Waarom kies jij voor je paard op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:33

absque_dubio schreef:
Breghje schreef:
Ik dacht, een buitenpaard is een buitenpaard en klaar.

Zit er dan verschil tussen buiten en binnenpaarden?

Bij die van mij dus blijkbaar wel :D ;) . Toen ik haar kocht was het een bijna stalpaard, stond op een postzegeltje zand (waar ik nog steeds heeeeel blij mee ben, dikke koliek ok verder :+ ) en verwarmde stal met muzak aan :)) (neeee dit verzin ik niet!!!) Ik kocht haar,ze ging overdag naar buiten en in de nacht op stal. Kreeg peesblessure, advies was een half jaar 24/7 buiten. Paard bloeide op!!! Ze was zooooo gelukkig 24/7 buiten!! Appeltjes alll over the place, vrolijk, dus klaar ik heb een buitenpeerd. :D Stal gezocht met schuilmogelijkheid, peerd in kudde 24/7 buiten. Peerd helemaal happy. Maar toen.... peerd vrat teveel zand bleek, dus operatie. Heeft 4 maanden diep diep diep ellendig 24/7 op stal gestaan. Mocht na die vier maanden weer 24/7 buiten, niet in kudde want buik nog te zwak. Na de zomer ging peerd weer in de nacht op stal, en is toen langzaamaan steeds vaker aan de draad gaan staan mieteren als het regende, als het nog geen tijd was,etc. Ik geloofde dat dus niet,want ik had een buitenpeertie. Nou... ben een paar keer stiekem gaan kijken, maar echt ze mieterd!! Dus mijn bikkel,mijn buitenpeertie is veranderd naar een half stalpeerd. :D

Caesar

Re: Waarom kies jij voor je paard op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:39

Mijn paard staat overdag buiten en gaat 's avonds naar binnen. Ze kunnen niet het weiland in (kleigrond) dus kunnen ze alleen de bak in. Ze gaan graag naar binnen maar ook heel graag naar buiten. Even een paar uur de benen strekken en klieren met elkaar en 's nachts op stal. Overigens hebben wij wel een open stal dus fris klimaat.

dorientje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:24

Mijn paarden staan 's nachts binnen.
De ene omdat die anders 24 uur lang door eet!
En de ander omdat die al 30 jaar is en 's nachts lekker warm op stal komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:24

RightOn schreef:
ik zie staan dat sommige mensen hun paard liever binnen hebben s'nachts omdat ze onder andere bang zijn voor Blikseminslag......begrijpelijk, heel naar idee, maar op stal staan heeft ook zo zijn gevaren, vast komen te liggen of als de stal zou afbranden en je paard nergens heen kan.

moet verder ieder voor zich weten of haar/zijn paard s'nachts op stal staat......wat ik wel heel verdrietig vind zijn paarden die hun box alleen uit komen voor het rijden.

dat bliksemding vind ik toch wel een van de domste redenen om een paard in de nacht op stal te zetten...........

alsof het overdag niet onweert :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:32

Citaat:
dat bliksemding vind ik toch wel een van de domste redenen om een paard in de nacht op stal te zetten...........

alsof het overdag niet onweert

dan zien ze het eerder gebeuren en denken ze misschien op tijd te zijn voor mond op mond beademing
_O-

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:42

Mijn paard staat nu de nachten binnen. En in de zomer vaak andersom door de aanwezigheid van veel dazen. Daar wordt hij gek van en dekens en alles wil hij ook niet die sloopt hij. Dus dan maar zo. Tja ik zou hem eigenlijk het liefste zelf de keuze geven binnen of buiten met een schuilstal> maar ook hier zelde mogelijk met de service van verzorgen want dat is helaas met werk niet te combineren alles zelf te doen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:50

KiWiKo schreef:
RightOn schreef:
ik zie staan dat sommige mensen hun paard liever binnen hebben s'nachts omdat ze onder andere bang zijn voor Blikseminslag......begrijpelijk, heel naar idee, maar op stal staan heeft ook zo zijn gevaren, vast komen te liggen of als de stal zou afbranden en je paard nergens heen kan.

moet verder ieder voor zich weten of haar/zijn paard s'nachts op stal staat......wat ik wel heel verdrietig vind zijn paarden die hun box alleen uit komen voor het rijden.

alsof het overdag niet onweert :)

Daarbij kan de bliksem ook inslaan op een stal en dat zit je paard als een rat in de val.
Risico's zijn er altijd denk ik wel.
Ik denk dat het vooral met de gemoedsrust van de eigenaar te maken heeft.
Dus moet je doen waar je je het lekkerst bij voelt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:02

Het op stal houden heeft bij mij en mijn vriendinnen meerdere redenen.
- geen schuilmogelijkheid op de weide
- te veel paarden om een heel jaar een deftige bodem te kunnen garanderen
- apart bijvoeren
- voorkomen van mok in de winter

dus om de weide zo goed mogelijk te houden en de paarden zo veel mogelijk te kunnen buiten laten opteren we voor overdag buiten en 's nachts op stal of omgekeerd.
Niet dat onze weide zo kleine is (1.5ha) maar met 5 paarden en enkele dagen regen weer wordt het toch sneller dan je denkt een boeltje.
In de winter gaan ze van zodra het licht is buiten tot 17-18u 's avonds in de zomer gaan ze omwille van de zon en de beestjes, 's nacht buiten van 19u tot 8u 's morgens.
ik zou ze liever nog meer buiten hebben, maar vind dit al behoorlijk en onze paarden komen 's avonds graag binnen voor hun maaltijd en in de zomer houden ze het geen 10 minuten vol met alle beestjes. Die zijn blij overdag op stal te mogen, dus het is een gulden middenweg zoeken.
Er is zelden een dag dat ze niet buiten gaan (weide onder water of regen met bakken uit de lucht). die van het voorbije jaar kan ik op 1 hand tellen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:34

Dan nog een vraagje aan de mensen die zeggen een stalpaard te hebben, hebben jullie op de wei wel voldoende schuilmogelijkheiden, staan ze in een kudde, en hebben ze genoeg gras?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 16:42

@absque_dubio; is deze vraag voor mensen met een stalpaard of weidepaard?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:43

Ik was benieuwd hoe dat bij de stalpaarden zat, maar mensen met een weidepaard mogen uiteraard ook gewoon antwoorden. :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:49

absque_dubio schreef:
Dan nog een vraagje aan de mensen die zeggen een stalpaard te hebben, hebben jullie op de wei wel voldoende schuilmogelijkheiden, staan ze in een kudde, en hebben ze genoeg gras?

Nee, geen echte schuilmogelijkheid maar wel aan één kant behoorlijk wat bomen, ze staat in een kudde van in totaal 3 meiden , en gras waarschijnlijk meer dan genoeg.

Bij de vorige stal had ze hetzelfde qua schuilmogelijkheid, maar die bomen waren bedekt met trollen dus daar schuilde ze nooit, daar stond ze alleen in een wei maar had wel een maatje waar ze mee kon kleffen over de draad, en meeeer dan voldoende gras.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:24

absque_dubio schreef:

Ik snap niet waarom je dit aan mensen met een STALpaard vraagt?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:42

KiWiKo schreef:
_Kiki_ schreef:
Hoe bedoel je Kiwiko?

nou je openingspost is een en al verwijt naar mensen die hun paard op stal hebben staan, compleet en al met een dosis schuldgevoel aanpraat......

Nou inderdaad..:\ Lekker scheef geformuleerd.

Mijn pony staat 's nachts op een 3 x 3,5 m stal omdat er nu meer dan een halve meter sneeuw in de wei ligt. Zonder schuilplaats en het wordt hier ook nog eens -10 als het even tegenzit. Overdag staat hij enkele uren op de wei met 2 andere paarden en een complete baal hooi. En ik merk dat hij zelfs dan echt naar binnen wil na een uurtje of 4 op de wei. Kan ik me best voorstellen want het is wel 4 uurtjes door de sneeuw waden en hij is geen paardje dat die 4 uur gewoon stil blijft staan, nee er wordt gespeeld en gerend, ik denk dat hij ongeveer 1 uur in het totaal aan hooi eten besteed.

Voorheen nog in nederland stond hij wel 24/7 buiten. Hier is het tot mijn grote spijt echt gewoon niet meer mogelijk en voel me daar echt rot over dat hij zijn winter zo moet doorbrengen. Vind dat paarden zo veel als mogelijk op de wei horen (en dan ook het liefst met meerderen) en dat men daar ook zijn best voor moet doen. In de zomer gaat hij gelukkig wel weer 24/7 de wei op. :)

Mischien toch je titel beginpost aanpassen. Er zijn mensen die écht geen andere optie hebben, niet persé vanwege de pensionstal waar ze staan maar redenen waar je gewoon niet omheen kunt. Vind het heel sneu zelfs dat ik mijn pony op stal heb staan, maar de situatie is in het hele kanton hetzelfde. Paarden komen er echt wel uit, zo veel mogelijk overigens, maar 's avonds gaan ze gewoon weer op stal.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 19:46

Waarom zou ik dan mijn titel aan moeten passen? Ik heb al aangegeven dat ik niet bedoel mensen een schuldgevoel aan te praten, ik zeg niet wat goed of fout is, ik ben alleen benieuwd WAAROM mensen ervoor kiezen hun paard op stal, of in de wei te zetten. Gewoon nieuwsgierig, en dat er mensen zijn die daar wel een discussie van maken in dit topic, sorry, maar dat was niet mijn opzet. Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer, en daarom vraag ik naar meningen/ervaringen...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:48

_Kiki_ schreef:
Waarom zou ik dan mijn titel aan moeten passen? Ik heb al aangegeven dat ik niet bedoel mensen een schuldgevoel aan te praten, ik zeg niet wat goed of fout is, ik ben alleen benieuwd WAAROM mensen ervoor kiezen hun paard op stal, of in de wei te zetten. Gewoon nieuwsgierig, en dat er mensen zijn die daar wel een discussie van maken in dit topic, sorry, maar dat was niet mijn opzet. Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer, en daarom vraag ik naar meningen/ervaringen...

Je kunt op je 10 vingers natellen dat een topic als deze toch wel een discussie ging veroorzaken. Maar dat is toch niet erg? Een discussie is toch ook een onderlinge verkondiging van meningen en informatie.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:00

Citaat:
Twiggy: om sociaal contact te hebben in alle vrijheid?

Moet ik nu zo flauw zijn om te zeggen:
* waarom doe je een paard een bit in;
* waarom ga je erop zitten
*etc
Is een paard dan niet alleen maar geschikt om lekker in het wild te lopen?

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:13

Ik heb mijn beide paarden 24/7 op de wei staan met schuilstal.

Nee niet omdat ik geen geld heb voor wat beters, want ze hebben allebei op behoorlijk prijzige stallen gestaan. En als ze het daar naar hun zin hadden en het kunnen zouden ze er nog steeds staan.

de reden waarom ze WEL 24/7 op de wei staan is dat de een enorm last heeft van verbening van het hoefkraakbeen en artrose. Ze is dus met pensioen en op stal staan of 8 uur per dag in een paddock draaien is gewoon not done voor haar.

De ander heeft duidelijk te kennen gegeven dat stal niks voor hem is. Hij gad tot ie bij mij kwam alleen maar buiten gestaan. Om hem zadelmak te maken en door te rijden was een stal met bak wel zo makkelijk (voor mij) Mijn pony werd er echter alleen maar depri van. Stond wat stil in het hoekje van zijn stal, liet zich moeilijk tot niet vangen om terug naar stal te gaan. Nu hij weer lekker buiten staat is het een ander dier.

Dus je kunt iemand wel veroordelen op het feit dat het paard buiten staat, en dat het zielug is, of iemand niet meer geld uit wil geven. Maar dat is wel heeel erg kortzichtig. Kijk ook eens verder dan je neus lang is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:18

Dit blijft hoe dan ook een moeilijk onderwerp, ook ik ben van mening dat een paard zo veel mogelijk buiten moet, als het weer heel erg is blijven is een dag binnen niet zo'n ramp.
Ik kan me alleen heel moeilijk verplaatsen in mensen die hun paard dag en nacht op stal hebben.
Ik kan me voorstellen dat het niet zo eenvoudig is, maar ik zou toch altijd kijken dat je paard er dan toch een paar uur uit komt.
Het verhaal dat sommige paarden niet naar buiten willen vind ik vreemd.
Een paard is geen wild dier en heeft zich veel aan moeten passen, maar ik blijf van mening dat je toch een beetje tegenmoet kunt komen aan het feit dat het dier graag beweegd.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:33

nicole3939 schreef:
Citaat:
Twiggy: om sociaal contact te hebben in alle vrijheid?

Moet ik nu zo flauw zijn om te zeggen:
* waarom doe je een paard een bit in;
* waarom ga je erop zitten
*etc
Is een paard dan niet alleen maar geschikt om lekker in het wild te lopen?

Twiggy beschrijft de waarheid. Helaas is het niet voor iedereen mogelijk een paard 24/7 buiten te laten, maar imo zou iedere eigenaar die werkelijk om zijn/haar paard geeft deze de gelegenheid geven enkele uren per dag in alle 'vrijheid' te kunnen leven en idd sociaal contact te hebben. Jou post is imo totaal nutteloos, daar het geen waardevol argument is, het is gewoon een bundeltje flauwe excuses. Ik vind dat wij als eigenaar van een diersoort met zeer specifieke benodigdheden: beweging en de mogelijkheid te fourageren dus; deze zo goed mogelijk moeten vervullen. En hiernaar blijven streven. Geen flauwe excuses verzinnen om onder de harde waarheid uit te komen. Het is altijd wel makkelijk te zeggen: ja maar alles wat we met ze doen is onnatuurlijk. Altijd blijven streven naar de tegemoetkoming van de behoeften van je paard, wat deze ook zijn, dat is de moeilijke(re) weg maar wel de juiste.

En kom het zo vaak tegen: ja maar hij staat bij het hek. Vaak is de rede hier achter heel anders dan wordt aangenomen, niet altijd, maar vaak. Ik weet dat mijn pony te lang door de sneeuw ploeteren niet leuk vind, zeker als hij niet rond etenstijd bij het hek staat, even alles opwarmen en rusten. Maar dan mag hij mooi nog een tijdje blijven staan, ik wil dat hij er minstens 3-4 uurtjes op een dag uit komt. Maar ik weet ook heel goed dat er zich rond de avond een hele andere motivatie achter zit, namelijk de drang naar de gevulde voerbak en ruif, zeker niet naar de stal.

Net als jesito kan ik me dan weer niet voorstellen wat er door het hoofd gaat van diegenen die hun paard expres 24/7 op de stal laten staan. (en dan praat ik niet in geval van blessure) Ik streef nog altijd naar een minimum aantal uren op de wei per dag. Vind dit heel belangrijk en daarom is het imo ook meteen belachelijk dat mensen denken te mogen beslissen een paard van een van zijn meest belangrijke behoeftes te ontzien. Heb daar dan ook geen enkel begrip voor.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:39

Mijn paard gaat het hele jaar door naar buiten van zonsopgang tot ondergang..
Ze staat ik een kleine kudde, en ze hebben 3 weides tot hun beschikking ( zo heeft elk groepje 2 tot 3 weides, afhankelijk van de grote van de groep)zodat ze vrijwel het hele jaar door gras hebben. In de wintermanden krijgen ze hooi op de weide bijgevoerd.

S Nachts gaat ze naar binnen, en staat in een stal van 3,5 bij 4,5 met een zeer goede ventilatie, hier krijg ze onbeperkt hooi..

De weides zijn in een beschermd natuurgebied, hier mogen geen schuilstallen gebouwd worden en ook geen bomen geplant worden. Er zijn dus geen schuilmogelijkheden.

Als het in de zomer echt heet is en de dazen zwermen rond, dan haalt de stalhoudster mijn paard naar binnen s middags, ze wordt namelijk knettergek van de dazen ( ondanks haar vliegendeken).. Later op de dag weer terug de weide op tot een uur of 23.00.

Bij mij in de buurt is dit vrijwel de enige pensionstal waar de paarden zoveel buiten komen, er zijn wel stallen met weidegang, maar niet zoveel als bij ons. Een voordeel is dat de stalhoudster de paarden buiten en binnen zet, zelf zou ik het niet voor elkaar krijgen om mijn paard in de zomer om 5.00 uur buiten te zetten en rond 23.00 uur weer binnen te halen

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:39

19LindA83: ik veroordeel helemaal juist geen mensen die hun paard buiten hebben staan. Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moeten weten, en je idd zelf aan je paard kunt zien of hij happy is of niet.

Ik word het juist beu om me altijd te moeten verdedigen omdat mijn paard wel binnen staat. Als ik dan zeg dat hij genoeg beweging krijgt omdat ik elke dag erheen ga, en haar rijd, en ze ook nog elke morgen in de stapmolen staat, en dan nog commentaar krijg omdat ik niet goed voor me paard zorg, dan word ik daar wel eens moe van.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:40

Mijn paard is altijd de laagste in rang en ook nog eens superspeels, we hebben al verschillende combinaties geprobeerd, maar hij komt nog regelmatig gewond uit de weide.

Ik heb het idee dat hij het wel veilig vind op stal.. sommige dagen krijgen ze hem amper uit zijn box om naar buiten te gaan..

Toen hij nog hele dagen buiten stond was hij heel gejaagd, ik heb het idee dat hij nu meer rust heeft..

edit: hij staat 6 tot 8 uur buiten per dag..

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:45

Lara-Silver jouw post is wel zinvol?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:49

nicole3939 schreef:
Lara-Silver jouw post is wel zinvol?

In ieder geval zinvoller en onderbouwder dan die van jou waar ik op reageerde. ;)