Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Lovely schreef:Ninx schreef:Even hypothetisch hoor, maar:
Wanneer het verplicht wordt ieder gezond paard 8 naar buiten te laten per dag, zijn ze ook verplicht voor iedereen die mogelijkheid te scheppen. Dus: meer land beschikbaar stellen, en een soepeler beleid t.a.v. schuilstallen e.d.
Wanneer je een wet voorschrijft, moet je die wet ook faciliteren. Daar is dan dus iedereen bij gebaat, toch?
Daarmee help je de volledige hippische sector om zeep en ik weet niet of iedereen daar wel zo bij gebaat is.
Lovely schreef:Daarmee help je de volledige hippische sector om zeep en ik weet niet of iedereen daar wel zo bij gebaat is.
.Prisca schreef:Denk dat we dan eerst eens ons fokbeleid moeten bekijken. En dus het aantal paarden in nl moeten verlagen. Dan zal er vast ook meer ruimte komen per paard dus zullen er minder nieuwe stallen komen misschien zal het dan juist minder worden dus gevolg dat er gewerkt kan worden aan mee ruimte voor het paard.
Denk toch al dat binnen het aantal jaren de sport zo onbetaaldbaar wordt dat er veel paardevlees zal zijn.
Prisca schreef:Lovely schreef:Daarmee help je de volledige hippische sector om zeep en ik weet niet of iedereen daar wel zo bij gebaat is.
Dat willen ook een aantal mensen ook omdat de paardensector niet gezond is en vol met mishandelingen en anky ruiters zitten die het niet goed toepassen......
Denk dat de gehele dierenhandel in de problemen zit zie varkens en koeien die ook niet meer naar buiten mogen. Tja ophokplicht voor alle dieren.
Prisca schreef:Ja ninx is het ook maar denk dat als ik mijn paard verkoop het alsnog geen oplossing is omdat ik dan niet tot aan zijn dood kan bepalen wat ermee gebeurt. tenzij ik hem zelf naar de slacht breng is dat een oplossing?. Als ik hem aanhou op de beste manier die ik hem kan aanbieden in mijn mogelijkheden hij een goed leven heeft (in mijn ogen).
.
.
.
Prisca schreef:Mhh denk dat we er dan redelijk uitzijn.
- Fokbeleid aanpassen (dus niet fokken zonder toestemming?.)
- Paarden aantal in nl omlaag.
- De huidige stallen zonder weiland sluiten.
- Wet stellen dat stal weiland heeft of aan moet bieden redelijk.
Mogelijke problemen:
-Stalprijzen of omhoog of erg omlaag
-Prijzen van de paarden gaan erg omhoog (erg schars).
Voordeel:
- paarden krijgen weer een volwaardig leven.
- Kwaliteit per paard gaat weer omhoog.
- Paardensport wordt geen mode meer.
Denk dan toch dat paardensport een elite sport gaat worden.
. Er wordt immer weidegang aangeboden in de zomer (het 24/7 vakantie idee). Apple schreef:Nou, dan kunnen de paarden op de stal waar ik sta gewoon zo blijven staan als altijd. Er wordt immer weidegang aangeboden in de zomer (het 24/7 vakantie idee).
Prisca schreef:nee hoor helemaal niet alleen kijken de meeste mensen die hun paarden buiten hebben niet goed naar de andere kant. Volgens mij ben ik verder ook een van de weinige stal mensen die meepraat. Dus geeft al aan waarom andere mensen het niet doen. Nogmaals als ik werkelijke de mogelijkheid had om mijn paard weidegang en goede faciliteiten kon bieden in 15 minuten rijden kon geven zou ik het heus wel doen. Mits betaalbaar.
Mijn vorige paard had het niet lang uitgehouden omdat die qua botten zo slecht in elkaar zat dat hij binnen een paar maanden kreupel zou worden en gegrepen worden. Mijn huidige paard zou het met opbouwen wel redelijk kunnen reden. Door de ervaring met mijn oude paard kocht ik nu een paard anders en beter van bouw. Met dus ook een ander prijskaartje dus ben ik ook voorzichtiger geworden na nodige ellende op het weiland. En zo kan ik er nog een van diverse stallen opnoemen die paarden hebben staan met gebreken of afwijkingen aan benen en hoeven dat ze het niet lang uithouden. In de oorspronkelijke natuur zouden dit soort paarden niet eens volwassen worden.
Misschien moeten we ook eens stilstaan aan de kant dat we niet ieder ziek of fout veulen ten koste van veel geld willen redden.
Denk dat ik de afgelopen jaren genoeg verdiept heb ik het "natural" en daar vele negatieve kanten gezien en dan vooralop gebied dat paarden maar ten kosten van standen zonder ijzers moesten. Die paar positieve waren mensen die om gingen maar de basis van de andere kant meenamen.
Laat mij dan maar lekker egoistisch naar mijn paard zijn niemand die mij een wet voorschrijft hoe een paard te houden. En ik denk nog steeds dat er veel meer paarden en slechter bij staan dan mijn paard op zijn huidige stal. Maar voordat je oordeelt over de gezondheid en welzijn van mijn paard kom dan eerst persoonlijk oordelen.
Apple schreef:Dat is precies het punt als er dergelijke wetgeving is. Dan zul je dit soort zaken krijgen.
Nadya schreef:Hoe kan het toch dat ik aan de andere kant van Utrecht woon en hier in de omgeving zat mogelijkheden zie? Tot aan plekken met prima gedraineerde bakken aan toe?
En ik vraag me af als je wedstrijden rijdt, waarom je dat moet doen met een paard met een niet zo fijn functionerend beendergestel? Ik snap dat niet helemaal, hoor, maar er zal wel aan mij liggen....
dat is geen leven voor een paard......Kendra schreef:@ CindyUniek, volgens mij heb je het hele topic niet gelezen, het ligt wel iets genuandeerder dan jij suggereert. Bovendien (maar daar gaat dit topic niet over): in de natuur zijn paarden in princiep de hele dag op hun hoede omdat ze nooit weten of er een leeuw of tijger achter ze aan komt...very natural, maar ook niet zoals wij het willen - zie hier de grenzen van doorgeslagen opvattingen over natural. De afwezigheid van vijanden, niet in het meest afgrijselijke pokkeweer buiten hoeven te staan, leven in de buurt van mensen heeft ook voordelen voor paarden.
Welzijn hoeft niet altijd identiek te zijn aan natuurlijk, dat is iets wat veel mensen vergeten.
Waarna ik nogmaals ga melden dat ik vind dat een paard weidegang moet hebben, maar dat het niet zo is dat ieder paard dat dat niet heeft, het per definitie slecht heeft.
Prisca schreef:Denk dat we dan eerst eens ons fokbeleid moeten bekijken. En dus het aantal paarden in nl moeten verlagen. Dan zal er vast ook meer ruimte komen per paard dus zullen er minder nieuwe stallen komen misschien zal het dan juist minder worden dus gevolg dat er gewerkt kan worden aan mee ruimte voor het paard.
Denk toch al dat binnen het aantal jaren de sport zo onbetaaldbaar wordt dat er veel paardevlees zal zijn.
sherif schreef:Prisca schreef:Denk dat we dan eerst eens ons fokbeleid moeten bekijken. En dus het aantal paarden in nl moeten verlagen. Dan zal er vast ook meer ruimte komen per paard dus zullen er minder nieuwe stallen komen misschien zal het dan juist minder worden dus gevolg dat er gewerkt kan worden aan mee ruimte voor het paard.
amen meid! Nederland is te klein voor al die paarden die gefokt worden.(misschien dat we daarom niet alle paarden datgeen kunnen bieden wat ze nodig hebben).