Prijzen pensionstalling rijzen de pan uit?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geldt er bij jouw pensionstal een verhoging in de kosten per 1 januari 2009? Zo ja, met welk bedrag wordt dit verhoogd per maand?

1. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 10 -25 euro
155 (31%)
2. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 25 -50 euro
27 (5%)
3. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 50 -75 euro
9 (1%)
4. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 75-100 euro
8 (1%)
5. Nee, er geldt bij ons geen prijsstijging
298 (59%)

Totaal aantal stemmen: 497

Rukaro

Re: Prijzen pensionstalling rijzen de pan uit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:09

Ik schrik trouwens wel van de prijzen die hier genoemd worden! Dat je luxe staat en dus meer betaald vind ik heel logisch maar in hier in het noorden zal je prijzen van boven de 300 euro niet snel tegen komen. Ik sta heel goedkoop ain vergelijking met de meesten hier maar goed, wij moeten dan ook wel veel zelf doen (wat ik overigens heerlijk vind Ja ).

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:12

Claudianoa: volgens mij sta jij heel goed als ik dat zo lees! En dat in de omgeving Utrecht.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:20

Wat ik wel vreemd vind: de stro prijzen zijn aanzienlijk gezakt, net als de brandstofkosten. Toch lees ik nergens dat er prijs verlágingen zijn, terwijl de stijging van de stroprijs wel bij veel mensen een reden geweest is dat het stalgeld omhoog ging (zelfde als de brandstoftoeslag op vliegreizen, daarvan hoor je ook niet dat ze zakken Boos! ). Ik heb het idee, dat iedere reden om te verhógen meteen wordt aangegrepen, maar gezakt wordt er gewoon niet...

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:20

nou wil ik toch ook wel weten welke stal er tussen de 75 en 100 euro omhoog gaat

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 13:25

Mijn lijstje

Houdige stallingkosten Euro 412,-

Kosten brok per week = 4,14 X 52= 229,- per jaar
Hooi 0.13 + 20% = 0.16 per kilo tja hoeveel gebruikt een paard per dag? 8 kilo? = 1.28 euro per dag X 12 maanden = 467,- per jaar
Stro 60 kilo per week = 3120 kilo per jaar = 686 euro
Mestafvoer 75 euro

Kosten totaal = 1457 / 12 = euro 121.41 per maand.
Euro 412,- - Euro 121.41 = Euro 290,- verschil

290 euro is dus om de overige kosten te dekken, dat zijn kosten voor arbeid, weide, verzekeringen etc, etc….PER MAAND dus 3480 euro per jaar aan overige kosten.

jouw uurloon ligt wel wat hoog dan zuo ik per jaar ruim 13.000 euro aan arbeidsloon betalen

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:28

Maar je weet niet hoeveel je stalhouder aan onroerendgoed kosten betaald. Hij kan wel een financiering van bijv. half miljoen of meer hebben.... (ik noem zomaar iets, maar als je afgelopen jaren een bedrijf gekocht hebt zijn de prijzen echt niet prettig meer hoor. Met alleen een kaal weiland kom je er namelijk niet)

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 13:30

joozz schreef:
Ik snap best alle frustaties (tis ook iid veel geld), maar veel mensen kijken alleen naar de duidelijk zichtbare kosten. Als je kijkt hoeveel uur een pensionhouder (en vaak ook nog zijn/haar partner) jaarlijks kwijt zijn aan arbeid, dan is een hoge pensionprijs met de huidige grond/onroerend goed prijzen/personeelskosten/rente stand vaak toch wel nodig. Een pensionhouder moet toch 7 dagen in de week werken of anders personeel in dienst hebben (bij een stal waar iig alles gedaan wordt). Als hij dan ook nog wel wat meer dan het minimumloon wil verdienen, wat overigens toch wel prettig is....

Begrijp me niet verkeerd, ik zou ook flink balen als ik zoveel moet betalen, maar ik denk niet dat het zo eenvoudig ligt.... Als je tegenwoordig een spul koopt om een pensionstal te beginnen moet je maar eens kijken wat je daarvoor al betaald. Dit moet natuurlijk wel doorberekend worden. Een pensionstal is nu eenmaal een commercieel bedrijf.

Bedankt voor je reactie en ik ook voor dat iedereen mag verdienen en dat gun ik ook eenieder dat is commercie. Maar wat ik duidelijk wil krijgen is wat de kosten voor bepaalde voorzieningen maximaal mogen zijn. Rekenng houdend met regio, facaliteiten en dergelijke. Ik zou wat meer inzage willen krijgen in de algemene kosten van he tbedrijf waar ik sta...ik heb mijn hele leven al pensiongeld betaald van 250 GULDEN dus tot 412 euro per maand. Ik ben zeker niet gefrusteerd ik wil alleen maar duidelijkheid scheppen.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:31

Montignac: er is nog de lening voor de accomodatie die afbetaald moet worden, en vergeet niet dat er bij het hebben van personeel nog wel meer kosten komen kijken dan alleen het loon.

Bovendien moeten de gebouwen, omheiningen etc ook nog onderhouden worden. Dat kost ook wat! En vergeet de belastingen niet.

Er komen veel kosten bij kijken die de klanten nooit zien.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:32

Zooooooo als ik hier even kijk ben ik nog goedkoop uit met mijn 190 euro Bloos!

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:34

Montignac schreef:
@ Anne_0, charity1106, Chevano, corina, demiyolu, drenthie, geertje3, jameroqaui, just_kiki, kohtje, Le_onie, Miam, monique1973, pol013, RightOn, Smystique, Tabor_K, Visconti, Wendel ...brengen jullie ook je stem uit? Wel lezen en niet reageren Knipoog Koe

Zal mijn stem uitbrengen Clown

Per 1 dec gaat de prijs waar ik sta met 30 euro omhoog. Vorig jaar is het een tientje verhoogd vanwege de stro prijzen en het jaar daarvoor is het niet omhoog gegaan. Ik betaal dan 295 euro per maand. Hiervoor staat mijn paard in een hit aktief stal. We hebben een goede bak die het hele jaar te rijden is, spuitplaats, kantine en een stapmolen. Waar we overigens niets extra voor hoeven te betalen.

Edit: Voor binnen/buiten zetten / medicijnen geven / dekens op/af doen word totaal niet moeilijk gedaan en word ook niks voor berekend.
Laatst bijgewerkt door drenthie op 26-11-08 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 13:35

joozz schreef:
Maar je weet niet hoeveel je stalhouder aan onroerendgoed kosten betaald. Hij kan wel een financiering van bijv. half miljoen of meer hebben.... (ik noem zomaar iets, maar als je afgelopen jaren een bedrijf gekocht hebt zijn de prijzen echt niet prettig meer hoor. Met alleen een kaal weiland kom je er namelijk niet)

Nee de overige kosten weet ik inderdaad niet. Daar wil ik dus inzage in. Het bedrijf waar ik sta is al jaren oud en zoals eerder aangegeven is hun corebusiness niet de verhuur van pensionstallingen,dit zorgt echter wel voor een vast maandelijks inkomen. Maar 300 euro per maand betalen voor een redelijk nieuwe stal met dezelfde facaliteiten op steenworp afstand van het huidige bedrijf waar ik sta waar ik dus zo 465 euro per maand ga betalen dat kun je niet afschuiven op OG kosten o.i.d.

@ scoopje...daarom wil ik alles ophelderen...nogmaals ik ben niet gefrusteerd, ik wil alleen maar ter discussie gooien of er een prijsstijging is en hoe deze door de pensioneigenaar wordt onderbouwt. Ikzelf ga ook een gesprek aanvragen bij mijn pensionhouder en polsen bij mijn medestalgenoten hoe zij dit ervaren. Een prijsverhoging van 12 % op jaarbasis zonder onderbouwing wekte deze nieuwsgierigheid bij mij op

kwandor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:35

Wij hebben gisteren bericht gekregen dat de stalling volgend jaar met 20 euro omhoog gaat. Wij betalen nu 325 euro en dat wordt volgend jaar 345 euro. Ik sta dan wel op een luxe stal met 2 binnenrijbanen, 1 buitenrijbaan met agterbergbodem, stapmolen, longeerbak, paddocks, weidegang 's zomers, solarium (met muntjesapparaat) en poetsplaatsen. Voor vlas moet 20 euro extra betaald worden en stalling voor de trailer kost 10 euro per maand. De hoefsmid heeft aangegeven dat hij volgend jaar 5 euro omhoog gaat. Ook heb ik 4x per maand priveles van 25 euro. Ik denk dat dat 3x gaat worden om de kosten een beetje hetzelfde te houden.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:37

Montignac: Hoe ga je het aanpakken om inzage te verkrijgen?

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 13:37

@ kwandor...welke regio sta jij als ik vragen mag?

@ rukaro, in eerste instantie ga ik polsen bij mijn medepaardeigenaren op stal. Kijken wat hun mening hierover is. Een gesprek aanvragen met de staleigenaresse is de tweede stap met een verzoek, al dan niet mede door de overige pensionklanten ondersteund, van uitleg over de aanstaande verhoging. Een uitleg dat alles iets duurder is geworden is voor mij niet afdoende daar loop ik al te lang voor mee. Mocht er een goede verklaring voor zijn dan sta ik daar natuurlijk voor open om deze aan te horen.
Laatst bijgewerkt door opgeheven op 26-11-08 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:38

Bij ons is er zo ver ik weet geen prijsstijging. Ik geloof wel dat het afgelopen jaar met ongeveer 20,- omhoog is gegaan...

Edit: We staan op dit moment voor 210,- per paard op een stal met kleine binnenbak en 20x60 buitenbak met eb- en vloedsysteem en goede verlichting. Paarden worden in de zomer binnen en buiten gezet, dekens worden evt. verwisseld en er is een paddock. Paarden staan in een ruime box met mooie uitkijk naar buiten. Er wordt ook gemest en gevoerd.
Volgens mij is dit helemaal zo verkeerd nog niet in omgeving Den Bosch...

kwandor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:46

Montignac schreef:

@ rukaro, in eerste instantie ga ik polsen bij mijn medepaardeigenaren op stal. Kijken wat hun mening hierover is. Een gesprek aanvragen met de staleigenaresse is de tweede stap met een verzoek, al dan niet mede door de overige pensionklanten ondersteund, van uitleg over de aanstaande verhoging. Een uitleg dat alles iets duurder is geworden is voor mij niet afdoende daar loop ik al te lang voor mee. Mocht er een goede verklaring voor zijn dan sta ik daar natuurlijk voor open om deze aan te horen.

Ik sta op een stal op Goeree-Overflakkee. Dat zijn de Zuid-Hollandse eilanden. Heb even een groot deel van dit topic mee gelezen. Ik begrijp dus dat jij 465 euro per maand betaald. Dat vind ik eigenlijk wel ontzettend veel. Ik vind het bij ons al veel. Mag ik vragen in welke regio jij dan staat, want qua soort stal is het toch wel ongeveer hetzelfde. Ik weet dat het in de randstad ook heel duur is.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:57

@Montignac: inzage zou iid wel ophelderend kunnen werken, alleen denk ik dat veel pensionhouders dat niet zo snel zullen doen. Maar het zou ze denk ik wel veel discussie besparen (mochten de kosten overigens goed onderbouwd zijn....)

Het is overigens meer dat ik ook de andere kant van de discussie ken. Heb jarenlang op een agrarisch accountantskantoor gewerkt en van hieruit weet ik dat het voor veel pensionhouders geen vetpot is. En dat het altijd een discussiepunt is om wel of niet te verhogen (omdat het iid niet altijd rechtvaardig overkomt op de klanten) Dus ik wil onterechte verhoging absoluut niet goed praten hoor.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:10

Montignac: ik heb zo het idee dat jouw stalhouder straks het gevoel gaat krijgen dat jij zijn portemonnee probeert te maken. Kan je niet beter gewoon zeggen dat je het teveel vindt zonder meer? Inzage vragen in de boeken van het bedrijf gaat toch een beetje een vreemde indruk maken denk ik.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:10

rukaro, ik sta echt op een top plek voor mijn paarden. Het is in hoogland,polder. Buitenrijden is dus wat saai, maar je kan uren rijden in brede bermen. Volgend jaar gaan ze een binnenbak bouwen, word stal geld wat hoger, maar ze hebben het nu over 10 euro, dus dat is ook niet erg! Als ik al die prijzen hoor, ben ik echt blij met ,mijn plek, zou dat ook echt niet kunnen betalen.
Laat mij maar wat minder luxe staan, voor mijn paarden is het super luxe, kunnen lekker paard zijn

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:12

joozz schreef:
Ik snap best alle frustaties (tis ook iid veel geld), maar veel mensen kijken alleen naar de duidelijk zichtbare kosten. Als je kijkt hoeveel uur een pensionhouder (en vaak ook nog zijn/haar partner) jaarlijks kwijt zijn aan arbeid, dan is een hoge pensionprijs met de huidige grond/onroerend goed prijzen/personeelskosten/rente stand vaak toch wel nodig. Een pensionhouder moet toch 7 dagen in de week werken of anders personeel in dienst hebben (bij een stal waar iig alles gedaan wordt). Als hij dan ook nog wel wat meer dan het minimumloon wil verdienen, wat overigens toch wel prettig is....

Begrijp me niet verkeerd, ik zou ook flink balen als ik zoveel moet betalen, maar ik denk niet dat het zo eenvoudig ligt.... Als je tegenwoordig een spul koopt om een pensionstal te beginnen moet je maar eens kijken wat je daarvoor al betaald. Dit moet natuurlijk wel doorberekend worden. Een pensionstal is nu eenmaal een commercieel bedrijf.

Ben ik gedeeltelijk met je eens, maar qua arbeid.... Ik heb hier een stal met 20 paarden; pension is all-inn, dus de klant voert niet en mest niet uit. Ben 3 uur per dag bezig met de HELE stal, in mijn eentje. Met stagaire erbij is het dezelfde tijd of een uur meer. De norm stelt 75 uur per jaar per paard; dat vind ik nogal ruim genomen, ik ben minder uren kwijt. Dat ligt vnl aan het feit hoe je zaken aanpakt, hoe je management is, etc.
Stalhouders die meer uren nodig hebben om het werk te klaren kunnen waarschijnlijk beter ander werk zoeken want dan klopt er iets niet aan de bedrijfsvoering. Het is idd een commercieel bedrijf dus moet je ook alles commercieel benaderen.
Dat de aankoop prijzen in Nederland hoog liggen is waar en wordt normaal ook doorberekend naar de klanten, maar als je dan uitkomt op pensiongelden van meer dan 400 euro/mnd.... dan ontbreekt het mi aan kennis om een bedrijf te runnen en kan je beter ander werk zoeken. nu moet je niet gaan denken dat ik zelf genoegen neem met een minimunloontje; ik heb hetzelfde loon als een behoorlijke manager in het bedrijfsleven.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:24

@madamX: dan doe je het niet verkeerd Knipoog 3 uur p.d. valt iid reuze mee. Maar dat verschilt iid wel per pensionhouder iid, dat ligt ook wel aan veel factoren. Sommige zullen misschien nog een kantine beheren of een stal hebben met veel onderhoud enz. En tegen welke prijs je de stal hebt aangekocht (en met hoeveel financiering je van doen hebt) speelt natuurlijk ook een grote rol. Als je het tegen een lage prijs hebt verkregen en weinig vreemd vermogen nodig hebt scheelt natuurlijk veel kosten. En ik denk dat het toch vooral bij dat laatste bij veel pensioneigenaren vast loopt.

ik weet niet welke regio je woont/werkt, maar hier in het westen van NL bijv. zijn de aankoopprijzen voor een bedrijf volgens mij al weer een stuk hoger dan in het noorden. Al zijn daar natuurlijk wel weer meer potentiele klanten...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:32

joozz schreef:
@madamX: dan doe je het niet verkeerd Knipoog 3 uur p.d. valt iid reuze mee. Maar dat verschilt iid wel per pensionhouder iid, dat ligt ook wel aan veel factoren. Sommige zullen misschien nog een kantine beheren of een stal hebben met veel onderhoud enz. En tegen welke prijs je de stal hebt aangekocht (en met hoeveel financiering je van doen hebt) speelt natuurlijk ook een grote rol. Als je het tegen een lage prijs hebt verkregen en weinig vreemd vermogen nodig hebt scheelt natuurlijk veel kosten. En ik denk dat het toch vooral bij dat laatste bij veel pensioneigenaren vast loopt.

ik weet niet welke regio je woont/werkt, maar hier in het westen van NL bijv. zijn de aankoopprijzen voor een bedrijf volgens mij al weer een stuk hoger dan in het noorden. Al zijn daar natuurlijk wel weer meer potentiele klanten...

Zit een harde kern van waarheid in. Toch moest ik ook diep in de buidel tasten en een zeer hoge financiering aanvragen (had niet zoveel e.v.) Na verbouwing en investerig in bepaalde zaken was ik ook al ruim 10 ton verder, dus van een lage prijs kan ik niet spreken. Overigens heb ik hier ook een kantine.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 17:51

scoopje schreef:
Montignac: ik heb zo het idee dat jouw stalhouder straks het gevoel gaat krijgen dat jij zijn portemonnee probeert te maken. Kan je niet beter gewoon zeggen dat je het teveel vindt zonder meer? Inzage vragen in de boeken van het bedrijf gaat toch een beetje een vreemde indruk maken denk ik.

Inzage vragen is niet hetzelfde als inzake in de boeken. Daar heb ik geen belagstelling voor. Maar zoals ieder bedrijf die een prijsverhoging door gaat voeren gaat daar een onderbouwing aan ten grondslag.....daar ben ik nieuwsgierig naar.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 17:52

kwandor14 schreef:
Montignac schreef:

Ik sta op een stal op Goeree-Overflakkee. Dat zijn de Zuid-Hollandse eilanden. Heb even een groot deel van dit topic mee gelezen. Ik begrijp dus dat jij 465 euro per maand betaald. Dat vind ik eigenlijk wel ontzettend veel. Ik vind het bij ons al veel. Mag ik vragen in welke regio jij dan staat, want qua soort stal is het toch wel ongeveer hetzelfde. Ik weet dat het in de randstad ook heel duur is.

Mijn paard staat in beekbergen, vlakbij Apeldoorn..

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:59

mijn stallingskosten blijven hetzelfde, alleen koop ik nog wel zelf hooi en stro in, ik betaal zeg maar kale stalhuur Haha! ook doe ik het onderhoud helemaal zelf en word er niks voor mij gedaan ik betaal 100euro per box en daar komt zo'n 50euro per maand aan hooi bij, ong 20euro stro (is erg schoon en staat overdag in de padock), 60euro krachtvoer, 10euro mestafvoer. kom dus zo op 240euro per maand..