Pensionstallen in de randstad->DRAMA

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Re: Pensionstallen in de randstad->DRAMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:00

Volgens mij doe ik het dan wel goed:
woon in de randstad, btaal 190,- per maand en er wordt gevoerd en binnen/buiten gezet :))
paarden 's winters een paar uur zegmaar 07.00-14.00, 's zomers dag nacht
maar de bak is zwaar rot als t geregend heeft oid. Wel ingang aan t bos :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:54

Tja, ik woon tussen Hilversum en Utrecht in en mijn paard staat 24/7 buiten. Op veengrond. Het ene veengrond is het andere veengrond niet. Daarbij kun je stukken verharden of ophogen met zand. 's Winters staan ze op een ander stuk dan in de zomer, al hoewel alle hekken open staan en de buitenkudde ook naar het zomerland kan wandelen (maar dat doen ze in de winter niet, ze blijven waar het hooi gevoerd wordt). Je betaalt hier 125 euro voor weidegang en daar zitten nog twee buitenbakken, een round pen, een afspuitplaats en boxen te huur in geval van ziekte bij. Ik ken hier veel meer plekken waar paarden buiten staan 's winters. Waarom maken al die pensionstallingen geen paddocks????

Ik zou eerlijk gezegd niet aan een paard begonnen zijn, als ik geen plek had kunnen vinden, waar ze veel naar buiten kunnen. En dan ook nog zoveel geld betalen. Zijn die lui gek geworden??? 8)7

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 17:21

Twiggy: heb je wel eens op marktplaats gekeken in en rond utrecht? Dan zie je wel dat dag en nacht buiten echt niet de standaard is ;)

En waarom stallen geen paddocks maken.. Geen ruimte, en ook: als mensen er niet om vragen, omdat ze het niet anders gewend zijn (zo zijn er mensen die vinden dat paarden in de winter 'lekker warm binnen moeten staan' , waarom zouden ze dan paddocks maken? Het is ook meer werk natuurlijk; paarden binnen en buiten zetten etc.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:34

IK heb 5 grote paddocks, 4 stukken land en alles word gedaan voor je! Binnen buiten zetten, mesten, voeren enz. enz.Paarden staan overdag buiten en sávonds op stal. Minimaal 4 uur per dag in de winter( alleen bij sneeuw en regen+ vorst word dat moeilijk, nu in de zomer van 9 tot 4 uur. Ik zit tegen Haarlem aan, dus ze zijn er wel hoor in de randstad!
Maar moeilijk te vinden, dat is waar!

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:20

Ik sta op een grote maar fijne manege in delft. Alles wat je wilt, is er. Binnenbak, goed gedraineerde buitenbak, prima instructie en heel veel weiland. Maar dat laatste helaas niet van oktober t/m maart. Dan is het gewoon behelpen en komt mijn paard te weinig buiten. Heb zoveel stallen bekeken in de omgeving. Een goede en fijne stal waar ze ook in de winter buiten komen, is in mijn omgeving echt niet te vinden.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:27

aerdenhout1 schreef:
dus ze zijn er wel hoor in de randstad!
Maar moeilijk te vinden, dat is waar!

:j
Kleine pensionstalling (10 boksen)!
6 Winterpaddocks waar ze elke dag met zn tweën minimaal 4 uur buiten staan in de zomer weidegang van 9.00 tot 20.00
Verlichte Zorgdrager rijbaan en Roundpen/longeercirkel van Ø 18 mtr van zorgdrager
Alles inclusief behalve uitmesten van de stal!

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:15

Ik heb een pensionstal in de Randstad lol ;-)

Bij mij betaal je 240 euro voor halfpension, 280 euro volpension en ik heb 5 paardenboxen dus het is niet zo massaal. Ik heb een redelijk groot weiland, een longeerbak, rijbak met drainage, watervoorzieningen, solarium en de paarden staan zo veel het mogelijk is buiten (of in het weiland of in de paddock). Het is dus zeker wel mogelijk voor een redelijke prijs hehe.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:50

Hinke schreef:
Twiggy: heb je wel eens op marktplaats gekeken in en rond utrecht? Dan zie je wel dat dag en nacht buiten echt niet de standaard is ;)

En waarom stallen geen paddocks maken.. Geen ruimte, en ook: als mensen er niet om vragen, omdat ze het niet anders gewend zijn (zo zijn er mensen die vinden dat paarden in de winter 'lekker warm binnen moeten staan' , waarom zouden ze dan paddocks maken? Het is ook meer werk natuurlijk; paarden binnen en buiten zetten etc.

In Hollandsche Rading is nog wel e.e.a. te vinden. In Maartensdijk ook. Soest ook trouwens. Net als hier in Loosdrecht.
Je moet niet alleen op marktplaats kijken. Daar staat mijn weidegang plekje ook niet op, dus..... Dat zegt niet zoveel.

En ik vind het idd schandalig dat stallingen (maneges/pensionstallingen) geen paddocks maken. Ken er zat, waar het wel gevraagd wordt trouwens. Ken bv een manege hier in de buurt, waar de eigenaresse zelf zegt dat ze ze niet maakt, vanwege het 'gezeur' van de pensionklanten. Ken je dat? 'Mijn paard mag niet bij die!' Om maar een van haar voorbeelden te noemen. Dan denk ik 'wat zijn dat voor pensionklanten?' Je denkt toch aan je paard... En ik heb het hier niet over paarden die elkaar aanvliegen. Even voor alle duidelijkheid.

Verder vind ik persoonlijk dat als je geen ruimte voor zoveel paarden hebt, je misschien ook maar geen pensionstalling moet hebben. Of je maakt ruimte door een binnenbak minder te maken of wat minder parkeerruimte. Ik bedoel.... wat wil je nou als paardeneigenaar? No way dat ik zo'n bedrijf ga spekken, als mijn paard niet naar buiten kan. Ja, ik ben daar heel stellig in. Ik vind het namelijk te gek voor woorden dat veel paarden in de wintermaanden (maar ook vaak in de zomer) amper buiten komen! :\

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:56

op mijn pensionstal staan ze zomers 24/7 in koppel of apart op t land. 's winters van 09:00 tot 17:30 in de paddock met hooi.
De prijs is inclusief stro en ruwvoer(onbeperkt) en exclusief krachtvoer.
Voeren word gedaan evenals het buitenzetten.

en dat voor maar € 160,-

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:01

Daks wat jammer dat je paard alleen staat ;-( Is daar een reden voor?

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:10

Het zal in omgeving Amsterdam niet heel veel goedkoper zijn dan hier (omgeving Rotterdam/Delft).
Ik betaal voor mijn ene paard (aparte box in koeienstal, 2,80 bij 4,20) 285 euro en voor mijn paard (box van 4 bij 3) 315.
Beiden moet ik zelf uitmesten, krijg voor dit geld 6 pakken vlas per paard. Ze staan in de zomer wel de hele dag op het land (en er is veel land, zeker gezien de ligging) en in de winter in paddocks. Daar worden ze ingezet en weer uitgehaald, dat hoef je dus als eigenaar niet zelf te doen.
We hebben een grote longeercirkel, er komt een aparte wasplaats en een solarium.
De bak is echt super, maar helaas niet overdekt.
De paarden krijgen onbeperkt ruwvoer (aangepast op paard, dus keuze kuil, hooi, oud hooi, nat hooi enz.)
Alleen de brok en eventueel extra vlas komt hier nog bij aan kosten.

Overigens is de verzorging van de paarden hier super, evenals de kennis van paarden en hun gezondheid. Ik heb dit niet eerder meegemaakt op een stal. Deze mensen hebben hun stal echt uit liefde voor dieren en paarden en niet om er rijk van te worden...

Het is op zich heel duur, maar wanneer je in de Randstad woont is de grond op zich ook al vreselijk duur. Staat de stal dan ook nog een gebied met veel groen, is het nog duurder (alleen al de grond op zich, dus nog los van alle andere dingen die komen bij het hebben van een stal).

Ik neem aan dat dat in de omgeving van Amsterdam (grondprijzen) niet heel veel anders zal zijn.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:38

Dinopino schreef:
Daks wat jammer dat je paard alleen staat ;-( Is daar een reden voor?

huh mijn paard alleen?
die staat in een gemengde koppel van 6

oja mijn stal is tussen woerden en aalsmeer. dus onder de rook van amsterdam.
Er is ook een bak van 20 * 45 welke altijd droog is. Ook met sneeuw is die te rijden en er zijn in totaal maar 15 boxen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:18

Ik vraag me af of dit alleen een randstad probleem is.
Hier zou ik ook geen stel kennen waar de paarden op de wei
mogen in de winter? Er zijn wel stallen met zandpaddocks maar
daar mogen ze dan een aantal uurtjes in. Ik heb me er maar bij neergelegd.
In het voorjaar/zomer staat ze zo lang mogelijk buiten zo'n 10 uur
per dag op de wei. En in de winter tussen de 3 en 6 uurtjes zandpaddock.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:28

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar waar ik woon in de randstad zitten we erg laag, dus 's winters de wei op mag alleen maar een paar uur per dag als de wei bevroren is :+
In brabant, limburg, weet ik niet waar, zie ik 's winters veel vaker paarden op t land.
Wij hebben een klein weitje waar ze 's winters overdags in mogen en ze kunnen in de bak, aangezien daar toch haast nooit in gereden wordt. Bij ons kost de stalling geen drol, hebben ruime boxen maar moeten alles zelf doen. Achja, boeit mij niet, t scheelt echt klauwen met geld en met een paard van een jaar en een paard met arthrose ga ik niet op een amdere stal geld betalen voor een stapmolen, goeie/meerdere bakken etc. 's zomers gaan ze overigens wel 24/7 naar buiten, behalve met erge regen, maar daar kiezen we zelf voor.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:11

Herkenbaar probleem :+.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:19

xApple schreef:
Ik vraag me af of dit alleen een randstad probleem is.
Hier zou ik ook geen stel kennen waar de paarden op de wei
mogen in de winter? Er zijn wel stallen met zandpaddocks maar
daar mogen ze dan een aantal uurtjes in. Ik heb me er maar bij neergelegd.
In het voorjaar/zomer staat ze zo lang mogelijk buiten zo'n 10 uur
per dag op de wei. En in de winter tussen de 3 en 6 uurtjes zandpaddock.

Ik denk ook niet dat het een specifiek Randstad probleem is.
Hier is het ook afhankelijk van de bodemsoort of weidegang in de winter mogelijk is of niet. Op zandgrond kan het vaak wel, op veen en klei vaak niet. Ik heb veen op zand/leem en hier wordt het te nat bij lange natte perioden, vooral in de winter dus.
Daarom heb ik de paarden dan veel in de paddock en evt. de bak.
Grote pensionstallen, vooral in de Randstad, maar ook in de rest van het land, hebben vaak onvoldoende grond voor het aantal paarden om ze het hele jaar door te kunnen weiden. In de zomer gaat het dan meestal nog wel omdat de bodem dan meer kan hebben, maar in de winter wordt het lastiger. Als er wel voldoende grond is, is de bodem vaak minder geschikt (daardoor vaak ook goedkoper alslandbouwgrond ;) ) en als alternatief moeten er dan paddocks komen, maar voor stallen met 80 paarden (of meer), is het al lastiger om zoveel paddocks te kunnen maken dat alle paarden elke dag de hele dag naar buiten kunnen... En het moet ook maar mogen, zoveel grond veranderen in zandgrond. Landschappelijke inpassing wordt daarbij wel belangrijker ivm vergunningen...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 11:25

Inderdaad joyce. Ook in friesland of brabant mogen paarden iha swinters niet op de wei, maar ze worden dan nog wel buiten gezet in een paddock, ipv dat ze 24 uur per dag binnen op stal staan

Ik ben benieuwd of ik met mijn eisen een stal kan vinden: in de omgeving van amsterdam (mag bijv ook diemen zijn), paarden moeten in groepen buiten staan (in ieder geval overdag), ook swinters (en dan meer dan 4 uur per dag), goede buitenrij mogelijkheden, en het moet ook nog volpension zijn. En ik wil niet 350 euro per maand hoeven betalen :D Eigenlijk het liefst max 250 euro.

Denkt iemand dat dit mogelijk is?

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:53

Lijkt me echt verschrikkelijk wanneer je paard bijna niet buitenkomt en heel de dag staat opgesloten in een box. Daar is een paard niet voorgemaakt, ook niet in de winter. Kun je je paard dan niet bij een boer zetten, heb je wel weinig faciliteiten voor jezelf, maar daar staat je paard wel buiten. Prijzen voor een fatsoenlijke stal in de Randstad zijn gewoon hoog en als je dat niet kunt betalen en geen alternatief kunt vinden kun je beter geen paard houden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:02

Hinke schreef:
Inderdaad joyce. Ook in friesland of brabant mogen paarden iha swinters niet op de wei, maar ze worden dan nog wel buiten gezet in een paddock, ipv dat ze 24 uur per dag binnen op stal staan

Ik ben benieuwd of ik met mijn eisen een stal kan vinden: in de omgeving van amsterdam (mag bijv ook diemen zijn), paarden moeten in groepen buiten staan (in ieder geval overdag), ook swinters (en dan meer dan 4 uur per dag), goede buitenrij mogelijkheden, en het moet ook nog volpension zijn. En ik wil niet 350 euro per maand hoeven betalen :D Eigenlijk het liefst max 250 euro.

Het is nu vooral de laatste 2 a 3 jaar dat steeds meer stallen hier in het noorden proberen de paarden ook in de winter buiten te zetten.
Vaak gaat het dan nog om enkele uurtjes in de bak of een paddock of een stukje modderig winterland, dus nog lang niet altijd ideaal!
Daarvoor moest je hier op de meeste stallen ook zelf buitenzetten/loslaten en het aantal paddocks of de ruimte waar je mocht loslaten was ook zeer beperkt.

Blijkbaar is de roep van klanten om mogelijkheden voor hun paard om ook in de winter een paar uurtjes buiten gezet te worden zo sterk geweest, en de concurrentie ook zo groot, naast de bewustwording bij pensionstallen zelf natuurlijk ;), dat men meer is gaan zoeken naar mogelijkheden.

Volgens mij zie je deze trend in de randstad ook steeds meer ontstaan en ik denk dat hoe meer klanten er om vragen en roepen, tot schreeuwen, hoe meer mogelijkheden er gecreeerd zullen worden. Zie bijvoorbeeld maar naar de groei van aanbod/bouw in Hit-actief stallen...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:13

Hinke schreef:

wij hebben het onder de rook van schiphol

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:35

Ik sta partuculier (Omgeving Rotterdam)
In de winter staan ze van 08:00 tot 22:00 uur buiten,( met zn tween los in paddock + tegelen pad gedeelte.
In de zomer 24/7 op het land.
In de maanden april/ mei en september/ oktober overdag op de wei, snachts op stal.
Er word 4 keer gevoerd, uitgemest, hooi + vlas.

Met slecht weer staan ze binnen.
(De mijne is 33 en die vind het weer zoals afgelopen nacht echt niet grappig... :+)

Betaal 150,-

Waar ik me in de randstad een beetje over verbaas:
Er zijn hier genoeg weilanden te huur in de zomer, maar een enkel iemand maakt hier gebruik van om zijn paard in ieder geval lekker in de zomer 24/7 buiten te kunnen laten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:49

mariekie dat klinkt toch als een mooie plek en tegen een schappelijke prijs

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:51

TS, het klinkt als of je bij jan-willem op stal staat?
waarom kijk je niet of je op de basisstal kan komnen te staan?
daar is het miss wel een stuk minder lux, maar de paarden staan daar tot eind februarie op de wei en de 2 maanden stal/paddock word onderling zo geregeld dat de paarden met een aantal bij elkaar staan en dus langer als dat uurtje buiten komen (soms wel 6 uur pd).

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:57

Zoiezo als je in de randstad woont zou ik er voor kiezen om bijv. 1 uur te reizen naar mn paard in volpension waar het voldoende buiten komt. dan maar 2 a 3 keer per week naar de knol maar dan weet je wel dat t beestje gelukkig is inplek van op een stal opgesloten te staan. is t niet mogelijk had je niet aan paarden moeten beginnen. Is mijn persoonlijke mening.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:08

mariekie schreef:
Waar ik me in de randstad een beetje over verbaas:
Er zijn hier genoeg weilanden te huur in de zomer, maar een enkel iemand maakt hier gebruik van om zijn paard in ieder geval lekker in de zomer 24/7 buiten te kunnen laten.

Amen! Ik heb ook het idee dat het grotendeels aan jezelf ligt als paardeneigenaar. :j
En verder sluit ik me aan bij de woorden van Shadowflower. Ik had mijn paard echt nooit gekocht als hij niet (grotendeels) buiten zou kunnen staan.