Nieuwe wet ? Paard mag niet alleen staan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:45

Ik wil even reageren op het feit dat sommige mensen zich afvragen hoe ze gaan controleren of paarden dagelijks buiten staan, als dat de nieuwe wet wordt (waar ik overigens echt fan van ben). Ze zullen echt niet dagelijks bij iedereen langskomen, maar bij sommige stallen (vooral die in de randstad) is het momenteel makkelijk controleren, daar is namelijk geen weidegang of paddock aanwezig en die zullen zich dan ook aan gaan passen. Die wetgeving is er niet voor bedoeld om particulieren die hun paard een dag met stromende regen binnenhouden te straffen maar om hele stallencomplexen met paarden die alleen hun eigen stal en de binnenmanege van binnen zien aan te pakken. Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar op tegen is.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 06:33

Heb jullie nederlandse wettekst compleet doorgelezen.
Wat me opvalt,is dat er enkel sprake is van de proffessionele paardenhouderij.
Zodus de particuliere eigenaar moet niet bang zijn voor controle's,of het moest zijn dat er klachten bij bevoegde instantie's over die particulier zijn.
In Belgie is het zo dat je tot max 19 paarden niet behoort tot de professionele paardewereld (WET!)
Activisten van GAIA(dierenrechtenwelzijn) hebben wel geopperd(in navolging van proffesionele hoenderkwekers)dat er in iedere stal zou moeten AIRCONDITIONING zijn ?
Nog nooit gehoord van SNOT zekers?
Van kennis van zaken gesproken !

bietjuhh

Re: Nieuwe wet ? Paard mag niet alleen staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:01

Trekruiter, oe dat is wel allemaal gelijk iets duidelijker! bedankt.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:58

Omdat de rest van mijn stalgenoten niet willen dat mijn paard het weide seizoen bij de groep komt heb ik een soort van probleem.
Mijn paard staat om medische redenen namelijk rond om op ijzers en zij willen geen paard met achter ijzers bij de groep.
Nu heeft de eigenaar van de pension stal wel een stuk land voor mijn paard beschikbaar gesteld waar ze de rest van de groep kan zien maar ze staat daar wel alleen.
Af en toe zal mijn vriendin haar paard er even bij zetten zodat het wat gezzeliger is maar dat is het.
Nu vroeg ik mij af kan dit?
Of doe ik mijn paard daar echt pijn mee?
Vorig jaar heeft ze ivm blessure ook de hele zomer alleen in de paddock gestaan. Dit kon niet anders.
Ik ben harstikke blij dat ze nu weer op de wei mag maarja dit blijft een probleem...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 08:36

Staat ze met één lintje verwijderd van de rest van de groep, ik bedoel ze kan ze evt wel aanraken , het is dezelfde wei alleen met een lintje ertussen of ziet ze ze in de verte?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 08:38

Kan het paard van je vriendin er niet altijd bij gezet worden, zodat ze lekker met 2 staan.

En is jou paard dan een paard dat zo snel slaat? Als dat niet is moeten die stalgenoten niet zulk drama maken over ijzers.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 08:40

Elpharo schreef:
Hoi hoi,

Heb stiekem eigenlijk niet alles doorgelezen...maar moest even reageren op je shet-bij-grote paarden zetten vraag. Veel mensen reageren heel laconiek, maar ik vind het toch wel een goed punt om over na te denken...ik heb een NRPS ruin van 1.65m en een welsh a van 1.15m. Die kennen elkaar al sinds hun geboorte. Als ik ze samen bij een groep nieuwe paarden zet, dan reageren die soms inderdaad heel heftig...maar mijn grote paard beschermt hem wel als ze het te bont maken. Na een tijdje krijgt hij op zijn falie van mijn pony- zo van ja nou kan ik het zelf wel! Als ze elkaar eenmaal kennen maakt het echt niet meer uit hoe groot ze zijn.

Je maakte zelf al een opmerking dat je rustig wil introduceren, denk ik het beste wat je kan doen....en als je paard en je nieuwe pony elkaar al een tijdje kennen heb je best kans dat paard pony gewoon beschermt...

Ik zou het lekker doen...een Shet of een Welsh A (die vind ik stiekem leuker ;)) Die van mij zijn vriendjes voor het leven hoor...echt fantastisch!

Ik heb een mini appaloosa. Ze is echt heel klein, maar samen met mijn haflinger kan ik haar zonder problemen bij de friezen zetten. ze doen haar helemaal niks, Pauline loopt namelijk constant om haar heen. Emily, mijn mini, beseft dit alleen niet zo. Want ik was dat ook even vergeten en Emily wilde de wei niet uit, dus ik denk stik er maar in en had Pauline mee genomen, ineens draaien alle paarden zich om 'hee de kust is veilig'. Toen wist ze niet hoe snel ze met mij mee moest komen :)

Ik heb mijn paardjes, mijn haflinger en mini thuis staan met zijn tweeen, als ik weg ben gaan ze met de groep van mijn buurman mee. Ze zijn helemaal op elkaar gericht.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 08:42

Piera schreef:
Ik wil even reageren op het feit dat sommige mensen zich afvragen hoe ze gaan controleren of paarden dagelijks buiten staan, als dat de nieuwe wet wordt (waar ik overigens echt fan van ben). Ze zullen echt niet dagelijks bij iedereen langskomen, maar bij sommige stallen (vooral die in de randstad) is het momenteel makkelijk controleren, daar is namelijk geen weidegang of paddock aanwezig en die zullen zich dan ook aan gaan passen. Die wetgeving is er niet voor bedoeld om particulieren die hun paard een dag met stromende regen binnenhouden te straffen maar om hele stallencomplexen met paarden die alleen hun eigen stal en de binnenmanege van binnen zien aan te pakken. Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar op tegen is.

Ik ben heel erg voor de paarden de wei op. Maar in mijn omgeving is dat lang niet altijd mogelijk. Ze moeten niet controleren of het paard elke dag buiten staat, dat kan op de veengrond gewoon niet, maar ze kunnen idd kijken naar de plekken waar de paarden nooit buiten komen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 08:43

En op veen grond is geen droog stuk te maken? Geen weide maar een ruime paddock?

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 08:50

Tuurlijk vind ik ook dat een paard een kudde dier is en het liefst zo word gehuisvest dat het met meerdere kan staan,dat blijft het beste.

Maar hoe zit dat met bv een hond [vele zijn uren lang alleen thuis] ,kat,hamster,cavia en zo nog zoveel meer........

Mijn tinker en welshje staan s'winters samen in een padock met inloopstal,zomers gaat de tinker naar het land maar het welshje blijft thuis want die breekt door alle draden heen om achter me aan te gaan........hoeveel stroom er ook opstaat.

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:13

Als ze elkaar op een afstand kunnen zien is het toch geen probleem.

En lijkt me ook niet dat deze wet er echt zou komen.
Je kan een paardeneigenaar niet verplichten op persé twee paarden aan te schaffen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:26

binky schreef:
Tuurlijk vind ik ook dat een paard een kudde dier is en het liefst zo word gehuisvest dat het met meerdere kan staan,dat blijft het beste.

Maar hoe zit dat met bv een hond [vele zijn uren lang alleen thuis] ,kat,hamster,cavia en zo nog zoveel meer.........
hoewel een kat, hamster en misschien ook een cavia wel, geen kuddedieren zijn, moet daar ook rekening mee gehouden worden! Maar daar ging het hier niet om he? ;) bovendien zijn die dieren 10x kleiner en is de huisvesting makkelijker aan te passen. En omdat dat ook/nog niet goed geregeld is wil niet zeggen dat we niks aan de misstanden in de paardensector hoeven doen toch?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:18

caroline89 schreef:
Als ze elkaar op een afstand kunnen zien is het toch geen probleem.

En lijkt me ook niet dat deze wet er echt zou komen.
Je kan een paardeneigenaar niet verplichten op persé twee paarden aan te schaffen.

Gaat er voornamelijk om dat paarden met elkaar in contact kunnen komen, dan is neuzen over een draad ook wel in orde.
Maar als je geen kudde hebt voor je dier moet je er niet aan beginnen, anders ergens anders plaatsen!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:40

Krips schreef:
Ik ben heel erg voor de paarden de wei op. Maar in mijn omgeving is dat lang niet altijd mogelijk. Ze moeten niet controleren of het paard elke dag buiten staat, dat kan op de veengrond gewoon niet, maar ze kunnen idd kijken naar de plekken waar de paarden nooit buiten komen.

Mwaa, het is maar hoe je het bekijkt en waar je prioriteiten liggen. Mijn paard en zes anderen staan 24/7 op veengrond, het hele jaar door. Ideaal is anders, maar het kan absoluut.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:41

Dat zijn dus altijd van die flauwe goed-praat-excuses :

jamaar hier kan het niet vanwege de slechte grond
jamaar hier kan het niet want ik ben niet zo rijk met veel land
jamaar hier kan het niet want ik heb geen tijd / geld voor 2 paarden
jamaar mijn paard vind het binnen veel fijner dan buiten
jamaar wij hebben geen wei bij onze pensionstal dus niet mijn schuld
jamaar mijn paard heeft een leuk geite-vriendje en kan niet met ander paarden

Juist die mensen die mogen van mij aangepakt worden met zo'n wet.
Want dat zijn degenen die zelf niet nuchter genoeg zijn om hun paard op de juiste manier te behandelen.
Die mensen bedoelen het heus wel goed maar willen niet inzien dat het belang van het paard voor gaat op hun eigen belang , en als je door zulke wetgeving dan die paarden kan helpen dan juich ik dat alleen maar toe.

Natuurlijk kunnen die paarden het best wel goed hebben en zijn er duizenden dieren die het slechter hebben maar dat ik OOK slecht.

Ik zou het super vinden als stallen die paarden houden als hokjesvee , in de problemen komen.

Heel erg jammer voor die stalhouders en die eigenaren van die paarden die daar gestald staan , maar die mensen hadden er al nooit aan moeten beginnen. Als zo'n stal niet wil of kan aanpassen en op een gegeven moment zelfs gesloten wordt , dan is dat gewoon terecht.

Dan moeten die paarden-eigenaren ook niet gaan miepen dat het de schuld is van de regering : het is hun eigen schuld , zij hebben zelf hun paard onder ontoereikende omstandigheden geplaatst en hadden daar met goed fatsoen al nooit aan moeten beginnen. Eigen schuld dus.

Als mensen zelf dat fatsoen niet hebben om hun paard een fijn leven te bieden : help ze dan maar een handje.

Wel zou het dan zo moeten zijn dat men er rekening mee houdt dat er veel paarden elders gehuisvest zullen moeten worden.

Daar moet dan ook ruimte voor gemaakt worden , denk aan het makkelijk toestaan van (schuil-)stallen.

Dat moet best kunnen , als men geen verrommeling van het landschap wil , kan men bepaalde eisen stellen aan de bouwwerken en dan (schuil-)stallen goedkeuren die mooi en netjes in elkaar zitten en goed in het landschap passen.

Hebben de toeristen ook geen "last" van krakkemikkige lelijke schuurtjes ;)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:23

Hoho!

Ik heb twee paarden die met zijn tweeen zo goed als elke dag de hele dag naar buiten gaan en samen in een hele grote stal staan met veel licht, lucht en plekken waar ze naar buiten kunnen kijken.

Alleen heb ik geen miljoen en heb ik dus maar een klein stukje grond, als het dus een week lang pijpestelen gerend dan zorg ik dat mijn paarden buiten komen, maar ze gaan niet de wei in want dan heb ik binnen no-time alleen nog maar modder over. Dat maakt mij niet uit, maar het is fijner voor mijn paarden als ze 9 keer naar buiten kunnen in een goede wei met nog wat te knabbelen enzo, dan 10 keer in de blub.

Bovendien vind ik nog steeds dat je niet van iedereen kan verwachten dat ze de mogelijkheid hebben elk paard op een goede wei altijd buiten te hebben staan. Dat gaat gewoon op veel plekken niet. Op dat moment moet je zorgen dat je paard op andere manieren bijv. door een paddock of door te wandelen enz. toch die ontspanning heeft. En sowieso stallen met veel contact licht enz. Een paard dat 24 uur per dag in een donker stalletje staat zonder contact en nooit naar buiten mag, nooit in de wei staat, dat vind ik ook dierenmishandeling.

Tuurlijk aan de ene kant zijn het slappe excusen, en aan de andere kant is het makkelijk praten als je de mogelijkheden hebt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:44

Wie heeft het over perse een weide?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:46

Ik zeg toch, dan moet je het oplossen door een paddock. Ik heb gekozen voor een weide en iets minder vaak buiten.

En als je op een stalling staat is het een beetje moeilijk om een paddock aan te leggen ;) Ik wil alleen maar zeggen dat ik een stal waarbij de paarden niet buiten komen ook slecht vind, maar dat je in mijn buurt veel stallen hebt waar het naar buiten gaan afhankelijk is van de weide en het weer. Zo stond ik vroeger op een stal waar je 3/4 van het jaar de paarden van sochtends tot savonds buiten stonden, er een paddock was, die alleen wel gedeeld moest worden, dus dat is dan ook maar eventjes, stallen waarbij de paarden veel contact met elkaar konden hebben, veel frisse lucht en goede mogelijkheden naar buiten te kijken. Tuurlijk perfect was het niet, ik had het liever anders, maar dat was de stal in mijn omgeving waarbij het het beste geregeld was. Op mijn 16e had ik neit de mogelijkheden veel verder te zoeken aangezien ik er dan niet kon komen. En het geld/mogelijkheden voor een eigen stuk land ook niet. Onder deze omstandigheden was het voor mij geen reden om geen paard te nemen. Wel op het moment dat er 0 mogelijkheid tot weidegang/paddock was. Dan zou ik het niet doen. En vind ik het afhankelijk van mijn paard, als ik zou merken dat mijn paard er echt heel erg onder zou leiden zou ze ook weg gaan. Maar ik had daar ook gewoon een gelukkig paardje, ik vind dat je als je een dier neemt er alles aan moet doen om het gelukkig te maken. Als ze niet naar buiten kon was ik er uren om met haar te gaan wandelen zodat ze wat kon grazen, te poetsen, rijden enz. Zodat ze zich niet verveelde.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:12

tekst lezen,het is alleen voor de professionele paardenhouder,en daarbij ,het is nog lang geen wet!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:15

Krips, zonder goede stal zou ik geen paardeneigenaar zijn.

Helaas nog geen wet, maar hoop dat het snel erdoor komt.
In verschillende landen is het al een wet en ook daar niet alleen voor de bedrijven, ook voor de particulier.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:38

Dat is jou keus, en jou opvatting. Ik heb een andere opvatting over het houden van paarden. Ik ben overigens niet tegen deze wet, begrijp me niet verkeerd. Maar je kunt niet zomaar suggereren dat je het recht wilt ontnemen van mensen om en paard te hebben, terwijl zei de overtuiging hebben wel ten volle voor het paard te zorgen, en wel (zoveel als mogelijk) álle belangen wil behartigen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 01:37

En toch, zou ik het mijn hengstje nog niet aan doen om in een kudde gegooit te worden als ze een geweer tegen mijn kop hielden. Dat dier was 14 toen hij kwam en altijd alleen gehouden. Ding is zo'n sufferd dat hij waarschijnlijk lam geslagen word door de anderen. (als ik zie hoe hij ineen krimpt als mijn ruintje hommeles staat te maken in de gang).

Noem mij dan maar naief :j Ik wil enkel het beste voor mijn paard. En als iemand die heer kent, dan ben ik het wel. En ik durf er mijn kop op te zetten dat hij niet gelukkig zou zijn in een kudde. :\

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 06:56

Phara, als die mensen voor jou zijn verantwoording hadden genomen had het diet geleerd wat een kudde was en had jij nu dat probleem ook niet.
Als die wet er gaat komen hebben we uiteindelijk meer kans dt er minder paarden zijn die niet snappen hoe ze paard moeten zijn.

Krips, dat recht zou er wel mogen zijn.
Er zijn ook mensen die denken dat ze super voor hun kind zorgen, maar toch word het uit huis geplaatst.
Mensen zijn soms blind en een ander moet daar soms voor ingrijpen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:25

Kazary : +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:03

Maar samen staan hoeft niet altijd lijfelijk naast elkaar. Soms is het beter dat er een lijntje tussen staat. Maar dan zijn ze toch niet alleen en dat is denk ik ook wel wat ze bedoelen. Ik ken paarden die slopen een ander, noem het gestoord gedrag, maar met een lijntje er tussen gaat het goed. Dan is dat paard toch verknocht aan die ander. Die ander heeft het in mijn ogen dan wel wat minder, maar dat is tussen 2 kwaden het minst kwade proberen te zoeken.