Hoelang paard buiten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:34

barbara28 schreef:
Nee hoor, zijn eten krijgt hij in de paddock!

fijn hé, van die mensen die denken dat alle paarden dezelfde wensen hebben :D
échte paardenmensen toch :+

Ik heb momenteel nog 4 paarden en 2 shetjes met allemaal andere wensen.... zal wel aan mij liggen dat ik dingen zie die er niet zijn ;)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:34

Onze paarden gaan rond half 8/ kwart voor 8 naar buiten. En in de avond gaan ze ron kwart over 6 naar binnen. Dus ze staan nu bij ons in de winter 10 uur buiten per dag. Hebben iedere dag sociale contact. (zijn met zn tweeen)

In de zomer staan ze 24/7 buiten!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:39

Froexiie schreef:
Nee want het is idd gewoon een gewoonte, naar binnen = eten krijgen..

Nee.

Mijn paarden krijgen binnen en buiten hun eten. Ik haal ze inderdaad vaak tegen een vaste tijd naar binnen, maar ze stonden 24 uur per dag buiten tot deze maand. Toen heb ik ze één dag naar binnen gehaald en ja hoor, de volgende avond stonden ze allemaal voor het hek te wachten. Gewoonte? Na één dag? Nee....zo slim zijn ze niet.

Nu staan ze alweer een paar weken 's nachts binnen en inderdaad haal ik ze iedere dag tegen zessen in de stal. De ene keer staan ze er wel, de andere keer niet. De ene keer hebben ze dus wél zin, de andere keer niet.
Vanmiddag stonden twee van de vijf al vroeg in de middag voor het hek, geheel anders dus dan mijn gewoonte. Ik denk tóch dat ze naar binnen wilden.....

Caira

Re: Hoelang paard buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:48

Hier net nog een rondje gemaakt, witte snorren en tevreden koppies aan het eten. Schuilstallen hebben ze niet allemaal, wel bomen om te schuilen en voldoende te eten. De paarden die wel een schuilstal hebben komen er toch niet in.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:09

Caira schreef:
Hier net nog een rondje gemaakt, witte snorren en tevreden koppies aan het eten. Schuilstallen hebben ze niet allemaal, wel bomen om te schuilen en voldoende te eten. De paarden die wel een schuilstal hebben komen er toch niet in.

Hier ook tevreden koppies, met de oogjes knipperend door het wennen aan het licht.
Staan trouwens wel binnen :D

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:20

mijn pony komt in de winter een paar uur buiten en in de zomer een uur of 6/8. De paarden moet gewisseld worden halverwege de dag omdat ze niet allemaal bij elkaar in kunnen.
ik vind niet dat mijn pony anders is als ze op stal staat. ze krijgen de hele dag door wat te knabbelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:25

Hmmm, ik zou die 'paarden achter draadjes' wel eens willen zien als ze in ons natuurgebied in de kudde zouden komen 'wonen'. Wij hebben geen draadjes overigens, maar wel veel ruimte. Daaraan zie je dat paarden ook een soort ritme hebben, graag rond trekken, gewoon lekker graag paard zijn....... Alleen de oude en zieke dieren trekken dat leven moeilijker, maar gewone gezonde paarden doen bij ons allemaal mee met dat leventje. Ook paarden die eigenlijk veel op stal staan (bv. de paarden die in het land komen met blessures). Vind ik dan toch wel boeiend of zullen het heel toevallig allemaal dezelfde types paarden zijn? :')

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:32

er zijn 3 weides.
ze gaan per 2 soms 3 de wei in. 2 krengen van merries en een ruin die denkt dat die hengst is echt niet handig. als ze de ruimte hebben ka dat wel maar niet als ze dicht op elkaar moeten staan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:35

Ook een hengst valt in de categorie paard, en die kunnen dus ook gewoon 24/7 buiten hoor, de mijne in elk geval wel!

Nee twiggy, dat zijn niet dezelfde soort paarden, dat zijn dezelfde soort eigenaren
Laatst bijgewerkt door Tanja op 18-12-09 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote van een verwijderd offtopic bericht verwijderd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:38

Caira, nee hoor, de paarden waarover ik het heb, hebben totaal verschillende eigenaren. ;)
Alleen het vaste clubje bij ons, zijn zo ongeveer van hetzelfde soort. Ik zie bij ons fulltime stalpaarden, die door een blessure 24/7 het land op gezet worden tot paarden die amper een stal van binnen gezien hebben. En alles er tussenin. Van sport- tot manege- tot recreatiepaarden, van alles....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:44

Caira schreef:
Ook een hengst valt in de categorie paard, en die kunnen dus ook gewoon 24/7 buiten hoor, de mijne in elk geval wel!

Nee twiggy, dat zijn niet dezelfde soort paarden, dat zijn dezelfde soort eigenaren

ben ik helemaal met je eens :j

maar helaas veel pensioneigenaren en hun klanten niet :n
kan je zelfs nalezen bij een topic wat al loopt op bokt
gelukkig heb ik nu een stal waar hij wel gewoon getolereerd wordt :j
alleen de mogelijkheid tot 24/7 buiten hebben we gewoonweg niet :n

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:45

Ik denk dat het ook heel erg aan de kudde ligt hoor.. iig bij mijn paardje wel..
Hij staat overdag met een kudde merries (hij is een ruin, en ook nog ver de jongste, ook kwam hij er het laatste bij) en is de laagste in rang..
Hij slaapt nou eenmaal graag, en daar krijgt hij buiten op de weide geen kans toe.
Als hij op stal komt gaat ie eerst lekker een tukje doen.

Ik heb hem ook 24/7 gehad, maar hij is nu veel relaxter als toen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:47

Hahaha, nou, bij ons kunnen ze ook heel lui liggen, hoor. :D
In de zomer liggen ze vooral 's morgens heel vaak (helemaal languit) en nu in de winter, liggen ze heerlijk in de prut. Ze zoeken de ergste prutplekken zelfs uit, want mijn vrijwel altijd goudkleurige Sam is meestal de hele winter pikzwart. :+

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:55

Ik heb mijn paarden in de zomer 24/7 buiten staan.
In de winter gaan ze s nachts naar binnen, ook omdat ik er 2 oudjes bij heb, die tegen de middag
meestal al bij het hek gaan staan.
Ik breng ze s morgens tegen half 9 naar buiten en haal ze s avonds ook tegen half 9 weer naar binnen.

De vijfjarige en twee jarige die gaan dan ook echt het eerste uur rennen en spelen, de oudjes gaan meteen eten in de weide.
Heb weleens geprobeerd de 2 jonge s nachts buiten te laten en de 2 oudjes binnen maar dat
gaat niet dan word de hele boel onrustig.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 07:20

Twiggy2008 schreef:
Hmmm, ik zou die 'paarden achter draadjes' wel eens willen zien als ze in ons natuurgebied in de kudde zouden komen 'wonen'. Wij hebben geen draadjes overigens, maar wel veel ruimte. Daaraan zie je dat paarden ook een soort ritme hebben, graag rond trekken, gewoon lekker graag paard zijn....... Alleen de oude en zieke dieren trekken dat leven moeilijker, maar gewone gezonde paarden doen bij ons allemaal mee met dat leventje. Ook paarden die eigenlijk veel op stal staan (bv. de paarden die in het land komen met blessures). Vind ik dan toch wel boeiend of zullen het heel toevallig allemaal dezelfde types paarden zijn? :')

Kom maar kijken bij mij dan. Hier staan ze op 3 ha. maar rondtrekken doen ze met dit weer echt niet hoor (in de zomer wel). Ze staan nu bijna de hele dag bij het hooi...of bij het hek.
Ik denk dat er écht paarden zijn die op een gegeven moment liever naar binnen gaan. Als er iemand is die zijn paarden graag buiten houdt, ben ik het wel, het is niet zo dat ik het 'op stal staan' wil verdedigen. Ze gaan hier dus ook naar buiten, of ze willen of niet. Gewoon, omdat ik vind dat dat hoort bij het 'paard-zijn'.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:59

geloof best dat er paarden zijn die het niet erg vonden om s'avonds op stal te gaan maar er zijn tenslotte stalondeugden die ontstaan door te veel, te lang op stal staan....ik denk dat je naar elk paard afzonderlijk moet kijken waar het dier gelukkig van wordt. ik heb een paard voor mijn plezier maar wil hem ook plezier geven en dat deed ik door hem in een bewegingsstal te plaatsen.

Twiggy2008 schreef:

het staat niet onomstotelijk vast dat alle paarden die wel achter een draadje staan en s'avonds naar binnen gaan het minder goed hebben dan jouw paarden in een natuurgebied. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:41

xmarliez schreef:
Rapperijder, ik heb zelf kleigrond en weet dus dat het een vreselijke modderzooi wordt maar dat maakt voor mij niks uit. Ik heb 2 weilanden en 1 weiland mogen ze met de natte dagen kapot lopen en hebben ze een grote overkapping waar ze eten krijgen en zelf kunnen gaan staan wanneer ze willen, toch staan ze het liefst midden in de wei lekker in de regen en in de modder en rond etenstijd kunnen de hoefjes even bijkomen van de rotzooi en kunnen ze lekker droog staan en toch vrij. Nu met deze vorst is het super. Ik heb nog 1 wei die ik voor de winter recht heb gemaakt, hij is dus recht nu het gevroren heeft en steenhard. Paardjes staan weer aan huis, lekker droge voeten 24/7 buiten met kleigrond waar je nu niks meer van merkt. Ik kan alles met ze doen want de wei is mooi egaal. Het is maar net hoeveel tijd je in je wei wil stoppen (in de lente wordt alles weer opnieuw gedaan bij mij zodat het gras weer netjes kan groeien en de wei niet te veel lijd) en wat je, je paarden gunt. Klinkt misschien raar?? Want iedereen gunt zijn paard 24/7 weidegang?? zou je denken?? schijnbaar niet want meer dan de helft van Nederland, wat zeg ik?? van de wereld is te lui om de wei 2 keer per jaar goed onder handen te nemen want een stal is immers veeel makkelijker :) :) .. Als mensen net zoveel tijd in hun wei en weidegang van hun paard zouden stoppen als dat ze willen scoren op wedstrijden dan kwam het allemaal goed. Maar een paard 24/7 binnen houden is ten eerste makkelijker -> geen vies paard en ten 2e makkelijker want de wei gaat niet kapot.

Aan de poort en bij de voer/drinkbakken heb ik een stuk betegeld dus dat is ook iets waar je als stal/paard eigenaar even tijd in moet stoppen en geld...... maar dat is er vaak nooit zeggen ze ;) . Rotstraal en mok hebben mijn paarden niet, ik houd alles elke dag in de gaten en ze kunnen droog staan wanneer ze willen (beton, tegels en droge grond met overkapping).

Is geen aanval op jou maar een reactie op jouw tekst.

En ik kan me wel in het weideverhaal vinden omdat ik zelf weide op veengrond heb waar de paarden dus ook tot richting hun voorknieen in wegzakken als het in de loop van de winter flink nat is geworden. Zelfs stappend! Laat staan dat ze er in gaan lopen klieren, rennen en vliegen! Ik vind het nog meevallen dat die paarden elke dag 6 uur de wei op gaan in de winter. Dat kan hier echt niet zonder een moeras te krijgen. dus doe ik dat ook niet. Zo lang ze niet te veel vertrappen mogen ze in de winter een dagdeel, tot bij slechtere bodem een uurtje in de wei. Is het echt slecht/nat, dan houd ik ze in de paddock, eventueel aangevuld met de bak zodat ze meer ruimte hebben.

Het paddockverhaal vind ik wat anders. Het is ook maar net hoe groot je die paddocks maakt en hoeveel paarden er bij elkaar kunnen staan. Ik weet ook niet om hoeveel paarden het gaat op die stal natuurlijk, maar hier heb ik 4 paarden lopen in een paddock van zo'n 520m2, waarvan 400m2 zand en de rest bestrating en een schuilstal van 3 bij 6. Deze is gedraineerd, maar dat werkt helaas niet super goed dus is vaak deels toch wel nat. Gelukkig niet zacht, dus ze staan (als ze niet op de bestrating staan) op het zand en evt het water, en zakken niet in drek weg. De ruimte is ruim voldoende om wat te spelen met elkaar en allemaal droog te kunnen wandelen op de bestrating en daar te eten uit bakken en netten. Er zouden ook nog wel 1 of 2 paarden bij kunnen, mits het groepje goed bekend is met elkaar en vriendelijk. Zeker als de paarden voor de nacht op stal gaan, op de paddock gevoerd worden en overdag of 's avonds nog extra beweging buiten de paddock krijgen, zullen ze het prima redden met zo'n paddock.
In combi met weidegang zou het helemaal super zijn. halve dag in de wei, andere halve dag in de paddock met ruwvoer, en eventueel de groepjes halverwege de dag omwisselen tussen weide en paddock als er meer paarden zijn dan ruimte in de paddocks...

Ik snap dat bij grote stallen met grondgebrek en weidegebrek men moet schipperen met de ruimte en er dan liever voor kiest om meer weidegang te bieden in de zomer en wat minder uren in de winter, zonder de hoge investeringskosten voor goede paddocks en meer beschikbare weidegrond in de drogere maanden... Bij stallen die bulken in de weidegrond, vind ik het minder acceptabel dat ze zo'n keuze maken. In de zomer ruimte te over op het land, dag en nacht genoeg gras en ruimte voor zomergasten, ruwvoer winning, opfok etc en als de paarden dan in de winter op stal moeten blijven of er alleen 2 losgooibakken zijn op 40 tot 60 paarden... Dat snap ik dan niet...

Mijn antwoord op de vraag van de topicstarter:
Ik vind 2 uur per dag vrij bewegen te weinig, maar iets is beter dan niets.
In een kale paddock staan (soms zelfs zonder maatje(s) ) en zonder ruwvoer en beschutting, is voor veel paarden niet zo aantrekkelijk. Je kunt het aantrekkelijker voor ze maken door het afwisselender te maken. Er moet iets te zien zijn, iets te doen zijn en iets te eten zijn gedurende de tijd die ze daar doorbrengen.
Hoe rijker en spannender de paddock ingericht wordt, hoe actiever de paarden zullen zijn en hoe meer ze zullen genieten van hun tijd buiten zonder zich te vervelen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:45

Brainless schreef:
@Flora
1 Van kou krijg je geen verkoudheid (dit is nl een besmettelijk virus)
2 jij bent geen paard, een paard is droog op de huid.

Als jij een trui met daarover een regenjas aan hebt (die aan de buitenkant nat is) wordt jij ook niet koud.

Stelling 1 klopt niet helemaal.
Er is wel degelijk bewezen dat wanneer je het koud hebt, je vatbaarder bent om ziek te worden van een (verkoudheids)virus.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:05

Pasha schreef:
ja zou kunnen..
Maar dan ben je een paar uur verder voordat je paard weer optimaal droog is..
Ik heb er zelf ervaring mee dus ik weet ook dat een paard dat dik in de vacht zit en goed zweet nog niet zomaar droog is met een zweetdeken als het zo'n weer is als nu...

Caira schreef:
Ja nou en? Daar hoef je echt niet op te wachten hoor.

Reneey schreef:
Hier ben ik het mee eens .... Een natte vacht maakt niks uit ... het vocht zit OP de vacht en niet IN de vacht... dus de huid is ten alle tijden droog ( waardoor het dus geen kou vat of iets )
Al regent het nog zo hard de huid is nog steeds droog .. dit is ook zo met zweten .. het vocht trekt naar buiten dus komt niet op de huid .. dus nat of niet nat maakt niet veel verschil

Het spijt me zeer, maar er ontstaat niet voor niets wel eens regenschurft bij dieren die lang onbeschermd in de nattigheid en regenachtig weer staan.
Dat geneest wanneer de dieren opgestald worden of een goede deken op krijgen, eventueel aangevuld met medicijnen.

Verder heb ik mijn paarden al meerdere jaren zoveel mogelijk 24/7 buiten in weer en wind en heb ik regelmatig koude, verkleumde en door en door natte paarden en pony's gehad die stonden te bibberen van de kou met soms opgetrokken buiken en later verkoudheid. Zelfs in de zomer komt dat nog wel eens voor.
Mijn ervaring is dus anders. Prima als er paarden zijn die er goed tegen kunnen, maar niet elk paard is hetzelfde en leeftijd, weerstand en wat ze van jongs af aan gewend zijn maakt wel degelijk verschil.

En een paard wat zweet, heeft wel een natte huid, het vocht komt immers van binnenuit en moet naar buiten getransporteerd worden. Heb zelf ook met mijn merrie, die niet eens zo'n dikke vacht heeft, als ik les heb gehad in de binnenbak of buiten intensief getraind had, dat ze echt tot op de huid zeiknat is en ook niet opdroogt. Vooral als het buiten vochtig weer is, duurt het uren, zelfs met zweetdeken, voor de haren weer opgedroogd zijn en ze weer haar isolerende werking (opstaande haren) van haar vacht terug heeft. Kan me goed voorstellen dat je bij een dier met wel dikke wintervacht, wat je serieus wilt trainen, wel scheert en dan met passende dekens werkt. Het buiten staan in de frisse lucht en vrij kunnen bewegen en zich comfortabel voelen, vind ik belangrijker dan of een paard daarbij dan wel of niet een jas aan krijgt en daarbij al dan niet geschoren wordt...

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:09

Altijd een leuk onderwerp dit :Y)

Bij ons staan ze momenteel ongeveer 8 uur buiten, met z'n allen en met ruwvoer. Zodra de dagen langer worden gaan ze ook weer langer naar buiten. Op zich is 8 uur wel redelijk, maar van de andere kant staan ze dan nog steeds 16 uur per dag op stal. Gelukkig gooien we ze van de zomer weer 24/7 op het weiland :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:16

Alles 24/7 buiten in een groep.

En dan ook echt alles. Van jonge pony's tot drachtige merries. Van goedgekeurde dekhengsten tot ZZ dressuur.
M'n ene hengst loopt in een groep met zijn eigen (drachtige) merries.
De ander hengsten zijn een veulen, een jaarling en een 12 jarige (die altijd alleen gestaan heeft en hier tijdelijk is om klaar te maken voor de HK, hij vind het geweldig in een groep), die staan gezellig me z'n 3tjes.

Het enige wat binnenkomt zijn de hoogdrachtige merries(omdat ik in geval van nood geen verlichting op mijn land heb) en met noodweer als ik op wedstrijd moet(een baggergore, lang in het haar zittende, nat geregende schimmel in de wedtrijd ring is net weer ff te gek). Dus ze staan dan weer voor mijn eigen gemak binnen, zeker niet omdat ze het zelf willen.
Maar dan gaan ze 's avonds laat naar binnen, en 's ochtends vroeg weer naar buiten.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:17

Die van mij gaat meestal rond 7/8 uur naar buiten(weekend soms 10 uur)
en rond 7 uur naar binnen (zondags meestal 9/10uur)

Ze staat wel alleen maar komt waarschijnlijk binnenkort paardje bij.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:26

Hier staan ze nu in de winter 6/7 uurtjes buiten. En nu ik dat zo uitgerekend heb vind ik dat eigelijk wel heel weinig.
Maar goed hoe langer hoe beter vind ik.
Ik kan gewoon niet geloven dat een paard gelukkig is/wordt van heel veel op stal staan. Maar goed andere vinden van wel.
Ieder z'n ding zeker.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:38

ikdoemaarwat schreef:
Moontje1991 schreef:
De mogelijkheid niet heben bestaat niet.
Maar je moet het wel willen.
En als je het niet wilt dan moet je geen paard nemen.
Je neemt ook geen kat als die in de badkamer moet wonen dus waarom wel een paard als die in de stal moet wonen

ow ja ik wil het wel hoor, maar dan moet ik dus elke dag minimaal 50 km reizen voor mijn paard :?
hier in amsterdam en omgeving heb je dat gewoonweg niet :n

ik vind het een beetje onzin wat je spreekt want hier in de omgeving zijn meer dan genoeg paardeneigenaren (waaronder ook een paar hoge beroemde ruiters, niet dat ik daar wat mee heb maargoed)
die hun paarden hier in de omgeving op stal gestald hebben staan
de dieren hebben het absoluut niet slecht, staan er prima bij
en die moeten volgens jouw visie dan maar geen paard nemen? :?

beetje rare gedachtegang hoor.....

Hm, 50km is wat overdreven. Als ik de advertenties in die regio bekijk, en de reacties van bokkers uit die regio, dan is er rond Amsterdam en omliggende plaatsen nog regelmatig wat te vinden waarbij de paarden, toch minstens overdag, buiten komen in de winter. Bij Wennekers heb je uitloopstalletjes, en zou even moeten zoeken naar de advertentie, maar geloof richting het Twisk/ Landsmeer etc. dat je ook stallen hebt (o.a. iets kleinschaliger bij particulieren) waar je paard overdag in de paddock of de buitenbak komt in de winter en in de zomer op het land.
Ik hoor hier op bokt uit die regio soms zelf prijzen die vergelijkbaar zijn, of lager dan de prijzen hier in het Noorden. 125 euro per maand, dat kan ik me maar moeilijk voorstellen, maar ga er vanuit dat die bokkers er niet over liegen...

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 11:43

Ja ik durf met zekerheid te zeggen dat een paard dat niet prettig vind nee lang op stal staan.
Maar ik denk ook dat als net zoals ik bijv heb geen uitloop maar alleen een paddock ... mijn paard staat dus alleen in een paddock met een vriendje ... en ik denk dat na een tijdje zonder hooi enzo en ze hebben al lekker uurtje gespeeld dat hij het dan ook wel weer zat is ... als hij nou hooi had en alles of hij kon binnen/buiten dan was het denk ik anders geweest ... maar alleen paddock in zonder hooi om alleen ffies beentjes te strekken en spelen dat hij dan na een tijdje het wel weer gezien heeft.

Denk ook zeker in mijn geval omdat hij zo weinig buiten staat dat het belangrijk is om het op stal zelf niet saai te maken ..
Als hij echt alleen maar staat op stal dan is het niet prettig maar als hij nog iets kan doen word het al anders ( uiteraard niet leuk )
Ik bijv gooi worteltjes door het stro heen en bikkies zodat ie dat lekker uit kan zoeken als hij zich gaat vervelen .. ook kan hij bijna altijd wel aan hooi knabbelen op stal en zo niet dan aan zijn stro