Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Twiggy2008 schreef:Waratje, wat voor paard heb jij eigenlijk? De gevoelige hittepetitjes bij ons staan absoluut de wiebelen, hoor.
Twiggy2008 schreef:Verder vind ik het wel een verschil dat jouw paard 's nachts op stal staat. Dat is toch niet echt te vergelijken met de paarden die echt de hele winter, onder alle weersomstandigheden, buiten staan.![]()
Ik haal het echt niet in mijn hoofd mijn buitenpaard te scheren nu, ook niet gedeeltelijk. Hij heeft zijn vacht heel hard nodig.......
GaitMonster schreef:Ze hoeven er niet mooi om te zijn.. Maar als je elke dag of regelmatig rijd en je paard is steeds nat, en het duurt gewoon heel lang voordat hij is opgedroogt (maakt niet uit of je een half uur of 1,5 uur stapt helemaal droog duurt echt heel lang) is het gewoon de beste oplossing. Als het paard gewoon een deken op krijgt is er toch niks aan de hand. Je kunt toch aan je paard zien of ie het te koud/warm heeft? En dat heeft alles niks met natuurlijk te maken, want inmiddels is er zoveel al niet natuurlijk meer aan een paard.. Het gaat om het doel! En niet omdat het mooi is of iets dergelijks..
Twiggy2008 schreef:GaitMonster schreef:Ze hoeven er niet mooi om te zijn.. Maar als je elke dag of regelmatig rijd en je paard is steeds nat, en het duurt gewoon heel lang voordat hij is opgedroogt (maakt niet uit of je een half uur of 1,5 uur stapt helemaal droog duurt echt heel lang) is het gewoon de beste oplossing. Als het paard gewoon een deken op krijgt is er toch niks aan de hand. Je kunt toch aan je paard zien of ie het te koud/warm heeft? En dat heeft alles niks met natuurlijk te maken, want inmiddels is er zoveel al niet natuurlijk meer aan een paard.. Het gaat om het doel! En niet omdat het mooi is of iets dergelijks..
Dus jij zou een ongeschoren paard met een deken in dit koude weer zetten? Dag EN nacht?
Nou, jouw paard liever dan de mijne. Ik vertrouw meer op de werking van zijn vacht dan op een deken.![]()
Mijn doel is mijn paard zo natuurlijk mogelijk te houden, naast zijn leven met mij, de mens, die wel van wat werk en rijden houdt.![]()
Lijkt mij een prima compromis. Mijn paard doet het er prima op in elk geval en aan dekens heeft hij een hekel.![]()
Die belemmeren hem in zijn bewegingen.
Cinnepin schreef:je hoeft echt geen uur uit te stappen om de ONDER vacht droog te krijgen, dat de Oppervacht nog nat is maakt niet uit! Dat word ie met regen ook!
Anders moet je hem ook gaan droog stappen als t geregent heeft!
Twiggy2008 schreef:Dat is dus het verschil. Die van mij staat allereerst buiten dag en nacht. Dus wat ik ook wil, ik MOET me aanpassen aan dat leven van hem. En doe dat met alle liefde. Dus als ik dan even rustiger moet doen met rijden, het zij zo. Hij staat toch al buiten, dus het maakt niet zoveel uit bij ons.......
En ik snap best dat het anders is als je intensiever rijdt of 20 paarden hebt staan. Ik heb dan ook bewust geen 20 paarden.![]()
Heb daar ook echt geen tijd voor.
Cinnepin schreef:Twiggy2008 schreef:Dat is dus het verschil. Die van mij staat allereerst buiten dag en nacht. Dus wat ik ook wil, ik MOET me aanpassen aan dat leven van hem. En doe dat met alle liefde. Dus als ik dan even rustiger moet doen met rijden, het zij zo. Hij staat toch al buiten, dus het maakt niet zoveel uit bij ons.......
En ik snap best dat het anders is als je intensiever rijdt of 20 paarden hebt staan. Ik heb dan ook bewust geen 20 paarden.![]()
Heb daar ook echt geen tijd voor.
mee eens, als je niet de tijd hebt voor de naverzorging na t rijden vban 20 paarden moet je er ook geen 20 nemen
echt weer zo een nutteloose opmerking! KiWiKo schreef:en wat als je er nou 20 op stal hebt staan??? omdat je daar je boterham mee verdient.......... met 10 verdien jehet niet hoor, en ik moet ook gewoon eten
Cinnepin schreef:KiWiKo schreef:en wat als je er nou 20 op stal hebt staan??? omdat je daar je boterham mee verdient.......... met 10 verdien jehet niet hoor, en ik moet ook gewoon eten
zijn dat geen pension paarden dan? hoe kan je met 10 eigen paarden je geld verdienen dan? dat kost toch alleen maar geld?
. Kan aan mij liggen, hoor, maar ik vind die nuance toch altijd weer bijzonder.
KiWiKo schreef:corrigeer/beleer paarden...................

KiWiKo schreef:het gaat niet om het nat zijn, het gaat om de explosieve kracht die een paard in training nodig heeft........ en de warmte dat in deweg zit
.
Yinari schreef:KiWiKo schreef:het gaat niet om het nat zijn, het gaat om de explosieve kracht die een paard in training nodig heeft........ en de warmte dat in deweg zit
Dat valt nogal mee hoor, dat zit toch echt meer in je hoofd.
Paarden kunnen met een vacht prima het werk aan wat de gemiddelde recreatie - of amateurwedstrijdruiter daarmee doet, mét vacht. Oké, ze worden warm en zweten eerder, maar daar zijn paarden op gebouwd en het lichaam gaat daar uitstekend mee om.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, ik noem paarden die in de zomer nog vrij dik in de vacht staan, etc.
Cinnepin schreef:KiWiKo schreef:corrigeer/beleer paarden...................
aha ok, ja misschien kan je dan niet anders ( al zou t mijn keuze niet zijn ), maar je zou tog moeten uitstappen tot t dier op adem is en dat wilt soms ook wel ff duren als je hard getraint heb, hoe doe je dat dan?