Pasha schreef:ja zou kunnen..
Maar dan ben je een paar uur verder voordat je paard weer optimaal droog is..
Ik heb er zelf ervaring mee dus ik weet ook dat een paard dat dik in de vacht zit en goed zweet nog niet zomaar droog is met een zweetdeken als het zo'n weer is als nu...
Caira schreef:Ja nou en? Daar hoef je echt niet op te wachten hoor.
Reneey schreef:Hier ben ik het mee eens .... Een natte vacht maakt niks uit ... het vocht zit OP de vacht en niet IN de vacht... dus de huid is ten alle tijden droog ( waardoor het dus geen kou vat of iets )
Al regent het nog zo hard de huid is nog steeds droog .. dit is ook zo met zweten .. het vocht trekt naar buiten dus komt niet op de huid .. dus nat of niet nat maakt niet veel verschil
Het spijt me zeer, maar er ontstaat niet voor niets wel eens regenschurft bij dieren die lang onbeschermd in de nattigheid en regenachtig weer staan.
Dat geneest wanneer de dieren opgestald worden of een goede deken op krijgen, eventueel aangevuld met medicijnen.
Verder heb ik mijn paarden al meerdere jaren zoveel mogelijk 24/7 buiten in weer en wind en heb ik regelmatig koude, verkleumde en door en door natte paarden en pony's gehad die stonden te bibberen van de kou met soms opgetrokken buiken en later verkoudheid. Zelfs in de zomer komt dat nog wel eens voor.
Mijn ervaring is dus anders. Prima als er paarden zijn die er goed tegen kunnen, maar niet elk paard is hetzelfde en leeftijd, weerstand en wat ze van jongs af aan gewend zijn maakt wel degelijk verschil.
En een paard wat zweet, heeft wel een natte huid, het vocht komt immers van binnenuit en moet naar buiten getransporteerd worden. Heb zelf ook met mijn merrie, die niet eens zo'n dikke vacht heeft, als ik les heb gehad in de binnenbak of buiten intensief getraind had, dat ze echt tot op de huid zeiknat is en ook niet opdroogt. Vooral als het buiten vochtig weer is, duurt het uren, zelfs met zweetdeken, voor de haren weer opgedroogd zijn en ze weer haar isolerende werking (opstaande haren) van haar vacht terug heeft. Kan me goed voorstellen dat je bij een dier met wel dikke wintervacht, wat je serieus wilt trainen, wel scheert en dan met passende dekens werkt. Het buiten staan in de frisse lucht en vrij kunnen bewegen en zich comfortabel voelen, vind ik belangrijker dan of een paard daarbij dan wel of niet een jas aan krijgt en daarbij al dan niet geschoren wordt...