Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liset87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:45

Ik merk met vlas stallen wel erg veel verschil per paard. Ik heb er ook een dikke laag inliggen en haal alleen de drollen er uit en dan weer een beetje glad trekken.

Voor 1 werkt dit goed, de mest en plast netjes achterin, hoef ik maar 1/2 of 1 baal per week bij te doen. Ongeveer 1 x per 2 maanden haal ik hier de natte onderlaag uit.

Bij de ander werkt dit veel minder, die mest en plast in het midden en is nog wel eens aan het drentelen in haar stal, waardoor ze de vaste koek onderin overal doorheen loopt. Die stal haal ik dan ook veel vaker de natte plek uit anders is het geen doen. Moet ik ook ongeveer 2x per week een nieuwe baal in doen.

Voordeel van vlas vind ik naast dat het weinig ruimte inneemt (zowel op de zolder als op de mesthoop) ook dat het beter voor het land is dan zaagsel/houtkrullen (is PH waarde geloof ik niet goed van), aangezien wij alles zelf op eigen land uitrijden. Hopelijk wordt het begin februari een beetje droog weer zodat we (nouja mijn man := ) kunnen mestrijden, want de mesthoop begint aardig vol te raken!

_Lorette_

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:53

Ik vind vlas en hennep ideaal, maar alleen als je er zoveel in hebt liggen dat je een bovenlaag en een onderlaag hebt. Anders vind ik het duur en vies.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:04

Ik gebruik alleen maar hennep in de stallen, maar bij ligt er wel een dikke laag in. In ieder geval 2x per dag de drollen eruit halen en 1x tot 2x per week de natte plek, bij mij komt het bijna niet voor dat ik de stallen volledig moet uitmesten. Vlas heb ik in het verleden ook gehad, alleen dat vond ik veel gladder dan het hennep.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:30

Reageer niet veel in dit topic.

Mijn paard staat in een stal wat schuin afloopt naar voren. Ik heb dus voorin de stal langs de breedte een strook vlas liggen wat ongeveer een halve meter de stal in gaat (is dan 1 pak). En daarover heen dan 1 pak stro.
Vervolgens elke dag een paar plakken op strooien en eens in de 6 weken haal ik de stal helemaal leeg.

Maar ook dit verschilt natuurlijk weer wat het beste werkt voor je paard.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:12

Geen stro durf ik ook alleen te doen omdat wij nu zelfs redelijk droog zand hebben in de bak en paddock. Wel nat maar geen plassen. En aangezien ze zelf kunnen kiezen en mij duidelijk laten merken dat ze liever buiten in het vochtige zand liggen. Suit yourself!
Heb zelfs nog een andere stal geprobeerd. Hoefden ze ook niet. En dat voor een paard die tot zijn 18e altijd meer uren op stal heeft gestaan dan buiten..... :?

Ik heb ook een drempel in mijn stal. Struikelen? Dat leren ze toch vanzelf af? Ik vindt het wel leuk dat hij zichzelf moet trainen zo. Heb ook een boomstammetje liggen op de overgang van bak naar weide zodat ze daar niet al te veel zand op en neer sloffen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:17

Idd als ze 2x de voeten gestoten hebben leren ze hem wel op te tillen :)

Liset87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:27

Wat een goed idee van dat boomstammetje op de overgang van de bak naar de wei! Bij mij is ook de eerste paar meter van de wei bedekt met zand uit te bak. En nog goed voor de bilspieren ook.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:28

Volgens mij is het hier wel eens eerder aan de orde geweest, maar hoe lang doen jullie met een grote baal voordroog van ongeveer 300 kilo? Ik ben er met 2 weken doorheen denk ik, met 2 paarden. Maar er staat nu natuurlijk ook 0,0 gras meer op de wei. En de paarden zijn nog steeds aan de dunne kant (daarom voer ik sinds deze week ook bietenpulp bij).
De vorige eigenaresse van het huis deed 2 weken met een halve baal, dus ik voer letterlijk 2 keer zoveel als zij :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:34

300 kilo : 2 = 150 kilo per week (voor 2 paarden)
2 paarden a 600* kilo is 2% van eigen gewicht = 12 kilo hooi per dag x 2 = 25 kilo hooi x 7 = 175 kilo per week (enigszins afgerond :) )
Voordroog bevat 65/70% droge stof dus
1. qua 'kale' kilo's voer je al te weinig
2. omgerekend voer je 125 kilo, dus véél te weinig.

*Als je paard minder weegt (of de baal meer) krijg je natuurlijk een ander rekenplaatje :)
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 16-01-15 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:38

Haha ik heb echt een kluns..die gaat vast op dr plaat. Maar daar leren ze van!

Ik heb midibalen. Shet eet onbeberkt (stelt niet veel voor overigens) en karev eet 5x daags een portie. Ik doe daar een week of 3 mee. minishet en fjord.

ik voer op het oog en niet in kgs bij de fjord. Die kan echt niet op dit hooi, onbeperkt. Wel heeft ze 24/7 gerstestro tot beschikking.

ik heb 600 kg paard te voeren. Midibaal weegt ong 120 kg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:41

Niks mis met op het oog voeren (doe ik deels ook), maar je loopt wel de kans dat je paard erg schommelt in gewicht. Bij paarden met cushing en andere ziektebeelden is het beter om ze zo gelijk mogelijk te houden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:44

Ik voer 15 kg per paard per dag, heb ik laatst gewogen. Dat is zeker een grote baal per week met nu 4 paarden.
Ons voordroog is wel zo goed als hooi. Heel geel, licht, droog spul.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:47

Schommelde ze maar in gewicht...haha..

hier standaard een speklaagje teveel. Mijn ogen zijn ook slecht..heb immers -10 haha

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:55

DubbelDun schreef:
300 kilo : 2 = 150 kilo per week (voor 2 paarden)
2 paarden a 600* kilo is 2% van eigen gewicht = 12 kilo hooi per dag x 2 = 25 kilo hooi x 7 = 175 kilo per week (enigszins afgerond :) )
Voordroog bevat 65/70% droge stof dus
1. qua 'kale' kilo's voer je al te weinig
2. omgerekend voer je 125 kilo, dus véél te weinig.

*Als je paard minder weegt (of de baal meer) krijg je natuurlijk een ander rekenplaatje :)

Paarden wegen inderdaad minder, zo'n 500 kilo. Dat betekent dat ik uit kom op 140 kilo per week, droge stof gehalte van de baal is 72%.
In de stal houden ze meestal hooi over, de slowfeeder op de wei is meestal ook niet helemaal leeg. Dus ik ben wat zoekende hoe ik het kan ophogen.
Maar 2 weken met een baal is dus niet gek, zou zelfs nog wat sneller moeten gaan.
Ok, dat is dus verwachtingen bijstellen, heb de vorige eigenaresse te makkelijk geloofd wat dat betreft :')

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:56

Ik doe denk ik gemiddeld denk ik 2 weken met een grote baal voor een paard en een shet. Het verschilt ook per baal. Vorige baal was een grote pak met heel droog hooi en daar heb ik 9 dagen mee gedaan. Nu een midi ronde baal, wat natter hooi, en die ligt er nu al ruim 1,5 week en hij is nog niet op.

Ik voer gewoon onbeperkt, weeg het verder niet. Mijn merrie heeft veel nodig om op gewicht te blijven.
Bij de shet gaat dit gelukkig ook goed, die stopt gewoon met eten als hij genoeg heeft.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:58

karev schreef:
Schommelde ze maar in gewicht...haha..

hier standaard een speklaagje teveel. Mijn ogen zijn ook slecht..heb immers -10 haha

:') :')

hier 2 fjorden en ik voer ook op het oog. De ene was veel te dun toen we haar kochten en die is nu mooi aangekomen en de ander was iets te dik naar mijn zin door verhuizen en minder trainen (endurance) en die is nu weer mooi slank. Ze hebben likstenen en krijgen brok en slobber (slobber alleen in de winter). Ze staan nu op een winterwei maar niet te lang, 3, 4 uurtjes per dag en verder op de paddock met hooi anders is de ene zo weer te vet en de ander is ooit bevangen geweest bij een vorige eigenaar dus daar ben ik gewoon voorzichtig mee.

Ik ben heel benieuwd naar hoe de stal blijft met meer vlas, zal proberen iedere dag een foto te maken! :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:17

Wendy schreef:
Volgens mij is het hier wel eens eerder aan de orde geweest, maar hoe lang doen jullie met een grote baal voordroog van ongeveer 300 kilo? Ik ben er met 2 weken doorheen denk ik, met 2 paarden. Maar er staat nu natuurlijk ook 0,0 gras meer op de wei. En de paarden zijn nog steeds aan de dunne kant (daarom voer ik sinds deze week ook bietenpulp bij).
De vorige eigenaresse van het huis deed 2 weken met een halve baal, dus ik voer letterlijk 2 keer zoveel als zij :')

Ik voer hooi, Balen zijn rond de 350 kilo. Twee weken per baal voor 2 e pony's en een shet

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:25

Ik heb de paarden veel te vet. Echt niet normaal. Zo dik heb ik ze nog nooit gehad in de winter. Ze vinden het rotweer en ze vervelen zich, waardoor ze gaan eten en ik ze ook steeds extra blijf voeren… Inmiddels moet ik er wel echt wat aan doen. Alleen de 2-jarige zonder deken staat er goed bij, de rest is moddervet. Ik heb de paarden altijd te dik. Snap niet hoe andere mensen dat doen… Voor mijn gevoel voer ik helemaal niet veel.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:43

Hier doen ze tegenwoordig een week met een baal met 4 paarden, daarnaast schooien ze nog wat gras en ander spul bij elkaar.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:49

Ik voer een baal per 2 weken op. 3 paarden en een shet eten ervan. Mijn dames krijgen 3 x per dag een hooinet. Nu ligt er in de stallen vlas maar slechts in een hoek om te liggen. Dat is snel een puinzooi. Mijn vlas is bijna op, dus ik lees lekker mee voor wat opties. Maar denk dat het toch vlas blijft. Mesthoop is hier ook bijna vol na 1,5 jaar, dat wordt denk ik zodra het mag op het schapenstuk uitgereden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:50

_Lorette_ schreef:
Ik heb de paarden veel te vet. Echt niet normaal. Zo dik heb ik ze nog nooit gehad in de winter. Ze vinden het rotweer en ze vervelen zich, waardoor ze gaan eten en ik ze ook steeds extra blijf voeren… Inmiddels moet ik er wel echt wat aan doen. Alleen de 2-jarige zonder deken staat er goed bij, de rest is moddervet. Ik heb de paarden altijd te dik. Snap niet hoe andere mensen dat doen… Voor mijn gevoel voer ik helemaal niet veel.

Mijn paard zou ook moddervet worden als hij onbeperkt kan eten, slowfeeder die je niet constant vol hebt is hier de beste oplossing.
Als ik tegen verveling eet en elke keer iets nieuws krijg als het op is, dan word ik ook moddervet :Y)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:52

Wij delen de mest gewoon uit ;) het hoopje dat we nu hebben liggen is van een paar maanden konijnen en kippen mest en een restje van de paarden van de laatste keer dat ze op stal hebben gestaan.

Als je er 2,5 aanhanger mee vol krijgt is het knap denk ik.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:53

Ik voer ook onbeperkt, maar dat is twee plakjes voordroog per dag (kleine baaltjes, plakje 's ochtends, plakje 's avonds) die als eerste opgegeten worden, en verder gewoon hooi. Als ze onbeperkt voordroog zou eten is ze ook zo tonnetjerond.
Hooi gaat idd in een net (slowfeeder van Epplejeck) omdat het anders door de hele stal ligt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:59

Ik heb slowfeeders, maar ik heb ook heel fanatieke paarden die het woord ‘slow’ vergeten. Zelfs de little bit hooitas of hoe dat ding mag heten is binnen no time leeg. Terwijl andere paarden zo gefrustreerd raakten dat ze het niet meer wilden proberen. :Y)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:02

_Lorette_ schreef:

Het maakt ontzettend veel uit wat voor hooi je voert. In het verleden ook te rijk voer gehad en dat kon niet onbeperkt. Nu de juiste grassoorten en op het juiste moment gemaaid en kan onbeperkt voeren. Paarden worden hier niet meer getraind, dus het kan wel...