Nog tips voor goedkoop een paardje houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Re: Nog tips voor goedkoop een paardje houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:59

madamX schreef:
Citaat:
Die investering zal je dan toch in je kostenplaatje mee moeten nemen lijkt mij.

Buiten die investering om, ben ik heel benieuwd hoe jij een paard voor € 50,- per maand kan houden, of zijn het shetlanders en lopen ze 24/7 buiten? Haha!

Die investering zit ook in het kostenplaatje, net zoals rente, afschrijving, verzekering, onderhoud, energie, etc.
Nee, het zijn geen shetlanders; allemaal pensionpaarden, geen ponies. Het vereist wel een heel andere aanpak dan de gangbare paardenhouderij.

Dus jij wilt beweren dat een pensionpaard jouw, alles inbegrepen, €50,- per maand kost?

Nou daar geloof ik echt helemaal geen ene malle moer van!

Als je 20 paarden op stal hebt kan je hier nl nog niet eens de rente van je lening van afbetalen a 50 euro per paard.
Laat staan de aflossing, energie, water, onderhoud, voer, strooisel enz enz.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:01

Ik vond die tip over een rijke boer trouwen eigenlijk nog het beste Koe

Waar vindt je die? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:04

lautje76 schreef:
Ik vond die tip over een rijke boer trouwen eigenlijk nog het beste Koe

Waar vindt je die? Clown

De boer waar mijn paard staat, wil mij op gaan geven voor boer zoekt vrouw *LOL* ROFL
Uberhaupt een boer, hoeft niet eens rijk te zijn, mits die maar plek heeft voor Kel is ook goed hoor Schijnheilig Tong uitsteken

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:40

Och, ik ben inderdaad ook al jaaaren op zoek naar een boer, wel een rijke Knipoog
Maar ja.... een leven lang een zak over zn hoofd trekken is ook weer zo wat, dus wil ook nog eens een léuke en díe combi lijkt nou niet zo makkelijk te vinden Tong uitsteken Tong uitsteken

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:56

Citaat:
Dus jij wilt beweren dat een pensionpaard jouw, alles inbegrepen, €50,- per maand kost?

Als je 20 paarden op stal hebt kan je hier nl nog niet eens de rente van je lening van afbetalen a 50 euro per paard.

Je hoeft het ook niet te geloven. Water en energie kosten niets, dit wordt teruggewonnen uit de mest, en zo zijn er nog meer zaken die ervoor zorgen dat de kosten erg laag zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:57

Nou dat is niet moeilijk Haha!

Kom maar op met dat bedrijfsplan Haha!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:07

madamX schreef:
Citaat:

Je hoeft het ook niet te geloven. Water en energie kosten niets, dit wordt teruggewonnen uit de mest, en zo zijn er nog meer zaken die ervoor zorgen dat de kosten erg laag zijn.

Water uit mest terugwinnen, dat wil ik ook. Haha!

Kijk ik geloof best dat je met een strak plan paarden kan houden voor 50 euro in de maand maar dan heb ik het alleen over strooisel, ruwvoer en krachtvoer maar dat krijgen ze bij jouw waarschijnlijk niet. Dan zijn ze nog niet ontwormt is er geen hoefsmid bijgeweest en dan heeft de DA er ook nog geen blik opgeworpen.

Blijft toch nog steeds over, je investering (rente en aflossing) onderhoud gebouwen, machinepark, telefoonkosten, onderhoud weides accountant en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Kijk ik zit de boel niet in de maling te nemen. ik ben serieus geinteresseerd hoe je dit voorelkaar krijgt, dus ook geinteresseerd in meer uitleg.
Hoe gaat het er op jouw stal aan toe dus.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:44

hm, aan strooisel, ruwvoer en krachtvoer ben ik die 50 euro al kwijt in de winter. Paard alleen op kale matten vind ik niets. Heb ivm stankoverlast ook liever dat ze binnen op strooisel plassen dan buiten in het zand.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:46

ik ook hoor Joyce, nog wel meer zelfs.
Maar goed, als je hooi en stro van eigen land hebt, kom je wel weer een eind verder.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:54

Met die tip over een boer (al dan niet rijk) zoeken, moet je wel oppassen. Ik ken dus ook boerenjongens die roepen dat ze nooit een "paardenmeisje" willen, omdat ze dan zometeen met een knol op hun land opgescheept zitten, die de boel vertrapt.

O ja, en dat verhaal over die 50,00 euro per maand voor een pensionpaard daar geloof ik ook niet zoveel van. Ik neem aan dat je de stallen dan zwart verhuurt, want anders gaat er nog b.t.w. af ook. Dan hou je netto 42 euro over!
Daarnaast denk ik ook dat je veel kosten vergeet. Wat denk je van afschrijvingen (je hebt toch ook onderhoud) en arbeid? Ook al hooi je zelf, dan nog heb je kosten voor het keren en persen. Laat staan als je ingepakte balen hebt; het plastic krijg je echt niet voor niets. Als je zelf met je trekker balen perst, dan kost dat ook geld. Die trekker loopt niet op water en heeft ook onderhoudskosten. Ook is het zo dat als je de balen zou verkopen, je er geld voor zou krijgen en die opbrengst heb je nu niet. Dat terugwinnen van water uit mest vind ik ook wat vreemd, want komt jullie drinkwater niet gewoon uit de kraan?
Laatst bijgewerkt door Jol1 op 27-10-08 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:56

hoofdstel bij de boerenbond, dekjes in de opruiming, dekens in de opruiming, wei pachten in plaats van op pension ofzo zetten. dat soort dingetjes.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:15

Nou Moniekk, met alleen een wei pachten ben je er echt niet voor een paard. Je zult toch een stal nodig hebben. Daarnaast moet je ook in de wei 's winters hooi en krachtvoer bijvoeren. Het onderhoud van een wei is ook niet goedkoop. Als je zelf geen boer bent dan zul je een loonwerker voor het onderhoud moeten inhuren. Reken maar uit, daar gaat je voordeel!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:17

Gewoon je ouders laten betalen Nagelbijten / Gniffelen
Haha!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:18

Kijk die Welshcobfan, dat is nu DE tip! Een goedkopere oplossing kan ik in ieder geval niet bedenken.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:21

Vroeger deden ze dat wel, maar die tijd is voorbij! Haha!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:21

De goedkoopste tip: Geen paard nemen Huilen van het lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:22

Werkt voor mij prima! Haha!
Kost mij geen cent (afgezien van extra spullen natuurlijk) en toch staat paard er goed bij en onvoorziene dierenartskosten worden zo betaald! (Gelukkig maar... dit jaar een rekening van ruim 800 euro!).

Maar helaas duurt dat financiele plan niet eeuwig Nagelbijten / Gniffelen (zodra ik ben afgestudeerd en een baan heb, zijn alle kosten voor mij Clown En tot die tijd? Geniet ik er mooi van! Haha!)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:37

_rosita_ schreef:
JoyCiej007 schreef:
Geen paard is het goedkoopst.

En daarna komt het 'natuurlijk houden' van paarden.........
Zelf bekappen, af en toe zelf voor DA spelen, 24/7 op de wei met schuilstal, en weinig materiaal nodig om mee te werken. Clown

Jammer Joyce, dat je een antwoord als dit geeft... Zegt meer over jou dan over de mensen die er wel overdacht voor gekozen hebben hun dieren 24-7 op de wei te houden en onder begeleiding van een bekapper hoeven zelf bijhouden... Slapen

Verder blijf ik erbij dat een paard 'goedkoop' houden sowieso al niet kan... Zo goedkoop mogelijk kan, maar dan zul je het niet in de Da, hoefsmid etc moeten zoeken, maar in setjes en overbodige bende die zo mooi zijn, maar verder geen toegevoegde waarde hebben

Dat was niet erg serieus bedoeld, Rosita.......... en juist daarom heb ik de ' Clown ' smiley er bewust achter gezet Knipoog

Ik houdt dan wel niet helemaal 100% onze pony's 'natuurlijk', maar ook onze pony's lopen 24/7 op de weide met schuilstal. Waarom zou ik 24/7 weidegang belachelijk maken, 't is juist heerlijk voor de paarden, en ik weet wel zeker dat ze zich daar 10x meer happy bij zullen voelen dan 23/7 op stal en dan 1 uurtje even uit de stal worden geplukt om te rijden, en met mazzel misschien ingepakt in peesbeschermers (paard zou zich maar verwonden!) eventjes op de wei of in de paddock.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:47

Nou dames de man waar ik mijn paard heb staan zoekt nog een vrouw Haha!
En paard is welkom haha

Nee zonder grapjes. Een paard houden kan zo duur als je het zelf wilt maar een paard onderhouden dat is wat anders.
Daar hebben we allemaal BIJNA dezelfde kosten.
Hoefsmid (om de zoveel tijd)
Dierenarts (alleen al voor de jaarlijkse inenting en voor de wormkuren)
Stallingskosten (ook voor weide)
Kosten voor een goed zadel ect.

Je kan dus wel goedkoop een paard kopen en hem op een goedkoop stukje grond neerzetten en dan maar zien hoe verder, maar dan ben je imo toch echt verkeerd bezig.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:31

Mijn eerste paard stond ook bij een boer, gratis. In ruil mestte ik de stallen uit van in totaal vijf paarden en hielp ik de dierenarts met de enters en twenters zo nu en dan als hij kwam voor ontwormingen en entingen e.d.
Ik draaide natuurlijk wel zelf op voor kosten van de smid en extra voer (als ik dat nodig vond), wormenkuren deed de veearts voor niks omdat ik zijn drachtige merries in de gaten hield die daar ook stonden, gelukkig heb ik hem verder niet voor andere kosten nodig gehad....zo kon ik de kosten laag houden, al had ik altijd spaargeld voor onvoorziene kosten. Maar zo'n regeling vind je niet snel meer.... Haha! Sindsdien heb ik geen eigen paard meer gehad, ik heb daarna altijd paarden voor andere mensen gereden. Dat scheelt me een hoop tijd en geld, ik vind het prima zo! Een paard kost gewoon geld en je dient een potje te hebben voor als er eens medische kosten zijn, dat ben je je beest verplicht..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:47

joyce B schreef:
suus_ schreef:
Op de wei gooien met stal en ruwvoer is imo de goedkoopste en relaxte oplossing Pling.

Niet van die achterlijk dure spullen kopen, en alleen wat funtionele dingen en niet 100 dekjes en andere troep.

Voor paarden moet je wel altijd geld achter houden. Lekker hypocriet als je je paard laat afmaken omdat je geen geld hebt om het beter te maken......
Imo moet je het eigenpaard-gebeuren dan maar lekker achter je laten

Hoezo hypocriet?
Koliekoperaties hebben maar een kleine kans van slagen. Als de operatie zelf al slaagt, heb je nog grote kans op complicaties erna.
Ik heb het geld ook wel achter de hand, maar weet niet of ik het zou doen...
een vriendin heeft haar kat 2x laten opereren aan gezwel aan de lymfklieren oid. duizenden euro's kwijt en heel intensief moeten verzorgen en als ik dan kijk naar hoe het beestje erna eruit ging zien... Het was een schim van wat het ooit geweest was. Ik had het niet gedaan, of in elk geval geen 2e keer. uiteindelijk heeft ze het een jaar kunnen rekken voor hij niet meer wilde eten en het opnieuw terugkwam. Toen alsnog in laten slapen.
Zonde voor het beestje en zonde van het geld. Zo weeg je voor elk dier af in hoeverre je wilt blijven dokteren. Een gebroken been kan vaak ook wel wat aan gedaan worden, maar omdat het genezingsproces zo lang duurt en het paard al die tijd het been niet kan/mag belasten, is het voor zo'n dier ook een lijdensweg. Niemand die verwacht dat je zo'n dier laat opereren, terwijl er ook paard met protese"vrolijk" rond "lopen"...

Ik heb het misschien ook apart omschreven. Natuurlijk moet je kijken naar de slagingskansen en of het dier achteraf meer te leven dan te lijden heeft.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:48

Ik geloof dat wij nochthans wel met een 60€ per maand toekomen, onderhoudskosten. Hoe doe je dat? Je zorgt dat je op een lap grond woont die groot genoeg is en waar een grote schuur opstaat, om vervolgens je paard in je tuin te zetten (bij wijze van spreken) en de schuur om te toveren naar een degelijke stal van 4x6, met een opslagplaats voor een goeie 150 kleine balen hooi ernaast. Je zorgt dat je het hooi kan kopen van de boer van de weide die naast die van jou woont, en ga het zelf van de wei rapen, heb je hooi van 1€/bot.
Begin daarnaast ook niet met onnodige setjes en prullen te kopen, maar koop enkel wat je echt nodig hebt. Stalbedekking (vlas) koop je (samen met twee/drie andere paardenhouders) met de 10tallen palleten, zodat je die ook een heel pak goedkoper hebt tegenover dat je ze in de winkel moet gaan halen.

Voila, zo moeilijk is dat nu toch niet? Haha!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:51

KiWiKo schreef:
en wat als jouw pownie vanavond een koliek aanval krijgt en geopereerd moet worden (koste mij 6000 euries Haha!) heb jij die liggen.......... of laat je hem dan maar afmaken omdat je het geld niet hebt?

sorry maar ik zou daar toch heel goed over nadenken Nagelbijten / Gniffelen wel moeilijk maar ik vind het toch wel erug veel geld.. Dat wil niet wegenemen dat ik niet helemaal gek op mijn paardje ben hoor!

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:55

tantjeuh schreef:
Ik geloof dat wij nochthans wel met een 60€ per maand toekomen, onderhoudskosten. Hoe doe je dat? Je zorgt dat je op een lap grond woont die groot genoeg is en waar een grote schuur opstaat, om vervolgens je paard in je tuin te zetten (bij wijze van spreken) en de schuur om te toveren naar een degelijke stal van 4x6, met een opslagplaats voor een goeie 150 kleine balen hooi ernaast. Je zorgt dat je het hooi kan kopen van de boer van de weide die naast die van jou woont, en ga het zelf van de wei rapen, heb je hooi van 1€/bot.
Begin daarnaast ook niet met onnodige setjes en prullen te kopen, maar koop enkel wat je echt nodig hebt. Stalbedekking (vlas) koop je (samen met twee/drie andere paardenhouders) met de 10tallen palleten, zodat je die ook een heel pak goedkoper hebt tegenover dat je ze in de winkel moet gaan halen.

Voila, zo moeilijk is dat nu toch niet? Haha!

Haha ja dat zou mooi zijn!
Helaas heeft niet iedereen dit tot zijn beschikking. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:56

Nog even voor diegenen die een paard bij koeien en kalveren in één ruimte stallen,ongezonder stalklimaat bestaat niet. De ammoniakdampen die koeien uitscheiden, zijn voor een paard funest!