wie heeft paard/pony nog meer alleen staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:36

Aan iedereen die het schandalig vinden dat mijn paard alleen staat.
Ik nodig jullie van harte uit bij mij thuis samen met jullie paard zodat jullie paarden gezellig samen kunnen staan met mijn paard in de wei, dan gaan we samen gezellig afwachten wie er als eerste is afgeslacht en ik durf er 100% zeker van te zeggen dat mijn paard weer wandelend uit de wei komt.

Mijn paard kan niet samen met andere paarden staan, geprobeerd hebben we het zeker helaas met het resultaat dat het andere paard gehavend was van hier naar ik weet niet waar.

Ik kies er dus bewust (!) voor om mijn paard volgende maand alleen te stallen zodra hij thuis staat, er komt geen geit of schaap die hem gezelschap zal houden omdat de geit of het schaap zijn verhaal dan niet na kan vertellen.

Ik heb uren met de dierenartsen aan de tel gezeten en ben daar geweest om te praten over zijn gedrag, zelfs hun besloten dat het, het beste was om mijn paard alleen te stallen.

Noem mij maar schandalig en een dierenbeul/mishandelaar, het doet me niks,.
Ik kies namelijk voor het welzijn van mijn paard.
En toevallig is het voor mijn paard het beste om alleen te staan.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:06

Steph, ik denk niet je je hier aangesproken hoeft te voelen. :) Het gaat hier niet om de uitzonderingen, zoals jouw paard. Als je zelf weet dat je van alles geprobeerd hebt om jouw paard met soortgenootjes te zetten, dan is dat zo en kan het bij jouw paard inderdaad niet anders en hoef je je ook niet aangesproken te voelen.

CharlieTP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:12

Steph86 schreef:
Ik nodig jullie van harte uit bij mij thuis samen met jullie paard zodat jullie paarden gezellig samen kunnen staan met mijn paard in de wei, dan gaan we samen gezellig afwachten wie er als eerste is afgeslacht en ik durf er 100% zeker van te zeggen dat mijn paard weer wandelend uit de wei komt.

Mijn paard kan niet samen met andere paarden staan, geprobeerd hebben we het zeker helaas met het resultaat dat het andere paard gehavend was van hier naar ik weet niet waar.

Ik kies er dus bewust (!) voor om mijn paard volgende maand alleen te stallen zodra hij thuis staat, er komt geen geit of schaap die hem gezelschap zal houden omdat de geit of het schaap zijn verhaal dan niet na kan vertellen.

Ik heb uren met de dierenartsen aan de tel gezeten en ben daar geweest om te praten over zijn gedrag, zelfs hun besloten dat het, het beste was om mijn paard alleen te stallen.

Ik denk dat het hier vooral over het gemiddelde paard gaat en niet over een uitzondering zoals de jouwe.
Waar ik op stal werkte stond 1 merrie die paarden echt aanviel. Op een gegeven moment heeft ze een paard zo geraakt dat hij gestorven is. (paard stond daar op pension en eigenaars eisten weidegang met soortgenootjes) na dat voorval hebben de staleigenaars, terecht, verboden dat het paard nog met andere op de wei kwam. Eigenaars vd merrie hebben ook nooit niets meer gezegd. Niet alle paarden, maar wel het grote merendeel kan bij soortgenoten staan. Ik denk dat ze hier vooral uitgaan van het gemiddelde paard die dus wel bij soortgenoten kan staan. Alles is relatief en ik wil dan ook geen opmerking maken zoals 'paarden moeten op de wei met soortgenoten'. Want ook al is dit voor de meeste paarden het beste, in sommige gevallen, zoals de jouwe, is het niet mogelijk!

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:24

Ik voelde me juist wel aangesproken omdat er alleen maar getypt wordt over paarden die samen moeten staan met soortgenoten.
Er werd niet over uitzonderingen gepraat zoals paarden die niet samen kunnen staan met sortgenoten waaronder die van mij.
Als er over ''alles/alle'' wordt gesproken dan denk ik echt aan alles en niet aan uitzonderingen daar gelaten..

Wbt die wet waar over gesproken wordt.
Mocht die wet er komen dan vraag ik mij af hoe het de paarden zullen vergaan zoals die van mij..?
Zullen ze toch willen dat ze met soortgenoten komen te staan.? Ook al is dat niet verantwoord.
Of zal je een dierenarts verklaring moeten hebben dat je paard echt niet samen met andere paarden samen kan staan..?

@ CharlieTP, jee wat heftig zeg, als mij zoiets mocht overkomen dan zal ik me mijn leven lang vreselijk schuldig blijven voelen.

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:35

Nu staat mijn paardje alleen omdat ons andere paardje overleden is. Wel met heel veel dieren omzich heen maar niet direkt in de wei. Nu komt er tijdelijk een ander paardje bij, die wel weer weg gaat.
Kan ik die er dan beter wel bij zetten want dat is leuk voor die tijd, of beter niet want dan moet die weer weg?

Ik hoef niet te weten wat jullie er van vinden dat die alleen staat, want het gaat goed, anders hadden we het neit gedaan.

Morris

Re: wie heeft paard/pony nog meer alleen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:45

Ik vind dat een paard niet alleen hoort te staan. Maar mijn paard gaat niet met een ander paard het land in, maar ze kan wel andere paarden zien.
Ze staat saampjes met de buuv in de stapmolen.

Je kunt het net zo close maken als je wilt. Maar bij mij gaat veiligheid voorop. Wat resulteert dat mijn paard alleen het land in gaat. (lees weidegang max 2 uur per dag, afgewisseld met 1 a 2 keer stapmolen en rijden)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:57

Steph86 @ jouw paard was al eerder besproken hier.
niemand [ik niet] neemt het jou kwalijk dat jouw paard alleen komt te staan.
uitzonderingen zijn er helaas altijd en wat echt niet gaat gaat niet. ;)
de reden dat ik zo nu en dan fel word is omdat mensen gewoon niet willen uit gemakzucht of de kosten,dat is heel wat anders dan een paard die zelf geen soortgenoten accepteerd.

ik heb zelf een paard als de jouwe op pension gehad,hij bleef aanvallen zowel naar de paarden als met periodes naar de schapen,kip of wat dan ook [alles behalve de mens eigenlijk]
met zo n paard heb je geen keus.....

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:00

ik heb er een shetlander bijgezet als gezelschap. gaat erg goed!

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:05

Tja, sommige paarden verdienen geen gezelschap :+

Ik heb twee hengsten waarvan één werkelijk alles verscheurd wat op zijn pad komt.
Alles geprobeerd, helaas pindakaas. Wel vind ik dat er paarden in de directe omgeving moeten staan.
Bijvoorbeeld in hetzelfde stallen complex of aangrenzend weiland.
Want ook ik vind dat je een paard bijvoorkeur met meerdere moet zetten.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:03

Over die uitzondering is inderdaad al eerder gesproken. En het is jammer dat dit paard voordat jij hem hebt niet geleerd heeft om met paarden om te gaan. Daar kun jij nu niets meer aan doen, maar de vorige eigenaren zouden zich moeten schamen, heel diep.
En de mensen die nu een paard alleen houden ook. Die maken nu misschien een tweede paard zoals die van jou.

@supermarion, jij hebt je paard toch samen staan? waarom je dan aangesproken voelen?

@ Pessade, waarom castreer je ze niet?
Laatst bijgewerkt door kazary op 24-02-09 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:08

kazary schreef:
Over die uitzondering is inderdaad al eerder gesproken. En het is jammer dat dit paard voordat jij hem hebt niet geleerd heeft om met paarden om te gaan. Daar kun jij nu niets meer aan doen, maar de vorige eigenaren zouden zich moeten schamen, heel diep.

@supermarion, jij hebt je paard toch samen staan? waarom je dan aangesproken voelen?

@ Pessade, waarom castreer je ze niet?
En de mensen die nu een paard alleen houden ook. Die maken nu misschien een tweede paard zoals die van jou.

Omdat ze niet voor niets hengst zijn?
En paarden zoals door mij beschreven (je doelt op de hengst die nergens bij kan) worden niet zo gemaakt, die zijn zo!
Net zoals je gestoorde mensen hebt, zonder aantoonbare redenen.
Laatst bijgewerkt door Pessade op 24-02-09 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:10

Jij hebt dus goed gekeurde dekhengsten?

Ik zie nu in jouw quote dat mijn bericht niet klopte. Ik heb het even veranderd.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:14

kazary schreef:
Jij hebt dus goed gekeurde dekhengsten?

Ik zie nu in jouw quote dat mijn bericht niet klopte. Ik heb het even veranderd.

Ja. Ofschoon dat voor mij niet de enige reden hoeft te zijn ze hengst te laten.
Ook in het hogere werk kan het erg prettig zijn JUIST met hengsten te werken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:20

Dat vind ik nogal paard verschillend. Veel hengsten zijn juist ook eerder plakkerig of eerder afgeleid.
Persoonlijk ben ik van mening als een hengst niet is goed gekeurd en hij daardoor een leven zonder andere paarden moet krijgen, dit niet gerechtvaardig is, en hengst laten dan niet zou mogen.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:28

Deze discussie al zo vaak op bokt gevoerd.
De meningen verschillen er over, zo ook de manier van houden van hengsten en de omgang.
In de zuidelijke europeese landen heeft men haast alleen maar hengsten, nauwelijks ruinen.
In Nederland is dit zielig, gevaarlijk en asociaal (letterlijk opgevat).
Mijn menig daarover is dat het meeste gebaseerd is op onwetendheid.
En veelal hebben de grootste schreeuwers nog nooit een hengst van dichtbij gezien.
Laat staan getraind of gereden.

Mijn hengsten zijn niet zielig, hebben gezelschap, fysiek in de wei of op stal met mega dikke tralies (sommige zijn nu eenmaal niet zachtzinnig :D ) er tussen. Het wordt tijd dat Nederland hengsten eens gaat zien als paarden. En niet alleen als gefrustreerde zielige loners. Al kost het voor een goed eigenaar meer tijd, ervaring, inzicht en grond.

De dooddoener als castreren heb ik al honderden malen gehoord. Van hoefsmid tot dierenarts tot manegeruitertje.
Totdat ze ze aan het werk zien. Já zo'n hengst willen ze ook wel. Dan zijn ze ineens niet zielig meer?

Bovendien ben ik van mening dat er verhoudingsgewijs meer zielige ruinen en merries rondlopen dan hengsten.
De meeste hengsten zijn in handen van ervaren eigenaren, terwijl iedere zot tegenwoordig een paard of pony koopt zonder maar iets te weten van hoe of wat.
Laatst bijgewerkt door Pessade op 24-02-09 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:34

Als ze samen staan bij een ander heb ik totaal geen problemen met hengsten. Zolang ze om die reden alleen staan wel.
Staan ze alleen vind ik het inderdaad zielig en asociaal of beter gezegd egoistisch. Tralies is leuk voor de nacht, niet voor de dag. Dan vind ik echt dat castratie nodig is en dan kunnen ze wel samen staan. Een paard hoort niet alleen. Er zijn uitzonderingen, maar een heleboel paarden kun je wel samen zetten als wij als mens daar aanpassingen in te willen maken.

En ik zal dan schreeuwerd zijn, maar ik heb ook hengsten gereden. Maar de grote macho's werden wel gecastreerd. Dat bepaalde ik niet, maar wel de eigenaar. Alles ging daar met een maatje de weide in. Ging dat niet dan werden er maatregelen genomen zodat het wel ging.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:37

ik heb eens een hengst gehad, die ik op de wei zette tussen mn eigen paarden.2 ruinen en 1 merrie.hij werd knettergek, en liep zich de hele dag in het zweet. geprobeerd 2 x 2 te doen, weer wisselen met een ander, nix werkte. hij viel in een korte tijd schrikbarend af. DA erbij gehaald. bleek dat hij de stress niet aankon, om in een kudde te lopen. als hengst werd ie geachtde leider te zijn,in dit geval dan, en hij bleef maar lopen en lopen. op advies van de DA moest ie midden in de zomer op stal.hij werd weer rustig probleem opgelost...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:40

Ook daar had castratie een beter advies geweest. Probleem is namelijk niet opgelost maar verstopt. En het is toch in en in triest dat dat paard niet weet wat hij in een kudde soortgenoten moet doen? Hoe hij zich daar hoort te gedragen.
Allemaal de schuld van de egoistische mens die hem zo gemaakt heeft. Want een paard is zo niet uit zich zelf.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:47

kazary schreef:
Als ze samen staan bij een ander heb ik totaal geen problemen met hengsten. Zolang ze om die reden alleen staan wel.
Staan ze alleen vind ik het inderdaad zielig en asociaal of beter gezegd egoistisch. Tralies is leuk voor de nacht, niet voor de dag. Dan vind ik echt dat castratie nodig is en dan kunnen ze wel samen staan. Een paard hoort niet alleen. Er zijn uitzonderingen, maar een heleboel paarden kun je wel samen zetten als wij als mens daar aanpassingen in te willen maken.

En ik zal dan schreeuwerd zijn, maar ik heb ook hengsten gereden. Maar de grote macho's werden wel gecastreerd. Dat bepaalde ik niet, maar wel de eigenaar. Alles ging daar met een maatje de weide in. Ging dat niet dan werden er maatregelen genomen zodat het wel ging.

Overdag staan de hengsten de gehele dag buiten. De grootste schreeuwert die niet met andere kan, lekker aan de kant van de weg, náast de andere paarden. Dan is hij de gehele dag voorbijgangers aan het imponeren, brult ze bijna letterlijk van de fiets af, maakt bokkesprongen met dikke scheten als er honden voorbij komen en laat duidelijk horen dat hij er is. Hij is de KING, THE MASTER en de wijde omgeving zal het weten ook. Hij vermaakt zich kostelijk, verveelt zich geen moment en blaakt van het zelfvertrouwen.
Soms vindt hij zelfs nog tijd een hapje gras te peuzelen, vlug vlug want daar komt weer een fietser aan....
S avonds staat hij naast een merrie, neus aan neus. Hij waagt het niet haar uit te dagen, hij friemelt liefdevol aan haar lip.
Hij zal wel moeten, want met moeders wil je geen oorlog maken.... Tussendoor nog wat trainingswerk of een lange buiterit.
Gepoetst, gesponst en verwend worden. En in de zomer? Dan komen de dames! Helemaal alleen voor hem.

Zielig...héél zielig!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:52

Gewoon onnodig als hij niet goed gekeurd is. dan kon hij lekker de macho zijn, maar ook vriendjes met de paarden in zijn weide.
Want je hebt het wel over een goed gekeurd paard, maar zoveel zijn er die niet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:55

Steph86 schreef:

Ik vind dat je gelijk hebt dat je je paard niet op samen met andere dieren houd als het een risico is voor allebei. Maar bij de meeste van dit soort problemen worden veroorzaakt doordat paarden niet goed gesocaliseerd zijn, en altijd alleen zijn geweest. Vind je het niet jammer dat er paarden zijn die bang zijn voor hun eigen soortgenootjes omdat ze slecht worden gehouden. Als het mensen waren zouden we ze compleet psychotisch beschouwen, Paranoide schizofrenie iod.
Bovendien ging het in het begin van de topic over een paard dat wel altijd samen heeft gestaan en dan vind ik het niet eerlijk tegenover je paard.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:55

Dus het feit dat hij is goedgekeurd maakt het "leed" acceptabel voor jou?
Dat is meten met twee maten.

Nogmaals goedgekeurd of niet ook hengsten kunnen een zeer paardwaardig bestaan hebben.
Alles valt of staat met een goed beleid.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:57

Dat is voor mij inderdaad een uitzonderings paard. We willen nu ook weer niet dat het paard uitsterft. :)
En klopt ze kunnen een paardwaardig bestaan hebben. Ik kende namelijk genoeg hengsten die wel met een ander paard op de wei konden. Geen problemen met een hengst houden dan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:11

het was een jonge hengst, die naar de HK moest.castratie was geen optie.
en nee, "verpest door mensen", wat een dooddoener hier- was ie ook niet, voor ik m kreeg, had ie altijd in een grote gevarieerde kudde gestaan.dat wilde ik aanhouden. alleen in de kudde was een oudere merrie de leider, en hij kon zelf het leiderschap niet aan.

SuperMarion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:54

Pessade schreef:
kazary schreef:

Overdag staan de hengsten de gehele dag buiten. De grootste schreeuwert die niet met andere kan, lekker aan de kant van de weg, náast de andere paarden. Dan is hij de gehele dag voorbijgangers aan het imponeren, brult ze bijna letterlijk van de fiets af, maakt bokkesprongen met dikke scheten als er honden voorbij komen en laat duidelijk horen dat hij er is. Hij is de KING, THE MASTER en de wijde omgeving zal het weten ook. Hij vermaakt zich kostelijk, verveelt zich geen moment en blaakt van het zelfvertrouwen.
Soms vindt hij zelfs nog tijd een hapje gras te peuzelen, vlug vlug want daar komt weer een fietser aan....
S avonds staat hij naast een merrie, neus aan neus. Hij waagt het niet haar uit te dagen, hij friemelt liefdevol aan haar lip.
Hij zal wel moeten, want met moeders wil je geen oorlog maken.... Tussendoor nog wat trainingswerk of een lange buiterit.
Gepoetst, gesponst en verwend worden. En in de zomer? Dan komen de dames! Helemaal alleen voor hem.

Zielig...héél zielig!

Ha, ik vind het verhaal wat je zojuist verteld hillarisch. Erg leuk beschreven.
Laat je niet gek maken, en laat je hengst mooi een stoere hengst zijn ;)