Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:14

cindybijl schreef:
tamary: is deze site (of vergelijkbaar) in het nederlands? ben écht niet goed in engels

Als je gewoon de foto's onderaan bekijkt snap je het wel. ;)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:21

o....maarre ik is :o?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:26

Ik sta op een hit-actief en nu in de zomer is het meer zoiets, echt superleuk om te zien wat de paarden allemaal doen :D
De hit-actief bestaan uit een verhard stuk met overdekking en een zandpaddock. Daarbij hebben we vier hooibakken, die elke dag automatisch een paar uur dicht gaan.
Nu in de zomer komt er een lang zandpad bij, daaraan een lang graspad en daarachter nog een groot weiland. Als je je paard uit het weiland gaat halen, lopen er altijd een paar paarden mee terug. Die gaan dan weer wat uit de hooibakken halen en hobbelen dan weer terug naar het weiland. Aan het graspad staan ook alle paddockjes met paarden uit de stallen, mijn hengstige merrie loopt elke dag uren langs alle paddockjes :+ Je ziet echt dat ze zich absoluut niet vervelen, ze zijn de hele dag bezig +:)+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:37

tamary schreef:
joyce B schreef:
hmmm, als ik mijn paarden veel hooi voor meerdere dagen tegelijk geef, dan eten ze zich vol met dat hooi en worden ze modder vet. Had ze deze winter al te dik met 4x per dag voeren en dan hadden ze ook niet "onbeperkt" per voerbeurt.

Slowfeeder hooiruif, uit een gewone kunnen ze inderdaad te snel en dus teveel eten.
Voorbeelden staan hier :
http://www.swedishhoofschool.com/feeders.htm

Daar hebben we er dus al 1 van ;) Vorig jaar gebouwd.
hooikast voor de paarden buiten
Dat hebben ze nog vrij snel leeg, net als die reuze (kleine diameter) hooinetten van hooinet.nl. En fijne maas gewone hooinetten. Ze eten gewoon door tot alles op is, tenzij ik er zoveel in doe dat ze het echt niet op kunnen maar dan worden ze moddervet. Doe het dus met 3 a 4 voerbeurten per dag en wil meer van die bakken met rekken er in zodat ze er met die paar keer voeren in elk geval langer over doen.

kaatje77

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:46

Erg leuke ideeën in dit topic, ga ermee aan de slag om hier wat uit te werken. :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 00:05

Joyce : blijven ze ook eten als je echt een tijdlang overvloedig hooi aanbiedt zodat ze doorkrijgen dat het niet opraakt ?

Bij Rena en haar maatjes zijn we vorige winter begonnen met onbeperkt hooi voeren , dat dus nooit opraakte.

De eerste weken vraten ze zich flink rond maar toen ze eenmaal geleerd hadden dat het toch nooit op was , gingen ze zelf voortaan heel bescheiden te werk en kwamen (en bleven !) ze weer netjes op gewicht. De drang om zich vol te stouwen nu ze de kans hebben , verdwijnt dan gewoon.

Je zult ongetwijfeld in de categorie onverbeterlijke vreetzakken van die mormels hebben die na maanden nòg op knappen staan , maar ik denk dat de meeste paarden zich toch vooral volstouwen omdat ze geleerd hebben dat ze moeten pakken wat ze pakken kunnen omdat er ook veel momenten zijn dat ze niks kunnen eten.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:17

dat is ook mijn ervaring.
als ze door krijgen dat er toch altijd hooi ligt, eten ze gewoon wat ze nodig hebben.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:21

PussInBoots schreef:
En ik vraag me af, wat triggert een paard om de route te nemen? Zeker als hij de kans heeft om te lopen? Als het niets oplevert is een paard van nature toch echt liever luis dan moe. Neemt niet weg dat ik het een prachtig idee vind.

Ik heb een looppad gemaakt om mijn roundpen. Mijn jonge fjord neemt deze route (die dus eigenlijk nergens naartoe gaat en een omweg is) graag in een volle galop. In een gekke bui rent hij soms tig rondjes eromheen. Waarbij hij langs grote struiken heen moet enz.

We zijn nog veel meer van plan, maar we wonen hier nog niet zo lang, dus dat komt met de tijd :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:28

Tja, heb echt wel op die manier gevoerd...

Mijn pony stopt met eten en houdt zich netjes op gewicht, en ook de andere paarden stoppen uiteindelijk wel met eten, maar die stoppen pas als ze zoveel hebben gegeten dat ze steeds dikker worden tot ze uit hun voegen klappen...

Mijn merrie werd echt ongezond dik (heb haar nu 2 jaar en door omstandigheden niet altijd goed door kunnen werken met haar) Hoorde dat ze bij een vorige eigenaar ook al heel snel te dik was. Zij is de baas over de rest, dus als haar porie op is jaagt ze de anderen aan de kant om daar verder te eten. Mijn instructrice vroeg al wanneer ze uitgeteld was...

1 van de pensionpaarden is ook snel moddervet, en die moeten we dus ook beperken en de arabier die hier staat is niet moddervet maar had wel een (ruwvoer)buikje en moest van de dierenarts toch wat afslanken om lichamelijke ongemakken te voorkomen.
Vorige zomer liepen ze dag en nacht op het gras met strookbegrazing en toen ging het al de verkeerde kant op. Ze had een losse wand, dus intensief bewegen en trainen was er niet bij van juni/september.
Van de winter was het helemaal moeilijk om ze slank te houden. ze kregen zo'n 8 tot 10kg ruwvoer per paard per dag, met bijna elke dag nog wat weidegang, en nog stonden ze dan een paar uur per dag zonder eten en waren ze te dik. Nu ik ze overdag weer de hele dag (8 tot 18/19 uur) op de wei heb met strookbegrazing en dan tegen etenstijd, de drie dikkerdjes met paar wortels, maar zonder ruwvoer in de paddock zet om uit te buiken (mijn pony krijgt wortels en mag dan nog een paar uur het langere gras in) en 's avonds laat krijgen ze dan met zijn allen in de paddock nog een pluk hooi voor de nacht, gaat het beter.
Sinds ze zo de hele dag op het land staan zijn ze minder hongerig dan toen ze ook overdag grotendeels in de paddock stonden. Ze eten nu eerst het hoge gras van de verse strook en de rest van de dag lopen ze wat rond te grazen op het al wat kortere stuk. Daarnaast train ik mijn merrie nu weer bijna elke dag, en merk dat ze echt af begint te slanken. Nieuwe vliegendeken die eerst te strak zat past nu weer goed (was haar normale maat) singels kunnen weer paar gaatjes strakker en ze is minder opgeblazen en haar vet raakt ze ook wat kwijt.

Ze ogen nog wel tevreden en niet hongerig op de momenten dat ik ze voer of naar de wei breng.
Voor volgende winter wil ik graag meer roosters in de bakken hebben, of werken met fijnmazige hooinetten in de bakken. Ik hoop dat ik ze dan minder kan voeren, maar ze er langer over doen om het op te eten.

Vanwege het verschil in behoefte tussen mijn pony (die onbeperkt mag eten omdat hij zichzelf niet kapot eet en bij minder voeren te kort komt omdat hij nu lager in rang staat en moet wijken) en de andere paarden die juist snel te dik worden, zou ik in de toekomst wel computergestuurde voerautomaten willen hebben. dan kan ik mijn pony extra eettijd toebedelen wat de anderen niet van hem af kunnen pakken en de anderen toch op rantsoen houden.

Ben heel benieuwd hoe het zal gaan als we het pad om het weiland in gebruik gaan nemen, ook omdat, wanneer het meeste gras op is gegeten, ze veel meer rond zullen gaan moeten lopen om hu kostje bij elkaar te scharrelen. Maar vind het wel spannend. Het zijn bij mij zulke lange stukken, dat ik bang ben dat gaan racen en op het eind de bochten niet halen en door de draden zullen vliegen. Misschien anders eerst maar een kleiner rondje afzetten voor ze...

Tot nu toe gaven we ze meestal een stuk van het pad tot de ingang naar hun stukje weiland en ook dan konden ze flink de sokken er in zetten :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:45

Ik weet ook drie paarden die 24/7 buiten staan met onbeperkt hooi. De twee ruinen staan perfect op gewicht en de merrie eet zich moddervet. Sommige weten van geen stoppen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:57

pmarena schreef:
Je zult ongetwijfeld in de categorie onverbeterlijke vreetzakken van die mormels hebben die na maanden nòg op knappen staan , maar ik denk dat de meeste paarden zich toch vooral volstouwen omdat ze geleerd hebben dat ze moeten pakken wat ze pakken kunnen omdat er ook veel momenten zijn dat ze niks kunnen eten.

Dat ligt ook heel sterk aan het type paard. Bij mijn paard in de groep eten ze ook onbeperkt ('s winters kuil en nu gras), mijn jaarling Andalusiër en de draver hebben wel baat bij onbeperkt en worden er niet snel te dik van. Maar de drie shetjes kun je rollen (tja, niet mijn verantwoordelijkheid), en de kruising fjord heeft ook aanleg snel tonnetjerond te worden en gezien zijn gevoeligheid voor insiluneresistentie moet je daar echt mee uitkijken. Al deze paarden staan trouwens al járen 24/7 buiten en schrokken echt niet ...
Het maakt ook nog wel een verschil wát voor gras of hooi je paard krijgt (heel rijk of niet bijv.) Daarom vind ik die hooiruiven met gaas echt een grandioos idee, en voor paarden die onbeperkt op hooi staan is het ook een idee om de helft te vervangen door stro, zo kun je ze toch de hele dag laten knabbelen (want dat vind ik wel belangrijk).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 12:31

Ja erg arm hooi of stro is ook een prima oplossing inderdaad.

Dat probleem van het sukkeltje dat door een dominanter paard steeds van z'n hooi wordt weggejaagd , heb je in principe ook alleen als ze toch beperkt ruwvoer krijgen.

Is er altijd voer genoeg dan hoeft zo'n dominant paard ook niet vervelend te doen.

Bij ons was dat in het begin ook , dat er nog steeds zo'n onrust was , dat zit er zo in gebakken dat ze moeten vreten wat ze vreten kunnen en een ander niks gunnen maar alles zèlf willen.

Hebben ze constant genoeg dan speelt dat probleem ook niet meer. Dat is mijn ervaring althans :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:11

Op meerdere plekken je hooi verstrekken, dan heb je dat gedonder niet meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 13:17

Nouja , als je dan nog steeds beperkt hooi neerlegt dan heb je zo nog steeds wel veel onrust natuurlijk.

De baas wil dan constant een ander hoopje en jaagt de andere weg. Of de baas schrokt eerst snel 1 hoopje weg en begint dan aan het volgende hoopje.

Zolang een hebberig paard weet dat het hooi later op de dag op is , zal die toch blijven schrokken en wegjagen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:19

Maar dan lopen ze wel veel ;)
Overigens hoeven die van mij nu haast het hooi niet meer, nu ze weten dat er gras is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 13:23

Dat wel , als je altijd minimaal 1 hoopje teveel hebt dan komen ze allemaal wel aan hun eten toe , maar dan heb je nog dat de bazige vreetzak(ken) volop blijven bunkeren om binnen te krijgen zoveel als ze kunnen...

Dus wat dat betreft is dat geen oplossing.

Je haalt de oorzaak van het willen bunkeren niet weg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:35

nee, maar het is misschien net als met mensen, dat sommige paarden dik worden van lucht, en anderen kunnen eten zoveel ze willen en nog slank blijven... Diegenen die dik worden van lucht zullen dus minder moeten eten en meer moeten bewegen om in conditie te blijven, ondanks dat ze misschien wel meer trek hebben.

Inderdaad scheelt het of je arm hooi hebt of aanvult met stro. Ik heb nu het land waar de paarden grazen ook niet laten bemesten. Het land wat gehooid wordt moet wel, anders kan ik er niet ruwvoer genoeg afhalen voor de winter en is het van mindere kwaliteit. Vind het een drama om ruwvoer in te moeten kopen, of het is vreselijk duur, en je moet elke keer maar afwachten hoe de kwaliteit is in het pak. Stro bijvoeren ben ik voorzichtig mee ivm stofallergie van mijn pony en paard. Nu met hooi in plastic (erg droge voordroog) ging het de hele winter goed. Maar goed stro is ook moeilijk te vinden. Heb eens prachtig hooi van natuurland gehad, maar de paarden aten het niet... Ze gooiden het uit de bakken en plasten erover... Dat was ook zonde. Van eigen land eten ze het hooi en de voordroog in elk geval altijd erg graag.

Het idee van Paddock Paradise is ook vooral erg geschikt voor die paarden die slecht tegen te rijk gras kunnen en snel te dik worden. En ook zij geven aan dat er verschik zit in paarden. Vandaar extra graastijd op langer gras voor de dunnere paarden.

Hier is trouwens de link naar een diashow die ik heb gemaakt van ons terrein met ook bij een aantal foto's wat uitgebreidere toelichting.
album met plannen voor actiefstal en Paddock Paradise
Hoop dat het werkt!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:36

Paarden zijn niet snel te dun hoor. Over het algemeen houden wij onze paarden véél te rond. Paddock Paradise is vooral bedacht om je paard gezond te houden, en of je paard nu meer of minder hooi/gras nodig heeft, ze bewegen véél te weinig op hun vierkante wei met alle gevolgen van dien, om over hoefbevangenheid nog maar te zwijgen. Daarom vind ik PP geschikt voor elk paard.

Ze zeggen weleens dat wanneer je je paard huisvest en voedt zoals de natuur dat oorspronkelijk bedoeld heeft, je nooit een paard hebt dat te dun of te dik is. Jaime Jackson (de schrijver van PP) heeft onderzoek gedaan naar de mustangs in Amerika, daarop, en op de visie 'natuurlijk bekappen' is dit hele PP gebaseerd. Mijn paard wordt bijvoorbeeld ook natuurlijk bekapt maar ik weet dat ze nooit superhoeven zal krijgen zolang ze 24/7 op veengrond staat ...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:13

de natuurlijk bekapper die hier komt heeft al een paar keer een opmerking gemaakt over de goede kwaliteit van de hoeven van de paarden hier. Of dat helemaal terecht is weet ik niet, maar in elk geval lopen ze in de winter niet alleen in nat weiland en nat zand, maar ook op de stenen. daar slijten ze van en worden ze sterker van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:20

:j

Rena heeft een paar maanden alleen op de wei gelopen , wel een stoepje maar daar kwam ze erg weinig op.

Voorheen moest ze op het erfje eten en drinken en waren haar hoeven best mooi , toen in die paar maanden zag je de kwaliteit van de hoeven gewoon achteruit hollen !

Ze groeiden ook amper... Nu er al weer een tijdje een bestraat stuk ligt rond het hooi en water zie je ze weer bijtrekken :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:32

mijn man verklaarde me gek toen ik de uitgebroken stoeptegels van zijn broer in beslag nam _O-
ik heb hem al gewaarschuwd dat ik ook nog een stukje ga laten verharden met grasbetontegels of hoe heten die dingen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:37

Die tegels met gaten er in bedoel je :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:38

yep, die bedoel ik :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:32

nou, de link werkte dus niet.
Alles omgezet naar andere uploadplek en hopelijk werkt het nu wel. De bijbehorende opmerkingen zijn helaas verloren gegaan, die pasten niet in de diapresentatie.

foto's met plannen voor actiefstal en Paddock Paradise Track

In dit album staan foto's met beschrijving van de ideeën voor de geplande actiefstal in combinatie met de Track ideeën van Paddock Paradise. Bedoeling is de bestaande paddock te vergroten tot formaat longeerbak en te verstevigen met HIT-paddockroosters. De kapschuren worden op termijn vervangen door nieuwe paardenstal met ruime inloopstallen, zadelkamer, wasplaats etc. De huidige rotonde wordt dan bestraat en degelijk omheind en dient dan als extra verharde paddock zodat de paarden meer loopruimte hebben en zelfstandig heen en weer kunnen tussen nieuwe inloopstal en de paddock. Tenslotte is het doel het bospad voor de paarden toegankelijk te maken zodat we in natte periodes de wei wat meer kunnen sparen en de paarden toch veel bewegingsruimte en afwisseling kunnen bieden. Op ons wensenlijstje staat dan voor in de toekomst nog een combi-voerstation.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HQSTWO68.jpg
Afbeelding
uitgebreide intekening...

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QWFDVP7X.jpg
Hier een luchtfoto van Google die ik ingevuld heb met hoe de situatie nu ongeveer is. Rood wordt de track/binnenomheining, Oranje zijn de doorgangen, en ook het voorste tussenpad tussen linker en rechtergraspad kan open zodat de wei 1 groot geheel wordt, of dat je van de 1e wei op de grastrack om de binnenwei heen kan komen. Mbv de doorgangen zijn nog veel meer tussen routes te maken en kleine weitjes voor strookbegrazing in te delen.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:51

joyce: het klinkt ingewikkelder dan het is denk ik....