Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lysquint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:09

stellaard schreef:
lysquint schreef:
ik vind toch dat een paard gewoon de mogelijkheid moet hebben om te spelen of knuffelen met soortgenootjes.
ik zou er een shetje bij zetten.

Er zijn paarden die niet met hun weidemaatje willen spelen en knuffelen, daar gaat het hier nu net over.

o okee, sorry heb het niet gelezen,
dan is mijn andwoord idd erg onzinnig

en ik weet niet of het antwoord van dat er net wordt gedaan of het een houten paard is, op mij gericht is. maar dat weet ik ook wel. ik zeg alleen dat ik het zo zou doen.
en ik had perongeluk niet gezien dat er zoveel pagina's en had dus alleen pagina 1 gelezen. vandaar dat mijn antwoord waarschinlijk niet in het verhaal paste,

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:28

Tja, ik zou het persoonlijk dus wel een vorm van dierenmishandeling vinden als mijn HOND alleen in een huis zou moeten zijn met alleen mensen. Is dus ook geen optie in mijn ogen. Ik zie in ons dorp wel meer van die HONDJES die alleen zijn bij mensen. Ik vind het niets en al helemaal niet als ik zie hoe gelukkig HONDEN buiten in de groep zijn. Zeker in echt hechte groepen, zoals waar de mijne in loopt. Daar hebben sommige HONDEN ook moeten vechten voor een fijn plekje om vervolgens helemaal opgenomen te worden en dikke vriendschappen te sluiten. :)
En dan zie je pas echt hoe sociaal HONDEN zijn, hoe close ze kunnen worden en dat ze allemaal hun eigen rol in de roedel hebben. Ik vind dat elke HOND dat hoort te hebben, hetzij met een extra soortgenootje of met meerdere (en dat zie ik nog het liefst.

Dat vind ik dus, maar mensen vinden het toch heel normaal om 1 hond te hebben en in hun huis. We gaan dan met ze uit wandelen, aan de lijn, want verplicht, en met wat mazzel kunnen ze rennen in een park of op het strand en met andere honden spelen.

Zo kan een paard ook gewoon samen met andere paarden zijn tijdens een rit bv en daarna in de manege allemaal rollen en met elkaar donderjagen.
Daar is niks mis mee.
Als je geen mogelijkheid hebt om meerdere paarden te houden, zijn er best mogelijkheden om aan behoeften van paarden te voldoen!

Ik vind het heel vreemd waarom we alle huisdieren houden naar hoe het ons uitkomt en niemand dat zielig vindt, maar paarden ineens altijd zielig zijn als die anders worden gehouden dan in een groep...

Natuurlijk is het ideaal voor de meeste paarden, maar als het niet kán door wat voor een omstandigheden dan ook, maar je zorgt wel dat alle behoeften voorzien worden, ben je heus geen slechte eigenaar.

Er is een verschil in een pony in een weitje droppen en er niet meer naar omkijken en een pony in een weitje houden, 'snachts op stal hebben, aandacht geven, goed verzorgen, samen met andere paarden uit rijden gaan etc.
En zolang we niet weten wat er precies allemaal met de ponies die we in de weitjes zien gebeurd, moeten we er ook niet de eigenaren veroordelen of denken dat de ponies allemaal automatisch zielig zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:34

Lusitana, fijn dat je mijn tekst gejat hebt :+ , maar is dit iets persoonlijks naar mij toe, vanwege mijn mening?

Ter info trouwens even voor jou; ik heb naast mijn paard, die in een hechte kudde leeft, al jarenlang, ook twee konijnen, die stapelgek op elkaar zijn en samen wonen en twee katten. :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:26

Het is niet persoonlijk, want persoonlijk worden voegt niks toe aan een discussie, het is even een voorbeeld wat een hondenliefhebber zou kunnen schrijven. Maar die krijgt dan niet als reactie van "ja, je hebt helemaal gelijk ALLE honden moeten in roedels kunnen leven."
En waarom dat elk paard moet zo leven? Dát is waar ik tegen protesteer. Als dat nou gewoon niet kán door omstandigheden en je paard is prima tevreden alleen, waarom dan iemand wat opleggen?

Ik wil dat mensen nadenken. Waarom meten we met zoveel maten? Waarom is het bij het ene dier heel gewoon dat we die apart laten leven van zijn soortgenoten, maar bij een ander is het schandalig?
Waarom moet het bij paarden "natuurlijk" terwijl er niks natuurlijks aan weides is, en de meeste groepen ook geen echte kudde zoals in de natuur zijn (oftewel alleen merries-meestal drachtig- met veulens), castreren niet natuurlijk is maar wel zo vriendelijk zogenaamd omdat hij dan in een groep kan?

Ik blijf het herhalen, ik ben echt niet tegen in groepen houden of voor alleen houden.

Ik wil alleen maar dat mensen naar situaties op zich kijken en niet oordelen naar wat zij zelf het beste lijkt of wat de boeken dikteren, maar gewoon eens kijken naar hoe het werkelijk is.

Het kan best zijn dat de pony van TS straks een tijd in de stress zit, sterker nog, dat is te verwachten als je een veulen bij een merrie weghaalt (hoewel sommige merries dat prima vinden).
Maar het kan zijn dat ze daarna best weer op haar gemak is bij haar kudde van koeien en haar stalletje voor de nacht en de aandacht en verzorging van TS.
Zo niet, dan is het vroeg genoeg om te kijken wat er gedaan kan worden.

Ik vind uitroepen van een pony alleen IS zielig en doe er maar een Shetje bij niet erg doordacht.

Het is heel goed om voorbeelden te geven zoals jij dat doet, maar dat wil niet meteen zeggen dat het meteen maar een bewijs is dat elk ander paard dat apart staat doodongelukkig is!
Er komen ook genoeg voorbeelden voorbij van paarden die het prima naar de zin of zelfs gelukkiger zijn in hun eentje. Zijn die eigenaren dan leugenaars en dierenbeulen? Of zou het kunnen zijn dat er paarden zijn die niet persee een groep nodig hebben om prima te functioneren?
Daar kunnen we toch wel even bij stilstaan? Bedenken dat het wel eens zou kunnen en waarom dan geeft een veel interessanter en leerzamer topic dan alleen maar herhalen dat er maar een shetje bij moet en ja het is zo zielig...

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:31

Zelf heb ik 2 hengsten bij elkaar staan zo hebben ze ook gezelschap. Gaat heel goed samen. De ene is een paard de ander een shetlander. Op deze manier staan ze toch niet alleen.
Laatst bijgewerkt door leonie1984 op 02-08-10 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:33

Lusitana schreef:
blue_kim schreef:
maar tara, als jij een hengst hebt, zou je die dan ook in de kudde zetten?

Niet aan mij gericht, maar ik had wel een hengst, zelfs wel drie, bij merries en twee ruinen in het land. Dat kan, als het land maar groot genoeg is, en de merries mans genoeg, en de hengsten niet van het type verkrachter.
Bij elke groep is het aftasten of nieuwe paarden erbij passen en wat voor een paarden dan. Je kunt niet willekeurige dieren bij elkaar doen en denken dat het altijd goed gaat.Niet alle hengsten zijn geschikt om bij andere paarden te houden, maar sommige kunnen prima bij andere paarden gehouden.

Mijn ruin was tot een half jaar geleden ook hengst en kon prima met andere paarden (hengsten/merries/ruinen) staan. ik ben er ook een voorstander van om hengsten gemengd te zetten danwel met of zonder merries. Maar de meeste mensen denken niet zo dus wordt een hengst ook maar appart in een hokkie gezet. En dat wordt wel goed gekeurd... maar een ruintje of merrie alleen is echt not done... beetje krom.
Ook heeft mijnes bij een hengst gestaan die niet bij merries kon hoor, die verkrachte dus wel de merries.

Citaat:
Ik zou ten eerste geen hengst willen Ten tweede, stel ik zou wel een hengst hebben, zou ik 'm laten castreren zodat 'ie zonder problemen in een kudde kan staan.

Als een paard net geruind is, zal je hem ook weken appart moeten zetten voor de hormonen uit zijn lijf zijn hoor. Die van mij is nog precies hetzelfde qua omgang, gedrag en karakter nu als dat ie hengst was. Als er een hengstige merrie in de buurt komt, zit ie er nog steeds boven op, mits de merrie dit toestaat in ieder geval. Als de merrie niet wilt, dan blijft ie keurig op afstand. Heeft ie altijd al gehad.

Maar wat zou je doen als je een hengst hebt, die blijft ook hengst omdat je er mee wilt fokken... hoe zou je die stallen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:45

Ik weet niet of een hondenliefhebber hetzelfde zou schrijven, aangezien honden naar mijn idee totaal andere dieren zijn dan paarden. Maar goed, ik heb geen hond en hoef er ook niet een. Ik vind wel dat als je aan een dier begint, je altijd moet kijken naar wat de behoeften zijn van zo'n dier. Daarom heb ik bv twee konijnen genomen i.p.v. een, omdat ik weet dat je konijnen ook niet alleen hoort te houden. ;) Laat ik nou net iemand zijn, die er in elk geval wel altijd over nadenkt. ;)
En wat een ander doet, tja........ zolang het dier maar niet de dupe is. En ik vind dat een paard niet alleen hoort te staan. Ik zie ze het liefst in een groep zelfs, maar goed, ik snap dat dat niet altijd mogelijk is, maar zorg dan voor een andere soortgenoot (en dan roep ik niet per definitie een Shetje). Ik vind idd dat als je een paard geen paardenleven kunt bieden (dus veel buiten kunnen zijn, lekker kunnen rennen, fourageren, groomen, soortgenoten, en dan ook echt vrije tijd met soortgenoten, daar vallen buitenritjes met andere paarden wat mij betreft niet onder :+ ), je toch maar eens heel goed moet nadenken of je dan wel aan zo'n dier moet beginnen. En contact met mensen is gewoon niet te vergelijken met contact met soortgenoten. Onvergelijkbaar!

Ik wil ook dat mensen nadenken. Vooral eens goed nadenken, VOORDAT ze aan een dier beginnen. Zich afvragen 'kan ik een dier bieden wat het echt nodig heeft', 'wat hem/haar gelukkig maakt?'
En kun je dat niet, in dit geval, een paard een plek geven met een soortgenoot of soorgenootjes, dan ben ik daar dus absoluut geen voorstander van. En dat geldt ook voor de natuurlijke behoeftes van andere huisdieren. Maar goed, daar hebben we het hier eigenlijk niet over.

Paarden zijn dieren die zich vaak maar 'overgeven' aan hoe ze gehouden worden. Ze berusten er zich in, zo zijn ze. Maar of dat ze gelukkig maakt? Ken zat paarden in situaties die verre van ideaal zijn, maar ze hebben geen keuze en berusten zich er maar in. Tja, als je daarmee wilt leven als eigenaar. Ken er zat die dat idd doen, ook vaak zelfs compleet onbewust. Jammer vind ik dat. Heel jammer. Ik vind dat dat weinig met echt nadenken te maken heeft. Met je echt verdiepen in het wezen paard. Als je bewust een paard alleen gaat houden, dan vind ik persoonlijk niet dat je echt ok bezig bent. Bepaalde extreme gevallen of misschien medische gevallen daar gelaten. Een gezond, normaal paard heeft gewoon behoefte aan sociaal contact met andere paarden, naast hun leven met ons. Het is eigenlijk gewoon heel simpel. En ik vind dat elke paardeneigenaar dat behoort te weten. Maar ja, dat leer je meestal niet op de manege, geloof ik. :\

Lusitana schreef:
Het is niet persoonlijk, want persoonlijk worden voegt niks toe aan een discussie, het is even een voorbeeld wat een hondenliefhebber zou kunnen schrijven. Maar die krijgt dan niet als reactie van "ja, je hebt helemaal gelijk ALLE honden moeten in roedels kunnen leven."
En waarom dat elk paard moet zo leven? Dát is waar ik tegen protesteer. Als dat nou gewoon niet kán door omstandigheden en je paard is prima tevreden alleen, waarom dan iemand wat opleggen?

Ik wil dat mensen nadenken. Waarom meten we met zoveel maten? Waarom is het bij het ene dier heel gewoon dat we die apart laten leven van zijn soortgenoten, maar bij een ander is het schandalig?
Waarom moet het bij paarden "natuurlijk" terwijl er niks natuurlijks aan weides is, en de meeste groepen ook geen echte kudde zoals in de natuur zijn (oftewel alleen merries-meestal drachtig- met veulens), castreren niet natuurlijk is maar wel zo vriendelijk zogenaamd omdat hij dan in een groep kan?

Ik blijf het herhalen, ik ben echt niet tegen in groepen houden of voor alleen houden.

Ik wil alleen maar dat mensen naar situaties op zich kijken en niet oordelen naar wat zij zelf het beste lijkt of wat de boeken dikteren, maar gewoon eens kijken naar hoe het werkelijk is.

Het kan best zijn dat de pony van TS straks een tijd in de stress zit, sterker nog, dat is te verwachten als je een veulen bij een merrie weghaalt (hoewel sommige merries dat prima vinden).
Maar het kan zijn dat ze daarna best weer op haar gemak is bij haar kudde van koeien en haar stalletje voor de nacht en de aandacht en verzorging van TS.
Zo niet, dan is het vroeg genoeg om te kijken wat er gedaan kan worden.

Ik vind uitroepen van een pony alleen IS zielig en doe er maar een Shetje bij niet erg doordacht.

Het is heel goed om voorbeelden te geven zoals jij dat doet, maar dat wil niet meteen zeggen dat het meteen maar een bewijs is dat elk ander paard dat apart staat doodongelukkig is!
Er komen ook genoeg voorbeelden voorbij van paarden die het prima naar de zin of zelfs gelukkiger zijn in hun eentje. Zijn die eigenaren dan leugenaars en dierenbeulen? Of zou het kunnen zijn dat er paarden zijn die niet persee een groep nodig hebben om prima te functioneren?
Daar kunnen we toch wel even bij stilstaan? Bedenken dat het wel eens zou kunnen en waarom dan geeft een veel interessanter en leerzamer topic dan alleen maar herhalen dat er maar een shetje bij moet en ja het is zo zielig...

Aminola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 00:15

Ik persoonlijk vind het zielig. Een paard staat toch bekend onder de kuddedieren, en mijn pony staat ook bij 2 andere. Ze zijn wel altijd aan het vechten over wie de baas is, maar zonder ze kan mijn pony ook niet meer, ze kunnen nl. ook behoorlijk met elkaar spelen en rennen.

Anoniem

Re: Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 00:18

Ik vind het niet kunnen. Paarden zijn 'kudde-dieren'. In Zweden hebben ze een wet opgestelt waarin staat dat je kudde dieren niet alleen mag houden. Dit vind ik echt heel erg goed. :j

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 00:19

ik vindt het niet zielig :n
ik vint het ronduit schandalig at het nog toegestaan is om paarden ALLEEN te huisvesten.

ook een paard met een geit is "alleen"
oke als ik kon kiezen tussen een kip en ik of ik alleen heb ik ook liever de kip.
maar het liefste een mede mens om mee te praten.

ik vindt het dus NIET kunnen !!! en urf het zelfs wel een beetje mishandeling te noemen al is dat niet het juiste woord :)

overgens komt er geen enkel dier bij mij in huis alleen :)
van alles 2 of geen :)
ik heb geen plek voor 2 honden,, dus komt er ook geen hond :)
had wel plek voor 2 katten,, die gaan ook lekker buiten opstap,, dus daar zijn er inmiddels 3 van :)
soms kunnen ze mekaar niet horen of zien.. maar het volgende moment kruipen ze lekker warm tegen elkaar aan.

en mijn pony's staan nooit alleen :)

het is toch een heerlijk gezicht om ze samen te zien ? :)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 00:34

Volgens mij wordt dit een eindeloze discussie.. :P

TS je kent je paardje zelf t beste. Als je vind dat ie gelukkig is, zeker omdat er nog andere dieren naast haar staan, dan is dat prima!

En zeker niet zielig..

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:16

@Twiggy ik begrijp je, wat jij zegt wordt heel snel gezegd door iedereen omdat het er zo ingehamerd is, het mooiste is een paard in een kudde, natuurlijk is dat zo, maar soms lastig haalbaar.
Zou ik mijn haflinger dan weg moeten doen?
Ze is altijd vrolijk, altijd oortjes naar voren, op het weiland dominant, maar met rijden zo braaf, het is een zelfstandig ding.
Ik heb een shetje erbij gehad ik weet zeker dat die heel ongelukkig zou zijn alleen.
Ik betwijfel ten zeerste of ze bij iemand anders gelukkig zal zijn.
Ik ben zo gek op het beestje dat ze bij me blijft tot haar dood, ze heeft namelijk een slechte tijd voor mij gehad, en nu is ze gelukkig.
En dat is wat we hier op bokt niet zien en lezen, er zijn zoveel paarden die te weinig water of eten krijgen, of geen aandacht, veel te lange hoeven, wormen, enz. enz. Dit is mishandeling.
Ik kom jaarrond 3 keer per dag bij mijn paardje, ze kijkt de hele dag om haar heen wat er allemaal voorbij komt, ze wordt gereden, ze heeft een lekker weiland met een stal, ik wilde het nog beter voor haar maken en kocht er een shetje bij, maar dat werkte niet.
Nee @Tat-jana het was niet zo'n mooi gezicht 2 pony's in de wei, het was vreselijk, vaker als 1 keer gebeurd dat ik met tranen in mijn ogen stond hoe mijn haflinger het beestje behandelde.
En ik ben liever alleen als met een kip Tat-jana.
Is een kat ook een kuddedier? Eerder had ik 2 katten, eentje is dood, en mijn overgebleven kat is er erg van opgevrolijkt en minder schuw geworden nu ze de aandacht zo voor haar zelf heeft.
En ik vind het schandalig dat jij zo hard oordeelt, ik vind nog steeds de woorden van Lusitana het best onderbouwd, maar met Twiggy haar woorden ben ik het natuurlijk hoofdzakelijk mee eens.
Het is niet voor iedereen hetzelfde, voor mensen zijn de wensen niet hetzelfde, voor dieren ook niet.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:41

hallo ik vind het erg dat er mensen zijn die jou zo aan vallen.
je pony staat hellemaal niet alleen, er zijn dieren zat om hem heen. er zijn mensen die een geit meenemen op wedstrijd om dat het paard er aan gewend is als gezelschap.
ik heb ook twee paarden maar ze staan niet bij elkaar . in het land. maar naast elkaar want anders heeft de een geen leven meer. hij word echt inmekaar geramt door een Epony hij zelf is 170 maar staat dan zielig in een hoekje. nou dat is pas ziellig.
niet meer van je plek af durfen tekomen. hij heeft een half jaar tussen de koeien gelopen en dat ging prima dus het licht aan je pony en als die tevreden is. :D is alles goed

xBijou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:44

stellaard schreef:
@Twiggy ik begrijp je, wat jij zegt wordt heel snel gezegd door iedereen omdat het er zo ingehamerd is, het mooiste is een paard in een kudde, natuurlijk is dat zo, maar soms lastig haalbaar.
Ze is altijd vrolijk, altijd oortjes naar voren, op het weiland dominant, maar met rijden zo braaf, het is een zelfstandig ding.
Ik heb een shetje erbij gehad ik weet zeker dat die heel ongelukkig zou zijn alleen.
Ik ben zo gek op het beestje dat ze bij me blijft tot haar dood, ze heeft namelijk een slechte tijd voor mij gehad, en nu is ze gelukkig.
En dat is wat we hier op bokt niet zien en lezen, er zijn zoveel paarden die te weinig water of eten krijgen, of geen aandacht, veel te lange hoeven, wormen, enz. enz. Dit is mishandeling.
Ik kom jaarrond 3 keer per dag bij mijn paardje, ze kijkt de hele dag om haar heen wat er allemaal voorbij komt, ze wordt gereden, ze heeft een lekker weiland met een stal, ik wilde het nog beter voor haar maken en kocht er een shetje bij, maar dat werkte niet.
Nee @Tat-jana het was niet zo'n mooi gezicht 2 pony's in de wei, het was vreselijk, vaker als 1 keer gebeurd dat ik met tranen in mijn ogen stond hoe mijn haflinger het beestje behandelde.
Is een kat ook een kuddedier? Eerder had ik 2 katten, eentje is dood, en mijn overgebleven kat is er erg van opgevrolijkt en minder schuw geworden nu ze de aandacht zo voor haar zelf heeft.
En ik vind het schandalig dat jij zo hard oordeelt, ik vind nog steeds de woorden van Lusitana het best onderbouwd, maar met Twiggy haar woorden ben ik het natuurlijk hoofdzakelijk mee eens.
Het is niet voor iedereen hetzelfde, voor mensen zijn de wensen niet hetzelfde, voor dieren ook niet.

Ben ik het helemaal mee eens +:)+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:18

Stellaard, ik denk zeker dat je altijd moet kijken naar de persoonlijkheden van paarden. En soms matcht het gewoon niet tussen twee paarden, maar lukt het wel met een andere combinatie. Mijn paard kan bv prima met Shets, maar vermaakt zich beter met wat grotere, energieke paarden/pony's. Dat is dan weer het handige van een grotere kudde, dan zie je wat je paard meer aantrekt.

En verder denk ik dat veel mensen al de fout ingaan door jonge dieren geisoleerd te houden (of teveel op stal houden), zodat sommige paarden van jongsaf aan zich al niet meer kunnen gedragen bij andere paarden. Ik vind dat een hele grote fout van mensen, daar oordeel ik keihard over. Want dan is zo'n paard de rest van zijn leven getekend. Dan ligt het uiteindelijk dus niet aan een paard, maar gewoon aan de mensen zelf (of de vorige eigenaren, etc.).

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:22

ik zou zelf altijd een maatje er bij nemen. desnoods is het een geit. als het paard maar iets bij zich heeft.
maar ik zou dan toch voor een shet ofso gaan. misschien kan je iemand vinden(als je plek over hebt) die bij jullie een paard of pony wilt neerzetten?
tegen een vergoeding?? dan verdien je er wat aan, en je pony heeft een maatje!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:43

stellaard schreef:

ik oordeel niet :),, ik schrijf mijn eigen idee over het houden van dieren. en beschrijf mijn situatie waarin ik zou handelen.
is toch voor ieder verschillend ?

doch blijf ik er bij ik ben een gelukkig mens als er een verbod komt op paarden alleen houden.
het is soms puzzelen, en het zal soms 20 x fout gaan voor het 1 keer goed gaat.
maar ooit kom je een paardje tegen wat er wel bij kan.

mijn shet en oudere merrie hebben elkaar kreupel getrapt ( oudere merrie met peesblessure ), zijn nu niet meer uit elkaar te trekken.
en terroriseren mijn veulen echt weg, en zijn al rake klappen gevallen.
maar meneer weet strax zijn plek in de groep, en zal er strax rustig bij staan.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:45

jiskaringo schreef:
ik zou zelf altijd een maatje er bij nemen. desnoods is het een geit. als het paard maar iets bij zich heeft.
maar ik zou dan toch voor een shet ofso gaan. misschien kan je iemand vinden(als je plek over hebt) die bij jullie een paard of pony wilt neerzetten?
tegen een vergoeding?? dan verdien je er wat aan, en je pony heeft een maatje!

goed idee :) zou zeker een optie zijn als je daar plek voor hebt :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:37

Het vervelende blijft natuurlijk dat jij altijd kiest voor je paard. Laat jij hem alleen staan, dan staat ie alleen. Besluit je tot de aanschaf van een shet, dan staat hij met een shet....
Het meest ideale is nog steeds een groot weiland met meerdere paarden, dat benadert het meest de 'eigen keus'. Ik zie het aan ons opfokgroepje, waar 3 jaarlingen en twee 3jarigen lopen. Altijd bij elkaar in de buurt, maar er is één die vaak alleen loopt. Ze kan het prima met de rest vinden, is ook de baas van 't stel, maar zondert zich soms vrijwillig af....
Zo'n paard zou het misschien wel redden alleen. Zou het nooit doen trouwens, puzzel altijd net zo lang tot we weer passende koppels of kleine groepjes hebben.

Probleem is dat de meeste mensen die hun paard alleen in de wei hebben, (vinden dat ze) weinig keus hebben. Het kan dus om een einzelganger gaan, maar ook om een supersociaal dier.
Het paard heeft geen keus...

Ik vind het trouwens geen probleem om 'verknipte paarden' die geen gezelschap dulden, alleen te laten lopen. Dat is dan maar zo...je hoeft ook niet tegen wil en dank een ander paard op te offeren omdat het zo natuurlijk is.

indrasjacks

Re: Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:09

Twiggy
wat jij dus zegt soms matcht het niet met andere paarden
je bedoekd dus koop een paard erbij klikt het niet dump m dan voor een ander.
heb je het net over logisch nadenken en in het belang van een dier denken.
mijn tinker stond tot zijn 4e ( ik hem kocht) bij een andere paard
bij mij alleen 3 jaar in t begin vond hij het niks maar later was hij gelukkig heeft nu weer een maatje maar als ik t nog eens had moeten doen had ik dat maatje weggelaten
was gelukkiger zonder.
Soms is communicatie met dieren wel handig dan weet je echt of ze gelukkig zijn of tekortkomen want ze zijn zelf heel slim

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:20

@_Tara_ ik begrijp je standpunt maar je zit er een beetje naast.
Mijn paard ligt heerlijk alleen op de wei en dit is niet omdat ze uitgeput is maar omdat ze zich in haar wei veilig voelt.
Als mijn paard ergens ondergebracht word door vakantie of problemen is het eerste wat ze doet als ze in haar eigen wei terug komt uitgebreid rollen.
Dit is een teken dat ze blij is dat ze weer thuis is.
Verschillende professionelen hebben mij dit verteld.
En net als Stellaard heb ik een tevreden paard maar zeer gevoelig paard waar we absoluut rekening mee moeten houden.

stellaard schreef:

Stellaard ik ben het helemaal met je eens.
Mijn kat word ook alleen gehouden, ik had haar uit het asiel gehaald ze moest 3x daags pilletjes slikken vanwege nervoisiteit.
Veroorzaakt door de andere katten in het asiel.
Toen ze bij ons thuis kwam ging ze languit op het tapijt liggen, niets eerst het huis verkennen.
Na een aantal dagen mocht ik van het asiel de pillen afbouwen en heeft ze nooit meer hoeven te slikken.
Heb nooit geprobeert een nieuwe kat erbij te nemen eens zou het wel gebeuren evenals Flash.
Maar als het niet gaat dan blijven ze toch echt alleen.
Netzo als iedere dierenvriend ben ik van mening dat dieren bij elkaar gehouden moeten worden.
Maar soms is het beter ze apart te houden door hun verleden of voor hun gezondheid.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:22

indrasjacks schreef:
Twiggy
wat jij dus zegt soms matcht het niet met andere paarden
je bedoekd dus koop een paard erbij klikt het niet dump m dan voor een ander.
heb je het net over logisch nadenken en in het belang van een dier denken.
mijn tinker stond tot zijn 4e ( ik hem kocht) bij een andere paard
bij mij alleen 3 jaar in t begin vond hij het niks maar later was hij gelukkig heeft nu weer een maatje maar als ik t nog eens had moeten doen had ik dat maatje weggelaten
was gelukkiger zonder.
Soms is communicatie met dieren wel handig dan weet je echt of ze gelukkig zijn of tekortkomen want ze zijn zelf heel slim

ik denk dat je beter kunt zeggen ipv dumpen.. iemand zoeken die bij jou wilt staan gaat het niet die persoon een ander plekje laten zoeken :).
en je kunt altijd paarden op proef nemen dumpen hoeft niet altijd maar :)

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:26

vind het wel minder als hij niet in contact komt met andere paarden,
maar het is niet zielig,

mijne staat ook alleen,
al 1,5 jaar en doet het prima af en toe een vriendje te spelen!
en hij is echt niet zielig,

johnvannim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:28

Ja, zielig en stompzinnig.
Maar beter dan helemaal niet buiten!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:39

Lusitana schreef:
Il0na schreef:
Kan je er niet een geit of koe bijzetten van de buren?

Pony staat bij een hele kudde koeien.... Het is handig als je op z'n minst de openingspost leest.
[/quote]

Pony staat niet bij de koeien in, zoals ik het lees, maar kan de koeien zien, in het aangrenzende weiland ;)

Verder bemoei ik me niet met deze discussie, aangezien ik maar de helft gelezen heb ;)