad, dan mag je stukken meer verwachten!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:04

Duke schreef:
Ik vraag me af of sommige niet een beetje hypocriet zijn. Ze hebben een paard ergens gestald, maar eisen wel vanalles van de stalhouder. .

ja , daar betaal ik ook een hele smak geld voor per maand.....niet meer dan logisch dus!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:05

Duke: Er is niemand die het van de stalhouder eist wat ik tot nu toe begrepen heb, alleen ik heb gemeld dat ik wel mijn laatste voerronde heel laat doe en daar voel ik mij idd goed bij.
Verder heb ik aangegeven dat als je praktisch bij je paard in de stal woont (lees op het erf :P ) ik het heel gewoon zou vinden om voor het naar bed gaan je dieren nog even te controleren, maar dat ik mijn mening.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:12

ikdoemaarwat schreef:
Duke schreef:
Ik vraag me af of sommige niet een beetje hypocriet zijn. Ze hebben een paard ergens gestald, maar eisen wel vanalles van de stalhouder. .

ja , daar betaal ik ook een hele smak geld voor per maand.....niet meer dan logisch dus!

je zou denken dat pensionhouders met hart en ziel voor de dieren zorgen....dat zou ik tenminste doen.
Maar ik vermoed dat als ik een pensionstal had er geld bij moest :o
(Een ander paard wordt net zo goed verzorgt door mij als mijn eigen paarden.)

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 20:36

z0rr0 schreef:
nou snap ik niet dat als je hier achter komt dat je dan niet zelf een bak neer zet.

omdat het niet mag! :(

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:50

Het voerbeleid lijkt me toch iets dat je mee laat tellen bij de keuze van een stal?

Maar nergens is het perfect!
Op mijn vorige stal voerden ze 's avonds om 22.00 nog hooi, heel prettig maar daar was weer geen weidegang mogelijk.
Op mijn huidige stal krijgen ze om 17.00 hooi en 18.00 biks en daar moeten ze het mee doen tot de volgende ochtend 8.00 biks (ze staan wel op stro dat ze 's nachts nog kunnen eten). Het is een kwestie van keuzes maken en het wordt nooit zoals je het zou doen als je ze bij huis hebt (en dan nog heb je beperkingen als je niet de hele dag thuis bent).
Maar urenlang zonder eten en drinken (zoals de TS nu heeft) vind ik echt geen optie!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 20:56

Ik vind het ook absoluut geen optie en het is me niet verteld. Ik ging er gewoon vanuit dat ze hooi en water zouden krijgen (logisch toch?). Ik heb mijn vorige stal gebeld waar ik met mijn vorige paard stond (uitloopstal bij iemand thuis) en daar kan ik terecht. Helaas geen buitenrijmogelijkheden, maar hij is toch nog jong. En het is 36 km bij me vandaan, maar ik weet zeker dat het goed is.

Bedankt voor al jullie meningen. Doordat er nog zo'n veertig paarden staan en er blijkbaar niemand anders een probleem van maakt dacht ik even dat het aan mij lag en dat ik gek geworden was. Maar ik vind het gewoon niet gezond voor mijn lieve paard en hij is het belangrijks dus morgenavond staat de trailer er....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:57

Mijn paard staat in de winter ook in een paddock waarin niet gevoert mag worden. Ik zit nog te twijfelen hoe ik dat ga doen maar ik denk dat ze deze winter maar een paar uurtjes per dag naar buiten gaat. Ik heb liever dat ze kan eten dan dat ze buiten staat met helemaal niks...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 00:59

Goed besluit TS +:)+

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 06:57

Veraaa_ schreef:
Nou sorry hoor maar ik geef de staleigenaar groot gelijk dat hij 's nachts niet meer gaat voeren. Als je je paarden zelf thuis hebt staan doe je dat ook maar een week..

Dan ben ik vast een uitzondering... Paarden krijgen hier de eerste maal hooi/voer om 6u, en de laatste maal dat ik er langs ga is omstreeks middernacht/half één. Nou heb ik wel het geluk weinig slaap nodig te hebben maar goed, ik geef eerlijk toe dat het niet altijd met volle zin is (bv in de winter als er sneeuw ligt). Maar anders kan ik echt niet slapen...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:02

Duke schreef:

Hoezo hypocriet, als ik mijn paard ergens stal betaal ik daar genoeg geld voor.
Een paardenstal is nou eenmaal geen baan van 9 tot 5, daar ben je de hele dag mee bezig.
Op sommige stallen willen eigenaren zelfs dat hun paard voor de nacht een andere deken op moet dan overdag in de wei, dat gaat mij ook te ver.
Maar voor het slapen gaan om een uur of 21.00/ 22.00 even een rondje maken is een kleinigheidje.
De meeste stallen hebben een hond die er toch nog uit moet dus is dat 1 moeite.
Daarbij is het echt wel zo dat op veel pensionstallen, veel te weinig ruwvoer gevoerd word, zeker voor de nacht.
In de winter gaan op veel plaatsen de paarden om 17.00 uiterlijk naar binnen (voor het donker) tot de volgende morgen tot ze weer buiten komen zit bij velen meer dan 12 uur in, dat vind ik lang met 1 klein beetje hooi.
Maar goed ieder zijn mening.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:10

Ik denk dat dat er ook aan ligt of je weetof je je ph kunt vertrouwen ja of nee. Als je weet dat ze bv om 1800 uur voor het laatst eten krijgen en er daarna niemand meer komt kijken, zou ik me ook niet prettig voelen. Maar weet je dat er nog even iemand een ronde doet voor het slapen gaan, dan ben je toch al een stuk geruster.

Bij ons krijgen ze in de ochtend voer ergens tussen 7-8 uur, en ook de tijd tot een uur of 9 om het op hun gemak op te eten. Daarna naar buiten, weer of geen weer, (tenzij het echt geen grappig weer is, dan wachten ze tot bv in de middag, maar ze gaan elke dag naar buiten) en ergens tussen 1600(winter) en 2300 (zomer) gaan ze weer naar binnen. Als alles dan op stal staat wordt er gevoerd, en voor de phster gaat slapen komt ze alle paarden nog eens controleren. Heeerlijk!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:19

Als ik mijn paarden thuis zou hebben staan zou ik dit ook doen, savonds nog even kijken.
Zelfs mijn konijnen en cavias ga ik voor het slapen gaan even bij kijken en nog wat hooi geven.
De honden worden nog uitgelaten en dan pas kan ik naar bed, daar kies je voor.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:06

EliseLukas schreef:
Ik vind het ook absoluut geen optie en het is me niet verteld. Ik ging er gewoon vanuit dat ze hooi en water zouden krijgen (logisch toch?). Ik heb mijn vorige stal gebeld waar ik met mijn vorige paard stond (uitloopstal bij iemand thuis) en daar kan ik terecht. Helaas geen buitenrijmogelijkheden, maar hij is toch nog jong. En het is 36 km bij me vandaan, maar ik weet zeker dat het goed is.

Bedankt voor al jullie meningen. Doordat er nog zo'n veertig paarden staan en er blijkbaar niemand anders een probleem van maakt dacht ik even dat het aan mij lag en dat ik gek geworden was. Maar ik vind het gewoon niet gezond voor mijn lieve paard en hij is het belangrijks dus morgenavond staat de trailer er....

Lijkt me een heel goed besluit! Veel plezier weer op je oude stal!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:59

Een stal ala HIT-actief zou toch veel van deze problemen oplossen.
Het is alleen jammer dat het gros van de mensen nog vind dat een paard in een box hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:03

Water kunnen jullie zelf regelen, een paar grote tonnen neer zetten en elke dag met elkaar die tonnen vullen.

Het is niet ideaal geen hooi, maar als ze er voor en erna goed gevoerd worden, dan is het beter dan alleen op stal staan. In een kudde is er ook weer vaak voedselnijd en er zijn er dan ook altijd weer een paar die niets krijgen....

Hij vind het vast vervelend dat ze het hooi vertrappen...

Weet dat er veel paarden in pension maar 2 keer per dag gevoerd worden en dan zit er veel langer tussen, dan staan ze ook nog eens veel langer per dag binnen, komen dan een uur of 3 a 4 op een paddock en dan ook nog zonder hooi.

Als de rest goed is, paardwaardige stallen, goed uitgemest en opgestrooid, veel goede kwaliteit hooi op stal, zou ik het er mee doen, maar water is wel belangrijk, zeker als het warm is en als het veel waait en het is boven de 10 graden, dan hebben ze ook meer dorst, zeker al die paarden die nu onder dekens staan met dit weer...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:09

Ze gaat haar paard al verhuizen russel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:10

Ja ik zag het....wellicht ook wel beter zo.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:09

Verstandige beslissing :)

poi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:36

Ik vind het een beetje raar dat zoveel mensen zeggen dat dit geen problemen geeft voor het paard. Ten eerste moet een dier altijd toegang tot water hebben en ten tweede vraag je in deze situatie om koliek. Een paard zijn darmen horen nl continu in beweging te zijn wat nu dus niet kan. Als je je paard na zo`n lange tijd opeens brok geeft gaat hij schrokken wat ernstige gevolgen kan hebben. En dan heb ik het nog niet eens over het welzijn van de dieren als het allemaal wel goed gaat.