Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Elpharo schreef:Hoi hoi,
Heb stiekem eigenlijk niet alles doorgelezen...maar moest even reageren op je shet-bij-grote paarden zetten vraag. Veel mensen reageren heel laconiek, maar ik vind het toch wel een goed punt om over na te denken...ik heb een NRPS ruin van 1.65m en een welsh a van 1.15m. Die kennen elkaar al sinds hun geboorte. Als ik ze samen bij een groep nieuwe paarden zet, dan reageren die soms inderdaad heel heftig...maar mijn grote paard beschermt hem wel als ze het te bont maken. Na een tijdje krijgt hij op zijn falie van mijn pony- zo van ja nou kan ik het zelf wel! Als ze elkaar eenmaal kennen maakt het echt niet meer uit hoe groot ze zijn.
Je maakte zelf al een opmerking dat je rustig wil introduceren, denk ik het beste wat je kan doen....en als je paard en je nieuwe pony elkaar al een tijdje kennen heb je best kans dat paard pony gewoon beschermt...
Ik zou het lekker doen...een Shet of een Welsh A (die vind ik stiekem leuker) Die van mij zijn vriendjes voor het leven hoor...echt fantastisch!
Piera schreef:Ik wil even reageren op het feit dat sommige mensen zich afvragen hoe ze gaan controleren of paarden dagelijks buiten staan, als dat de nieuwe wet wordt (waar ik overigens echt fan van ben). Ze zullen echt niet dagelijks bij iedereen langskomen, maar bij sommige stallen (vooral die in de randstad) is het momenteel makkelijk controleren, daar is namelijk geen weidegang of paddock aanwezig en die zullen zich dan ook aan gaan passen. Die wetgeving is er niet voor bedoeld om particulieren die hun paard een dag met stromende regen binnenhouden te straffen maar om hele stallencomplexen met paarden die alleen hun eigen stal en de binnenmanege van binnen zien aan te pakken. Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar op tegen is.

binky schreef:hoewel een kat, hamster en misschien ook een cavia wel, geen kuddedieren zijn, moet daar ook rekening mee gehouden worden! Maar daar ging het hier niet om he?Tuurlijk vind ik ook dat een paard een kudde dier is en het liefst zo word gehuisvest dat het met meerdere kan staan,dat blijft het beste.
Maar hoe zit dat met bv een hond [vele zijn uren lang alleen thuis] ,kat,hamster,cavia en zo nog zoveel meer.........
bovendien zijn die dieren 10x kleiner en is de huisvesting makkelijker aan te passen. En omdat dat ook/nog niet goed geregeld is wil niet zeggen dat we niks aan de misstanden in de paardensector hoeven doen toch? caroline89 schreef:Als ze elkaar op een afstand kunnen zien is het toch geen probleem.
En lijkt me ook niet dat deze wet er echt zou komen.
Je kan een paardeneigenaar niet verplichten op persé twee paarden aan te schaffen.
Krips schreef:Ik ben heel erg voor de paarden de wei op. Maar in mijn omgeving is dat lang niet altijd mogelijk. Ze moeten niet controleren of het paard elke dag buiten staat, dat kan op de veengrond gewoon niet, maar ze kunnen idd kijken naar de plekken waar de paarden nooit buiten komen.

Ik wil alleen maar zeggen dat ik een stal waarbij de paarden niet buiten komen ook slecht vind, maar dat je in mijn buurt veel stallen hebt waar het naar buiten gaan afhankelijk is van de weide en het weer. Zo stond ik vroeger op een stal waar je 3/4 van het jaar de paarden van sochtends tot savonds buiten stonden, er een paddock was, die alleen wel gedeeld moest worden, dus dat is dan ook maar eventjes, stallen waarbij de paarden veel contact met elkaar konden hebben, veel frisse lucht en goede mogelijkheden naar buiten te kijken. Tuurlijk perfect was het niet, ik had het liever anders, maar dat was de stal in mijn omgeving waarbij het het beste geregeld was. Op mijn 16e had ik neit de mogelijkheden veel verder te zoeken aangezien ik er dan niet kon komen. En het geld/mogelijkheden voor een eigen stuk land ook niet. Onder deze omstandigheden was het voor mij geen reden om geen paard te nemen. Wel op het moment dat er 0 mogelijkheid tot weidegang/paddock was. Dan zou ik het niet doen. En vind ik het afhankelijk van mijn paard, als ik zou merken dat mijn paard er echt heel erg onder zou leiden zou ze ook weg gaan. Maar ik had daar ook gewoon een gelukkig paardje, ik vind dat je als je een dier neemt er alles aan moet doen om het gelukkig te maken. Als ze niet naar buiten kon was ik er uren om met haar te gaan wandelen zodat ze wat kon grazen, te poetsen, rijden enz. Zodat ze zich niet verveelde. 
Ik wil enkel het beste voor mijn paard. En als iemand die heer kent, dan ben ik het wel. En ik durf er mijn kop op te zetten dat hij niet gelukkig zou zijn in een kudde.