Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:01

[***] schreef:
@ Ninx: als het een paard is dat nog moet wennen ok, maar wat als die echt niet kan wennen? Wat als die helemaal niet weet hoe die zich in een kudde moet gedragen? Wat als die constant bang is dat er roofdieren over het hek springen? Elk geluidje wordt panisch op gereageerd, etc. Hoeveel tijd geef je zo'n paard? Moet die maar wennen omdat buiten "gewoon zo hoort"? Waar trek je de grens?

In het geval van dat ene paard op de duizend dat echt zo gestoord is, is er vast wel een oplossing te verzinnen. Maar je bent het vast wel met me eens dat dat echt een uitzondering is en dat veel 'gestoord' gedrag van paarden komt doordat de omstandigheden buiten niet goed genoeg zijn (of misschien heeft 'ie een magnesiumtekort, staat 'ie stijf van het krachtvoer, heeft ie inderdaad gewoon tijd nodig om te wennen, noem maar op). :) Het lijkt me dat dit topic gaat over 'de grote populatie paarden' en niet over de uitzonderingen. Zelfde als dat ik zou roepen richting de stalpaardeneigenaars met paarden die slechts een dagdeel buiten komen: 'ja maar wat als hij luchtzuigt? of weeft? vind je het dan nog oké dat hij op stal staat?'.

En verder is het in mijn geval niet zo dat ik de 'andere kant' niet begrijp, of het niet van hun kant kan bekijken, maar ik ben het er gewoon niet mee ééns :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:04

Sees schreef:
Lusitana, zucht, volgens mij heeft werkelijk NIEMAND hier gezegd dat 24/7 een basisbehoefte is... Sorry dat ik daar zo heftig op reageer maar ik wordt er zo moe van om steeds in herhaling te moeten vallen :o.
.

Okee, dan is het geen basisbehoefte, waarom slaat men anderen daar dasn continue mee om de oren? En het moet wel omdat een paard moet keuze hebben is jouw argument?
Dat hebben ze in de natuur ook niet hoor.
En in een door jou gekozen stukje land met door jou gekozen maatjes en door jou gekozen schuilgelegenheid (of gebrek daaraan) heeft weinig met zijn keuzes te maken, of wel?
En owee als hun KEUZE veel op stal staan is, is het plots heel slecht en is hij geconditioneerd en weet ik het wat. Zo lust ik er nog wel een paar.
Zelfs al is hij geconditioneerd, als hij daar happy in is, wat is dan eigenlijk het probleem?
Andere worden geconditioneerd om buiten te leven...

Het feit dat het natuurlijk is voor het soort, wil nog niet zeggen dat elk indvidu het als prettig ervaart in alle omstandigheden buiten te zijn...
Het is trouwens ook voor mensen als soort tegennatuurlijk om binnen te zitten aan een computer en toch ervaren we het als prettig....

Het is gewoon een feit dat het ene paard het andere niet is ook al zijn ze van dezelfde soort, dat is het enige waarvoor ik pleit, en verder zijn we het allemaal wel eens dat ze naar buiten moeten, dat is helemaal geen discussie, alleen niet over het aantal uren, maar ik denk dat we het daar toch niet over eens worden, niet in de laatste plaats omdat behoeften en omstandigheden nu eenmaal uit elkaar liggen, los van de ideeën van de individuele mensen erover.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:04

Mijn paard is overigens de onderste in rang, maar komt gewoon aan zijn trekken :) Kan gewoon eten en schuilen en hij heeft 1 beste vriend, hoewel hij soms ook met de dominantere paarden staat te groomen. Of de onderste in rang aan zijn trekken komt, heeft ook weer te maken met de omstandigheden. Bij ons zijn er bijv. meer voerplekken dan paarden en de schuilstal is heel ruim, ze passen er met zijn 5en ruim en dan wordt zelfs die van mij erbij gedoogd. En er loopt 1 absoluut terrorpaard bij :P dus heb in het begin ook wel mijn hart vastgehouden of het goed zou komen. Maar dat deed het gelukkig (en anders hadden we wat anders verzonnen).

Tooske

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:06

Hier ook 4/5 plekken om te eten hoor vind dat idd ook een vereiste.
Ook de schuilstal is erg groot om met zijn alleen in te gaan als de mijne hem niet opeist.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:10

Als je genoeg ruimte hebt en je kunt het voer over meer plekken verdelen dan er paarden zijn, is er geen probleem.

Maar er zijn veel bedrijven waar er bv maar een paar hectare is voor heel veel paarden.
Dan moet je roeien met de riemen die je hebt en dingen aanpassen.

Er zijn sowieso meer paarden in Nederland dan ruimte in weides die zomer en winter voldoen.
dus, ja...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:13

Lusitana schreef:
Okee, dan is het geen basisbehoefte, waarom slaat men anderen daar dasn continue mee om de oren? En het moet wel omdat een paard moet keuze hebben is jouw argument?
En in een door jou gekozen stukje land met door jou gekozen maatjes en door jou gekozen schuilgelegenheid (of gebrek daaraan) heeft weinig met zijn keuzes te maken, of wel?
En owee als hun KEUZE veel op stal staan is, is het plots heel slecht en is hij geconditioneerd en weet ik het wat. Zo lust ik er nog wel een paar.
Zelfs al is hij geconditioneerd, als hij daar happy in is, wat is dan eigenlijk het probleem?

Ik vind het echt een flutargument om op stal staan goed te praten door te zeggen dat in een paddock staan met schuilstal ook niet zijn eigen keus is. Wát een drogreden. :o

Waaruit maak jij het op dat het een paard zijn KEUZE is om op stal te staan, als hij op stal gezet wordt? Hij heeft dan geen keus, toch? Je geeft hem wel een keus tussen buiten en binnen als je hem een fijne paddock of wei geeft met daarbij een schuilstal. Kan 'ie lekker ongestoord zijn sociale ding doen, eten, aan zijn fysieke basisbehoeften wbt beweging voldoen en als hij behoefte heeft om zichzelf op stal te zetten, kan 'ie dat lekker doen.

Je moet gewoon zorgen dat de omstandigheden voor je paard zo optimaal mogelijk zijn. En wat optimale omstandigheden zijn, wordt niet bepaald door jouw pensionstalhouder, of door het feit dat jij in de randstad woont, of door wat voor jou nou eenmaal het beste uitkomt. Wel hebben we objectieve, wetenschappelijke standpunten daarover en die pleiten nou eenmaal voor buitengang. 24/7 met goede schuilmogelijkheid is het beste, maar iedereen in dit topic is het erover eens dat een paar uur binnen wel acceptabel is. Mijn persoonlijke grens ligt bij 50/50, oftewel minstens zoveel buiten als binnen. Maar een hoop mensen hier zijn daar nog een stuk liberaler in.

peach2001

VogeltjeM schreef:
[***] schreef:
@ Ninx: als het een paard is dat nog moet wennen ok, maar wat als die echt niet kan wennen? Wat als die helemaal niet weet hoe die zich in een kudde moet gedragen? Wat als die constant bang is dat er roofdieren over het hek springen? Elk geluidje wordt panisch op gereageerd, etc. Hoeveel tijd geef je zo'n paard? Moet die maar wennen omdat buiten "gewoon zo hoort"? Waar trek je de grens?

In het geval van dat ene paard op de duizend dat echt zo gestoord is, is er vast wel een oplossing te verzinnen. Maar je bent het vast wel met me eens dat dat echt een uitzondering is en dat veel 'gestoord' gedrag van paarden komt doordat de omstandigheden buiten niet goed genoeg zijn (of misschien heeft 'ie een magnesiumtekort, staat 'ie stijf van het krachtvoer, heeft ie inderdaad gewoon tijd nodig om te wennen, noem maar op). :) Het lijkt me dat dit topic gaat over 'de grote populatie paarden' en niet over de uitzonderingen. Zelfde als dat ik zou roepen richting de stalpaardeneigenaars met paarden die slechts een dagdeel buiten komen: 'ja maar wat als hij luchtzuigt? of weeft? vind je het dan nog oké dat hij op stal staat?'.

En verder is het in mijn geval niet zo dat ik de 'andere kant' niet begrijp, of het niet van hun kant kan bekijken, maar ik ben het er gewoon niet mee ééns :P

Onzin. Dat komt vooral door de wijze waarop ze opgegroeid zijn, en die omstandigheden.
Onze oudste, bijna 24 jaar, staat sinds haar 13e (dus bijna 11 jaar nu) bij ons, en sociaal en lekker buiten overdag in de kudde. Ze was jarenlang de dominante merrie. Ze beschermde de veulens, besloot wie er waarheen ging etc. Maar sociaal is ze nooit helemaal geworden; ze groomt niet, ze duld geen paarden binnen een kring van 5 meter om haar heen... Ze is anders dan de rest in haar gedrag, veel minder sociaal. Dat heeft te maken met haar achtergrond, niet met de omstandigheden buiten of haar gezondheid..
Als je haar in een box met tralies zet kun je niet ieder paard ernaast zetten, ze heeft meerdere boxen tegen de vlakte gemept door de jaren heen. Ze doet het het beste als ze de ruimte heeft om op zichzelf te staan, zich te kunnen afzonderen, en als ze dichte zijwanden heeft zodat ze niet lastiggevallen wordt door anderen tijdens het op stal staan.

Overigens kan ze wel inmiddels niet meer zo makkelijk "alleen" op de weide (de meiden gaan zo snel mogelijk na een bevalling eerst even alleen met het veulen buiten tot het veulen goed genoeg loopt en beweegt en dan introduceren we ze in de kudde), daarin is ze wel gegroeid, dat is hetzelfde als de rest.

Anoniem

Tja, "vroeger" toen ik er nog maar 1 had (en toen die nog mijn verzorgpaard was) stond die ook in een kudde, met meer voerplaatsen dan dat er paarden waren .. en het enige waar die mee bezig was was constant van de ene hoop hooi naar de andere lopen, elke keer dat paard daar wegjagen, een hap eten en weer naar de volgende .. Dat was super :j Heb oa om die reden besloten om hem ergens anders te zetten, waar hij alleen stond op de weide (wel paarden ernaast en contact over de draad mogelijk), dat is ook volgens heel veel not done en mishandeling, een paard alleen op een weide ... Hij is enorm opgeknapt, had veel meer rust in zijn koppie en was daardoor voor mij ook fijner om mee om te gaan. En hij kon nog contact maken met anderen hoor, zijn klappen genoeg uitgedeeld geweest :=

Ik zou er nooit meer voor kiezen om die van mij in een kudde op een weide te zetten .. nooit meer.. Ik weet wat dit mentaal met hem doet (en met de andere paarden), om nog maar niet te spreken over fysieke dingen ... En ja, ik zal vast wel weer de uitzondering hebben .. Maar ik denk toch niet dat hij de enige is die zich zo gedraagt. En ik zal de eerste zijn om toe te geven dat dit misschien (let wel: MISSCHIEN, want het is niet anders dus je weet het niet) komt doordat hij nooit sociaal opgevoed is geweest, maar daar doe je nu niks meer aan (jaren geleden ook al niet trouwens). Tenzij je echt heel grote risico's wil nemen, maar daar heb ik voor bedankt..

Wat ik maar wilde zeggen .. veel dingen zijn mooi in theorie, maar er is toch altijd wel een paard die zich niet aan die theorie houdt :Y)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:16

ShamalArabs schreef:
Onzin. Dat komt vooral door de wijze waarop ze opgegroeid zijn, en die omstandigheden.

Dat uiteraard ook.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:20

[***]: maar jij hebt er wel alles aan gedaan om het te laten slagen. En dan kun je i.m.o. wel een keer concluderen dat jouw paard écht niet geschikt is voor in een kudde (hoewel je wel zou moeten uitkijken dat je je oordeel niet baseert op ervaringen met 1 kudde of 1 pensionstal, verandering daarvan kan al zoveel doen, geen idee hoor of dat bij jou het geval is). Maar zo ver gaat het gros van de mensen niet. Die zien hun paard een weekje gek doen, of zien dat hun paard niet ideaal bij de kudde past waarin hij staat, en concluderen daarop dat hij niet op de wei kan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:22

Lusitana schreef:
Sees schreef:
Lusitana, zucht, volgens mij heeft werkelijk NIEMAND hier gezegd dat 24/7 een basisbehoefte is... Sorry dat ik daar zo heftig op reageer maar ik wordt er zo moe van om steeds in herhaling te moeten vallen :o.
.

Het feit dat het natuurlijk is voor het soort, wil nog niet zeggen dat elk indvidu het als prettig ervaart in alle omstandigheden buiten te zijn...
Het is trouwens ook voor mensen als soort tegennatuurlijk om binnen te zitten aan een computer en toch ervaren we het als prettig....

Het is gewoon een feit dat het ene paard het andere niet is ook al zijn ze van dezelfde soort, dat is het enige waarvoor ik pleit, en verder zijn we het allemaal wel eens dat ze naar buiten moeten, dat is helemaal geen discussie, alleen niet over het aantal uren, maar ik denk dat we het daar toch niet over eens worden, niet in de laatste plaats omdat behoeften en omstandigheden nu eenmaal uit elkaar liggen, los van de ideeën van de individuele mensen erover.

Niemand slaat jullie er mee om de oren. Niemand. Dat maken jullie er zelf van (en nu ben ik klaar met dat hokjesgedoe ;)).

Ten eerste hebben we het in mijn geval niet over een stuukJE land. Met de gekozen maatjes staat mijn paard al 4 jaar in deze stabiele kudde en met het merendeel heeft hij op de vorige stallen ook gestaan (in totaal dus al een jaar of 7), dus ja, ik denk maar zo dat dat inmiddels ook de keuze van mijn paard is ;). En ik kan op ieder gewenst moment van de dag voldoen aan de behoefte van mijn paard, wil hij op stal? Geen probleem. Is het weer droog en wil hij weer naar buiten? Geen probleem. Moet hij meer voer? Geen probleem. Moet hij bijkomen op stal? Geen probleem. Moet de deken op? Geen probleem. Moet de deken toch weer af? Geen probleem. Dus ja...de keuze is in het geval van mijn paard reuze ;).

Ervaar jij het binnenzitten achter een computer als prettig? Nou ik niet hoor. Als het niet strikt noodzakelijk zou zijn, zou ik het niet doen. Dan zou ik veel liever lekker buiten met paardlief bezig zijn ;). Mensen zijn al veel langer geëvolueerd dan paarden, vergeet dat niet.

Ik ben het met je eens dat paarden individuele behoeften hebben maar geen enkel paard (op die ene op de 3.000 na) heeft de behoefte om per dag > 20u opgehokt te in zijn eigen toilet te staan terwijl hij ook buiten zou kúnnen staan op een grote buitengang met goed sociaal contact en voldoende voer.

Heb jij een groepstal van 20 x 40 en komt je paard daarnaast nog pak 'm beet 8u per dag buiten, hoor je mij niets meer zeggen...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:24

Lusitana schreef:
Als je genoeg ruimte hebt en je kunt het voer over meer plekken verdelen dan er paarden zijn, is er geen probleem.

Maar er zijn veel bedrijven waar er bv maar een paar hectare is voor heel veel paarden.
Er zijn sowieso meer paarden in Nederland dan ruimte in weides die zomer en winter voldoen.
dus, ja...

En daar sla je de spijker op z'n kop Lusitana. Dan staat je paard er dus niet zo bij omdat hij dat nou zo fijn vind maar omdat de eigenaar niet anders wil (kan) ;). En dát is waar het mij om gaat. Dat er paarden > 20u opgehokt staan vind ik al erg genoeg maar dat mensen zich BLIJVEN verschuilen achter allerlei kulargumenten vind ik erg. Kom er dan gewoon eerlijk voor uit dat je niet anders wilt :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:25

Hij heeft zolang ik hem ken met verschillende paarden gestaan (deels ook vaste kudde hoor, maar ook wel eens een nieuw paard en dan 2 met 2 ipv alle 4 samen en dergelijke samenstellingen) en op de andere stal had hij weer nieuwe buurpaarden en ik ben daar ook nog eens van weide verhuist en dan dus weer andere paarden en daar werden regelmatig nieuwe paarden ingezet .. Dus kan wel zeggen dat het niet steeds om dezelfde paarden gaat. Ik merkte wel in die laatste weide dat hij het steeds beter kon aanvaarden als er een nieuw paard naast kwam, maar dat hing ook grotendeels van dat paard af .. en rond etenstijd moesten ze allemaal niet over de draad komen hangen want dan was het oorlog := (wat ergens ook wel onzin was want hij had gras en onbeperkt stro, maar als dan de nieuwe lading kwam .. ).

Ach, en zelfs buitenrijden met andere paarden was (is, maar gaat wel redelijk) een ramp .. dus laten we zeggen dat hij beetje sociale vaardigheden mist :+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:44

Mijn paard staat meer dan voldoende buiten, dus het gaat niet om mijn eigen situatie. Maar ik word wel een beetje naar van het veroordelende toontje en de zendingsdrang van sommige mensen in dit topic. Zo'n stukje van Tiepfout dat je geen paard waard bent, als je niet aan haar eisen voldoet. Waar bemoei je je mee? Ik denk ook niet dat zo'n belerend toontje anderen nou zal overtuigen om zo snel mogelijk een ander plekje voor hun paard te gaan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:55

Anoeska schreef:
Mijn paard staat meer dan voldoende buiten, ...

Ben je daar zeker van? :+

Maar de rest van je reactie ben ik het wel mee eens :j
Ik ben zeker ook voorstander van 24/7 buiten (als het kan in goede omstandigheden) maar van een aantal reacties krijg ik gewoon de kriebels en heb de laatste niet eens meer gelezen.. Je kan wel iets vinden, maar je kan anderen niet opleggen om dat ook te volgen. Zo zou ik mensen (in het algemeen) ook liever op een andere manier met paarden zien omgaan dan standaard gebruikelijk is, zie ik ook dingen waarvan ik denk "waarom doe je dit nu, zie je niet dat je paard dit of dat ... ". Maar wie ben ik in godsnaam om daar iets over te zeggen, of mensen ook maar iets op te leggen .. Wie zegt dat ik het bij het rechte eind heb? Kan ik alleen maar denken, door te kijken naar mijn paarden en te concluderen wat ik zie (op voorwaarde dat ik het juist interpreteer, en aangezien de paarden niet kunnen praten kan je dat eigenlijk nooit 100% zeker weten .. ).

Ik heb die van mij nu overdag (zolang het licht is :P ) buiten staan, ze staan weer samen .. maar ik sta me soms wel af te vragen of de blinde wel gelukkig is .. Interactie tussen hen 2 is er totaal niet, behalve de momenten dat de ene de andere van een plek jaagt ... Is dat zo goed dan? Ze staan wel fijn samen de hele dag buiten ... Maar heb er soms toch twijfels over ... Nu, de blinde is een pak vrolijker dan op de vorige stal, dus vooruitgang is er wel, maar twijfel ook nog steeds .. En wat doe je dan? Misschien denk ik wel helemaal verkeerd .. of misschien ook niet en dan staat hij nu tegen zijn wil in heel de dag bij dat andere paard "omdat het zo hoort" ... En dan heb ik er nog maar 2 :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:07

Anoeska schreef:
Mijn paard staat meer dan voldoende buiten, dus het gaat niet om mijn eigen situatie. Maar ik word wel een beetje naar van het veroordelende toontje en de zendingsdrang van sommige mensen in dit topic.

De zendingsdrang vind ik wel meevallen. Mensen met hun paard op stal blijven toch ook bij hun eigen standpunt? Dus waarom zou ik (of we) dat niet mogen? Ook vind ik van mezelf dat ik respectvol blijf en gewoon argumenten gebruik. Maar ik ben nog niet overtuigd dat het geen kwaad kan een paard meer binnen dan buiten te zetten. Als je met echt goede argumenten komt, ben ik absoluut te overtuigen (denk aan onderzoeken die aantonen dat een stal geen kwaad kan oid).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:07

[***] schreef:
Anoeska schreef:
Mijn paard staat meer dan voldoende buiten, ...

Ben je daar zeker van? :+

Je hebt gelijk, ik ga het anders verwoorden. Ik vind dat mijn paard meer dan voldoende buiten staat. Ze gaat inderdaad 's nachts naar binnen. Ik woon in de randstad, en heb m'n paard niet aan huis. Dus ik wil haar niet zonder toezicht 's nachts buiten hebben. En 's nachts is in de winter wat vroeger dan in de zomer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:02

Sees schreef:
Lusitana schreef:

dus, ja...

En daar sla je de spijker op z'n kop Lusitana. Dan staat je paard er dus niet zo bij omdat hij dat nou zo fijn vind maar omdat de eigenaar niet anders wil (kan) ;). En dát is waar het mij om gaat. Dat er paarden > 20u opgehokt staan vind ik al erg genoeg maar dat mensen zich BLIJVEN verschuilen achter allerlei kulargumenten vind ik erg. Kom er dan gewoon eerlijk voor uit dat je niet anders wilt :o

Ja... toch wel eens.... :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:48

Lusitana schreef:
Nikass schreef:
Omdat een paard een paard is met paardenbehoeftes en die zijn in basis voor elk paard hetzelfde.

Die basisbehoeftes zijn ook prima aan te voldoen met stal plus wat tijd buiten.
De behoeftes zijn (naast uiteraard lucht), beweging, huidverzorging, voeding, water, en gezelschap.
In welke mate verschilt wel degelijk per paard.

Neem een bejaard paard. Neem een paard met blessure waarbij het niet mag bewegen of intensieve therapie nodig heeft. Neem een pispaaltje, neem een bully. Een paard dat een paar dagen in de week moet reizen. Dat zijn al een paar voorbeelden van paarden met een andere behoeften/mogelijkheden dan maar een beetje in een bijeengeraapte groep dag en nacht in een polderwei staan. Niet alle weides zijn echt geschikt als paardenweide. Zeker niet in het westen.

Een paard beweegt op een dag 5 tot 30 km dat klinkt dan enorm, maar dat is een etmaal.
Stel hij legt 20 km af in een etmaal en hij slaapt ook nog en zo, dus pakweg in 14 uur.
Dat is zo´n 1.4 km in een uur. Dat is in 1 uur 11 rondjes een bak van 40x20 door. Om het even in perspectief te zetten. En dan heb je het over een heel beweeglijk paard.
Stel hij legt 5 km af in 14 uur. Dat is 0.36km per uur. Dat is 3 rondjes door de bak. In een UUR.
Dat is echt niet meer dan een stapje opzij en een stapje naar voren en een rondje draaien in de box.
Verschil in behoefte dus...

En een paard hoeft geen 24/7 aan een ander paard te staan krabbelen ofzo.
Alles wat ze nodig hebben, kán geconcentreerd in minder tijd oftewel een paar uur buiten zijn in een groepje.
Want het bewegen gaat gewoon in de stal door (zeker als die van een behoorlijke maat is), het eten (helemaal met slowfeeders)en drinken en zelfs het sociale contact.

Nogmaals ik ben niet voor of tegen het een of het ander, ik vind dat je het per paard moet bekijken, maar het argument basisbehoefte=24/7 buiten klopt op zich niet.

En feitelijk weet je dat ook, want jij trekt een grens bij 20 uur binnen.
Ik trek geen vaste grens.

Ik trek geen grens en ik pleit nergens voor 24/7 buiten. Dat staat mijn paard ook niet.
Ik vind ook dat je het per paard moet bekijken, maar elk paard heeft wel behoefte aan een bepaald minimum.
Ik heb ook gezegd dat ik begrijp dat niet iedereen kan voldoen aan wat hij graag zou willen voor zijn paard
maar je moet er wel naar streven.
En als ik dan mensen hoor zeggen: "mijn paard staat de hele dag op stal maar hij is niet ongelukkig hoor" dan begrijp ik die mensen simpelweg helemaal compleet NIET

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:00

Nouja Nikass, ik ben het wéér met je eens (het begint saai te worden ;)). Dat is wat ik dus ook bedoel alleen ik verwoord het geloof ik nogal onhandig...

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:51

Even een vraagje, (ik ben trouwens voor 24/7 buiten met goede schuilstal en een bestraat gedeelte zodat ze iig "droge voetjes" hebben) wat bedoelt iedereen met een droge slaapplek ? Want zoals het weer nu is, hebben mijn paarden op de wei geen "droge" plek, weliswaar gewoon gras, maarja door al die regen wordt dat gras wel nat.. geen modder hoor, dat is alleen bij het hek een beetje, maar daar hoeven ze niet te staan als ze dat niet willen.

Wel kunnen ze in de stal gaan liggen, want dat is het enige echte droge plekje als het een week achter elkaar regent. Maar dit doen ze dus nooit, omdat ze eigenlijk nooit geleerd hebben waar een stal voor dient, ze doen er alleen hun behoeftes in. Verder liggen en slapen ze altijd op de wei, of het nu vriest, sneeuwt of regent. Maar droog is het dus echt alleen in de stal. Graag hoor ik van andere mensen die ook hun paarden buiten hebben wat zij verstaan onder een droge slaapplek :))

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:01

Nou inderdaad wat jij zegt, dat er een droge plek is om te gaan liggen :) Als je een schuilstal hebt, hébben ze die plek in ieder geval, ook al maken ze er geen gebruik van :')

Caro27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:07

Ik heb zelf geen paard, maar naar mijn mening hangt het er van af wat de reden is dat hij in de stal staat. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je paard binnen wilt hebben als het vriest, ik zou dan ook bang zijn dat het mis gaat.
Maar ik hoor ook wel eens van mensen dat ze het teveel gedoe vinden om het paard elke dag naar buiten te brengen en dat vind ik complete onzin. Wanneer je een paard koopt accepteer je de verantwoordelijk daarvoor en heb je als het goed is je huiswerk gedaan naar hoe veel tijd daar in gaat zitten.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:15

VogeltjeM schreef:
Nou inderdaad wat jij zegt, dat er een droge plek is om te gaan liggen :) Als je een schuilstal hebt, hébben ze die plek in ieder geval, ook al maken ze er geen gebruik van :')

oke, maar is er dan nog een andere optie met dit weer om een droge plek te hebben? Want of je nou zand of klei ondergrond hebt, het wordt beide nat haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:35

VogeltjeM schreef:

Moet je wel een goede schuilstal hebben .. Als je mijn buitenverblijf nu bekijkt (paddock met schuilstal) dan zou het mij niet verbazen als mensen vinden dat ik mijn pony's mishandel .. Tot aan de kogels in de modder en dat soort taferelen. En dan hebben ze een schuilstal .. Schiet alleen niet op als het zo ligt dat al het regenwater daarin loopt -O-

En ja, ik ga proberen te overleggen op stal of we daar niet wat aan kunnen doen .. maar als zij zeggen dat het blijft zoals het nu is dan heb ik mij daar maar naar te schikken, aangezien het niet mijn stal of grond is ... (verwacht dat wel niet, maar zij hebben het laatste woord uiteraard). En wat dan? Dan is het ineens niet meer goed genoeg? Pony's zijn wel mentaal gezien een pak vrolijker dan op de vorige stal (24/7 buiten, met schuilstal en zelf aangelegd droge gedeelte) dus wat is dan ideaal hé .. Er is altijd wel iets -O-