Wie heeft allemaal hun pony(s)/paard(en) 24/7 op het land?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:33

ik weet niet precies hoe groot de wei is, 50-60x15-20. er staan 2 shetten en een haflinger x fjord van mij
ze krijgen hooi en hebben geen schuilstal, die van mij heeft wel een deken. water word in een ''emmer'-ton'' bij gevuld

ze zijn hartstikke happy samen :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:44

@Emma, is dat niet meer een soort vergrote paddock? En is het niet allemaal vertrapt nu? HEbben ze wel iets van beschutting?
Ik vind het maar niks hoor in de winter op een onbeschutte wei zonder schuilstal. Als er bomen omheen staan of zoiets gaat het nog maar dan moet het wel een flinke wei zijn waar ze ook droog kunnen staan.

LovingTweety

Re: Wie heeft allemaal hun pony(s)/paard(en) 24/7 op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:11

20x60 klinkt meer als een bak? Heb je dan idd nog gras?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:16

@ VanHuisUit
ze staan achter een walletje en aan beide kanten bomen. ze kunnen er droog in staan. alleen het voorste stuk is vertapt bij de opening. hij kan ook groter zijn, ik weet de maat niet precies, groter denk ik.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:15

Hoe groot is je wei?
Totale oppervlak ong 0,5 hectare.

Hoeveel pony's?
3,een draver,een fjord en een mini.

wat voer je bij?
Non stop voordroog.

Hebben ze een schuilstal?
Ja,in 1 weitje wel,5,5 x4,25 meter.

Wat voor een watervoorziening?
Automatische drinkbakken.

Zomers staan ze 24/7 in de wei en doen we aan strookbegrazing.
Swinters staan ze in de bak(19 x 36 meter) en mogen ze af en toe even een uurtje in de wei.
Bij droog vriesweer mogen ze ook in de wei(dan lopen ze hem niet kapot).
Het bevalt mij en ik denk mijn paardjes heel goed!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:18

@Emma: klinkt als een lekker beschut plekje!
Die van mij gaan echt uit zichzelf de paddock niet meer in, behalve op het bestraatte stuk ...

Christy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:58

hoi,

mijn shetlandertje staat dag & nacht op het land ! :D
hij staat samen met nog 3 shetjes & 4 paarden.
Hij heeft een lekker schuilstalletje en een waterronding die elke dag wordt bijgevuld !

;)

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:03

Hoe groot is de weide? Er wordt steeds een stuk land afgezet. Hoe groot dit stuk is ligt aan het aantal gras wat er op staat.
Hoeveel paarden/pony's staan erop? 4
Wat voeren jullie bij? Voor de twee tinkers een kilo muesli en voor de pony's een halve kilo. Maar dit verschilt door het jaar. En in het voor/najaar en de winter krijgen ze ook nog hooi.
Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor? Nee, nu gaan ze 's nachts op stal, in de zomer staan ze 24/7 buiten.
Wat voor watervoorziening hebben jullie? Water bijvullen mbv een tractor. Dus gewoon een grote waterbak. Nu zowel in de stal als in de weide.

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:42

Christy1 schreef:
hoi,

mijn shetlandertje staat dag & nacht op het land ! :D
hij staat samen met nog 3 shetjes & 4 paarden.
Hij heeft een lekker schuilstalletje en een waterronding die elke dag wordt bijgevuld !

;)

Mijne is een van die andere 3 shetjes!
;)

supermamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:49

Mijn paard staat sinds 2,5 week bij me in de buurt 24/7 in de wei, hij heeft (nog) geen schuilstal ter beschikking.
Naast hem staat een 24 jarige ruin met artrose en een 22 jarige fries, die er sinds 3,5 week staat, van hetzelfde stalmaatje. In deze wei is een schuilstal aanwezig, maar we willen voorzichtig zijn met de mijne bij die oudjes in doen... Ten eerste, hij is de helft jonger (wil niet altijd wat zeggen) en ten tweede zijn we bang dat de 24 jarige met artrose weleens kreupel zou kunnen worden door de gewenning om samen te staan. Ze kunnen nu wel neuzen, en soms ligt de draad er weleens uit ;) maar verder zal het wel goed komen. Er staat ook een haflinger die 's nachts op stal gaat, en 3 shetjes.
Voordat hij hier stond was die altijd alleen, wel aandacht, maar alleen.. Hier is hij veel gelukkiger, dat is aan hem te merken. Vind het totaal niet erg dat die geen afdakje heeft :) Hij weet dat het gaat komen!!

Da_Laico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:21

Mijn pony's staan sinds oktober 2005 24/7 buiten.
Ik heb een welshpony van 7, een shetlander van 15 en haflingerjaarling van 1,5 jaar.
Mijn weiland is 8000m2 groot.
Ik heb dit in 2 grote stukken verdeeld. Elk stuk deel ik in de zomer op in meerdere stukken dit is afhankelijk van de hoeveel heid gras.
In de winter heb ik op het hoogste stuk een hoek afgezet van +\-30m bij 60m. Daar staan mijn welsh en haf. Alleen bij de ingang is het bij langdurige regen een modderbende de rest droog.
Mijn shet staat op een hoekje apart. Ik voer in de zomer niets bij, in de winter voer ik hooi bij. Mijn jaarlinghaf krijgt 1,5 pavo veulenbrok erbij.
Ik heb water dmv een waterpomp met grondwater. Mocht deze bevroren zijn dan neem ik een fles heet water mee en giet deze eerst erin waardoor hij weer ontdooid. Dus hele jaar door grondwater. Dit geef ik in 3 grote speciekuipen.
Ik heb helaas geen schuilstal(mag niet van de gemeente), maar heb wel beschutting van een paar grote bomen. Door deze bomen heb ik zomers bijna de hele dag schaduw.
Mijn pony's staan nu ruim 5 jaar zo en ze vinden het wel prettig.
Zelfs met slecht weer staan ze erbij alsof het mooi weer is.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:30

Mijn verzorgpaardjes staan dag en nacht op de wei,
De weide is niet heel groot en verdeeld in 2 kleine weitjes en een paddockje.
Er staan 3 pony's op.
Ze krijgen dagelijks 3 plakken hooi en normale hoeveelheid brokken.
Er is een schuilstal, Een container (Het moest verplaatsbaar zijn vn de gemeente :+ )
Geen XD Het is echt vreselijk. Elke week met jerrycans door de wei slepen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:40

Orlando_ schreef:
Ik was zomaar even benieuwd wie er allemaal hun paarden of pony's zomers en swinters dag en nacht op het land hebben.
Hoe bevalt jullie dit en niet onbelangrijk: hoe bevalt het jullie paardje?

Super de pony's willen niet anders.

Hoe groot is de weide?
We hebben 2 vaste weilandjes van beiden een halve Ha.
Daarnaast een tijdelijke van ong 3ha, en daar staan ze nu dus op tot het daar te nat gaat worden.

Hoeveel paarden/pony's staan erop?
2 pony's een D en een E pony.

Wat voeren jullie bij?
Niks als het gras minder word krijgen ze hooi in overvloed.

Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor?
Komt wel nog 2 inloopstallen. Maar niet in de wei, maar in de zandpaddock.

Wat voor watervoorziening hebben jullie?
Gewoon cement tonnen van die zwarte, en het water komt vanuit huis.

Ben benieuwd naar ervaringen :)
Evt foto's in link ;) (van weide/schuilstal etc)

Zie profiel ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:09

Orlando_ schreef:
Ik was zomaar even benieuwd wie er allemaal hun paarden of pony's zomers en swinters dag en nacht op het land hebben.

Hoe groot is de weide?
Hoeveel paarden/pony's staan erop?
Wat voeren jullie bij?

Ben benieuwd naar ervaringen :)
Evt foto's in link ;) (van weide/schuilstal etc)

Die van ons (2 paarden en 1 veulen) staan 22,5/7 buiten. Dat komt omdat ze 2x per dag binnen worden gehaald om gevoerd te worden. Ze staan gemiddels zo'n 3 kwartier per voerbeurt binnen. Binnen krijgen ze dan alleen het krachtvoer (brok, haver, musli).

Het hooi gooi ik buiten in de wei neer. Nu breekt wel de tijd aan dat ze 's middags ook wat hooi moeten krijgen buiten.
We hebben 2 weien maar daarin staat geen noemenswaardige hoeveelheid gras meer. Geen schuilstal.
ALs het echt beestachtig weer wordt 's nachts dan gaan ze wel naar binnen.
1 Wei heeft een automatische drinkbak.
De andere wei heeft een duo-drinkbak. Die kan onder de draad door staan en dan hebben ze allebei hun eigen helft. Ik moet het water er wel met kannen heen brengen.

Ik heb het idee dat ze graag naar buiten gaan. Vooral omdat daar het hooi meestal klaar ligt :+
Als het regent gaan ze ook wel heel graag naar binnen.
Ik heb niet de indruk dat ze het heel erg vinden om binnen te staan. Ze kunnen toch hun hoofd naar buiten steken en meestal staan ze zo dan ook de hele nacht.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:36

Orlando_ schreef:
Dier is er erg vrolijk om.. Hij vermaakt zich er erg goed :)
Hoe groot is de weide?
3 1/2 hectareHoeveel paarden/pony's staan erop?
Nu op het moment 6
Wat voeren jullie bij?
Niks, ja nu even brok omdat hij erg was afgevallen ineens
Nee
Hele grote bak water die je aan kan zetten en word dan bij gevuld, geen idee hoeveel liter maar erg veel :)

Eind deze maand gaan ze wel naar binnen omdat het gras op raakt en we volgend jaar weer een mooie weide willen, rond april kunnen ze er weer op :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:10

Mijne staan het hele jaar door buiten, dag en nacht. Ze hebben een schuilstal, waar ze onbeperkt hooi hebben in de wintermaanden (vanaf eind september tm april). Verder krijgen ze altijd 's avonds wat muesli. Ze doen het hier super op. Het land wordt niet kapot gelopen, enkel bij het hek ligt soms modder als het veel geregend heeft. De voerplaats enz. liggen (ruwe) betonplaten dus daar is het sowieso altijd droog.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:28

Hoe groot de wei is weet ik niet, maar ze hebben 2 grote stukken wat dus ook geregeld word omgewisseld.
Er staan 7 pony's op: 5 mini's, 1 grote shetlander en een dartmoor (waarvan de dartmoor en 2 mini's van mij zijn).

's Ochtends en 's avonds krijgen ze hooi, nu er minder gras op staat krijgen ze natuurlijk ook meer hooi. Waterbak hangt in de inloopstal welke we met een (vaste) tuinslang bijvullen. Deze stal zit in een schuur, waar ze naar wens in en uit kunnen lopen, maar we kunnen de stal ook afsluiten (bijv met Oud en Nieuw).

2 jaar terug hadden ze deze luxe met de stal nog niet. Sinds ze verhuisd zijn merk ik dat 1 shet van mij graag buiten is, maar mijn andere shet staat bij kou of slecht weer erg graag binnen. Maar op het moment dat ze iets in de schuur/stal horen zijn ze er als de kippen bij hoor! :D

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:09

De mijne staat ook 24/7 buiten. De wei is ongeveer 2 á 3 hectare. Er is een stal beschikbaar, die staat in principe open als schuilstal maar kan ook gebruikt worden als een echte stal. Ze staan trouwens allebei open. Gras is er nog altijd meer dan genoeg. Ze krijgen hooi bijgevoerd en een schep brokjes.

Ze staat erg graag buiten, maar maakt ook redelijk vaak gebruik van het stalletje. Er staan nu 4 paarden, maar ze staan 2 bij 2 omdat er 1 paard is die de andere steeds blijft aanvallen en dus hebben we ze gescheiden.