Hit actief Stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Hit actief Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:11

Goh, als er rond groningen 1 komt, wil ik zeker ook komen kijken, dat is qua afstand goed te doen...
Was laatst dus een open dag bij een stal, maar weer regio Arnhem... Daar rijd je niet eventjes heen vanuit het Noorden.

Heeft jouw stal een website Opisop_shop?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:27

Ja, http://www.manegenieboer.nl :D
Onze paarden staan er nog tot maandag, dan komen ze weer thuis op het land te staan. Maar komend winter zijn we daar zeer zeker weer te vinden! De binnenbak zal dan ook al lang in gebruik zijn :)
als je interesse hebt om daar te gaan staan kan ik je wel voorzien van mijn eigen foto's van deze winter daar, stuur dan even een pb.

Degene die aan het proberen is een hitactief op te zetten hier woont trouwens in Slochteren.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:56

waar ik naartoe verhuis in mei wordt binnenkort een hit actief stal. Ben ik héél blij om! Want ik vind dat een prachtig systeem!

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:40

ik wil ook naar een hit stal!!! er is alleen geen in de buurt :(

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:15

pmarena schreef:
Maar zet je een HIT-paard in een goed ingerichte wei...dan denk ik toch dat de keus ook wel heel simpel is voor het dier , wat hij liever heeft ;)

Dan kiezen ze veelal alsnog voor de HIT-stal. De paarden bij ons tenminsten, vorig jaar werden er een aantal regelmatig op het land gezet en stonden altijd na een uur te brullen en wisten ze niet hoe snel ze terug moesten ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:19

probeer dat nu eens door de hele kudde op de wei te zetten en niets in de hit stal :D

zo willen paarden zogenaamd ook naar binnen, maar meestal willen ze gewoon daarheen waar het eten is en waar de meesten paarden staan

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:22

Klopt dat zou idd kunnen :D maar dan geloof ik eigenlijk alsnog niet dat ze liever weide verkiezen boven hitstal. Dan staan ze gewoon het liefste waar hun vriendjes staan ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:29

tja de kudde is veiligheid :D Dus om het goed te doen moet je altijd met de hele kudde tegelijk gaan rijden :D

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:48

zal een gezellig boel worden een hele kudde tegelijk :D

:wave: sizzy

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:22

als je nu gewoon de weide openzet naar de Hit-actief kunnen ze zelf heen en weer lopen en kiezen ;)

Hier laten we ze ook zelf kiezen als het even kan qua stevigheid van het pad naar het weiland en dan komen ze echt regelmatig even terug naar de bak of paddock, vooral in de zomer met de insecten, en om te rollen of wat hooi te eten, en gaan dan weer aan de wandel op zoek naar gras. Het pad is ook gelijk mooie gelegenheid om een sprintje te trekken vinden ze...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:11

Het nadeel van een groen stuk weiland is dat de paarden dan nog niet voldoende bewegen (al gaat er niets boven gras vind ik), ik denk dat de beweging in een hit ACTIEF toch hoger ligt, en aangezien beweging hét middel is om een paard gezond te houden ... Ik vind het een prima huisvesting in ieder geval. Mijn paard staat zelf gewoon op het land en als dat nu eens van mij zou zijn zou ik het ook efficienter inrichten en meer beweging uitlokken.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:43

Ik ben een keer bij stal Mansour gaan kijken en dat zag er erg positief uit. De eigenaar zei dat ze ook veel minder last van blessures en andere kwaaltjes als mok hadden. Ook de manege waar ik vroeger reed is een HIT actiefstal geworden; daar ben ik ook nog een keer langsgegaan maar heb ik verder niemand gesproken. Zag er wel leuk uit, hoewel het nog altijd een rommeltje was daar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:11

Sizzy schreef:
pmarena schreef:
Maar zet je een HIT-paard in een goed ingerichte wei...dan denk ik toch dat de keus ook wel heel simpel is voor het dier , wat hij liever heeft ;)

Dan kiezen ze veelal alsnog voor de HIT-stal. De paarden bij ons tenminsten, vorig jaar werden er een aantal regelmatig op het land gezet en stonden altijd na een uur te brullen en wisten ze niet hoe snel ze terug moesten ;)

De woorden "goed ingericht" zijn hierin ook essentieel ;)

Dus : een ruim weiland met daarin een hoek met bestrating , een stuk zand , een schuilplek (afdakje) , fijne plek met hooi en water , en de kudde natuurlijk !

Dan hebben ze in principe alles dat de HIT-stal zo fijn maakt , maar dan tenminste gebaseerd op gras :)

Raar paard dat er dan voor kiest om liever altijd op het zand te staan ;)

spocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:16

lijkt me geweldig
om je paard op deze manier te houden,

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:40

pmarena schreef:
Dus : een ruim weiland met daarin een hoek met bestrating , een stuk zand , een schuilplek (afdakje) , fijne plek met hooi en water , en de kudde natuurlijk !

Dan hebben ze in principe alles dat de HIT-stal zo fijn maakt , maar dan tenminste gebaseerd op gras :)

Raar paard dat er dan voor kiest om liever altijd op het zand te staan ;)

Maar als je alles vol gras hebt (oke, stukje zand en bestrating zijn er ook, maar er is dus gras zat voorhanden bedoel ik) dan haal je toch het effect van een hit-actief stal weg; de drang (deels door dwang, ivm verspreiden van de spullen, maar is wel natuurlijk) om te bewegen. Paarden die deels eten krijgen en op zand staan, zullen meer gaan spelen en dus bewegen dan paarden die de hele dag lekker met de kop op de grond kunnen eten, is mijn ervaring.
Feitelijk gezien zou je dus een doorgang moeten maken, waardoor elk paard een rondje over gras kan lopen, ook weer gekoppeld aan de chip. Wel gras, maar niet continu. Maar ja zie ze er dan maar van te overtuigen om er weer uit te gaan ;)

Neemt niet weg dat ik jouw omschrijving een perfect plaatje voor menig paard vindt :D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 02:57

Zodra het financieel en economisch interessant wordt ga ik wel serieus overwegen mijn paard in een hit- actief stal te zetten.

Vooralsnog vind ik het wel een probleem dat er geen op redelijke afstand is, en dat de kosten stukken hoger zijn dan wat ik nu betaal, inclusief het buiten- en weer binnenzetten. En helaas, stallingskosten zijn voor mij wel van belang. Het maakt nogal wat uit of je 125 Euro betaalt per maand aan stalling of 300.

Het idee vind ik ideaal. Het argument dat je dan elke keer je paard moet gaan vangen vind ik getuigen van weinig respect voor je paard, en luiheid. Een beetje opgevoed paard vangen kost minder tijd dan het uitmesten van een stal.

Wat mij betreft mag het snel overal ingevoerd worden, en dalen hopelijk de prijzen ook nog als er meer afname is. Zodra het wat prijs betreft concurrerend is en voor mij binnen de door mij gestelde afstandseisen zou ik meteen overstappen. In elk geval staat het welzijn van mijn paard binnen reeele grenzen wel boven mijn eigen welzijn (lees: Luxe). Voor mezelf heb ik aan een plee en een kraan met schoon drinkwater voldoende, een tuinstoel kan ik zelf ook wel neerzetten. Maar meer dan 20 kilometer van huis vind ik ook weer niet reeel. Een stal moet voor mij ook te befietsen zijn.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:59

Is er iemand die nu op een hit-actief stal staat? Zoja, wat betalen jullie per maand aan pensiongeld?

Ik verhuis nu in mei naar pension kleine heide in opglabbeek. Dat zou over een klein jaartje, anderhalf jaartje een hit-actief stal gaan worden. De bouwtekeningen zijn in orde, de aanvraag is gedaan, maar moet nog worden goedgekeurd en er moeten nog wat certificaten aangevraagd worden. Nu betaal ik daar 100 euro in de zomer, 150 in de winter (omdat het hooi erbij komt).

Ben eigenlijk benieuwd of die prijs enorm zal verhogen of niet. Het is wel zo dat als het een hit actief wordt dat er 30 paarden gehouden kunnen worden op dat perceel ipv 15, wat de prijs per paard toch alweer een stukje omlaag trekt (hoop ik).

Deze zou bij mijn weten dan ook de eerste Hit-actief stal worden in België.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:16

Persoonlijk vind ik het ee mooi idee, maar wegen de hoge stallingskosten op tegen een gewone pensionstalling waar je paard 24/7 buiten staat en ook onbeperkt kuil/hooi krijgt.
Toen aan het zoeken was naar een stalling kwam ik op internet bij een Hit actefstal in Lunteren. Het leek net of de paarden in een natuurgebied stonden zo mooi en groot. Zie ik dan de HAs van Eowyn dan denk ik, dat je mooi goed betaald voor een groot stuk paddock. Sorry maar ik vind er persoonlijk niks aan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:18

opisop_shop schreef:
Maar als je alles vol gras hebt (oke, stukje zand en bestrating zijn er ook, maar er is dus gras zat voorhanden bedoel ik) dan haal je toch het effect van een hit-actief stal weg; de drang (deels door dwang, ivm verspreiden van de spullen, maar is wel natuurlijk) om te bewegen. Paarden die deels eten krijgen en op zand staan, zullen meer gaan spelen en dus bewegen dan paarden die de hele dag lekker met de kop op de grond kunnen eten, is mijn ervaring.
Feitelijk gezien zou je dus een doorgang moeten maken, waardoor elk paard een rondje over gras kan lopen, ook weer gekoppeld aan de chip. Wel gras, maar niet continu. Maar ja zie ze er dan maar van te overtuigen om er weer uit te gaan ;)

Neemt niet weg dat ik jouw omschrijving een perfect plaatje voor menig paard vindt :D

Die noodzaak kun je maken door bijvoorbeeld geen watervoorziening in het grasgedeelte te maken zodat ze weer door het hekje naar buiten moeten. En misschien dat de paarden zelf tussendoor ook nog wel eens de voermachines willen bezoeken?

Er zijn inderdaad systemen met een soort timer die de hoeveelheid gras beperken. ook is er wel een systeem in gebruik dat de paarden op een bepaalde tijd het weiland in mogen doordat dan automatisch het hek open gaat, maar dat ze er ook op een bepaalde tijd weer uit worden gehaald. Heb heel wat afgesneupt op de linken van de referentiepagina van HIT, dan kom je soms inventieve oplossingen tegen :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:19

heb je een link naar die Hit actief stal in Lunteren? Ben wel benieuwd!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:24

Kan hem niet (meer) vinden. Heb toendertijd de naam ook niet opgeschreven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:27

Is dat ook niet meteen een Pannenkoekhuis/restaurant ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:30

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:31

Heb even gebeld. De pensionstal was van de dochter van de vorige eigenaar, huidige eigenaar doet er niks mee. En daarmee is het dus helemaal opgeheven. Jammer.
Ben wel blij dat ik er dus niet heen ben gegaan (prijs was aardig hoog) :o

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:39

oh ja, die ken ik nog wel, vroeg me al af wat er mee was gebeurd omdat er niets meer over op hun site stond... Dat was met een ruime paddock en een stukje bos erbij enzo. Ze deden veel aan NH.