wat vinden jullie van geschoren paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bfsunshine

Re: wat vinden jullie van geschoren paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:51

Mijn pony werd altijd wel geschoren, maar ik vind het zelf niet mooi, hij moet er ook voor verdoofd worden en hij wordt al zo vaak verdoofd(bij smid en tandarts en evt bij de dierenarts) dat ik die keer extra hem ook niet aan wil doen, en hij zweet niet snel, ook niet met een vacht. Hij heeft wel een deken op maar nog heeft hij gewoon een lekkere vacht. Niet super dik maar ook niet dun. En ik stap standaard een kwartier uit met zweetdeken, dan houd hij nog een kwartiertje op stal zijn zweetdeken om en dan is hij wel droog:). Dus het gaat perfect zo, ik wil volgend jaar helemaal dekenloos proberen:).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:54

Twiggy2008 schreef:
Waratje, wat voor paard heb jij eigenlijk? De gevoelige hittepetitjes bij ons staan absoluut de wiebelen, hoor. Knipoog

Mijn paardje is een onbekende afstamming, schatting is meer dan de helft Arabier, rest zou New Forest kunnen zijn of Draver of...... Het is een gevoelig karakter met een degelijke buitenkant Haha!
Gewiebel kan ook nog voortkomen uit teveel krachtvoer Tong uitsteken

Twiggy2008 schreef:
Verder vind ik het wel een verschil dat jouw paard 's nachts op stal staat. Dat is toch niet echt te vergelijken met de paarden die echt de hele winter, onder alle weersomstandigheden, buiten staan. Knipoog
Ik haal het echt niet in mijn hoofd mijn buitenpaard te scheren nu, ook niet gedeeltelijk. Hij heeft zijn vacht heel hard nodig.......

Paard van mijn vriendin woont 24/7 buiten en wordt ook voorzien van een streep, dat is absolute noodzaak om te kunnen rijden. Het hangt van het paard af.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:54

GaitMonster schreef:
Ze hoeven er niet mooi om te zijn.. Maar als je elke dag of regelmatig rijd en je paard is steeds nat, en het duurt gewoon heel lang voordat hij is opgedroogt (maakt niet uit of je een half uur of 1,5 uur stapt helemaal droog duurt echt heel lang) is het gewoon de beste oplossing. Als het paard gewoon een deken op krijgt is er toch niks aan de hand. Je kunt toch aan je paard zien of ie het te koud/warm heeft? En dat heeft alles niks met natuurlijk te maken, want inmiddels is er zoveel al niet natuurlijk meer aan een paard.. Het gaat om het doel! En niet omdat het mooi is of iets dergelijks..

Dus jij zou een ongeschoren paard met een deken in dit koude weer zetten? Dag EN nacht?
Nou, jouw paard liever dan de mijne. Ik vertrouw meer op de werking van zijn vacht dan op een deken. Knipoog
Mijn doel is mijn paard zo natuurlijk mogelijk te houden, naast zijn leven met mij, de mens, die wel van wat werk en rijden houdt. Lachen
Lijkt mij een prima compromis. Mijn paard doet het er prima op in elk geval en aan dekens heeft hij een hekel. Clown
Die belemmeren hem in zijn bewegingen. Haha!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:56

dus als je dan 10 paarden hebt staan en je rijd 45 min en dan nog een geschatte 1 uur uitstappen?nou dat word een lange dag dan!vandaag op concours wil het in een binnenbak nog wel eens warm zijn,kom je aan met je wolly bolly paard,die krijg je dus echt niet droog!!onze geschoren paarden zweeten daar al!ja hij word wel droog, als je hem buiten in de kou zet!en volgens een aantal hier word ie dan niet ziek!
dat je een fokmerrie of een paardje waar je af en toe op rond hobbeld voor de lol,gewoon bolly wolly laat zijn,lijkt me ook echt geen probleem die had ik ook niet zijn vacht afgepakt,maar zo werkt het dus niet voor de meesten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:58

Waratje, de sportpaarden bij ons krijgen veel krachtvoer, ja. Dat klopt.
De lespaarden niet. Knipoog
Dat zijn ook allemaal stalpaarden momenteel. We hebben 1 kudde buiten, daarin staat de mijne. Knipoog

Ik vind de winters best pittig voor mijn paard, als ik heel eerlijk ben. Vooral als het extreem nat is, zoals de winter van 2 jaar terug.
Ik geloof meer in de natuurlijke weerstand van paarden dan dekens e.d.
Deze kou is ook pittig, maar beter te doen. Maar ik vind een goede vacht wel belangrijk, naast goed ruwvoer e.d.
Scheren gaat niet gebeuren, tenzij op medische indicatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:59

je hoeft echt geen uur uit te stappen om de ONDER vacht droog te krijgen, dat de Oppervacht nog nat is maakt niet uit! Dat word ie met regen ook!
Anders moet je hem ook gaan droog stappen als t geregent heeft!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:00

het gaat niet om het nat zijn, het gaat om de explosieve kracht die een paard in training nodig heeft........ en de warmte dat in deweg zit Lachen

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:00

Twiggy2008 schreef:
GaitMonster schreef:
Ze hoeven er niet mooi om te zijn.. Maar als je elke dag of regelmatig rijd en je paard is steeds nat, en het duurt gewoon heel lang voordat hij is opgedroogt (maakt niet uit of je een half uur of 1,5 uur stapt helemaal droog duurt echt heel lang) is het gewoon de beste oplossing. Als het paard gewoon een deken op krijgt is er toch niks aan de hand. Je kunt toch aan je paard zien of ie het te koud/warm heeft? En dat heeft alles niks met natuurlijk te maken, want inmiddels is er zoveel al niet natuurlijk meer aan een paard.. Het gaat om het doel! En niet omdat het mooi is of iets dergelijks..

Dus jij zou een ongeschoren paard met een deken in dit koude weer zetten? Dag EN nacht?
Nou, jouw paard liever dan de mijne. Ik vertrouw meer op de werking van zijn vacht dan op een deken. Knipoog
Mijn doel is mijn paard zo natuurlijk mogelijk te houden, naast zijn leven met mij, de mens, die wel van wat werk en rijden houdt. Lachen
Lijkt mij een prima compromis. Mijn paard doet het er prima op in elk geval en aan dekens heeft hij een hekel. Clown
Die belemmeren hem in zijn bewegingen. Haha!

Nee zekers niet.. Ik zou hem overdag een paar uur buiten zetten met deken en snachts natuurlijk op stal..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:03

Dat is dus het verschil. Die van mij staat allereerst buiten dag en nacht. Dus wat ik ook wil, ik MOET me aanpassen aan dat leven van hem. En doe dat met alle liefde. Dus als ik dan even rustiger moet doen met rijden, het zij zo. Hij staat toch al buiten, dus het maakt niet zoveel uit bij ons.......

En ik snap best dat het anders is als je intensiever rijdt of 20 paarden hebt staan. Ik heb dan ook bewust geen 20 paarden. Clown
Heb daar ook echt geen tijd voor. Haha!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:05

Cinnepin schreef:
je hoeft echt geen uur uit te stappen om de ONDER vacht droog te krijgen, dat de Oppervacht nog nat is maakt niet uit! Dat word ie met regen ook!
Anders moet je hem ook gaan droog stappen als t geregent heeft!

die van mij lopen niet in de regen!die staan dan op stal!
niet iedereen houd een paard op de manier zoals jij graag wilt zien,en ook niet iedereen heeft een paard met hetzelfde doel als jij.
mischien moet je dat een beetje respecteren,ik vind het super zoals jij je paardjes houd,en met ze omgaat,maar zo werkt het niet als je fanatiek wedstrijden en zo rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:06

Twiggy2008 schreef:
Dat is dus het verschil. Die van mij staat allereerst buiten dag en nacht. Dus wat ik ook wil, ik MOET me aanpassen aan dat leven van hem. En doe dat met alle liefde. Dus als ik dan even rustiger moet doen met rijden, het zij zo. Hij staat toch al buiten, dus het maakt niet zoveel uit bij ons.......

En ik snap best dat het anders is als je intensiever rijdt of 20 paarden hebt staan. Ik heb dan ook bewust geen 20 paarden. Clown

mee eens, als je niet de tijd hebt voor de naverzorging na t rijden vban 20 paarden moet je er ook geen 20 nemen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:08

en wat als je er nou 20 op stal hebt staan??? omdat je daar je boterham mee verdient.......... met 10 verdien jehet niet hoor, en ik moet ook gewoon eten Lachen

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:08

Cinnepin schreef:
Twiggy2008 schreef:

mee eens, als je niet de tijd hebt voor de naverzorging na t rijden vban 20 paarden moet je er ook geen 20 nemen

ppfffff ROFL ROFL echt weer zo een nutteloose opmerking!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:10

KiWiKo schreef:
en wat als je er nou 20 op stal hebt staan??? omdat je daar je boterham mee verdient.......... met 10 verdien jehet niet hoor, en ik moet ook gewoon eten Lachen

zijn dat geen pension paarden dan? hoe kan je met 10 eigen paarden je geld verdienen dan? dat kost toch alleen maar geld?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:11

corrigeer/beleer paarden...................

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:12

Cinnepin schreef:
KiWiKo schreef:

zijn dat geen pension paarden dan? hoe kan je met 10 eigen paarden je geld verdienen dan? dat kost toch alleen maar geld?

om te verkopen??die van jou kost geld die van mij brengen het op!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:14

Wat ik dan weer niet snap, he, nu we het hier toch over hebben.... Sommigen op bokt vinden het zo zielig, een paard het hele jaar door buiten. Want dan krijgen ze het koud, al die nattigheid, blabla.... Maar in dit soort topics lees ik weer hoe lastig en dik een wintervacht kan zijn en dan hebben alle paarden het ineens bloedheet en een superdikke vacht. Ik snap dat niet zo, eerlijk gezegd Bloos . Kan aan mij liggen, hoor, maar ik vind die nuance toch altijd weer bijzonder. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:15

KiWiKo schreef:

aha ok, ja misschien kan je dan niet anders ( al zou t mijn keuze niet zijn ), maar je zou tog moeten uitstappen tot t dier op adem is en dat wilt soms ook wel ff duren als je hard getraint heb, hoe doe je dat dan?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:16

een paard wat in conditie is is zo weer op adem,maar dan nog lang niet droog,mits je hem scheert.....

Yinari

KiWiKo schreef:
het gaat niet om het nat zijn, het gaat om de explosieve kracht die een paard in training nodig heeft........ en de warmte dat in deweg zit Lachen

Dat valt nogal mee hoor, dat zit toch echt meer in je hoofd Lachen.

Paarden kunnen met een vacht prima het werk aan wat de gemiddelde recreatie - of amateurwedstrijdruiter daarmee doet, mét vacht. Oké, ze worden warm en zweten eerder, maar daar zijn paarden op gebouwd en het lichaam gaat daar uitstekend mee om.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, ik noem paarden die in de zomer nog vrij dik in de vacht staan, etc.

KiWiKo

hihihi ik zal morgen fotos plaatsen van mijn enigste eigenste waar ik voor de kerst even ben gaan kijken.......... mijn sporter met teddyberenvacht en beatlecoupe.......... inclusief modderwangen Lachen Lachen

maargoed, die staat niet meer in het werk Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:17

Yinari schreef:
KiWiKo schreef:

Dat valt nogal mee hoor, dat zit toch echt meer in je hoofd Lachen.

Paarden kunnen met een vacht prima het werk aan wat de gemiddelde recreatie - of amateurwedstrijdruiter daarmee doet, mét vacht. Oké, ze worden warm en zweten eerder, maar daar zijn paarden op gebouwd en het lichaam gaat daar uitstekend mee om.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, ik noem paarden die in de zomer nog vrij dik in de vacht staan, etc.

nietde paarden op het niveau waar ik mee werkten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:18

modder wangen hahaha klinkt zo leuk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:19

Cinnepin schreef:
KiWiKo schreef:

aha ok, ja misschien kan je dan niet anders ( al zou t mijn keuze niet zijn ), maar je zou tog moeten uitstappen tot t dier op adem is en dat wilt soms ook wel ff duren als je hard getraint heb, hoe doe je dat dan?

op adem is geen probleem, dat is zo gebeurd......... ik zet ze na het rijden onder het solarium en dan een wollen deken op......... dan zijn ze zo droog........ in die tussentijd reed ik dan een ander........ en zo volgde het elkaar op Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:20

aha ok Lachen