Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:52

Wat vinden jullie van mijn plekje?

Er is nog (belachelijk) veel werk aan maar voor deze winter is het bijna af.
Afbeelding
Aan de kopkant van de schuur is een ingang naar een schuilstalletje van 3,5x4,5.
Overdag staat de draad naar de klei open.

De schuur moet nog plaats maken voor een fatsoenlijke schuilstal en de klei moet nog mooi paddockzand worden maar het is allemaal toch veel meer werk dan verwacht :+

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:08

Fijn hoor Azmay, heb je ze aan huis staan? Het aanleggen van een mooie plek is idd veel werk, gewoon jezelf de tijd gunnen. Rome is ook niet in een dag gebouwd!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:32

Chubby schreef:
Fijn hoor Azmay, heb je ze aan huis staan? Het aanleggen van een mooie plek is idd veel werk, gewoon jezelf de tijd gunnen. Rome is ook niet in een dag gebouwd!

Mezelf de tijd gunnen is erg moeilijk, maar het gaat nu wel.
Dit is het verlengde van mijn achtertuin. Sta met mijn rug naar mijn huis, heerlijk om de paardjes zo dichtbij te hebben <3

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:50

Ziet eruit als een heerlijk plekje voor de paarden Azmay. Hebben de paarden 's nachts ook een plek om te liggen (in het schuilstalletje zeker?)?

Azmay schreef:
Chubby schreef:

Mezelf de tijd gunnen is erg moeilijk, maar het gaat nu wel.
Dit is het verlengde van mijn achtertuin. Sta met mijn rug naar mijn huis, heerlijk om de paardjes zo dichtbij te hebben <3

Gun jezelf die tijd maar hoor! Je hebt nu een goede basis voor de paarden dus kan de rest best wachten. Natuurlijk is het heerlijk als het 'af' is (is nooit af met paarden haha), maar het is ook fijn als je eerst wat dingen uitprobeert voordat je definitieve investeringen doet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:37

GDG schreef:
Ziet eruit als een heerlijk plekje voor de paarden Azmay. Hebben de paarden 's nachts ook een plek om te liggen (in het schuilstalletje zeker?)?

In de schuilstal hebben ze speeltuintegels waar ze op kunnen liggen en links achter ligt vloerbedekking op de klei dus dat is ook nog een optie.
De rest is betegeld dus modder vrij :)

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:09

Wij staan ook op een wei! 3 pony's en 1 paard. Hebben heel wat grond, maar we sluiten het grootste deel af voor in de zomer, want na een paar dagen regen is alles een modderpoel (2 jonge pony's die graag rondlopen). Wij hebben wel een wei met iets meer "luxe". Hebben 5 stallen die helemaal dicht kunnen, maar ze staan bijna altijd gewoon open. Soms in de winter zet ik mijn pony 's nachts wel op stal omdat de anderen hem wegjagen en z'n hooi pikken. Dus als het toch maar heel de nacht gaat vriezen of regenen zet ik hem binnen dat hij zelf een goeie portie hooi kan eten. In de stal waar mijn pony staat is er beton gegoten en we hebben sinds dit jaar betonraster gelegd voor de stallen, naar de piste en een padje van de draad tot aan de stallen en in de 4 anderen stallen met rubbermatten erover heen. Dat is echt een geweldige verbetering! Vorig jaar was het echt ploeteren in de modder. We hebben ook lichten in de stallen en langs buiten (voor de stallen). Idd is het drinkbad bevroren als het echt koud wordt, maar gelukkig blijft onze piste bij lichte vries nog perfect berijdbaar. Mijn pony is ook geschoren omdat ik toch intensief werk met hem, maar ik heb zijn benen en de onderkant van de buik niet geschoren omdat hij dus altijd op de wei staat en met zo'n kale en natte buik en beentjes vind ik maar niets... Ziet er wel een beetje grappig uit :p
Op deze foto zien jullie achter Fleurtje de betonroosters liggen.

Afbeelding

En hier Max hoe hij geschoren is en de piste en daarachter nog een beetje de stallen.
Afbeelding

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:12

Wat een leuk topic, en leuk om te zien hoe het bij jullie allemaal gaat.

Wij hebben de paarden ook thuis staan, zomers een paar uur in de wei, en verder in de
buitenbak met inloopstal.

Nu in de winter hebben we ze in de buitenbak staan, en ze kunnen dan zelf in en uit de stal.
De paarden slapen eigenlijk altijd buiten bij elkaar.

In de zomer staan ze juist meer binnen, in de regen staan ze liever buiten haha

De bak ziet er gelukkig super uit, en mocht ie erg nat geregend zijn, is het binnen 24 uur weggetrokken.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:26

Topic ligt alweer een poosje stil, maar ik ben heel benieuwd hoe jullie paradijsjes de winter hebben doorstaan. We zijn er natuurlijk nog niet helemaal, maar het ergste is nu toch voorbij hoop ik!

Zelf zit ik heel erg te twijfelen wat ik volgende winter doe: Mijn huur weiland flink aanpakken en winterproof maken of paardjes in de winter ergens anders stallen.
Ben erg benieuwd hoe al jullie constructies het hebben gehouden en hoe het jullie bevalt. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:07

Hier valt het me 100% mee, het bestrate liggen ooit plassen op maar is altijd goed te doen en de klei kan zelfs 9 vd 10 dagen open. Denk eigenlijk dat ik de kosten voor een zandpaddock me nog een jaar bespaar. Gaat prima zo.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:55

we hebben geluk met vrij droge winter tot nutoe dus alleen wat blubber bij de overgang van bestrating naar zand waar ze altijd plassen

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 14:54

Viel dit jaar inderdaad erg mee met de nattigheid. Ben blij met mijn roosters.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:26

Fabster schreef:

ook al op zoek geweest naar dergelijke roosters maar helaas nog niks gevonden

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:33

Waaslander schreef:
Fabster schreef:

Staan er nu best veel op MP. Of vind je die te ver weg of te duur?

Zoekwoord:
Gruproosters
Stalroosters
Looproosters

En dan zoeken op heel MP en niet in 1 categorie.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:35

Onze eerste winter is erg meegevallen. Zitten op zandgrond en kwamen van de klei :D
Hadden wel te weinig gras voor de hele winter. Maar dat was te verwachten omdat het allemaal nieuw jong gras is. En de grond zo blijkt nu erg arm is en de ph waarde niet goed is.
De paden worden gied gebruikt en met hooi zijn ze ook dik tevreden.
Wat kleine dingen die we gaan veranderen maar dat komt van de zomer wel.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:53

Fabster schreef:
[quote="Waaslander"

Staan er nu best veel op MP. Of vind je die te ver weg of te duur?

Zoekwoord:
Gruproosters
Stalroosters
Looproosters

En dan zoeken op heel MP en niet in 1 categorie.[/quote]

woon in België dus zoek via Kapaza of tweedehands. vandaag wel terug adresje gevonden, hopen dat er reageren op mail. Geen idee hoe duur zo een dingen zijn, staat nooit prijs bij

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:00

Hier ook heerlijk nog steeds,
plekje wordt steeds meer af ! :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:03

Mooi droog ziet het eruit!

Ik heb laatst een overzichtje gemaakt van bovenaf.
In het echt ligt het land rechts van de gele lijn enkele huizen verderop.
Afbeelding

Ons zand ligt er eigenlijk altijd zo bij. :j De pony niet. :+
Afbeelding

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:52

Diane_ schreef:
Topic ligt alweer een poosje stil, maar ik ben heel benieuwd hoe jullie paradijsjes de winter hebben doorstaan. We zijn er natuurlijk nog niet helemaal, maar het ergste is nu toch voorbij hoop ik!

Helemaal prima. Hebben één stuk pad wat we normaal een periode afsluiten in de winter, maar het is allemaal zo droog dat zelfs dat stuk geen modder is geworden.

Met mijn kraan bij de schuur is het sinds deze winter helemáál lekker: als het vriest hoef ik nu geen slang meer uit huis te trekken om de paarden water te geven. Scheelt weer een heleboel gedoe.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:59

Hier valt de wei nog redelijk mee, maar het tussenstuk is toch wel wat blubber. Maar we hebben echt geluk. Twee jaar terug was er niks meer van over.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:31

Bij ons valt het ook reuze mee!

We hadden een deel zandtrack waar betonplaten ónder liggen en dat was drek. Dus vlak voor de vorstperiode heeft de grondwerker de blubber wegge'veegd' en afgevoerd. Nu zijn alleen de overgangen van dat stuk naar de rest van de track nog wat nat (bij elkaar een 6m2?) en de ingang naar de weide is even worstelen.

Het ergst is eigenlijk het zandpad van de openbare weg naar ons perceel haha: diepe kuilen en glibberen na wat regen. Puin storten kost een €500 dus we denken nog even over andere oplossingen ;)

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 11:35

Hier de winter ook goed doorgekomen. De paddock die ik heb laten maken is echt kurk droog, dus perfect voor de paardjes. Ik zie ze er elke ochtend in liggen als ik wakker wordt. Verder de verharde voerplek is ook echt een uitkomst. De staan zich daar met de kou helemaal vol te vreten, en mesten dan ook heel veel dus het was makkelijk opruimen.
Mijn tracks zijn wat blubberig geworden en als dat bevriest lopen de paarden er liever niet over heen. Dus z.s.m. komt een loonwerker om hier wat aan te doen.
Verder is het nog steeds een top plekje!
Oh ja.. De schuilstal is bijna niet gebruikt met de kou.. Alleen als er gevoerd wordt komen ze er heen gelopen..
Gekken!
Afbeelding

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:35

juist metalen roosters op de kop kunnen tikken om droge paden bij de doorgangen te maken , joepie!

Hoezoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:22

Net even van begin tot eind gelezen en wat hebben jullie mooie plekjes zeg!! Lijkt mij heerlijk om mijn paard ook 24/7 lekker buiten te laten staan. Ondanks de modder etc. vind ik het geweldig! Jullie hebben geluk :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:54

Afbeelding

Weer een stuk afgezet. Rondom palen gezet, alleen de omheining is voor 1 deel. Het derde deel komt snel, het vierde stuk moet met schapengaas want langs de sloot dus duurt nog even.

Edit: foto toegevoegd

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:49

netjes zo met dat pad er naast! Daar zul je veel plezier van hebben!