hoe gevaarlijk is onwee voor paarden op de weide?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

R0oszs

Re: hoe gevaarlijk is onwee voor paarden op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:40

ja idd, het is al gebeurt voor dat je het ziet eigenlijk

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:50

corinne1981 schreef:
Vluchten voor de bliksem kan niet.....

Zeker wel, de bliksem slaat op een bepaald punt.
Als het voor in de wei slaat kunnen ze vluchten naar helemaal achterin.
Slaat de bliksem op een boom kunnen ze vluchten voor die neer valt.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:52

Die bliksem gaat in een fractie van een miliseconde door de wei, dan kunnen ze helaas echt niet vluchten. Wanneer ze vlak bij een boom staan waar de bliksem inslaat, gaat de bliksem ook door alles wat er in de buurt staat, dus vluchten heeft helaas geen zin.
Laatst nog een hele interessante reportage over gezien op discovery.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:22

corinne1981 schreef:
Die bliksem gaat in een fractie van een miliseconde door de wei, dan kunnen ze helaas echt niet vluchten. Wanneer ze vlak bij een boom staan waar de bliksem inslaat, gaat de bliksem ook door alles wat er in de buurt staat, dus vluchten heeft helaas geen zin.
Laatst nog een hele interessante reportage over gezien op discovery.

Vorig jaar is de bliksem ingeslagen op een boom bij het weiland.
Vlakbij die boom is de voerplaats [hooi] v.d pony's, de boom is precies daar op de voerplek neer gevallen.
Pony's mankeren helemaal nix,zijn dus op tijd gevlucht.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:24

ieder zn eigen keus we kunnen waarschuwen maar iemand moet zelf beslissen.

liespies5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:25

Het is gevaarlijk, zowel binnen als buiten. Maarja, met een bliksemafleider ergens in de buurt is het dus al een stuk minder eng! En inderdaad, paniekerige paarden zijn ook niet onveilig, voor elkaar vooral. Ze kunnen echter wel beter de ruimte hebben, dan opgesloten worden. In een stal worden sommige paarden helemaal gek, en dan bezeren ze zichzelf soms lelijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:43

_STS_Angels_ schreef:
Vaak worden getroffen dieren ook niet in het nieuws vermeld want hier zijn al heel wat koeien, schapen en paarden er aan onder door gegaan (woon in een dorpje)

Het gaat ook niet over wat ik op het nieuws zie of gezien heb zijn puur ervaringen uit de omgeving.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:53

gohya schreef:
corinne1981 schreef:
Vluchten voor de bliksem kan niet.....

Zeker wel, de bliksem slaat op een bepaald punt.
Als het voor in de wei slaat kunnen ze vluchten naar helemaal achterin.
Slaat de bliksem op een boom kunnen ze vluchten voor die neer valt.

Zeker niet, als een bliksem op je paard in slaat kan hij er niet voor vluchten. Je weet niet waar het vandaan komt of waar het in zal slaan dus je kunt er ook niet voor weg rennen. Wel voor de stal die in brand staat of de boom die omvalt, maar een brandende/omvallende boom is bij lange na geen bliksem

Ik heb laatst foto's gezien van bliksems die in stallen of grote schuren insloegen, wát een ravage, en die bliksemschichten zijn enorm. Nee laat haar maar liever buiten staan. Dan heb ik liever dat ze in 1klap dood is dan dat ze afbrandt ;).
Al schuilt ze natuurlijk wel in de schuilstal, dan staat ze er rustig naar te kijken <3

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:03

Onze paarden gaan wel naar buiten als ze in de stal staan, heb al meerdere malen gezien dat ze in de stal stonden, het onweer begon, hup, met z'n drieën snel naar buiten gerend in de stromende regen.
Hun instinct zegt ze dat ze nergens onder moeten gaan staan, aangezien we uitloopstallen hebben gaan ze dus lekker zelf buiten staan :+

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:06

ik heb ze vanmiddag tijdens een flinke onweerbui binnengehaald.toen er een flits en een klap tegelijk kwam,wilde mijn 3 jarige onder het draad doorgaan,hij zat al op zijn knieen,was helemaal in paniek.Heb het hek maar open gezet en naar de stal laten rennen...in de stromende regen..

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:09

Net hier in de omgeving rondgereden na het noodweer. Opvallend veel paarden die vaak binnen staan maar nu toch nog buiten liepen. Blijkbaar hebben veel eigenaren de conclusie getrokken (na noodweer van maandag?) dat paarden buiten vaak rustiger staan. Mijn merrie met veulen kan in de stal, maar bleef toch buiten staan met de kont in de regen en haar kleintje naast zich.

melanietje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:12

Hoi

ik denk het haast niet als er geen bomen bij in de buurt staan ;)

groetjes melanie

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:32

Citaat: Zeker niet, als een bliksem op je paard in slaat kan hij er niet voor vluchten. Je weet niet waar het vandaan komt of waar het in zal slaan dus je kunt er ook niet voor weg rennen.

Wij mensen niet nee,maar een dier voelt dat aan.
Het lijkt ongeloofwaardig,maar dieren voelen het vaak aan waar en wanneer de bliksem inslaat.Natuurlijk kan het ook mis gaan.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:34

Gohya
Van vogels wist ik het wel, maar van paarden niet. Leek(lijkt) me erg onwaarschijnlijk omdat er nog altijd ontzettend veel paarden geraakt worden, zo wat je leest en hoort. (misschien is dat 'eruit' gegaan nu ze zo gedomesticeerd zijn ofzo?).

Overigens heb ik het hier in de buurt weinig meegemaakt. 1 keer wel, een koeienboer hier aan de weg (bij mn paard) had er een paard aan dood. Echt heel triest. Maar ik weet wel dat bliksem altijd de makkelijkste weg zoekt en niet altijd de hoogste punten
Dus dat kan ook net zo goed de stal zijn. Best lastig soms het kan echt een enorme ravage geven.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:36

Wij hebben de boel inmiddels weer redelijk op orde van het weekend.

Vandaag kunnen we het nieuwe netstroomapparaat instaleren en in huis is bijna alles geregeld. Enkel nog de structruele schade. Maar dat mag de bewoonster zelf regelen als ze terug komt van vakantie. Alle kapotte apparaten zijn inmiddels vervangen.

bartm112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:38

In de wei lijkt mij gevaarlijk maar in de stal is mischien nog gevaarlijker want als de onweer inslaat dan kunnen de paarden niet weg komen en in de wei kunnen ze gauw weg rennen

GR Bart

Liefdesgeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:40

Paarden kunnen op stal toch net zo goed in paniek raken? :Y)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:12

Het noodweer viel hier erg mee (ZO Drenthe) gisteren hebben we een flinke bui regen gehad en ik heb onweer gehoord in de verte maar het is niet echt hier geweest. Een beetje regen konden we wel gebruiken! De paarden zijn gewoon in de wei gebleven. ze kunnen wel wat hebben hoor. (een blikseminslag natuurlijk niet...)

xxconchita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:33

Het is niet echt gevaarlijk als er geen bomen staan waar ze dan onder willen schuilen. Wel als er verder nergens in de buurt iets hoogs/ groots staan. Bliksem zoekt het snelste contact met de aarde. Het slaat dus in in het hoogste punt daar.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:15

Dan moet je voorgaande reacties toch eens beter lezen ;)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 00:50

je kan er over nadenken om een aarding bij je stal aan te laten leggen die gaat dan de grond in zon 28 meter via de afleider , dan heb je wel een noodklap maar welk veilig

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 00:52

ik heb een elektriciteit mast in de wei dus ben niet bang dat ze geraakt worden , ben er keer wezen kijken en bang waren ze ook niet, stonden gewoon te grazen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 01:00

dat zou kunen werken maar via draad naar paard is aannemelijk.en indirecte bliksem al kan het zijn dat die goed geaard zijn. indirect gaat via grond naar hoeven.

Geeske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 05:14

waar ik woon zijn in het verleden paarden en ook een veulen ooit getroffen door bliksem. Ze zeggen dat paarden bliksem aanvoelen komen, ik weet niet of dat echt zo is.