staan jullie paarden met beenbescherming in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:38

Nee zonder bescherming. Mabel heeft weleens haar knie op slot zitten maar die heeft ook geen bescherming nodig

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:26

Geen beenbescherming, ze staan 24/7 op de weide, dus ze zijn geen bommetjes als ze eens buiten komen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:29

X_Linz_X schreef:
die van ons ( 7 stuks ) daarvan staan er 5 altijd met bandages in de wei. eentje heeft ernstige blessure gehad. 2anderen lopen erg hoog in de dressuur. eentje is bijna 20 jaar. die andere maakt altijd van allerlei bokkensprongen. als ik ze buiten zet hebben ze zowiezo altijd allemaal voor bandages aan maar die andere twee staan ook wel eens zonder. ik zie het probleem niet. ze hebben er geen last van ofzo

En hoe wou je met bandages een blessure voorkomen dan?
No offense maar dat heeft echt totaal geen toegevoegde waarde.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:45

Hallo,
Ik prefereer ook liever zonder. Spijtig genoeg geldt dit niet voor alle paarden. Twee jonge hengsten van ons gaan overdag een paar uurtjes in de paddock (en zomerdag de wei op) met peeswraps rondom. Dit meer vanwege hun jolige gedrag ter voorkoming van blessures.

mijntjuh

Re: staan jullie paarden met beenbescherming in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:48

geen beenbescherming, alleen toen hij 6 weken stalrust heeft geahd, heb ik hem de eerste dagen bescherming omgedaan. toen hij weer gewend was, lekker afgedaan.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:50

De benen waar ijzers onder zitten heb ik wel altijd een kapje op. Ze hebben er totaal geen last van en liever kapje om dan kapot beentje straks..
Zonder ijzers ook altijd zonder peesbeschermers.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:50

Raggel schreef:
De benen waar ijzers onder zitten heb ik wel altijd een kapje op. Ze hebben er totaal geen last van en liever kapje om dan kapot beentje straks..
Zonder ijzers ook altijd zonder peesbeschermers.

Maar hoe doe je het als ze de hele dag buiten staan?

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:52

Mijne stond toen ze een peesblessure had wel met peesjes in de paddock, maar nu alweer een hele lange tijd zonder. En dat houd ik ook zo ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:52

Helemaal niks

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:56

IIk heb m'n pony zonder been bescherming in de wei. Andere paarden lopen ook zonder bij ons op stal :)

Maris_Janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:33

Nee ik vind dat niet nodig, maar kan ook begrijpen dat sommige mensen die wel doen. Denk dat het heel persoonlijk is en het aan het paard ligt, als paarden voor het eerst weer het land opgaan en ze erg jolig zijn kan ik begrijpen dat je ze dan wel met beenbescherming het land op laat.

WildRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:42

Nou heb het een aantal x geprobeerd maar ze blijven sneuvelen als je paardje ze heel laat zou ik ze ermee naar buiten zetten anders wordt het een dure hobby

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:45

Bij mij staan alleen de paarden die op ijzers staan met bescherming om op het land.
Als ze blote voeten hebben gaan ze ook met blote benen naar buiten.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:47

de mijne alleen springschoenen voor in het begin, of 2 weken na het beslaan. maar heeft ook erg slechte voeten, en zodra ijzer eraf getikt word, is het altijd maar hope dat hij ronder kan.

maar je heb ook paarden die beetje lomp zijn. bij ons op stal moet er 1 ingepakt (peesjes, + strijklappen+ 4 kant springschoenen! want die krijgt echt alles voor mekaar.!!!) zelf met beschermers om.

Annebla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:05

in het wild heeft een paard ze ook niet nodig, waarom nu dan wel? Ik vind het overbodig. De kans op blessures is er toch. Als je het dan toch wil, doe dan gewoon peesjes. Die bieden denk ik toch iets meer bescherming dan bandages.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:27

geen bescherming hier, nog nooit nodig geweest ook.

marjolijn81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:56

Ik denk dat de discussie of ze het in het wild hebben een beetje vergezocht is. De paarden worden zo vertroeteld dat we ze eigenlijk een beetje "zwakker" maken. Als je je paard van het begin af aan als een "bikkel" op laat groeien dan zou ik zeggen zonder. maar voor de luxere paarden of veel getrainde paarden zou ik het wel doen. In het wild trainen ze immers ook niet zo intensief?

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:26

marjolijn81 schreef:
Ik denk dat de discussie of ze het in het wild hebben een beetje vergezocht is. De paarden worden zo vertroeteld dat we ze eigenlijk een beetje "zwakker" maken. Als je je paard van het begin af aan als een "bikkel" op laat groeien dan zou ik zeggen zonder. maar voor de luxere paarden of veel getrainde paarden zou ik het wel doen. In het wild trainen ze immers ook niet zo intensief?

:? Leg uit...

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:12

Mijn paard staat vandaag met beenbescherming om, in de wei.
Want er is een nieuw paard in de wei gekomen.

Maar normaal heeft ze nooit iets om, ook geen halster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:57

Over het algemeen zonder bescherming, 1 krijgt springschoenen om want die klap vanaf achter tegen zn voorhoeven aan, en trekt dan z'n ijzers er onderuit als het even tegenzit. :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 02:47

Mijne zonder. Nou scheelt het dat ze op wei niet zo druk is en in een stabiele kudde staat.

De paarden die wel bescherming om krijgen hebben stuk voor stuk witte haren op de onderbenen zitten. Kan me daardoor moeilijk voorstellen dat het goed is, vind het ook heel logisch dat de pezen er te warm door kunnen worden.

Maarja, er staat er ook eentje bij ons die haar hele paard dik inpakt, en hem alleen met transportbeschermers en springschoenen en dikke deken op wei zet. Ongeacht het weer en dat ze in de zomer 24/7 buiten staan. Paard mankeert altijd van alles waarmee ze het goedpraat, al denk ik niet zo stiekem dat het juist door al die bescherming komt. En ze weet mijn mening.

leona10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:31

Mijn paardje gaat gewoon helemaal de wei niet op zelfs niet met beenbescherming de stal waar ze staat bied wel de mogelijkheid tot weidegang in de voorjaars en zomermaanden alleen moet ze dan met een hele groep mee na buiten..
en ik heb dit schouwspel aangezien en besloten om dat risico gewoon weg niet te willen lopen er wordt zo vaak keer trap uitgedeeld of gebeten of wat dan nog meer en heb mijn paardje om er wedstrijden mee te rijden en om er nog lang van te kunnen genieten dan ga ik niet het risico lopen dat ze zware blessure oploopt door toedoen van een ander paard...
en dan kan je zeggen dat ,dat een egoistische beslissing is en zielig voor het paard.. dat mag iedereen vinden maar wat heeft paard eraan om weken of maanden stil te staan met zware blessure toch nog veel minder lijkt mij..
mocht er de mogelijk zijn geweest om haar alleen op stukje wei te zetten zou ik dit zeker doen maar helaas is die er gewoon weg niet...
en tja over die beenbescherming ik denk dat iedereen dat voor zich moet weten of hij-zij dat wel of niet omdoet of goed vind voor paard of niet...

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:32

Jeetje zeg, een paard blijft een paard die lekker met soortgenootjes hoort te spelen.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:35

Die van mij heeft alleen voor peesbeschermers om als de paarden voor het eerst in het voorjaar het land weer op gaan. Na de joligheid en het racen haal ik ze er af.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:37

Jantine_ schreef:
Jeetje zeg, een paard blijft een paard die lekker met soortgenootjes hoort te spelen.

Nou, inderdaad. De mijne heeft ook wel eens een verrekking opgelopen toen hij net na een regenbui zonodig moest rondsprinten en een vette sliding maakte. Daar ga ik hem toch echt niet voor opsluiten, hoor. Hoe panischer je doet met je paard, hoe groter de kans dat ze gek gaan doen en een blessure oplopen..... Het zijn paarden met natuurlijke behoeften, zoals vrije beweging, fourageren en sociaal contact. Wie zijn wij, mensen, om ze dat te ontnemen?