Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:30

Misschien toch het weer, merk dat mijn ene paardje ook soms wat dunne heeft en die heeft altijd mooie harde balletjes, mijn andere paard heeft snel papmest en dat is nu ook weer wat dunner. Die een op korrels, een op vlas.

Vergeet niet overdag lekker warm met zon en s'nachts nachtvorst.

wuswa

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:16

... en weer op gras...??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:25

Bij mij nog niet, dat laat ik nu even goed doorgroeien, maar er is natuurlijk wel weer nieuw jong gras ook al lopen ze dagelijks op de wei.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:28

Op gras staan ze bij mij het hele jaar door. Ik ben in de bevoorrechte positie van goede zomer- én winterweides. Met dank aan de buurboer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:36

Maar ook al staan ze heel het jaar, het groeit nu goed door ook het jonge gras en de verse topjes komen nu ook weer, ik zie hoe snel het al is gegroeid bij mij. Dus ook jong gras er bij en dat kan ook bij paarden een reaktie geven.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:50

Ik vroeg dat van het gras omdat ik ook aan de mest van mijn paarden zie dat ze het nieuwe gras eten. De mest wordt wat dunner en groener van kleur. Dat kan er dus ook mee te maken hebben...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:35

Voor degene die de updates doet: ik weet eindelijk waar onze korrels vandaan komen: Dolsma. We hebben nu een pallet (er zijn begin winter voor het hele paddockseizoen pallets besteld) met ander formaat en andere kleur korrels. Donkerder. Ben benieuwd hoe dat bevalt. We zitten nog steeds op 2 zakker per week en de box ziet er tiptop uit.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:55

@ Paars,

In de lijst die bij wordt gehouden (nu door Russel) staat dat jij Dolsma korrels (Horseflax) hebt.

Tevens staat daarbij dat je 2 zk per week verbruikt.
Perfecte communicatie dus! :PB

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:26

Was vandaag weer op de equitana en mij viel toch op dat de anders zo penetrante geur van zaagsel met urine toch duidelijk minder of niet aanwezig was. Nog meer die dat is opgevallen?
en merken jullie ook duidelijk een geurverschil met het strooisel wat jullie voor de korrels hadden?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:08

Over geurverschil in de stal:

Sinds ik korrels gebruik heb ik geen last van een vieze ammoniak geur in de stallen, tenzij er net is geplast.
Bij (gehakseld) stro en zaagsel was dit wel het geval.

Het elke dag weghalen van de natte plek is dé manier om te zorgen dat het niet gaat stinken in korrelstallen.
Verder vanochtend twee prima uit te mesten stallen.

Uitgebreid verslag en foto's via onderstaande links.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:03

diana1 schreef:
Het elke dag weghalen van de natte plek is dé manier om te zorgen dat het niet gaat stinken in korrelstallen.
Geldt dat niet voor elk strooisel :D
Ik heb met zowel vlas als houtkrul nooit een ammoniaklucht geroken zolang je de bovenlaag maar goed schoon en dekkend houdt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:12

Komt er nog een keer een nieuwe overzichtslijst van de verschillende gebruikers? (Vroeg zij liefjes :o )

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:43

diana1 schreef:
@ Paars,

In de lijst die bij wordt gehouden (nu door Russel) staat dat jij Dolsma korrels (Horseflax) hebt.

:D ja, prima hoor, ik klaag echt niet ;-) ! Vond het wel even nuttig om te melden dat het nog steeds erg goed gaat ;-) , maar ook dat we nu dus een donkerder korrel hebben. Ben dus ook een strokorrel gebruiker die meerdere keren per week (om de dag ongeveer) de natte plek eruit schept. Betonnen bodem zonder putje. Stalgenoot die vaak een vieze box had met 1 1/2 zak korrels per week strooit nu ook standaard 2 zakken per week in. En dat maakt onwijs verschil. Ziet er echt veel beter uit (ze doet dit nu een week of 4).

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:07

@ Dubbeldun,

Uiteraard geldt dit voor elk strooisel. Ik gaf het alleen maar aan omdat er ook mensen zijn die denken dat 1 x in de week de natte plek verwijderen genoeg is en dat je dan geen ammoniak lucht krijgt.

@ Paars,
Helemaal top. Ik denk dat wij qua stallen"onderhoud" op dezelfde lijn zitten. +:)+

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:28

Hier haal ik ook elke dag de natte plekken er uit, zeker bij de vieze merrie daar moet het.

ik heb dinsdag bij de vieze merrie 1 zak bij gestrooit, voor de lijst.

vanaf vandaag staan ze op het land, tot ik denk maandag ongeveer.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:24

Ja, dat de weideperiode eraan komt, dat scheelt ook hoor, de dagen worden langer, soms staat mijn paard nu tot 19.00 buiten. Ben benieuwd hoe het straks gaat als hij er een paar maanden níet in staat. We hebben hier een week of 6 (ongeveer) een ingestrooide en gebruikte box leeg gehad. Dat ging schimmelen.
Ik zit te denken....zou het misschien een idee zijn om de box dan leeg te scheppen en het strooisel in zo goed als mogelijk luchtdichte zakken op te slaan?? Als ik hem er na het rijden of wandelen in de zomermaanden (24/7 wei) even in zet om wat te eten of iets, dan is het geen ramp dat er geen strooisel in ligt denk ik.

Kortom: heeft iemand al ervaring met het overzomeren van een strokorrelbox??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:42

diana1 schreef:
@ Paars,

Ik zou het toch maar een weekje doen? Toen was er niet veel gepost, volgens mij mag ik al mijn stokje doorgeven.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:19

Ik heb zostraks beide stallen 1 zak bij gestrooid voor degene die de lijst nu bijhoudt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:58

....... volgens mij houdt niemand de lijst meer bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:03

Kan er niet een topic komen waar iedereen zelf bijhoudt hoeveel zakken ze die week er bij hebben gegooid? Dus een subtopic van dit topic? Dus alleen voor updates van de zakken?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:20

Jannepauli schreef:
....... volgens mij houdt niemand de lijst meer bij

En ik had het nog zo leuk opgezet....beetje jammer |(

@ Russel,
Heb je nog wel het overzicht t/m vandaag? Anders kun je het vandaag toch plaatsen en dat vanaf morgen iemand anders het bijhoudt? :list:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:25

O dat is goed,stuur maar,

iemand nu die het wil doen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:25

Of gewoon een regeltje in je profiel aanmaken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:26

Dat is ook een goed idee, maar dan moet wel iedereen steeds in het topic komen om de overzichten te kunnen zien.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:52

ik heb geen behoefte om het overzicht bij te houden,
en een regel in je profiel, ik zal er dan zeker niet naar kijken,
vind het topic ondertussen aardig nutteloos geworden, heb verschillende keren mijn ondervindingen gepost, en nul reacties er op, prima maar van mij zul je dan ook geen ondervindingen meer vinden,

maar tot zo ver bevalt het ons super, en willen we niet meer zonder.