Maar jou verhaal doet me erg denken aan mijn paard!
Mijn paard trapt ook de boel kort en klein behalve als hij geen andere paarden om zich heen staan.
Ik weet dat het geen natuurlijke manier is om een paard alleen te stallen, maar uit veiligheidsoverweging van hem zelf en voor anderen heben we geen andere keus..
Ik heb mijn paard sinds 2008, in het begin dat hij op stal bij ons kwam was alles prima ( ik heb hem nu aan huis staan, voorheen stonden we nog op een pensionstal) maar na een aantal maanden begon hij te trappen tegen de wanden, dit deed hij voornamelijk als er andere paarden voorbij kwamen of als hij de anderen in de bak zag ( hij had zicht op de bak).
Op een gegeven moment begon hij ook te jagen op de pony die bij hem in de wei stond en viel constant aan.
Toen moest hij dus alleen in de wei, hierdoor werd hij al wat rustiger maar op den duur begon hij alsnog naar de andere paarden in de naastgelegen weides te jagen.
Uiteindelijk moest ook zijn stalluikje dicht zodat hij niet meer met zijn hoofd het gangpad in kon kjiken doordat hij behalve paaden ook de andere pensiongasten begon aan te vallen.
Uiteindelijk heeft hij daar een waterbak van de muur geslagen, deuken/gaten in de betonnen wanden en zijn staldeur ontwricht en krom geslagen.
Hij werd ook steeds nerveuzer en magerder door de strijd die hij met de andere paarden en zichzelf voerde.
In maart 2009 is hij aan huis komen te staan ( wij zijn toen verhuisd zodat hij ook aan huis kon staan) binnen no time was hij weer rustig en heeft tot nu toe nog geen trap tegen de wand etc gegeven.
Oktober 2009 is hij in training gegaan bij mijn vriendin wegens mijn zwangerschap toen.
Eind dec kreeg ik een telefoontje dat het weer helemaal mis was, hij begon weer te slopen, hierbij heeft hij een raam eruit getrapt, een waterbak van de muur geslagen en een buitendeur + kozijn eruit gemept.
We hebben toen besloten om hem weer naar huis te halen ondanks dat ik op het einde van mijn zwangerschap liep, maar dit was ook geen doen voor mijn vriendin zowel mijn paard.
Hij kan niet met andere paarden overweg en ook niet met andere paarden in zijn nabije omgeving.
Hij is erg laat gecastreerd ( rond zijn 6e, in ieder geval niet ouder als 8) en behalve dat is hij ook nog is ontzettend dominant.
Hij tolereerd ook geen andere dieren in zijn buurt.
Zijn weide thuis grenst aan de kippenren van onze buurman en zijn kippen hebben een gat in de omheining ontdekt en lopen dus wel is in de wei ban mijn paard.
Zodra mijn paard doorheeft dat er een kip in zijn wei loopt dan vliegt hij ze aan met open mond ( de kippen konden gelukkig altijd nog optijd weg komen).
Onze kat heeft ook al is moeten vluchten voor hem, kortom mijn paard is eigenlijk gewoon weg gestoord.
We ( lees: wij thuis en de dierenartsen) denken dat hij een klophengst is.
We laten alleen nog een testoteron onderzoek uitvoeren en verder niet.
Een operatie is te risicovol en dan is het nog altijd maar de vraag of hij daardoor wel zal veranderen naar andere paarden toe.
Thuis staat hij alleen en heeft hij geen concurentie en daardoor mept hij de boel ook niet kort en klein.
Voordat ik iedereen over me heen krijg, mijn paard staat van 's morgensvroeg tot het donker wordt buiten en zowel als in de wei als in zijn stal heeft hij onbeperkt hooi.
Rijden doe ik op het moment niet dit wegens het weer ( heb alleen een buitenbak) en ik mag nog niet te paard wegens verweekte bekken van de zwangerschap.
In de zomer staat hij langer buiten als nu en als ik weer te paard mag dan wordt hij elke dag een uur a anderhalf uur gereden.
En nu ga ik het hele topic doorlezen