paard op 1000 m²?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 18:58

Citaat:
en als ik het goed begrepen heb heeft de ts zo'n stukje al, en daar mogen ze ook blijven komen om het gras bij te houden.[/

ze kunnen inderdaad blijven op "bezoek" komen naar de huidige weide. Maar nu is het al veel te nat op de weide en staan ze er ook eigenlijk niet meer op. (vanaf eind oktober tot eind februari zowiezo niet meer, maar dan ga ik af en toe gaan grazen naar het buurtspeelplein.)
Dus in de winter zouden ze zowiezo beter af zijn met een grote droge zandpaddock en een stuk bestraat dat ik kan afzetten.
Want nu hebben ze een "mediumsize" natte paddock en een klein stuk bestraat waar ze op eten.

Want nu zijn hun voeten echt nat en opsluiten in de stal is ook zielig. Tegen de winter laat ik wel nog zand storten zodat het
Ik ben nu genoodzaakt om het paard 's nachts op stal te doen omdat haar voeten kunnen drogen. Anders heeft ze 6 maanden continu rotstraal...

Duhelo

Re: paard op 1000 m²?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:58

Konstantine schreef:
Afbeelding

Duhelo schreef:
Afbeelding

Voorbeeldje van hoe je 1000 m² kunt indelen om makkelijk paarden te houden
je hebt drie stallen , 2 van 3*3 en een van 3*4 (een extra stal is altijd handig, al is het als zadelkamer oid)
voor iedere stal heb je een verharde paddock van 5 m diep en de breedte vd stal (of als je maar twee paarden hebt twee verharde paddocks van 5*5)
en daarvoor een paddock van 10*12 m
je hebt een rijpiste van 15*30 m
met daarrond een pad (langs de lange zijde 2.5 m breed, de korte zijdes 5 m breed)
dan gewoon kwestie van de poorten op een handige plaats te zetten dat je zelf niet te veel moet lopen om hooi te geven ed et voila...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:07

bulck schreef:
Joyce b, ik viel enkel over je uitleg als poppenkastpaardjes.
Een vraagje dan. Ik heb zelf ook voldoende grond en snap je dus ergens wel. maar waarom splits je dan een weide niet op?
Ik heb weides waar ze van november tot mei niet opgaan Maar de 'winter'weides (60x40 elks), ja die halen ze helemaal kaal, maar bon ze hebben er tijden de wintermaanden wel wat peuzelwerk aan (naast uiteraard hooi) en de ruimte. En ja die wei krijgt dan weer rust vanaf mei tot november.

Ik denk, aan je reactie te lezen, dat je je niet kunt voorstellen/geen voorstelling hebt van hoe slecht en zacht de bodem hier is.
Als ze het in de zomer te kaal eten en er valt een week regen lopen ze het al stuk, met gaten in de bodem. Daarom weid ik ze het liefst op tijd om of door. Dan heeft het korte stuk op tijd rust om bij te groeien.

Ze zakken in de natte maanden met alleen stappen al een stuk in de grond. Zo'n 5 tot 15 cm denk ik. Dat voelt al niet stabiel.
Als ze dan ook nog gaan rennen of spelen, dan wordt het wel 30cm, met nog schuivers etc. Laat ik het stuk lopen dan valt er dus helemaal niet meer in te lopen of te staan. Dat heb ik de 1e winter gehad, liet ze lang 24/7 in de wei lopen, bij voorkeur ook zelf over het pad heen en weer tussen bak en wei, en toen stonden ze de laatste 3 maanden in de bak omdat er nergens meer te lopen viel.

Het wordt dan heel erg moerassig, en dat herstelt ook zeer slecht. Het blijft erg lang nat en doordat de zode stuk is en de structuur van de bodem kun je er in het voorjaar ook niet met machines overheen om het te herstellen. Had ik goed doorlatende zandgrond gehad dan was het andere koek, zoals hier wel verschillende weides zijn binnen een straal van 500meter (is dus plaatselijk, hier is het zand deels afgegraven en heb ik keileem in sommige delen waardoor het water zich daar boven ophoopt) waar de paarden veel minder tot geen schade aanrichten in de winter. Uitgezonderd misschien wat modder bij de ingang.
(Maar goed, misschien kun je dan beter eens komen kijken ergens in februari/begin maart na een regenperiode ;)
Op foto's kun je ook echt niet zien hoe slecht het in werkelijkheid is als je er doorheen loopt.)

Nu ben ik zuiniger op de wei (en op de paarden) en het resultaat is dat ze bijna de hele winter een dagdeel op gras in de wei kunnen lopen grazen.

Rennen en spelen doen ze in de bak en paddock (samen zo'n 1700m2) en de enkele spurt die ze in de wei maken bij het binnenkomen en als iemand ze wegjaagt is ok'e, maar gaan ze zich vervelen en klieren en elkaar opjagen, of worden ze onrustig omdat ze er uit willen, dan haal ik ze terug naar de bak zodat ze zich daar uit kunnen leven en hun hooi kunnen eten in de paddock.

Dit is voor hun de prettigste oplossing omdat ze zo afwisseling hebben van verschillende plekken/omgeving, de beschutting van de stal in de paddock, met de droge ondergrond van stenen, de stabiele zachte ondergrond van het zand, en ruwvoer in bakken en netten in plaats van op de grond waar ze het snel vertrappen.

En met flinke vorst heb ik over het algemeen nog ergens een vlak stukje wei waar ze nog kunnen lopen grazen.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 13-09-10 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:22

1000 m2 voor paard en shet is veel te klijn, zeker als het geregend heeft, zul je zien dat het een modderzooi is. Zoveel hooi maakt het niet goed.

Ik heb een hekel aan paarden met postzegeltjes. Paardonwaardig, ze kunnen nooit eens lekker gek doen. Een gallopje voor de lol....en grazen is iets wat bij een paard hoort...

Dus ik keur het af, leuk om paard aan huis te hebben, maar waar gaat je opslag, waar is je mesthoop? Wat denken de buren? Armetierig dat ze in een hoekje staan in de winter.

Ik heb ook in de natte wintermaanden alleen de rijbak en de longeerbak en dat vind ik reuze armoedig voor de paarden en genieten doen ze er niet van...gelukkig heb ik in de goede maanden genoeg wei..en meer dan genoeg gras om het te compenseren.

Ik zit nu al tegen de herfst aan te hikken, de wei is nu al iets te nat, maar dat deert mij niet omdat ze wellicht over een maand er al af moeten....

Zoek een wei in de buurt van je huis en zorg dat ze een paar dagen per week een halve dag op die wei kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:28

Als het zandgrond is kan dat wel, dan kunnen ze in de winter blijven staan, kaal is niet zo erg. Maar een kleigrond daar gaan ze tot hun knieen in als het tegenzit, maar de kogels gaan er wel in en dat is spekglad dus ook nog eens levensgevaarlijk. Dat is elk jaar op nieuw inzaaien, dus nooit een grasmat. Daar kan je beter drainage in leggen en zand er op...

Over het bijbouwen, daar moet je wel vergunning voor hebben, want dat kan niet allemaal maar zo, ook al is het je tuin.

Agrarisch gebied zegt niets over een mesthoop en stank. ...en een mesthoop heeft altijd momenten dat die stinkt...in de winter niet, maar in de zomer? En het trekt een hoop vliegen aan.

Heb je al een plek waar je je mest naar toe kan brengen?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:35

ik lees geregeld iets op hooi opslag, mestafvoer, daar zijn echt wel oplossingen voor te bedenken, ik kan bij mijn hooileverancier per grote baal bestellen, ik bestel per 6 hoor, maar kan ook per stuk. scheelt ruimte, mest kan je op een wagen gooien en bv wekelijks of maandelijks zelf afvoeren.
Jammer dat men vaak in onmogelijkheden kijkt ipv onmogelijkheden.
1000M2 is meer dan een rijbak! ja meer is altijd beter, maar het is als basis echt prima, zeker als je daarna je paard nog andere dingen bied.
wat betreft grazen, ja ik zie ook het liefst een paard de hele dag op de wei, maar met het gras hier in nederland (en belgie) is dat niet altijd verstandig met oog op vervetting en hoefbevangenheid.
zo makkelijk om hier te snel over te oordelen.
liever op 1000m2 dan in een pension stal waar het niet gaat zoals je zelf graag het liefste zou zien voor je paard.

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 21:20

@ Russel. De stal is op vlaslemen en dus is de mesthoop nooit groot. Om de 3 maanden komt er iemand de mest halen om te tuinieren. Nu staat mijn paard in een "stad" net buiten de bebouwde kom in een woonstraat. Geen klachten, mesthoop heeft nog nooit gestonken!

En nog eens, mesthoop en dergelijke is buiten de 1000m2 gerekend en van het legale inplanten van gebouwen is over nagedacht, dat zit niet in die 1000 m2

En als we dit zouden doen dan zal er zeker goed gedraineerd worden en verharding aangelegd worden. Tmoet vanaf 0 aangelegd worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:28

Ik heb mijn paard ook op vlas staan en geloof mij maar die is wel groot. Wij brengen elke 3 weken een volle aanhanger weg, 1 paard en 2 shetten...en de shetten zijn niet zulke poeperts, maar de natte plekken met vlas zijn behoorlijk...

Daar je nog geen ervaring hebt met stalmest, geloof dan niet wat de leverancier zegt....want dan zal je teleurgesteld worden. Met stro idd zal ik een week eerder moeten gaan rijden..

Elke mesthoop stinkt...het hangt van de temperatuur af...urine stinkt..dat is idd niet elke dag, maar er zijn dagen met name in de zomer dat hij behoorlijk kan stinken..dat daar de buren niet klagen is geluk. Maar dat is geen garantie voor nu...vergeet niet dat je buren op dichte afstand zitten met 1000m2.

Ik snap wel dat je heel graag je paard aan huis wil hebben, maar probeer ook realistisch te zijn. Ik heb maar 5000m2 en geloof mij dat is zelfs in de zomer wel eens te klein, in de winter helemaal.

Op wat voor bodemgesteldheid zit je?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:02

Je hebt ook mensen die nooit tevreden zijn.............

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:48

inderdaad....we hebben zelf een hectare land, en we huren nog een hectare. Ik heb 2 paarden en overal halen we 1x hooi af en een wei zelfs 2x. De paarden staan er altijd op en ik heb gras over !!!!

In de winter in de rijbaan 15x35 en op straatwerk en een stukje wei wat omgelpoegd mag.... ik heb ook een grote mesthoop en ja hij stinkt.... maar ik denk dat ik ruimte zat heb dus waarom zou 5000 te klein zijn ???

Elk paard is gelukkiger met iets meer ruimte dan een box van 3x3 imo en ik waardeer de mensen die hier, op wat voor wijze dan ook iets aan proberen te doen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:02

Als je niet zoveel ruimte hebt zijn sommige zaken inderdaad ingewikkelder of duurder. Onze mest zit in een kiepkarretje met een zeiltje erover en staat aan het einde van het perceel. Zo heeft niemand er last van. Het karretje moeten we iedere week legen. Ook hebben wij geen ruimte om veel hooi op te slaan. Dus zijn wij veel meer geld kwijt voor ons ruwvoer wat wij iedere twee weken met een oude trailer bij de fouragehandelaar halen. Meer ruimte is inderdaad makkelijker.

Verhuizen naar een plaats waar grond betaalbaar is, is geen optie. Behalve werk heb ik ook met andere gezinsleden en hun sociale leven rekening te houden. Je moet keuzes maken. Overigens hebben onze vier paarden op 1500 vierkante meter gisteren weer laten zien hoe gek ze kunnen doen. Ze kunnen namelijk ook met hoge snelheid een wending maken in onze gedraineerde 20 x 40 bak. Bokken kan ook heel goed. Ik ben van mening dat mijn paarden het nu beter hebben dan in welke pensionstalling dan ook hier in de omgeving.

Ik sluit mij aan bij ElCamino. Iedereen hier doet zijn best om zijn paard op een paardvriendelijke manier te houden. Een beetje vriendelijker tegen de mensen die niet de luxe hebben van hectares weiland mag best. Daarbij is niet alleen de wijze van stallen hierbij van belang, maar ook het werk (arme paarden die dag in dag uit alleen maar dressuren), voer, medische zorg etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:56

4 paarden op 1500 m2, ja sorry hoor, dan ben ik wel uitgepraat. ;(

Ik zie het hier vlak bij, 2 paarden op 2000m2 dat is ook niet echt even op de wei Lopen met een grote L, dat is meer om de as draaien op een ministukje dat elke dag een stukje wordt verzet.

Ik snap wel dat iedereen graag paarden aan huis wil hebben, maar wees wel reëel. Het zijn wel paarden en geen geiten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:03

russel schreef:
4 paarden op 1500 m2, ja sorry hoor, dan ben ik wel uitgepraat. ;(

Ik zie het hier vlak bij, 2 paarden op 2000m2 dat is ook niet echt even op de wei Lopen met een grote L, dat is meer om de as draaien op een ministukje dat elke dag een stukje wordt verzet.

Ik snap wel dat iedereen graag paarden aan huis wil hebben, maar wees wel reëel. Het zijn wel paarden en geen geiten.

daar zeg je ook iets, op een stukje dat iedere dag wordt verzet,
feit is dat je op een kleine oppervlakte zo goed als niet aan strookbegrazing kan of mag doen,
op een kleine oppervlakte moet je rekening houden dat het zowat allemaal paddock zal/moet worden, met misschien een klein stukje weide erbij, maar als je de ruimte wat goed indeelt (zoals op mijn tekening) kan je zelfs op 1000 m² een stuk maken waar de paarden niet om hun as moeten draaien, maar zelfs een serieuze sprint kunnen trekken, een piste hebben, een paddock hebben, en stallen met een verhard stuk.
iedere ruimte dat je dan extra hebt kun je dan wel gebruiken als weide in de zomer, of er is in de wijde omtrek altijd wel ergens een boer waar je je paard een maand of 2 per jaar op vakantie kunt sturen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:32

Een reuze sprint? Dan wil ik niet zien hoe snel ze al weer in de ankers moeten om te stoppen of te draaien....niet erg blessure vrij. En leuk voor je stukje wei...dat is dan echt wel weg.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:53

Heb je ook in haar profiel gekeken Russel. Ik vind het er erg goed uitzien en denk dat die paarden het prima voor elkaar hebben en dat dit best een goede oplossing is. Er is in Nederland nou eenmaal te weinig grond om ieder paard van een riante weide te voorzien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:30

Wiens profiel ? :)

Van Duhelo begreep ik namelijk dat zij een "klein" stukje bij stal hebben , en daarnaast nog een grote wei , dus dat is echt geen 1000m2 waar de paarden altijd op staan :)

Een acceptabel sprint waarbij ze dus echt een paar galopsprongen even voluit kunnen gaan en niet vol in de ankers moeten om op tijd stil te staan , daarvoor hebben ze toch echt minstens 100 meter lengte nodig.

Als je dan 1000 meter hebt dan kan dat wel , maar dan kan je weitje dun niet breder meer zijn dan 10 meter , en dat is ook niet tof want dan kunnen ze nooit eens een bocht galopperen.

Voor mij is dat echt de grens , ze moeten gewoon lekker eens kunnen knallen. Heb je dan een stuk van 100 meter lengte dan moet dat minstens 20 meter breed zijn zodat ze een fatsoenlijke bocht kunnen maken , liever breder natuurlijk.

Wij hebben hier bij het huis een perceel dijkwei van zo'n 150 x 13 meter , dat is dus een kleine 2000m2 , hartstikke leuk hoor , kunnen ze ook echt even lekker op knallen , zo'n stuk van 150 meter , superleuk om te zien hoe ze dan blijven doorduwen om NOG harder te gaan :)) Heerlijk vinden ze dat , ook het omhoog galopperen tegen de dijk aan en weer van de dijk af.

Maar het is te smal om een fatsoenlijke bocht te kunnen galopperen , daarom vind ik het ook niet voldoende ruimte voor altijd maar huren we nog een stuk wei erbij.

Dit is zo'n 30 x 160 meter en daar kunnen ze ook lekker knallen op die lengte van 160 meter , en daarna nog fatsoenlijk een bocht maken zodat ze niet alleen maar in rechte lijnen kunnen lopen en wel zichzelf een beetje soepel houden en wat kunnen spelen en raar doen alle kanten op :)

Ik heb altijd weilanden met genoeg lengte en breedte gezocht , want een paard moet wel fatsoenlijk een sprintje kunnen trekken zonder dat het gevaarlijk wordt , vind ik

Bij Sammyoo hebben ze die ruimte op zich ook niet denk ik , maar dat is wel weer zo leuk en paardgericht ingericht dat het toch een heel leuk plekje is geworden +:)+ Alleen dat er geen wei is en geen lang stuk (denk ik ?) dat vind ik dan toch wel een gemis voor de paarden :)

Maarja , de mensen die zoveel investeren in zo'n plekje voor zichzelf die moet je met een kaarsje zoeken.....

De meeste mensen die paarden op een eigenlijk te klein stukje houden daar staan de paarden er toch wel een beetje armetierig bij , eerlijk gezegd :o

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:37

Russel, je bent van harte uitgenodigd om een keer bij me te komen kijken, graag daarna pas oordelen. Ik kan in jouw profiel niet zien hoe jij je paarden houdt?!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:38

russel schreef:
Een reuze sprint? Dan wil ik niet zien hoe snel ze al weer in de ankers moeten om te stoppen of te draaien....niet erg blessure vrij. En leuk voor je stukje wei...dat is dan echt wel weg.

een SERIEUZE sprint, geen REUZE sprint ;)

en op de tekening hoeven ze niet in de ankers, maar kunnen ze perfect hun bochtje rond galoperen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:58

Ik kan heel goed oordelen, heb zelf maar een halve hectare....en ik zie het hoe het hier in de buurt is....die hebben de helft, dat zijn geitenweitjes.....die 4 galopsprongen die ze kunnen maken om aan de overkant te komen, is geen sprintje.....maar heel slecht voor de pezen en gewrichten.

Maar ik zie het steeds meer hoor, paarden op 1000m2.

Vroeger stonden paarden bij boeren waar tig hectaren waren...nu in achtertuinen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:20

Een halve hectare is maar twee keer zoveel als ik (in totaal) heb. Als je jouw argumentatie aanhoudt, vind ik dat ook weinig.

Daarbij heb ik flink geinvesteerd in een Hit-actiefstal, omloop om beweging te stimuleren, goede bodem en is er altijd stro te knabbelen. De paarden gaan een paar keer per week het bos in, onder het zadel of aangespannen. Het is een harmonieuze groepje, de paarden kunnen het allemaal goed met elkaar vinden. Ze hoeven nooit 'opgeboxed' te worden. Mijn halve paint is ondertussen lekker aan het oefenen met zijn stops, wissels en rollbacks. Het afgelopen jaar geen blessures gehad, behalve toen 1 van onze paarden een maand op een dressuurstal met weiland!!! stond.

Voorts komt regelmatig de hoefsmid, niet de goedkoopste uit de buurt maar wel de beste en gaan ze jaarlijks naar de tandarts. Mest laten we eerst op wormeieren onderzoeken voordat we er voor niets antiwormmiddelen in stoppen. Voor mijn haflingertje was ik pas weer een klein vermogen kwijt (meer dan haar waarde) omdat we een traject bij Erik Laarakker hebben doorlopen. Ook voor het hooi betalen we wat meer zodat we heel goede kwaliteit hebben.

Russel, mijn paarden hebben het inderdaad erg slecht.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:32

Sammyoo schreef:
Een halve hectare is maar twee keer zoveel als ik (in totaal) heb. Als je jouw argumentatie aanhoudt, vind ik dat ook weinig.

Daarbij heb ik flink geinvesteerd in een Hit-actiefstal, omloop om beweging te stimuleren, goede bodem en is er altijd stro te knabbelen. De paarden gaan een paar keer per week het bos in, onder het zadel of aangespannen. Het is een harmonieuze groepje, de paarden kunnen het allemaal goed met elkaar vinden. Ze hoeven nooit 'opgeboxed' te worden. Mijn halve paint is ondertussen lekker aan het oefenen met zijn stops, wissels en rollbacks. Het afgelopen jaar geen blessures gehad, behalve toen 1 van onze paarden een maand op een dressuurstal met weiland!!! stond.

Voorts komt regelmatig de hoefsmid, niet de goedkoopste uit de buurt maar wel de beste en gaan ze jaarlijks naar de tandarts. Mest laten we eerst op wormeieren onderzoeken voordat we er voor niets antiwormmiddelen in stoppen. Voor mijn haflingertje was ik pas weer een klein vermogen kwijt (meer dan haar waarde) omdat we een traject bij Erik Laarakker hebben doorlopen. Ook voor het hooi betalen we wat meer zodat we heel goede kwaliteit hebben.

Russel, mijn paarden hebben het inderdaad erg slecht.

:j hoe durf je op zo een manier paarden houden? :D

haha, neeje, hoeveel m² had je ook alweer?
ik vind jouw systeem geweldig, stukken beter dan paarden die gewoon overdag een paar uur in een saai vierkant weiland gedropt worden(daar zit er ook zo enorm veel uitdaging in he...)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:26

mijn pad rond de weide is in totaal zo'n 200m lang.
ze kunnen dus 'maar' een stuk van 60m sprinten, dan komt er een bocht en kunnen ze het volgende stukje sprinten.
echt erg, arme beesten :(:)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:49

Duhelo, in totaal staan ze op 1500 vierkante meter. Een bak van 20 x 40 en nog een brede strook langs een korte en lange zijde. Daarnaast hebben we een postzegel gras van ongeveer 300 vierkante meter. Daar mogen ze af en toe een uurtje grazen. Dus bij elkaar ongeveer 1800 vierkante meter.

Ik was overigens nog vergeten te vermelden dat wij in de zomer geen dazen hebben maar wel hele fijne schaduwplekjes onder de bomen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:16

tja....en dan noemen we niet eens de pensionpaarden op "luxe" stallen met de beste accomodaties...VOOR DE BAASJES JA!!!!!, lekker in de molen ( dan hoef je niet te rijden) gooi hem op vrijdag maar los voor €8.00 ( dan heeft hij vrij, hij werkt zóóó hard) en verder "lekker " 23 uur op stal, op zaagsel, anders wordt hij te dik....met een piepklein plukje kuil....anders wordt hij ms ziek.....
Nou, dan liever de TS die ze dan bij huis heeft maar waar ze meer paard kunnen zijn !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:37

Tja van de pensionpaarden met de prachtige accomodaties voor de baasjes, naar de achtertuin paarden met strookjes van 60m2....

Ik ben uitgepraat....... ;(