Elke dag weidegang of een binnenbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn

Re: Elke dag weidegang of een binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:27

nou dr lag hier net n beste laag hagel, als dat t begin is van de winter, dan verhuis ik mn knollie tg liever naar n plek met binnenbak, want in n bevroren buitenbak kan je tg niet rijden .

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:29

ik denk dat ik zou kiezen voor de weidegang...... al zou je ook kunnen zeggen ik ag voor de binnenbak en gooi daarin m'n paardje los een paar uur per dag, maard ta si toch anders dan weidegang...

Wij hebben het geluk dat we bij me verzorgpony een fatsoenlijke buitenbak hebben weidegang(zomer's en s'winters) en dta binnenkort ookd e binnenbak klaar is Haha! de binnenbak wordt weliswaar geen 20x40 maar je kunt er prima in rijden.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:31

hele jaar buiten en dus ook buiten bak Lachen..

ik heb dat nu ook heb een in uitloop stal Lachen alleen gaan ze in deze tijd van het jaar savonds naar binnen Lachen.
dit wil ik natuurlijk volgend jaar anders hebben maar mijn paddock is een zooitje ( te zien in mn profiel )

ik heb ook eigenlijk altijd een binnen bak gehad en ben hiermee flink verpest geweest.
paardjes werden daar gevoerd en nog net niet gemest.. alleen stonden ze de hele dag binnen wat bij mijn toenmalige paard op stal te maken kreeg met stal ondeugde wat van kwaad tot erger ging.

voor mij was het een omschakeling van de luxe naar de prut Ja
maar ik voel me er nu velemale gelukkiger bij.

dus voor mij,, uitenbak met weidegang/paddock Ja

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:34

Chris_Luxz schreef:
lynne8 schreef:
Zomer+ winter weidegang en buitenbak. Helemaal niks mis mee, het gaat om je paard. Paarden horen buiten te staan en lekker te kunnen grazen, vind ik persoonlijk. Dus de keuze is snel gemaakt Haha!

Kan ik dan opmaken dat jij je paard recreatief houdt of er helemaal niet mee rijdt als je vindt dat hij buiten hoort te staan om zich hele dagen lekker te vullen met gras? Hoefvergroeiingen? Mok? Hoefbevangen? Weke straal? andere rariteiten?

Nou nee, de mijne staat op het moment gewoon lekker een paar uur per dag nog buiten. Ze gaat gewoon netjes naar de hoefsmid, staat op ijzers. En de rest word natuurlijk elke dag naar gekeken, maar wat heeft dat er mee te maken dat ik vind dat een paard buiten hoort? Mijn paard staat 's avonds in de winter ook gewoon op stal.. Maar ik snap niet helemaal wat je zegt, omdat ik zeg dat een paard buiten hoort laten ik zijn hoeven lekker aangroeien en kijk ik hem nooit na of dergelijke!? Beetje raar he..

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:40

Flynn schreef:
nou dr lag hier net n beste laag hagel, als dat t begin is van de winter, dan verhuis ik mn knollie tg liever naar n plek met binnenbak, want in n bevroren buitenbak kan je tg niet rijden .

Helemaal gelijk !!!!!! Haha!

In een binnen bak kun je ze ook gewoon lekker laten rondlopen en het regent toch niet elke dag als het een keer neit regent kunnen ze toch gewoon ff-ies naar buiten???

Lijkt me ook geen slim plan om je paard zomers heel hard te trainen en hem s'winters maar stil te zetten omdat de bak bevroren is.... Bloos Bloos 24 uur per dag je paard op stal hebben lijkt me niks arm beest Vork Helaas gebeurd dit wle bij bepaalde opleidingen en jah je wil nou eenmaal die opleiding doen... M'n overburen rijden elk weekend heen en weer zodat hun paardje s'weekends thuis de wei op kan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:53

Chris_Luxz schreef:
Overigens vindt ik sommige reacties erg kort door de bocht als je denkt dat het beter is voor je paard als het dagelijks buiten moet staan. Mentaal blijven ze helder genoeg door de afwisseling in de training door bv een buitenrit als ik merk dat ie te lauwtjes wordt.
Mijn paard heeft in de jaren dat ik 'm heb nooit last van rariteiten gehad. Wordt dagelijks na de training gewassen met warm water en onder het solarium gezet tbv zn spieren.

van welke planeet kom jij? Of waar heb je de afgelopen vijf jaar opgesloten gezeten?
Heb je dan echt de hele welzijnsdiscussie gemist?

Citaat:
Zo lang mijn paard genoeg beweging krijgt, een dak boven zn hoofd heeft, gezond is en de zg happy athlete uitstraling heeft hoef ik me niet verder te verdiepen.

dat is wel een hele slechte reden om je níet te verdiepen. Dan ga jij dus pas kennis opdoen op het moment dat er problemen zijn. Misschien zijn er nu al wel omstandigheden waarbij je bepaalde ziektes in de hand aan het werken bent. Voorkomen is beter dan genezen, dus je kunt je beter nú verdiepen in het wezen paard met al z'n natuurlijke behoeftes, zodat je kunt voorkomen dat je paard ziek wordt.

En hieronder geef je wel de aller allerslechtste reden om iets te doen:

Citaat:
Doe het al 10 jaar zo en het heeft me weinig problemen opgeleverd.

Opa rookt ook al z'n hele leven, dús roken is niet slecht. Ik doe het al tien jaar zo en dáárom is het goed zo.

Neem deze site eens door, ik weet zeker dat hier minstens vier dingen instaan die jij nog niet wist:

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... index.html

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:13

Het liefst zou ik het allebei willen, maar als ik moet kiezen ga ik toch voor de weidegang in zomer en winter. Het enige probleem is een stal vinden waar weidegang in de winter mogelijk is, is hier zowat onvindbaar. Ik woon in de buurt van het laagste punt van NL en dat is te merken. De weilanden zijn hier overal zeiknat en dan staan de paarden alleen maar in de modder rond te banjeren, dat vinden de paarden niet leuk en het brengt ook de nodige blessures mee.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:32

wie zei er trouwens van hallo, hagel en sneeuw in nl? kom je weleens buiten ?

nou hier lag gisteravond n beste laag hagel en vanmiddag sneeuwde t

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:30

Hallo,
Ik heb een 23jarig paardje dat nu wat last begint te krijgen en de stal waar ze nu staat ze in de winter misschien 1 maal in de week op de wei mogen ben ik gisteren gaan kijken naar een kleine pensionstal met 7 paarden, daar hebben ze de visie dat de paarden minstens elke dag naar buiten moeten. Ik ben nu bijna zeker dat ik de stap ga zetten zodat ik weet dat [naam] ook als ik eens niet kan komen haar beweging heeft gehad.
Ook denk ik aan later om haar nog een goed pensioen te geven.

Daar is ook alleen een buitenbak die er nu niet echt goed bijligt maar daar kan ik meeleven, dan rij ik minder in de winter en dan zal ik mij misschien toeleggen op vrijheidsdressuur

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:36

Zomer en winter weidegang en een buitenbak

een bak en weide is het best als je een goede buitenbak hebt kan je er altijd in rijden. Je kunt ook lid worden van een rijveringing en dan in de winter daar rijden Knipoog

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:48

Arabesk schreef:
Chris_Luxz schreef:
Overigens vindt ik sommige reacties erg kort door de bocht als je denkt dat het beter is voor je paard als het dagelijks buiten moet staan. Mentaal blijven ze helder genoeg door de afwisseling in de training door bv een buitenrit als ik merk dat ie te lauwtjes wordt.
Mijn paard heeft in de jaren dat ik 'm heb nooit last van rariteiten gehad. Wordt dagelijks na de training gewassen met warm water en onder het solarium gezet tbv zn spieren.

van welke planeet kom jij? Of waar heb je de afgelopen vijf jaar opgesloten gezeten?
Heb je dan echt de hele welzijnsdiscussie gemist?

Citaat:
Zo lang mijn paard genoeg beweging krijgt, een dak boven zn hoofd heeft, gezond is en de zg happy athlete uitstraling heeft hoef ik me niet verder te verdiepen.

dat is wel een hele slechte reden om je níet te verdiepen. Dan ga jij dus pas kennis opdoen op het moment dat er problemen zijn. Misschien zijn er nu al wel omstandigheden waarbij je bepaalde ziektes in de hand aan het werken bent. Voorkomen is beter dan genezen, dus je kunt je beter nú verdiepen in het wezen paard met al z'n natuurlijke behoeftes, zodat je kunt voorkomen dat je paard ziek wordt.

En hieronder geef je wel de aller allerslechtste reden om iets te doen:

Citaat:
Doe het al 10 jaar zo en het heeft me weinig problemen opgeleverd.

Opa rookt ook al z'n hele leven, dús roken is niet slecht. Ik doe het al tien jaar zo en dáárom is het goed zo.

Neem deze site eens door, ik weet zeker dat hier minstens vier dingen instaan die jij nog niet wist:

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... index.html

Gezien hetgeen jij beschrijft in je profiel ga ik geen discussie aan met je daar wij van verschillende planeten komen! *LOL*
Sportruiters hebben andere ideeën en het welzijn van diens paarden staat toch wel degelijk op de eerste plaats.
Respect voor jou denkwijze en manier van omgaan met je paarden. Laat mij mijn sport dan ook lekker beoefenen op MIJN manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:56

Chris_luxz: Waarom zouden sportpaarden dan de hele dag op stal moeten?
Ik kan van mijzelf ook zeggen dat ik een sportruiter ben, maar mijn paarden staan alleen in de nacht op stal en overdag in een kudde. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn paard kreupel liep omdat ie buiten met andere paarden liep...

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:52

nielsd: ik heb nooit geopperd dat een sportpaard hele dagen op stal moet staan. Lezen schijnt voor velen een hele opgaaf te zijn. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:14

Nav deze zin maak ik die reactie

Citaat:

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:25

Citaat:
Gezien hetgeen jij beschrijft in je profiel ga ik geen discussie aan met je daar wij van verschillende planeten komen! *LOL*
Sportruiters hebben andere ideeën en het welzijn van diens paarden staat toch wel degelijk op de eerste plaats.
Respect voor jou denkwijze en manier van omgaan met je paarden. Laat mij mijn sport dan ook lekker beoefenen op MIJN manier.

Ben ik niet met je eens; ik denk dat jij alleen het lichamelijke welzijn van je paard belangrijk vindt. Hoe hij zich mentaal voelt interesseert je waarschijnlijk niet en zolang hij lichamelijk fit is en doet wat je van hem vraagt, mag ie van geluk spreken dat ie niet in de worst belandt. Of niet, dierenvriend? Knipoog
Ik denk dat een paard veel meer nodig heeft dan jij denkt of weet! Knipoog

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:02

nielsd schreef:

Citaat:

Dan heb je mijn opmerking verkeerd geïnterpreteerd, ik doelde op mijn wedstrijdpaard. Voor hem is het niet goed om de hele dag buiten te staan gezien hij volop in training staat. Geen deken is dik genoeg voor mijn geschoren paard om hele dagen buiten te laten staan, dan zouden ik 'm van hoef tot oor moeten inpakken...

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:06

sflj schreef:
Citaat:

Ben ik niet met je eens; ik denk dat jij alleen het lichamelijke welzijn van je paard belangrijk vindt. Hoe hij zich mentaal voelt interesseert je waarschijnlijk niet en zolang hij lichamelijk fit is en doet wat je van hem vraagt, mag ie van geluk spreken dat ie niet in de worst belandt. Of niet, dierenvriend? Knipoog
Ik denk dat een paard veel meer nodig heeft dan jij denkt of weet! Knipoog

Kun jij mijn gedachten lezen Muppet? Mentaal voelt mijn maatje zich 100% daar heeft hij geen wijsneus voor nodig die dat voor 'm invult. Lachen Kan nu onderhand wel zeggen dat ik m'n maatje door en door ken...mag overigens ook wel verwacht worden na 11 jaar gecrost, gesprongen en gezwommen te hebben. Beest heeft in alle jaren niet opgelopen...so cut the crap en ga de rest in sesamstraat lekker schoppen.
Cool

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:12

als ik naar me zelf kijk denk ik toch aan de binnenbak. omdat ik dat toch wel erg fijn vind. maarja je gebruikt hem maar 1 uurtje op de dag. en je paard staat daardoor dan wel lang op stal.

dus zal dan toch voor de buitenbak gaan waar me paard wel lekker een paar uurtje naar buitenkan. dit hebben ik heb zelf ook bij me vpaard. en je ziet he paard der van opknappen eerst stonden ze altijd binnen in de winter nu toch paar uurtjes naar buiten en ze leeft helemaal op. dan maar een keertje niet rijden omdat het heel hard regent. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:15

Chris_Luxz schreef:
nielsd schreef:

Dan heb je mijn opmerking verkeerd geïnterpreteerd, ik doelde op mijn wedstrijdpaard. Voor hem is het niet goed om de hele dag buiten te staan gezien hij volop in training staat. Geen deken is dik genoeg voor mijn geschoren paard om hele dagen buiten te laten staan, dan zouden ik 'm van hoef tot oor moeten inpakken...

Valt best mee hoor. Genoeg paarden die buiten staan met een dek en geschoren.
Trouwens, waarom laat je hem dan helemaal scheren als je denkt dat ie dan niet naar buiten kan?
Ik maak zelf de afweging en stap liever wat langer uit (en onder het solarium) maar dan kan hij wel (wel met dek) naar buiten. Mijn paard vind het heerlijk buiten is is gelukkig.

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:19

Tsjah dat is de keus van die paardeneigenaren, ik vindt het geen prettig idee dat mijn paard met -5 buiten staat 's nachts
En ik laat hem scheren omdat een internationaal sportpaard met een wintervacht geen zicht is. Bovendien is het erg onpractisch en wil ik de kans op een verkoudheidje zo klein mogelijk maken.
Naast het feit dat een eigen onderneming erg tijdrovend is en ik 2 paarden als hobby heb, kun je zelf wel invullen dat het een behoorlijke tijdrovende kwestie is. Probeer het iig zo goed mogelijk te doen. Op mijn manier.
Laatst bijgewerkt door Chris_Luxz op 24-11-08 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:45

Maar hoevaak is het nu -5 overdag in NL?
Onze paarden gaan ´s nachts op stal.

Maar voor sommige zal het niet veel uitmaken of het paard ook geestelijk gelukkig is. Helaas

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:00

de mijne staan 's nachts binnen en overdag komen ze er 3 keer uit. Of er wordt mee gestapt aan de hand(20minuten) of ze staan in de molen maar ik train iedere dag.
En als je de voorafgaande berichten gelezen had Nielsd, had je kunnen zien dat mijn paard mentaal prima in orde is. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:06

Chris_Luxz schreef:
de mijne staan 's nachts binnen en overdag komen ze er 3 keer uit. Of er wordt mee gestapt aan de hand(20minuten) of ze staan in de molen maar ik train iedere dag.
En als je de voorafgaande berichten gelezen had Nielsd, had je kunnen zien dat mijn paard mentaal prima in orde is. Ja

Vind jij. Ik geloof niet dat een paard werkelijk gelukkig kan zijn zonder andere paarden en zonder echte weidegang...
Imo zou het helemaal niet slecht zijn om het te verplichten om je paard minstens 3 uur weidegang/paddock te geven.

Ik heb ook een sportpony (een rasechte, jaren dekhengst en internationaal prijzen gereden) maar sinds hij met andere paarden en buitenstaat is ie veel levendiger.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:10

My point exactly.
Maar voor ik het verkeerd begrijp, wat doet jouw paard dan zoal, Chris? Ik bedoel; je zegt dat ie 3x per dag buiten komt, daarvan 1x 20 minuten in de stapmolen staat en een uurtje (?) bereden wordt maar die andere keer? Staat ie dan met soortgenoten in een paddock of wat?

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:39

Dat vindt ik inderdaad daar ik mijn wedstrijdpaard al 11 jaar heb en door en door ken. Hem doe ik geen plezier met 3 uur verplichte weidegang/paddock. De ouwe staat een beetje te knabbelen van zn hooi en staat me een beetje zielig aan te kijken als ik met de kruiwagens voorbij kom. Wat ik wel belangrijk vindt is dat hij(verplicht) bewegeing "krijgt". Dus er wordt 20 minuten mee gestapt, ze gaan 40 minuten de molen in (vol programma) en ze worden dagelijks getraind. Soms eem half uur soms ga ik door tot het goed is en dan zijn 2 uurtjes geen uitzondering. Even een toelichting op laatste, ik train mn paarden dus niet dagelijks 2 uur!
De verzorgmeisjes op stal vinden het heerlijk om te tuttebellen met m'n paarden, prima. Scheelt mij weer poetsen als ik eens een keer heb moeten overwerken.

Een eigen onderneming en als amateur 2 paarden trainen wordt onderschat door jongelui die alles nog lekker thuis hebben. Ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn over 12 jaar nielsd als je op mijn leeftijd zit. Cool
Laatst bijgewerkt door Chris_Luxz op 24-11-08 17:45, in het totaal 3 keer bewerkt