"Ik rijd wedstrijden, dus..."

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:55

pharagirlke schreef:
superwoman: paarden zullen van nature pas signalen geven als er echt wat aan de hand is, zwakte = dood.

Qua kreupelheid ben ik het met je eens, verder vind ik dat paarden juist bijzonder goed communiceren.
Als een paard kan aangeven dat een neusriem niet lekker zit, de peesbeschermers niet goed aanpassen, een borstel te hard is of hij last van een vlieg heeft, kan hij ook aangeven dat kale oortjes niet fijn voelen :)

liedje89

Re: "Ik rijd wedstrijden, dus..."

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:59

Ik denk dat een paard kleine irritaties wel aangeeft ja. Maar wat je nu noemt zijn allemaal dingen van buiten die het paard lastig vallen zeg maar. Geen lichamelijke klachten.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:59

Ik rij wedstrijden met mijn haf, echter scheer ik niet de oren uit, ik knip alleen 1x per half jaar of zo, de "uit stekende" pluisjes weg. (Dus ook dubbelvouwen en alles wat je dan nog ziet, wegknippen. Tastharen ook lekker laten zitten!

Ze wordt wel geschoren, maar dit meer uit praktisch oogpunt (niet meer droog te krijgen na het rijden) dan voor de "mooi".

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:47

Urielle schreef:
pharagirlke schreef:
superwoman: paarden zullen van nature pas signalen geven als er echt wat aan de hand is, zwakte = dood.

Qua kreupelheid ben ik het met je eens, verder vind ik dat paarden juist bijzonder goed communiceren.
Als een paard kan aangeven dat een neusriem niet lekker zit, de peesbeschermers niet goed aanpassen, een borstel te hard is of hij last van een vlieg heeft, kan hij ook aangeven dat kale oortjes niet fijn voelen :)

een peesbeschermer die niet fijn zit vergelijken met een uitgeschoren oortje is niet echt logisch vind ik.
Een zadel dat niet goed ligt of een kreupel paard dat pijn heeft aan het beentje is toch ook niet hetzelfde?

superwoman;: ik vermoed dus dat je het bij een hond niet zou doen, wat vreemd is gezien ze dezelfde functie hebben en dus is de vergelijking heel logisch. :) Van mij mag je dat peerd zo kaal scheren als je wil hoor, maar ga niet ontkennen dat het paard daar toch best irritaties van kan krijgen en dat ie er beslist niet beter van wordt. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:24

pharagirlke schreef:
superwoman;: ik vermoed dus dat je het bij een hond niet zou doen, wat vreemd is gezien ze dezelfde functie hebben en dus is de vergelijking heel logisch. :) Van mij mag je dat peerd zo kaal scheren als je wil hoor, maar ga niet ontkennen dat het paard daar toch best irritaties van kan krijgen en dat ie er beslist niet beter van wordt. ;)

Een hond is imo toch heel anders, die steekt zijn neus nog in allerlei zaken waarbij de snorharen zeker van pas komen en dan bezeren er nog steeds genoeg honden hun neus :=

BTW vind ik de reactie van Urielle juist weer wel logisch. :o

Paard kán idd irritaties krijgen ja, maar tot nu toe heb ik het nog niet gezien bij mensen met paarden die daarbij zorgvuldig met de verzorging om gaan. (rekening houden met hun kale lijf)
Toch heeft imo een peerd meer risico dat zijn ruiter zorgt voor blessures door het rijden van het paard, dan van de "irritaties" van het scheren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:28

superwoman schreef:
pharagirlke schreef:

Een hond is imo toch heel anders, die steekt zijn neus nog in allerlei zaken waarbij de snorharen zeker van pas komen en dan bezeren er nog steeds genoeg honden hun neus :=

BTW vind ik de reactie van Urielle juist weer wel logisch. :o

Paard kán idd irritaties krijgen ja, maar tot nu toe heb ik het nog niet gezien bij mensen met paarden die daarbij zorgvuldig met de verzorging om gaan. (rekening houden met hun kale lijf)
Toch heeft imo een peerd meer risico dat zijn ruiter zorgt voor blessures door het rijden van het paard, dan van de "irritaties" van het scheren.

Mijn merrie steekt haar neus anders ook in een hoop zaken := Alles wat die ziet steekt die haar neus in en vrijwel elk ander, vrolijk en nieuwsgierig paard dat ik gezien heb doet dat ook. Vandaag stak haar neus nog voor ik goed en wel door had wat ze deed in de zak die ik bij had. :') En kan je nagaan wat er met die dieren zou gebeuren als hun snorharen hun niet waarschuwde ;)

Dus, omdat als je er op gaat je meer schade kan aanrichten dan als je hem scheert is scheren iets waar je absoluut niet te veel bij moet nadenken?

Wat is er logisch aan materiaal vergelijken met haartjes? Haartjes die er niet staan kunnen ze niet afschudden, materiaal dat rond hun hangt kunnen ze wel afschudden. (enfin dat denken ze toch)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:40

Dan blijft er nog altijd een verschil tussen irritatie en pijn. Irritatie kan je zien en probeerd het paard vaak af te schudden oid. Pijn zal een paard (bijna) altijd verbergen. Omdat pijn in tegenstelling tot irritatie voor zwakte en dus opgegeten worden zorgt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:46

Mij lijkt het logisch dat een paard die bijv. last heeft van zijn kale oortjes het hoofd schudt, zoals bijv. gebeurt wanneer je het hoofd aan het wassen bent of er een vliegje bij zijn oren zit.

Paarden die bang zijn om zich te stoten (tastharen) herken je ook, denk maar aan paarden die zich een keer aan de boxdeur gestoten hebben bij het naar binnen gaan. Die blijven ook een tijd of heel snel door de deur rennen of er niet door willen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:56

geloof niet dat ik nog wat kan toevoegen :P

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:20

ik vind peesbeschermers eigenlijk gewoon meer voor bescherming dan omdat ik wed rij.
ik vind het wel netjes staan als de manen netjes zijn en de staart niet helemaal tot de grond komt, oortjes iets uitgeknipt.
en van het winter laat ik hem ook scheren gewoon omdat ik veel wedstrijden rij en dus veel train en anders is hij te snel bezweet en te lang nog bezweet. rn ik vind het mooier, alhoewel er wel jury's zijn die het niet mooi vinden ;)
tast haren knip ik niet net als de sokken, omdat ik tastharen gewoon normaal vindt en die hebben ze nodig en de sokken vind ik mooi :D
wel knip ik bij mijn ruin zijn oogharen, of die haren eronder die zijn bij hem zo lang en gekruld is echt heel mooi en appart maar die komen onder het hoofdstel te zitten en dat is heel vervelend.

maar ik doe er niet heeel erg veel moeite voor, ookal rij ik L2.
hij moet er ook niet als een barbie uitzien.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:40

ik rijd wedstrijden, mijn paard staat overdag lange tijd buiten, maar gaat snachts gewoon binnen, omdat ze het dan beu is in de winter. zomers staat ze wel dag en nacht buiten. geschoren en met dekens is idd voor het praktische; als ik intensief train door de weeks is dat makkelijker zonder die dikke vacht, ze heeft dan meer puf omdat ze het niet zo snel warm heeft en ze droogt sneller. overigens staat mijn tinker 24/7 buiten het hele jaar, maar ook hij krijgt in de winter een deken op, toch voor de kou.

peesjes of 3 in 1 gebruik ik alleen bij zware training/les

knippen doe ik de manen (fjord) en staart. rest blijft er netjes aanzitten, vooral omdat ze ook gewoo buiten staat en ik iets natuurlijks niet weg ga halen. oren knip ik alleen uitstekende pluizen aan de buitenkant uit

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:40

ik rij ook concoursen en scheer mijn 2 paarden altijd in de winter. staan met dekens op en s'nachts op stal.
WEL laat ik ze zo lang mogelijk zonder deken en scheer ik pas als het echt niet anders kan en ze echt elke keer drijfnat van het zweet zijn door het rijden..
manen komt geen schaar bij in de buurt ( zijn 1m90 en 1m20 lang :+ ) en aan peesbeschermers etc doe ik niet, alleen om voor mezelf een leuk setje te maken :j