Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:07

Ook ik sta met mijn paard in het westen van het land.
Voor mij was de stalling heel belangrijk!
Ik heb dan ook eerst de stal gevonden, en ben toen pas gaan kijken naar een paard.

Helaas is het hier in de omgeving door de grondsoort niet mogelijk om ze in de winter op het land te hebben(drassig), maar dat is hier op stal goed opgelost:

Zomerperiode (die dit jaar al vanaf maart bezig is) 24/7 het land op (wel eerst opbouwen natuurlijk). Als je je paard binnen wil hebben snachts mag dat wel, maar dat gebeurt eigenlijk nauwelijks. (24/7 - het aantal uren dat er met haar gewerkt wordt natuurlijk :+ )

Als het weer slechter wordt (veel regen dagen achter elkaar) dan verhuizen de paarden naar hele grote goed gedraineerde paddocks. (altijd met minimaal 2 paarden per paddock) deze worden regelmatig gevuld met wilgen-snippers.. dus altijd wat te knabbelen, en er ligt hooi.
Ze worden dan s'morgens tussen 7 en 8 uur buiten gezet, en rond 19/20u weer binnen gehaald.

Ik ben erg tevreden over deze manier van huisvesting.
Eerder heb ik op maneges gestaan, en ik voelde me vaak toch wel bezwaard als ik mijn paard weer achterliet in haar stalletje voor uren en uren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:08

flugeltje schreef:
Nou als ze 24/7 op het land staan kan je niet rijden.. anders had het 21/7 geweest

Dat vind ik dan wel weer scherp van je! Dat moet ik je nageven ;) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:08

Ninx schreef:
Lovely schreef:
Sinds wanneer verwerken paarden hun training? Zodra die training is geeindigd is een paard er klaar mee hoor, hij kan er niet eens meer aan denken omdat hij daar de juiste hersens niet voor heeft.

Niet zoals een mens dat doet, maar paarden doen dat wel degelijk... zoals andere zoogdieren 'leerprocessen' ook moeten verwerken.
Veel, betere, trainingsmethoden houden ook rekening met dat gegeven.
Ik ben zeker 1 van de velen die daar rekening mee houdt, ook de groteren der aarde 'respecteren' dat gegeven (ik ben uiteraard 1 van de kleineren der aarde ;-) ).
Daarbij zul je daar zelf precies hetzelfde over denken, jouw paarden staan immers veel buiten toch?

Ze hebben voor hun lijf verwerkingstijd nodig, maar mentaal doen ze er niet veel aan hoor. Je moet ook gewoon zorgen dat je het leergebeuren zo aanbiedt dat een paard er geen zorgen aan over houdt, als hij er na de training nog niet klaar mee is, heb je iets fout gedaan. Dat zullen de groten der aarde je ook kunnen vertellen :j.

Mijn paard staat 24/7 buiten, maar heeft niet zo veel te verwerken behalve gras met zijn tandjes en stoeipartijen met zijn vriendjes.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:11

Mijn paard staat nu voortaan in de zomer 24/7 buiten . in de winter zodra het licht wordt buiten en als het donker wordt naar binnen . Er komen voor de winter wel paddocks .
Ik vindt het niet acceptabel een paard maar 2 uur per dag buiten .
ook paarden met exceem komen bij ons hele dagen buiten ook snachts , met en goede exceem deken en smeren gaat dat prima .
Zelfs beter als dat je ze opstalt , geen mogelijkheid om te schuren en in de stal zitten de muggen ook !

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:18

Mijn paard staat iedere dag lekker paar uur buiten, al is het maar voor een frisse neus (bij wijze van want ze kan naar buiten kijken :P ) is heerlijk los in haar lijf, nooit stijf & ze heeft de afgelopen 6 jaar alleen 2 hoefzweren als 'blessure' gehad.

Ik ben van mening dat het voor ELK paard goed is om even (al is het maar een uurtje of 2) buiten te komen zonder iets op zijn rug. Al staat ie maar in het zonnetje te slapen, even spelen/kriebelen met zijn vriend. Helaas kan dat niet overal, maar het zou wel lekker zijn voor elk paard.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:19

Ninx schreef:
flugeltje schreef:
Ik vind het grappig ja dat mensen oordelen over iets waar ze ballen niet van weten...

Ik oordeel over 'paarden' in z'n algemeenheid, daar weet ik best de ballen vanaf ;) :D
Ieders persoonlijke 'omstandigheid' kan ik niet beoordelen, en dat wil ik ook niet.
Ook ik had wellicht geen goede plek voor mijn paard kunnen vinden, dan stond ze nu ook slechts een paar uur buiten in de winter.... had ik het dan toch moeten doen voor mijn eigen lol?
Wellicht... maar zo zit ik niet in elkaar.... ik zou daar wakker van liggen.
Maar misschien ben ik een uitzondering met nog een paar malloten! :D

Helaas zijn hier in de buurt die mogelijkheid bieden om ze 's winters op het land te hebben niet echt te vinden..
Maar mijn paard staat goed en heeft het zeker naar zijn zin... en er is niemand hier die kan zeggen dat dat niet zo is..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:43

Iemand zei 1ha per paard. Ik had deze zomer vanaf juni 3 paarden op 3 ha en dat was veel te veel voor ze. Heb het 1x laten maaien en haalde er 34 balen ruwvoer vanaf, veel te veel voor deze 3 paarden om in de winter op te eten.
Dus zeker als de paarden in de wintermaanden (medio november/medio maart niet in het land kunnen lopen omdat het dan te nat en zacht is en men het land liever spaart, kunnen er meer paarden gehouden worden per ha. Ik denk dat bij alleen gebruik in de droge maanden, en een keer maaien, je zo'n 2 a 3 paarden per ha wel kunt houden op het gras. Als je ook nog laat bemesten wel meer.

Zafinne schreef:
Inderdaad, er wordt hier net alsof gedaan of ze paardengedachten kunnen lezen.
Oke, tuurlijk zijn er paarden die graag op de wei staan.
Maar je hebt ook paarden die liever binnen staan.
Ik denk dat het voor zo'n beestje ook niet fijn is als onder een schuilstalletje in de regen moet gaan staan.

Tja, en waar staan onze 3 paarden nu? In de regen... kont in de wind, midden in het kale weiland.
niet in de paddock, die bestraat is, met hooibakken, met hooi. Niet in de schuilstal, met hooinetten, en strooisel en hooi...
eigenwijze, onverstandige beesten, ik zou in de schuilstal gaan staan schuilen...

Uit pure gemoedsrust voor mijzelf heeft mijn merrie een regendeken met hals op. Die vat me veel te snel kou.
En nu niet zeggen dat die paarden de schuilstal niet prettig vinden... Want toen het 25 graden was, met veel dazen, toen kwamen ze overdag de schuilstal vrijwel niet uit. Stonden ze er rustig van 's ochtends 10 tot einde van de middag of begin van de avond, wel of geen hooi, rustig met zijn drieen te wachten tot het buiten weer beter te doen was...

Wel jammer van mijn weiland nu, want op deze manier vertrappen ze het wel veel sneller...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:46

Zafinne schreef:
BrittKitt schreef:
Het is over het algemeen bekend dat dieren vrij snel in hun situatie berusten. Zeker wanneer ze nooit anders gekend hebben is dat niet raar natuurlijk.
Waar ik wel benieuwd naar ben; Hebben jullie paarden wel al ooit over langere tijd lang buiten gestaan? Dus minimaal een half jaar minstens 8 uur per dag?
Als dat niet het geval is denk ik dat je paard inderdaad gelukkig kan zijn :j Hij weet tenslotte ook niet beter. Mocht je paard dat wel kennen en zich alsnog 'normaal' gedragen (voor zover wat je normaal kunt noemen natuurlijk) dan heb je geluk dat je het juiste paard hebt getroffen denk ik :D

Dus (sorry als ik het fout opvat) jij probeert hier te stellen dat we geluk hebben met onze paarden?
Dat we ze eigenlijk slecht behandelen door ze op te sluiten in een hokje maar dat ze niet beter weten en er geluk mee hebben?
Wie zegt dat jouw paard het niet fijner vindt om op stal te staan?
Probeer dat dan ook maar eens een half jaar uit :wow:

Ja ik denk dat je geluk hebt met je paard die niet tegen de huidige situatie in gaat :j
En ik heb het ook uitgeprobeerd met mijn pony, niet bewust, maar er viel een prima conclusie uit te trekken na een half jaar, zeker toen ik weer terug kon naar mijn vorige stal was het goed te merken. Dat staat ook al een aantal keer beschreven in het topic. Mijn pony werd gillend gek op stal.

JoviBan schreef:
Zafinne schreef:
Ik vraag me eigenlijk af wat jullie doen als je paard stalrust moet hebben?
De stal een paar dagen niet uitmag?

Ik zie geen enkele reden wanneer mijn paard "stalrust" zouden moeten hebben.
Mocht veel bewegen vanwege een of andere ernstige reden niet zo goed zijn, dan zet ik een stukje wei af, zodat ze toch buiten is en bij haar vriendin is, en datgene aan meters kan lopen wat ze aankan.

Ik doe niet aan stalrust, stalrust is over het algemeen meer in het belang van de eigenaar dan van het paard. Paarden herstellen ook van blessures als ze kunnen rondlopen (vaak zelfs sneller omdat ze dan rustig wandelen en veel stilstaan en op stal juist rondjes rennen en staan te stuiteren), soms doen ze daar langer over omdat ze bewegen, soms juist niet. Maar omdat ze in theorie op stal sneller zouden genezen en de ruiter dus weer sneller aan de slag kan wordt boxrust voorgeschreven. Ik kies daarentegen ook voor de mentale gezondheid van mijn pony, die dus stapelgek wordt op stal en daarmee haar blessure verergert en daar echt niet blij van wordt. Dan maar een maandje langer herstellen, maar een pony die wel gewoon pony is in haar hoofd.

JoyceB; idd :D Toen ik in de strenge vorst van afgelopen winter midden in de nacht een keer langs stal reed (was -20 op dat moment) en ik ging kijken om te zien wat ze aan het doen waren stonden ze heerlijk met zn 3en tegen elkaar aan búíten. Niet in de schuilstal, niet onder het afdak, niet in de beschutting, maar lekker buiten in het open gedeelte :+:
Hier staan ze idd in de zomer ook de hele dag in de stal omdat daar geen dazen komen. Op de wei en op de paddock stikt het van de dazen en in de stal niet, dus staan ze daar en gaan ze 's nachts naar buiten. Ben blij dat ik die vrijheid hier heb :j

Overigens wil ik wel aan mijn berichtjes toevoegen dat mijn posts allemaal over mijn huidige pony gaan. Misschien dat bij een volgend paard de situatie geheel anders wordt omdat die andere behoeftes en eisen heeft en stelt aan zijn leefomgeving. Maar mijn dieren zullen altijd veel in de buitenlucht staan omdat ik er nog geen enkel paard slechter van heb zien worden, alleen maar beter.
Laatst bijgewerkt door Britt op 03-09-09 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:48

Pff 24/7 op een afgegeten wei, bakkend op zandgrond en in het beste geval een schuilhok evenmin. Maar ja wel goedkoop en je kan dan zeggen dat ze buitenstaan. :D[/quote]

Waar mijn paard staat hebben ze gras genoeg en zodra het kaler wordt worden ze gewoon een weide opgeschoven , als schuilgelegenheid , bomen in de weide
ze staan in groepjes van minimaal 4 maximaal 6 buiten .
En goedkoop , nee we betalen hetzelfde als in de winter !

Mijn paard heeft verschillende stallen gehad , en zij vindt het ook prima om een paar uur per dag op de weide te staan en dan 19 uur binnen , als ze maar kan vreten ! Dan lijkt ze gelukkig , helaas kan ze me niet vertellen hoe ze het wil , althans ik versta op die manier geen paardentaal , kijk naar haar lichamelijke gesteldheid en uitstraling en die is nu heel wat beter als voorheen !
Lichamelijk zit ze nu alleen beter in haar vel , nu ze in de zomer 24/7 buiten kan , als ik haar nu eens op stal zet , om wat voor reden dan ook , breekt ze de toko af .

Dus tja , wat is beter .... ?
iig is het voor mij en paard een betere situatie , voel me iig minder schuldig als ik een dag moet verletten , ze staat buiten en ze heeft contact met soortgenoten . Voorheen moest ik gaan anders stond ze 19 uur achter elkaar in een box van 3,5 bij 3,5 .
Leuk het grootste gedeelte van de dag in je poepdoos staan , en wachten en wachten en wachten tot iemand je deur opendoet , je eten geeft en misschien wel wat extra beweging !
Een paard is gemaakt om te bewegen , ook als staan ze op de wei vaak te suffen , ze kunnen wel aanwandelen als ze de behoefte voelen of een bok geven of hun weidemaatje knuffelen of afkatten :D

Maar goed dit topic is niet geopend om iemand keuzes , af te katten . Hij is geopend om te peilen wat iemand acceptabel vindt aan weidegang !
Ik wil zo veel als kan en zal echt mijn best doen om mijn paard 24/7 buiten in de zomer en in de winter ook lang genoeg minimaal 6 uur en dan nog zal ik proberen mijn paard in de ochtend en begin middag buiten te hebben , zodfat als ik s avonds na etenstijd kom , ze dan nog eens uit haar box komt om te spelen met mij , en te trainen :D Voor mijn gevoel heb ik dan een win-win situatie .

Anoniem

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:50

Waarom worden paarden die in de regen met hun hoofd omlaag, met hun kont tegen de wind en die zich niet meer willen bewegen van narigheid, nou niet als apatisch gezien? Een paard kan ook murw regenen in zijn modderige weitje lijkt mij.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:05

Lovely schreef:
Waarom worden paarden die in de regen met hun hoofd omlaag, met hun kont tegen de wind en die zich niet meer willen bewegen van narigheid, nou niet als apatisch gezien? Een paard kan ook murw regenen in zijn modderige weitje lijkt mij.

Lijkt me toch dat je geschikte schuilgelegenheid moet aanbieden met het winterseizoen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:11

JoviBan schreef:
Zafinne schreef:
Ik vraag me eigenlijk af wat jullie doen als je paard stalrust moet hebben?
De stal een paar dagen niet uitmag?

Ik zie geen enkele reden wanneer mijn paard "stalrust" zouden moeten hebben.
Mocht veel bewegen vanwege een of andere ernstige reden niet zo goed zijn, dan zet ik een stukje wei af, zodat ze toch buiten is en bij haar vriendin is, en datgene aan meters kan lopen wat ze aankan.

Mijn pony had verplichte stalrust: was geopereerd aan een kwaadaardige tumor en de wond was eigenlijk net iets te groot om gehecht te worden (tumor bleek groter dan verwacht). Dus de minste beweging had de hechtingen open kunnen scheuren met veel bloeding als gevolg. Dus hoewel hij wel wou beweging, was elke beweging funest. 10 dagen stalrust heeft de wond wel doen genezen :) Dat had in een afgezet stukje wei van 3 bij 3 niet gelukt: dan kon hij uit ellende door de omheining zijn geknald met alle gevolgen van dien.
Zijn vriendje hebben wij om de stal gezet, zodat ze wel gewoon contact hadden en zijn vriendje wel gewoon kon weiden :)

Verder wil ik in de zomer 24/7 weide voor mijn pony :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:20

Bandida schreef:
Lovely schreef:

Lijkt me toch dat je geschikte schuilgelegenheid moet aanbieden met het winterseizoen..

Dat was de vraag niet.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:25

Omdat ze daar zelf voor hebben gekozen, die van ons kunnen ook kiezen uit de droge paddock, uit de wind en droog staan, maar ze staan toch allemaal liever midden in het weiland een beetje tegen elkaar aan te hangen. Enige moment dat ze de paddock in komen wandelen is als we komen voeren, en zelfs dan blijven ze soms gewoon staan. We hebben 1 uitzondering, dat is onze hangoudere, die staat de hele dag in de paddock, die is er weer niet weg te krijgen, pas als het weer lente wordt :D. Maar ook hij staat niet te schuilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:27

Bandida schreef:
Lovely schreef:

Dat is natuurlijk schuilgedrag. En in die houding staan paarden nooit urenlang.
Wat ik hier bij mijn eigen paarden zie, is dat ze soms zo gaan staan. Dat doen ze niet bij een bui regen, maar wanneer ze weten dat de regen flink lang gaat aanhouden (heel frappant hoe ze dat blijkbaar weten). Wanneer de regen aanhoudt, dan zie ik ze toch na een half uur, hooguit na een uur, weer aan de scharrel gaan. Dan zijn ze het lange stilstaan blijkbaar alweer zat.
Dit natuurlijk schuilen vind ik dus niet te vergelijken met urenlang ergens gedwongen in opgesloten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:29

Nou, ik vind het er anders vaak nogal apatisch uitzien, zo in de stromende regen, niet echt een beeld van een gelukkig paard dat blij weer een regenbui over zich heen krijgt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:34

mijn vorige paard had de keuze binnen (ruime stal met dikke laag stro en altijd hooi) of buiten (helaas in de winter een modderige paddock met grote boom voor schaduw). Waar stond ze? in de gietende regen en zelfs een keer in de hagel in de typische schuilhouding. Had eerder de indruk dat ze ging schuilen voor de beestjes en de zon...
Maar vind wel dat je of je paard een schuilplek moet bieden zodat het kan kiezen bij "extreme" weersomstandigheden of toch binnen halen. bv vind het redelijk onverantwoord een paard de hele dag in de blakke zon zonder schaduw te laten staan bij 35°C

plinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:37

die van mij staan 24 u per dag buiten

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:39

Wat trouwens voor mij het absolute minimum is, is zo'n 12 uur buiten, dat vind ik acceptabel. 's ochtends tussen 7 en 8 het land op, en 's avonds na 8 uur de stal in.

Die van mij heeft trouwens altijd op stal gestaan 23/7 (ok, 's zomers 20/7) en is bij mij pas voor het eerst buiten gezet, ze wilde na 2 weken (!!?) al niet meer in een stal staan. Ik heb haar namelijk noodgedwongen weer een paar maanden op stal moeten zetten, en ze brak de hele tent af, ze wilde er bijna niet in, en er zo snel mogelijk weer uit. Heeft aardig wat stal weggesloopt. Is voor mij genoeg bevestiging.

Ik heb ook eerst gezorgd voor een stal en daarna pas naar een paard gezocht, als dat niet had gekund, had ik geen paard gekocht, zo simpel stel ik het wel. Als ik haar ook geen weidegang meer zou kunnen bieden, dan zou ik haar waarschijnlijk wegdoen naar iemand die haar dat wel kan bieden, hoe moeilijk dat ook is.

Soms sta ik ook wel eens te kijken naar die beesten die half verzopen de hele dag in de regen staan, met de vraag of ik er wel goed aan doe. Maar dan doen ze vaak weer net iets waaruit blijkt dat ze het toch wel prima naar hun zin hebben, lekker kroelen, of een keertje rondkletteren, of rollen ofzo.

Bij blessures hebben we de mogelijkheid om de paarden in de schuilstal te plaatsen, die is 5x8 en kan eventueel in 3en opgedeeld worden. Maar doorgaans raken ze dan alleen maar gefrustreerd en opgefokt. 1 van de paarden staat al een tijd geblesseerd en is een tijdje geleden geopereerd, toen moest hij minimaal 4(!) weken op stalrust staan. Dat hebben we geprobeerd, maar daar werd hij helemaal gek van. En begon dus rare toeren uit te halen en is zelfs een keer uitgebroken. Toen heeft de eigenaresse die van mij er maar even direct naast gezet, omdat hij niet rustig wilde worden. Dat heeft eventjes geholpen, maar dat werkt geen weken zo. Dus hebben we een klein stukje voor de stal nog afgezet en ze daar met z'n 2en ingezet, zodat er enigszins beperkte loopruimte was. Dat was wel effectief.

Nog even ter info, hij stond daar niet alleen, de rest kon er wel bijkomen, maar die gaan daar niet constant staan natuurlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:41

Die van mij zal ik NOOIT meer opsluiten in een stal..
Jaren geleden heeft hij een jaartje op een pensionstal gestaan, waar hij 's nachts binnen stond, maar hij heeft vanaf het begin al elke morgen tegen de staldeur staan stampen. Verveelt zich dood als het eten op is binnen.. En paarden zijn nu eenmaal kuddedieren die van nature op het open veld leven, die gaan niet naar een grot in om te schuilen tegen regen of roofdieren. Een paard zal dus nooit instinctief naar een stal in willen omdat hij/zij zich daar veilig voelt.
Die van mij heeft nu een uitloopstal met paddock en wei, en hij kiest er nu altijd zelf voor om 's morgens in zijn stal te gaan slapen, 's middags gaat hij buiten op wei grazen, 's avonds komt hij binnen wat eten, en 's nachts is hij weer altijd op wei te vinden :) Zon, regen, sneeuw.. hij vind het allemaal niet erg. Hij gaat alleen af en toe naar binnen om te schuilen tegen stortregen/hagel/onweer, vliegen en flinke hitte :) Ideaal toch!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:46

Ik vond deze in een ander topic, wel heel toepasselijk hier :D ;

Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:53

Even voor de duidelijkheid: Ik ben niet pers'e voor 24/7 buiten, overdag buiten is ook prima, en bij slechte mogelijkheden is er met een uur of 4 ook nog wel te leven als het paard er dan op een ander moment nog uit komt om te rijden/bewegen etc.

En ik ben al helemaal niet voor een hele dag of zelfs dag en nacht buiten in een zwarte modderwei waar ze tot hun kogels in de drek staan...
Mijn land gaat dus over het algemeen dicht als het gras op is en ze het stuk lopen, of het te nat is waardoor ze de hele zode stuklopen.

Maar ze staan wel elke dag, weer of geen weer, minimaal overdag buiten (met schuilstal) van 9 uur 's ochtends tot 18:00 bij erg slecht weer , en zolang het even kan langer en zolang de bodem het toelaat dag en nacht.

En dat doe ik omdat ik merk dat zij dat fijn vinden, dat wanneer zij de keus hebben, ze zelf kiezen voor buiten, (of binnen) wanneer het hun uitkomt.

Ik zelf vind een schoon glimmend paard in een schone stal vol heerlijk stro, tevreden knabbelend en lekker droog en uit de wind ook een fijner gezicht dan een verregend paard in slecht weer en wei of paddock met plassen... En ik rijd ook het liefst in een binnenbak, als de buitenbak vol plassen staat. Maar het gaat er niet om wat ik een fijner gezicht vind, het gaat er om wat mijn paarden zelf fijner vinden!

Lovely schreef:

Dat kan, kan ik me ook goed voorstellen. Vind het zelf ook zielig als ik paarden zo zie staan in een modderig weitje.
Alleen snap ik in het geval van de paarden hier bij huis niet waarom ze er voor kiezen te staan waar ze staan, als ze het zo vreselijk zouden vinden, juist omdat ik ze hier die keuze geef!

Ze hebben een stuk van de wei met vers gras (krijgen er 2x per dag ruim vers gras bij dmv strookbegrazing.) een stuk bestrating in de beschutting van de bomen, een schuilstal waar ze droog kunnen hooi eten, net als op stal, maar dan zelf heen en weer mogen lopen en kiezen waar ze staan.
En waar staan ze? Halverwege hun kaalgelopen pad (zodat ze zelf kunnen kiezen en dus ook niet verplicht in de wei hoeven te staan als ze niet willen, en ook niet verplicht in de paddock), wat ze inmiddels zo kaal hebben dat het nu wat soppig wordt nu het een week lang steeds weer regent, precies tussen schuilstal en de wei met vers gras in.

Omdat ik het zielig vind, en bang ben voor verkoudheid, doe ik mijn merrie dus maar een deken om. Maar om nou voor hun te moeten beslissen dat ik ze maar op sluit in stal vandaag (of in de paddock) omdat ik het vies weer vind en ze niet naar buiten mogen, dat gaat me net te ver.
Dat doe ik in de wintermaanden als het zo nat is dat ze anders buiten nergens droog kunnen liggen.

Inmiddels is hun suf-uurtje weer voorbij en zijn ze aan de wandel gegaan op zoek naar gras. mijn pony staat korte sprietjes te zoeken hier voor bij huis en mijn merrie vond een plas wel geschikt als drinkplaats en staat nu ook sprietjes te knabbelen. Ik vermoed dat ze straks weer een wandeling gaan maken richting einde van het pad naar hun stukje wei met vers gras...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:14

JoviBan schreef:
Wat ik hier bij mijn eigen paarden zie, is dat ze soms zo gaan staan. Dat doen ze niet bij een bui regen, maar wanneer ze weten dat de regen flink lang gaat aanhouden (heel frappant hoe ze dat blijkbaar weten).

Ik zie dat alleen bij echt harde regen, in een fikse hoosbui. Of bij hagel. Maar zelfs dan verkiezen ze het uit te zitten (staan dus ;) ) in plaats van zich 50 meter verderop onder een boom of in de stal te zetten. Ik heb nog nooit paarden voor wat voor reden dan ook (behalve een emmer voer dan) naar de stal zien spurten.
De stal is hier voornamelijk een insectenvrije koele schuilplaats voor middagdutjes in de zomer en droge windvrije plek om te schuilen bij -1 en aanhoudende nattige neerslag, daar hebben ze echt een hekel aan en dan blijven ze binnen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:16

Lovely schreef:
Nou, ik vind het er anders vaak nogal apatisch uitzien, zo in de stromende regen, niet echt een beeld van een gelukkig paard dat blij weer een regenbui over zich heen krijgt.

Maar hier ben je mijn inziens aan het vermenselijke. Een paard schuilt door gewoon hoofd laag en tegen de regen of wind in te gaan staan.
Dat ze dan niet effe gaan liggen dollen lijkt me wel logisch.

Dus dat is gewoon hun instinct, maar ik zie het ook niet graag. Maar het kan geen kwaad en ze kunnen er tegen.
Ik erger me meer aan slechte omheining, slecht weidebeheer (kale, stukgelopen of paardzieken weides die jaren aan een stuk gebruikt worden) en schuilaccomodatie. Dat laatste gebruiken de meeste enkel bij warm weer omdat de schaduw eveneens de meeste beestjes weghoudt. Maar ook hier zie je verschillen tussen paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:21

Bulck, dat weet ik allemaal best. Maar volgens sommigen hier is een paard dat ontspannen op zijn gemakkie op stal staat, niet ontspannen, maar apatisch. Daarom wilde ik de vraag even omdraaien, maar zoals verwacht gaat het allemaal weer langs platgetreden paden. Paarden in stal zijn apatisch, maar paarden die doorweekt in de regen staan zijn dolgelukkig. Het is ook maar net hoe graag je je gelijk wilt halen of je mening wilt doordrukken :)).