Ik laat het af in de weide, tenzij ik er zelf bij ben. Op stal krijgen ze al helemaal geen halster om. Ze moeten maar achter iets blijven hangen en het is om zeep... Op de weide zou ik me geruster voelen als ze een halster omhebben, daar kunnen ze echt nergens aan blijven haken!
Mijn pony's staan met halster in de wei en in de stal zonder
Charlie_P
Geplaatst: 04-05-09 10:04
Op stal hebben ze bij ons geen halster om, op de weide helaas wel. De staleigenaar wil het zo, hij zet de paarden binnen en buiten. Een tijd geleden is mijn merrie door de omheining gegaan en liep ze op de grote weg, toen was ik erg blij dat ze een halster omhad en iemand haar kon pakken. Toen ik de paarden thuis had staan stonden ze altijd zonder halster.
meliciana
Geplaatst: 04-05-09 10:08
Vroeger nooit, maar 2 maand geleden belde de politie me dat ze in het veld liepen. Iemand had ze uit de weide gejaagd. En het was juist aan het stormen. Heb dus veel moeite gehad om ze te vangen. Sindsdien hebben ze steeds een halster om. Ook omdat mijn merrie zich moeilijk laat vangen in de wei. En omdat de politie hier het recht heeft om paarden neer te schieten als ze zonder halster zijn uitgebroken...
Het is veel beter om het halster af te doen. Helaas heeft mijn bijrijdpaard af en toe kuren met zich laten vangen en het halster om doen (ook op stal). Waardoor hij nu altijd op wei en stal zijn halster wel om moet houden omdat de staleigenaren hem anders niet te pakken krijgen.
Dan is de keuze: Zonder halster op stal.. Of met halster in de wei... Hebben we toch maar voor het laatste gekozen...
Overigens staan de eigen paarden van hun ook allemaal met halster op de wei.
Bismarck
Geplaatst: 04-05-09 10:15
Zonder, hij laat zich makkelijk vangen en ik gebruik tegenwoordig nauwelijks nog halsters, meestal bij het wisselen doe ik gewoon even een touwtje om zijn hals.
Op het werk doen we wel halsters om in de wei, anders zijn vooral de hengsten moeilijk te vangen.
corientjuhh
Geplaatst: 04-05-09 10:17
Ik doe hem altijd af Anders krijgt mijn pony misschien wel kale plekken ofzo En ik vind het ook makkelijker
Niwla
Geplaatst: 04-05-09 10:22
Op stal altijd af. In de wei 's zomers met halster ivm vliegenfranjes, en in de winter zonder.
WikiMien
Geplaatst: 04-05-09 15:24
In de stal nooit In de wei normaal gezien ook nooit, alleen als ze op het grasstukje mogen (Is maar voor een halfuurtje en anders is het echt een ramp om ze d'r af te krijgen Ik hou ze wel continu in de gaten dan...) Blijf het eng vinden
astridelise
Geplaatst: 04-05-09 15:26
Zonder halster, alleen als er veel vliegen zijn dan met halster met een vliegengordijntje.
Miranda06
Geplaatst: 04-05-09 15:27
Ik liet mijn paard haar halster eerst altijd om maar toen ik tijd terug hier een verhaal las over een paard die overleden is omdat ie het halster nog om had durf ik risicio niet meer te nemen dus nu doe ik halster af in de stal en paddock
MarliesV
Geplaatst: 04-05-09 15:28
Altijd zonder halster. Krijg ze beide simpel in de handen en het halster op dus als het tijd is voor een poetsbeurt of wandeling krijgen ze ze op en gelijk er na weer af. Ben veel te voorzichtig/bang dat er wat gebeurd. Overdag ben ik niet thuis en ik wil de risico's zo klein mogelijk houden.
eenitraM
Geplaatst: 04-05-09 15:28
Citaat:
nee, vind het zonder er mooier uitzien
Halsters zijn er niet voor de mooi-ig heid.
Ze worden alleen verder ontwikkeld vanwege de mooi-ig heid.
Nooit hebben ze van mij een halster aan als ik niet met ze bezig ben.. Dus altijd ZONDER halster!
Vind met halster veel te link!
joany_pony
Geplaatst: 04-05-09 16:35
op mijn vorrige stal moesten ze(in de wei) met halster maar hier mag ik het gelukkig zelf weten.Iedereen laat hem hier eigenlijk af. Behalve dat ik het een veiliger idee vind kunnen ze elkaar er ook niet aan vasthouden met spelen ofzo.
In de stal heb ik nooit los een halster om of ik moet erbij staan.
Laatst bijgewerkt door joany_pony op 04-05-09 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt
In de wei, of in de stal allebei af. Niet alleen omdat het gevaarlijk kan zijn, maar ook omdat het mij niet zo lekker lijkt als mijn paard zijn hoofd schudt, en dan van 2 kanten ijzer/metaal van het halster tegen zijn hoofd aan krijgt.
Meert
Geplaatst: 04-05-09 21:22
Senna heeft de eerste paar weken een halster om gehad, maar heb vorige week toch maar tegen de pensionhouder gezegd dat haar halster afmoet als ze in het land wordt gezet. Ik vind het altijd wel een beetje eng met halster, ze heeft ZE en wil nog weleens schuren en ben dan bang dat ze ergens aan vast blijft zitten. Het lijkt me ook gewoon veel fijner voor het paard zo zonder halster. Iedereen is me blijkbaar wel loyaal op stal dus nu staan alle paarden van stal zonder halster in het land.
Geen halster. Kan ze zo pakken, dus is helemaal niet nodig.
Christah
Geplaatst: 05-05-09 14:03
Hier staan ze ook gewoon zonder halster. Zie geen enkele noodzaak om een halster om te laten. Ik vind het zelfs gevaarlijk.
Ik vind het verder ook heel duidelijk met betrekking tot de training en opvoeding. Ze zijn vrij om te doen wat ze willen zolang ze geen halster om hebben. Ze hoeven dan niet bij me te blijven, mogen eten, mogen alles. Niet bijten, slaan of dat soort dingen. Ook moeten ze soms gewoon even wegwezen als ik met iets bezig ben. Ik ben nog steeds wel de baas in de wei, dat wel. Maar zodra het halster omgaat moeten ze naar mij luisteren, moeten ze stilstaan en blijven staan wanneer ik het zeg (ook als ik een stukje weg loop), lopen wanneer ik het zeg, ze mogen niet eten, etc. Gewoon volledig gehoorzamen. Vooral bij mijn paard is dit heel duidelijk. En daar ben ik ook blij om, want anders zouden er flink wat vervelende situaties kunnen onstaan. Hij heeft af en toe nogal een opvliegend karakter namelijk, haha.
op stal doe ik het halster altijd af, tenzij het maar voor een kwartiertje is ofzo (wachten op de hoefsmid, snel iets halen,...) omdat ik mijn paard zelf niet kan buiten zetten heeft ze in de wei altijd een halster om. Is wel handig want zij is baas en jaagt als je haar niet onmiddellijk pakt alle paarden terug de wei op bij het binnenhalen. En ik haal ze het liefst alle 4 tegelijk mee (2 aan een touw 1tje los), dan hoef ik niet te klooien met de poort toen ze alleen of met 2 paarden stond, dan ging het halster ook af op de wei
Mijn paard heeft alleen in de wei haar halster om omdat ze zich niet zo makkelijk laat pakken. Zo heeft mijn moeder net wat meer handigheid om het voor elkaar te krijgen. Als ze het halster met haast of onrust om moet doen lukt het haar niet. Alleen als paard braaf stil staat