Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:04

Denk dat we dan eerst eens ons fokbeleid moeten bekijken. En dus het aantal paarden in nl moeten verlagen. Dan zal er vast ook meer ruimte komen per paard dus zullen er minder nieuwe stallen komen misschien zal het dan juist minder worden dus gevolg dat er gewerkt kan worden aan mee ruimte voor het paard.

Denk toch al dat binnen het aantal jaren de sport zo onbetaaldbaar wordt dat er veel paardevlees zal zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 14:05

Lovely schreef:
Ninx schreef:
Even hypothetisch hoor, maar:

Wanneer het verplicht wordt ieder gezond paard 8 naar buiten te laten per dag, zijn ze ook verplicht voor iedereen die mogelijkheid te scheppen. Dus: meer land beschikbaar stellen, en een soepeler beleid t.a.v. schuilstallen e.d.
Wanneer je een wet voorschrijft, moet je die wet ook faciliteren. Daar is dan dus iedereen bij gebaat, toch?

Daarmee help je de volledige hippische sector om zeep en ik weet niet of iedereen daar wel zo bij gebaat is.

Mmm, alleen dat deel van de hippische sector die zijn paarden altijd binnen heeft staan. En dat zijn er nogal wat, dat weet ik. Maar zo'n regel zou er komen in het belang van het dier, en niet in het belang van de mens. Maar om die regel na te kunnen leven moet je mensen wel meer mogelijkheden bieden het dier dan ook daadwerkelijk ergens kwijt te kunnen.
En zolang er niet meer vrije buitenruimte beschikbaar komt, kun je de wet ook niet handhaven... dat is duidelijk.
Toch sluiten 'op hoog niveau paardensport bedrijven' en je paard 'overdag buiten zetten' elkaar natuurlijk niet uit....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:08

Lovely schreef:
Daarmee help je de volledige hippische sector om zeep en ik weet niet of iedereen daar wel zo bij gebaat is.

Dat willen ook een aantal mensen ook omdat de paardensector niet gezond is en vol met mishandelingen en anky ruiters zitten die het niet goed toepassen......

Denk dat de gehele dierenhandel in de problemen zit zie varkens en koeien die ook niet meer naar buiten mogen. Tja ophokplicht voor alle dieren Haha!.

Denk dat ik over een paar jaar 3 uur moet reizen wil ik mijn dochter een koe of varken en dus ook een paard laten zien in het echt. Alles wordt dichtgebouwd dus geen ruimte om een paard volgende de regels van de mensen hier te houden.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 08-05-08 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 14:10

Prisca schreef:
Denk dat we dan eerst eens ons fokbeleid moeten bekijken. En dus het aantal paarden in nl moeten verlagen. Dan zal er vast ook meer ruimte komen per paard dus zullen er minder nieuwe stallen komen misschien zal het dan juist minder worden dus gevolg dat er gewerkt kan worden aan mee ruimte voor het paard.

Denk toch al dat binnen het aantal jaren de sport zo onbetaaldbaar wordt dat er veel paardevlees zal zijn.

Ik heb al gezegd dat je zo'n wet moet faciliteren. Meer ruimte beschikbaar stellen betekent niet dat alles automatisch duurder wordt natuurlijk.

Ik ben met je eens dat er kritischer gefokt moet worden. Jan en alleman gooit nu maar ieder denkbaar paard boven op het andere. En triest maar waar: veel veulens eindigen daardoor op het bord (kijk maar eens op paardenmarkten).
Fokken is een vak op zich, houdt je daar dan ook niet mee bezig wanneer je er geen kijk op hebt.
Het is een beetje hetzelfde gevoel dat ik krijg wanneer mensen altijd maar weer een pup kopen in een opwelling, terwijl de asiels vol zitten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 14:11

Prisca schreef:
Lovely schreef:

Dat willen ook een aantal mensen ook omdat de paardensector niet gezond is en vol met mishandelingen en anky ruiters zitten die het niet goed toepassen......

Denk dat de gehele dierenhandel in de problemen zit zie varkens en koeien die ook niet meer naar buiten mogen. Tja ophokplicht voor alle dieren Haha!.

Dat is toch om te huilen?

Het mishandelingen en Anky verhaal is natuurlijk sarcastisch bedoeld, dat begrijp ik. Maar doet geen recht aan de mensen die op een vriendelijke manier redelijke suggesties aandragen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:17

Ja ninx is het ook maar denk dat als ik mijn paard verkoop het alsnog geen oplossing is omdat ik dan niet tot aan zijn dood kan bepalen wat ermee gebeurt. tenzij ik hem zelf naar de slacht breng is dat een oplossing?. Als ik hem aanhou op de beste manier die ik hem kan aanbieden in mijn mogelijkheden hij een goed leven heeft (in mijn ogen).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 14:23

Prisca schreef:
Ja ninx is het ook maar denk dat als ik mijn paard verkoop het alsnog geen oplossing is omdat ik dan niet tot aan zijn dood kan bepalen wat ermee gebeurt. tenzij ik hem zelf naar de slacht breng is dat een oplossing?. Als ik hem aanhou op de beste manier die ik hem kan aanbieden in mijn mogelijkheden hij een goed leven heeft (in mijn ogen).

Dat begrijp ik heel goed.... En dat moet je ook doen.... je paard bij je houden bedoel ik dus.
Maar ben je het met me eens dat toekomstige paardeneigenaren de kans moeten krijgen en pakken om hun paard voldoende buitenruimte en contact met soortgenoten te geven?
Zo'n regeling/ of wet zal dus pas echt effect hebben op een langere termijn, dat spreekt voor zich.
Maar wanneer paarden daardoor een beter leven krijgen, en het eigenaren niet zo moeilijk wordt gemaakt dit voor elkaar te krijgen, is dat toch een mooi (en okay, misschien iets te dromerig) toekomstbeeld?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:34

Ik denk dat een 'buiten' wet hier nooit gaat komen omdat het natuurlijk onmogelijk en onrechtvaardig is zoiets specifiek voor 1 diersoort te maken.
Als paarden aan hun natuurlijke behoeften moeten voldoen, dan moeten koeien, varkens, kippen, nertsen, konijnen, cavia's, vissen, ratten, vogels en honden dat ook.
Dan zit ineens een groot deel van de industrie op z'n gat en is het bovendien onhaalbaar voldoende controle uit te voeren op als die eenzame huisdiertjes in hokjes of honden die 9 uur per dag alleen zitten zonder eerst een enorme massa controlleurs op te leiden waar de opleiding nog niet voor bestaat.

Anoniem

Ninx, als je denkt dat dit zo werkt, heb je wel een hele beperkte blik Lachen.

UrbanL

Mhh denk dat we er dan redelijk uitzijn Haha!.

- Fokbeleid aanpassen (dus niet fokken zonder toestemming?.)
- Paarden aantal in nl omlaag.
- De huidige stallen zonder weiland sluiten.
- Wet stellen dat stal weiland heeft of aan moet bieden redelijk.

Mogelijke problemen:
-Stalprijzen of omhoog of erg omlaag
-Prijzen van de paarden gaan erg omhoog (erg schars).

Voordeel:
- paarden krijgen weer een volwaardig leven.
- Kwaliteit per paard gaat weer omhoog.
- Paardensport wordt geen mode meer Haha!.

Denk dan toch dat paardensport een elite sport gaat worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:38

nou dat was het ooit ook al... de laatste jaren kan Jan en Alleman een paard kopen, een hoop mensen bouwen 'de zaak' om tot pensionstal wat dit mogelijk maakt.

ik vind het prima als een eigen paard weer een schaars goed wordt, dat bespaart een hoop leed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 14:42

Prisca schreef:
Mhh denk dat we er dan redelijk uitzijn Haha!.

- Fokbeleid aanpassen (dus niet fokken zonder toestemming?.)
- Paarden aantal in nl omlaag.
- De huidige stallen zonder weiland sluiten.
- Wet stellen dat stal weiland heeft of aan moet bieden redelijk.

Mogelijke problemen:
-Stalprijzen of omhoog of erg omlaag
-Prijzen van de paarden gaan erg omhoog (erg schars).

Voordeel:
- paarden krijgen weer een volwaardig leven.
- Kwaliteit per paard gaat weer omhoog.
- Paardensport wordt geen mode meer Haha!.

Denk dan toch dat paardensport een elite sport gaat worden.

Geen gekke opsomming.... En ja, paarden zijn altijd duur geweest. In mijn tijd (hoor mij nou, ouwe banketstaaf) was je daar tpoch erg lang voor aan het sparen. Zoiets was echt een tienjaren plan.
De drempel weer wat hoger leggen zou ik niet verkeerd vinden.
Dat zou betekenen dat ik voorlopig geen paard kan kopen, met het oog op de eigen zaak waar we veel in moeten investeren. Maar dat offer wil ik wel maken.

@ Lovely: ik heb geen beperkte blik... hooguit een iets te hoopvolle/ positieve blik. Dat daar in mijn gehele leven slechts een paar procent van uitkomt ben ik me wel bewust.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:44

Nou, dan kunnen de paarden op de stal waar ik sta gewoon zo blijven staan als altijd Lachen. Er wordt immer weidegang aangeboden in de zomer (het 24/7 vakantie idee).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 14:47

Apple schreef:
Nou, dan kunnen de paarden op de stal waar ik sta gewoon zo blijven staan als altijd Lachen. Er wordt immer weidegang aangeboden in de zomer (het 24/7 vakantie idee).

Slimmerik Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:49

Dat is precies het punt als er dergelijke wetgeving is. Dan zul je dit soort zaken krijgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:51

Prisca schreef:
nee hoor helemaal niet alleen kijken de meeste mensen die hun paarden buiten hebben niet goed naar de andere kant. Volgens mij ben ik verder ook een van de weinige stal mensen die meepraat. Dus geeft al aan waarom andere mensen het niet doen. Nogmaals als ik werkelijke de mogelijkheid had om mijn paard weidegang en goede faciliteiten kon bieden in 15 minuten rijden kon geven zou ik het heus wel doen. Mits betaalbaar.

Mijn vorige paard had het niet lang uitgehouden omdat die qua botten zo slecht in elkaar zat dat hij binnen een paar maanden kreupel zou worden en gegrepen worden. Mijn huidige paard zou het met opbouwen wel redelijk kunnen reden. Door de ervaring met mijn oude paard kocht ik nu een paard anders en beter van bouw. Met dus ook een ander prijskaartje dus ben ik ook voorzichtiger geworden na nodige ellende op het weiland. En zo kan ik er nog een van diverse stallen opnoemen die paarden hebben staan met gebreken of afwijkingen aan benen en hoeven dat ze het niet lang uithouden. In de oorspronkelijke natuur zouden dit soort paarden niet eens volwassen worden.
Misschien moeten we ook eens stilstaan aan de kant dat we niet ieder ziek of fout veulen ten koste van veel geld willen redden.

Denk dat ik de afgelopen jaren genoeg verdiept heb ik het "natural" en daar vele negatieve kanten gezien en dan vooralop gebied dat paarden maar ten kosten van standen zonder ijzers moesten. Die paar positieve waren mensen die om gingen maar de basis van de andere kant meenamen.
Laat mij dan maar lekker egoistisch naar mijn paard zijn niemand die mij een wet voorschrijft hoe een paard te houden. En ik denk nog steeds dat er veel meer paarden en slechter bij staan dan mijn paard op zijn huidige stal. Maar voordat je oordeelt over de gezondheid en welzijn van mijn paard kom dan eerst persoonlijk oordelen.

'De andere kant (24/7 stal)' heb ik in die 31 jaar paarden vaak zat van dichtbij meegemaakt. Knipoog
Bij ons staan helaas ook paarden, die vrij veel op stal staan (zeker in de winter), dus....... Je wilt niet weten hoe vaak ik gebeld wordt door stalgenootjes of ik hun paarden los wil gooien, omdat ze een dagje of langer niet kunnen. Doodmoe word ik daarvan en ik doe het ook niet meer.
Besteed mijn kostbare tijd liever aan mijn eigen paard, hoe erg ik het ook vind voor die andere paarden. Verdrietig

Hoe kan het toch dat ik aan de andere kant van Utrecht woon en hier in de omgeving zat mogelijkheden zie? Tot aan plekken met prima gedraineerde bakken aan toe?

En ik vraag me af als je wedstrijden rijdt, waarom je dat moet doen met een paard met een niet zo fijn functionerend beendergestel? Ik snap dat niet helemaal, hoor, maar er zal wel aan mij liggen....

En wie heeft het hier over het redden van zieke/foute veulens? Zie dat verband ook effe niet, hoor. Haha!
De meeste paarden die ik ken, redden zich prima daarbuiten.

Jij hebt je duidelijk niet zo goed in 'natural' verdiept, als ik je betogen zo lees. Jammer. Want je pretendeert het wel, maar ja..... Dat doen er wel meer op bokt. Haha!
En daarmee scheer je een ieder die wel heel bewust voor bepaalde zaken kiest weer over 1 kam. Het zij zo.
Niemand die mij voorschrijft hoe ik mijn paard moet benaderen en houden. Haha!
Mijn paard geeft zelf aan waar hij zich fijn bij voelt en wat niet en daar kijk en luister ik naar. Knipoog

Het kan trouwens best zijn dat er paarden bij staan, die er slechter bij staan dan de jouwe. Dat mag ik voor je hopen, anders ben je helemaal lekker bezig. Maar de manier hoe jij de benadering van je paard voorschrijft, zal de mijne nooit zijn.
Het klinkt mij ietwat te egoistisch. Nors opkijken
En je bent welkom om de 'beenderen' en vooral de levenslust van mijn paard te mogen bekijken. Ben benieuwd of die van jou daar tegenop kan dan..... Tong uitsteken

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 14:52

Apple schreef:
Dat is precies het punt als er dergelijke wetgeving is. Dan zul je dit soort zaken krijgen.

Jep, wetten en regels zijn er om te ontlopen... zoals je ook de belasting te slim af kunt zijn.
Je moet je hoop echter vestigen op het overgrote deel van de mensen die het wel zullen oppakken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 14:54

Hey partypeople,

ik ga de zon in! Even de paardjes lekker in de zon zien staan en met mijn hond door het bos crossen!
Succes nog even hier en tot snel maar weer!

@ Nadya: ik kom snel je knollebol bekijken in zijn 'natural habitat'... Gezellig!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:12

Nadya schreef:
Hoe kan het toch dat ik aan de andere kant van Utrecht woon en hier in de omgeving zat mogelijkheden zie? Tot aan plekken met prima gedraineerde bakken aan toe?

En ik vraag me af als je wedstrijden rijdt, waarom je dat moet doen met een paard met een niet zo fijn functionerend beendergestel? Ik snap dat niet helemaal, hoor, maar er zal wel aan mij liggen....

Mhh vreemd dat afgelopen winter de stallen met binnenbak overspoeld werden door ruiter die thuis niet meer konden rijden door natte bak. Daar heb ik dus geen zin meer in.
Ja maar geen stal met goede binnenbak en weiland en verdere eissen die ik zoek. Deze discussie was al gesloten trouwens. Ik heb nu een stal die er volledig inpast alleen weiland is erg moeilijk. Is reeds diverse malen besproken. Er kwam toen een lijst en merendeel viel af omdat ze op langer dan 20 minuten rijden zaten of teduur of toch geen weiland (misschien ff zoeken). Hoe langer ik rij hoe minder tijd voor mijn paard.

Rij nu ff geen wedstrijden ga wel weer starten. Mijn vorige paard zat slecht in elkaar hij was zwaar mishandeld en erg aggressief en beet. Ben ook een stukje vinger kwijt maar toch is hij altijd gebleven. Uiteindelijk met geduld en tijd is het een fijn paard geworden en L springen en L2 dressuur geworden dit was echt zijn max. Hij heeft nog ruim 3 jaar recreatief gelopen en is afgelopen januari weggegaan (kreupel) omdat het geen weiland paard is en ik het niet waardig vond hem half kreupel op het land te zetten.

Er is veel meer aan natural wat ik goed en niet goed vind maar dat is even niet ter discussie en dat mag ook meningen verschillen. Heb heel wat jaren diverse bijeenkomsten gevolgd vond het interessant maar ging me vaak ook weer veel te ver ga geen voorbeelden noemen want dat is het topic niet. Dit lag ook een beetje om de hype die erop zat.

Alleen omdat ik mijn paard die paar uur weiland niet kan geven ben ik fout mhhh kortzichtig??. Nee hoor als mijn paard zich niet lekker in zijn vel zit zou hij niet glimmen en niet voor me willen werken. Als een paard echt niet wil doet hij het ook echt niet. En dit is niet bepaald een onderdanig type.

Ach mag jij me lekker een dierenbeul vinden. Ik ga vanavond weer lekker mijn paard doen en komen jaren ook...die wet gaat er toch never nooit komen.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:28

men geweldig jullie l*llen in 3 dagen een half topic vol Clown

ik geloof dat iedereen die hart voor paarden heeft het er toch over eens is dat een paard wat het hele jaar door geen weide ziet of maar 4 uur per dag, gewoon niet paardwaardig is?!?!

verwaarlozing of niet, een paard is gelukkiger als hij 24/7 op de weide zou staan, dan iedere dag geborsteld/bereden (wat de meeste al niet fijn vinden omdat het niet goed gebeurt dus het doet ze pijn)/gevoerd worden en niet in de wei komen..........

paarden die oud/ziek/kreupel of weet ik het wat daar gelaten......

's zomers t liefst minimaal 12 uur buiten en 's winters is het logisch dat je van de meeste boeren niet op het land mag, maar zorg dan dat hij minimaal 6 uur in een paddock komt voor zijn beweging........

en ik vind het bull-oliebol wat stal-eigenaren vinden en dat er dan mensen zijn die zeggen 'ik kan niks anders vinden in de buurt wat betaalbaar is' gel*l
het gaat om een vlevend wezen wat je dan maar de hele dag in een hokje van 3x3 laat staan????

'tja hij staat rustig op stal' so what???? dus heeft hij het naar z'n zin???????

zielig hoor...... Ach gut dat is geen leven voor een paard......

in de natuur zijn ze 18 uur eten aan het verzamelen, dus in beweging, de rest rusten ze of spelen ze...... misschien moet dit iets meer in het achterhoofd worden gehouden???

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:08

@ CindyUniek, volgens mij heb je het hele topic niet gelezen, het ligt wel iets genuandeerder dan jij suggereert. Bovendien (maar daar gaat dit topic niet over): in de natuur zijn paarden in princiep de hele dag op hun hoede omdat ze nooit weten of er een leeuw of tijger achter ze aan komt...very natural, maar ook niet zoals wij het willen - zie hier de grenzen van doorgeslagen opvattingen over natural. De afwezigheid van vijanden, niet in het meest afgrijselijke pokkeweer buiten hoeven te staan, leven in de buurt van mensen heeft ook voordelen voor paarden.
Welzijn hoeft niet altijd identiek te zijn aan natuurlijk, dat is iets wat veel mensen vergeten.

Waarna ik nogmaals ga melden dat ik vind dat een paard weidegang moet hebben, maar dat het niet zo is dat ieder paard dat dat niet heeft, het per definitie slecht heeft.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:11

Kendra schreef:
@ CindyUniek, volgens mij heb je het hele topic niet gelezen, het ligt wel iets genuandeerder dan jij suggereert. Bovendien (maar daar gaat dit topic niet over): in de natuur zijn paarden in princiep de hele dag op hun hoede omdat ze nooit weten of er een leeuw of tijger achter ze aan komt...very natural, maar ook niet zoals wij het willen - zie hier de grenzen van doorgeslagen opvattingen over natural. De afwezigheid van vijanden, niet in het meest afgrijselijke pokkeweer buiten hoeven te staan, leven in de buurt van mensen heeft ook voordelen voor paarden.
Welzijn hoeft niet altijd identiek te zijn aan natuurlijk, dat is iets wat veel mensen vergeten.

Waarna ik nogmaals ga melden dat ik vind dat een paard weidegang moet hebben, maar dat het niet zo is dat ieder paard dat dat niet heeft, het per definitie slecht heeft.

ik heb idd geen 60 pagina's gelezen nee Clown

en ze zullen het ook wel fijn vinden om bij mensen te leven zodat ze niet op de vlucht hoeven, niet 24/7 alert hoeven te zijn, niet bij de ergste weersomstabdigheden buiten hoeven te staan, etc
maar dat neemt niet weg dat ze het juíst daarom des te fijner vinden om lekker in de wei of paddock te staan ipv de hele dag in een hokje van 3x3.........

ik ben ook van mening dat het niet identiek aan de natuur hoeft te zijn, want dan zou niemand een paard kunnen hebben/of op rijden!

maar je kan wel zoveel mogelijk rekening houden met de natuurlije behoeftes....

iedereen weet dat er niet voor niets stalondeugden zijn ontstaan..... (en waarom ze die naam hebben gekregen)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:02

Prisca schreef:

amen meid! Nederland is te klein voor al die paarden die gefokt worden.(misschien dat we daarom niet alle paarden datgeen kunnen bieden wat ze nodig hebben).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 17:04

sherif schreef:
Prisca schreef:

amen meid! Nederland is te klein voor al die paarden die gefokt worden.(misschien dat we daarom niet alle paarden datgeen kunnen bieden wat ze nodig hebben).

Helemaal waar!!!! Tis nu eenmaal een piepklein landje....

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:07

dus kunnen we nu alleen maar zorgen dat de paarden die gehouden worden hier in ons piepkleine landje liefdevol verzorgt worden. Knipoog