Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:46

Mijn pony kijkt al heel sip over de halve deur als ze na het rijden 2 uur binnen moet staan.Ze is dan niet blij.Ze draaft er dan keihard vandoor als ze er uit mag.En gaat dan lekker rollen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:52

Tigra_ schreef:
Zo lijkt het inderdaad heel wat maar als je zegt 21 uur op stal klinkt het een stuk minder.
Vind ik dan.

Tuurlijk. Maar zo'n diertje is niet onafgebroken 21 uur in dat hok.

Er is als je het verspreid over de dag dan heb je genoeg afwisseling voor een paard.(voor de winter)

Voeren, even eruit om de stal te doen, voeren, even een uurtje in de paddock, voeren, 2 uur eruit om te rijden en te poetsen en dan hooi voor de nacht.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:59

NatasjavE schreef:
Tigra_ schreef:
Zo lijkt het inderdaad heel wat maar als je zegt 21 uur op stal klinkt het een stuk minder.
Vind ik dan.

Er is als je het verspreid over de dag dan heb je genoeg afwisseling voor een paard.(voor de winter)

Voeren, even eruit om de stal te doen, voeren, even een uurtje in de paddock, voeren, 2 uur eruit om te rijden en te poetsen en dan hooi voor de nacht.

Dat is jouw mening. Je kan natuurlijk altijd een mooie draai aangeven.
Gelukkig heeft mijn paard het beter vind ik dan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:10

NatasjavE schreef:
Tigra_ schreef:
Vind ik dan.

Hoe lang ben je bezig met een stal? 10-15 minuten dan heb je het wel gehad hoor. Twee uur eruit om te rijden? Meeste mensen rijden maar een half uurtje.

Denk toch dat het reëler is om te denken dat hij dan 22 uur per dag op stal staat. Ga zelf maar eens zo lang in de wc staan, met eten en drinken. Pffff......

NatasjavE

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:17

Je gaat niet 2 uur rijden. Je zet je paard op de poetsplaats, rijden, uitstappen, benen afspuiten, etc...ik ben daar altijd zo;n 2 uur mee bezig.

Overigens...voor mensen die niet het hele topic doorlezen en denken doordat ik 3 a 4 uur naar buiten verdedig mijn paard niet buiten komt....mis. Die van mij staan de hele dag buiten. :) Gaat op dit moment om 9 uur naar buiten en komt tussen 17:00 en 19:00 naar binnen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:24

Uit rijden is anders dan rondlummelen in de wei.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:30

Die van mij staan dag en nacht buiten maar wanneer het echt nat is mogen ze een dagje op stal wat ze ook echt graag willen dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:34

Die van mij lopen van 8.00-18.00 buiten
Met slecht weer staan ze ook wel eens om 14.00 binnen en met mooi weer lopen ze vaak tot een uur of 20.00
Ze hebben buiten ruwvoer, maar gaan toch ook altijd wel graag weer naar binnen om droog te kunnen staan/liggen, vooral de veulens

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:55

Maar staan op de poetsplaats, benen afspuiten en dergelijke is nu niet echt te vergelijken met los lopen in wei/paddock. Valt voor mij gewoon onder op stal staan. ;)

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:46

Daar ben ik het wel mee eens. Ze staan stil en kunnen nog niet bewegen.

Ik zeg eerlijk, mijn paard had eerst (ongeveer 1 jaar) ook geen weidegang. Hij kwam in de ochtend een uur in de molen, ongeveer een uur rijden en na het rijden altijd nog los in de paddock of binnenbak zodat ik op kon ruimen e.d.
Tot hij een blessure kreeg en 2 jaar op de wei heeft gestaan met een inloopstal. Het was voor mijn paard echt een verademing en hij veranderde naar een veel gelukkiger paard! Alleen tijdens de hele strenge winterdagen stond hij ooit een nacht binnen. Daarna ben ik verhuisd naar een andere stal waar hij dus overdag buitenkomt en 's nachts op stal staat. Mijn paard wordt gek als ik hem de hele dag binnen laat staan.

Toch is het voor elk paard anders. Paard van m'n vriendin staat om ongeveer 13.00 uur echt bij de poort (in de winter dan). Er is dan niks meer te eten en ze verveeld zich dood. Dan wordt ze ook binnengezet want anders gaat ze toch alleen maar voor de poort staan te dribbelen.
Minimaal 3-4 uur weidegang is toch wel het beste voor een paard, naar mijn mening!!
Laatst bijgewerkt door ElfiL92 op 24-02-14 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:12

tine10 schreef:
Maar staan op de poetsplaats, benen afspuiten en dergelijke is nu niet echt te vergelijken met los lopen in wei/paddock. Valt voor mij gewoon onder op stal staan. ;)

Nee maar wel afwisseling. Ik denk dat dat zelfs leuker is dan in een paddock ter grootte van een rijbak te staan waar de hele dag verder niets gebeurt.

Mijn paard net een nieuw halster om gepast...

stond toch een paartijd lekker in het zonnetje soezen...het gras begint al weer te groeien. Hoop dat het weer mooi blijft...kunnen ze over een tijdje de dekens af.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:25

ElfiL92 schreef:

Ik zeg eerlijk, mijn paard had eerst (ongeveer 1 jaar) ook geen weidegang. Hij kwam in de ochtend een uur in de molen, ongeveer een uur rijden en na het rijden altijd nog los in de paddock of binnenbak zodat ik op kon ruimen e.d.
Tot hij een blessure kreeg en 2 jaar op de wei heeft gestaan met een inloopstal. Het was voor mijn paard echt een verademing en hij veranderde naar een veel gelukkiger paard! Alleen tijdens de hele strenge winterdagen stond hij ooit een nacht binnen. Daarna ben ik verhuisd naar een andere stal waar hij dus overdag buitenkomt en 's nachts op stal staat. Mijn paard wordt gek als ik hem de hele dag binnen laat staan.

Toch is het voor elk paard anders. Paard van m'n vriendin staat om ongeveer 13.00 uur echt bij de poort (in de winter dan). Er is dan niks meer te eten en ze verveeld zich dood. Dan wordt ze ook binnengezet want anders gaat ze toch alleen maar voor de poort staan te dribbelen.
Minimaal 3-4 uur weidegang is toch wel het beste voor een paard, naar mijn mening!!

Dan is het buiten terrein niet geschikt genoeg. Als je zorgt dat er wel wat te eten is blijven ze liever buiten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:30

NatasjavE schreef:
Nee maar wel afwisseling. Ik denk dat dat zelfs leuker is dan in een paddock ter grootte van een rijbak te staan waar de hele dag verder niets gebeurt.

Mijn paard net een nieuw halster om gepast...

stond toch een paartijd lekker in het zonnetje soezen...het gras begint al weer te groeien. Hoop dat het weer mooi blijft...kunnen ze over een tijdje de dekens af.

Ja het is afwisseling. Dat is ook wel nodig als de rest van de 24 uur tergend saai zijn -O-
Het is nog altijd geen beweging en contact met andere paarden, en het is nog altijd niet meer dan een paar uur. Een paard zou helemaal niet in een hok moeten staan (wie heeft dat ooit bedacht? ) maar toch zéker niet meer dan de nacht.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:54

Als je jonge dieren hebt.. Of een oude... Of paarden die zwaar moeten sporten.. Dan maak ik mij zorgen om 1 uur per dag in de paddock. Lekker slecht voor de spieren en de psychische gesteldheid van je paard..(en bij jonge paarden botten).

Nee gaat er bij mij niet in dat je je dan verdiept hebt in het houden van een paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:32

als je paard op stal staat waar ze van stal uit maar een uurtje per dag eruit gaan kun je toch al wel redelijk wat bieden door ze op wisselende tijden er even uit te halen, om te rijden, te poetsen, te wandelen etc...
Nee, oke niet ideaal, maar beter dan non stop in het hok staan...
het breekt wel de dag een beetje...

Ik ben wel ontzettend blij dat die van mij heerlijk buiten in de paddock staat op zo'n dag als vandaag!
Dekens vanmiddag er even afgehaald en wat hadden ze het druk om elkaar overal te kriebelen, echt even paard zijn, dat is genieten om naar te kijken!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:27

NatasjavE schreef:
Marjo89 schreef:
Een uur op 24 uur is NIKS, dat is 23 uur in een WC pot meer dan dat vind ik het niet. Hij is vast tevreden omdat er hoop eten ligt.
Maar ik vind het een trieste bedoeling.

Hij zal ook nog wel gereden worden denk ik zo. Weer 2 uur eruit.

Dan vind ik het nog steeds 21 uur, vreselijk gewoon.
21 uur in een WC (sluit je jezelf maar eens 21 uur in een wc op kijken hoe je dan kijkt)
Wou dat er een wet voor kwam, dat paarden het beter krijgen. En Buiten komen te staan.

En ja als er buiten geen eten is, tuurlijk willen ze dan dolgraag naar binnen. Want daar is ETEN uhu, ze zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen.
vreemd mijn paarden zeuren nooit dat ze naar binnen willen.
En ze zeuren nooit aan het hek.
Ze hebben met 6 paarden 2 enorme hooibakken incl slow feed. En lekker altijd buiten.

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:35

Nikass schreef:
ElfiL92 schreef:

Dan is het buiten terrein niet geschikt genoeg. Als je zorgt dat er wel wat te eten is blijven ze liever buiten.

Nou sorry maar dat vind ik nogal kort door de bocht. Het gras is in de winter nou eenmaal niet optimaal. Ik denk dat wij al heel blij mogen zijn dat de paarden zelfs in de winter lekker de wei op mogen. Bij heeeel veel stallen wordt er in dr winter alleen gebruik gemaakt van een paddock.
Omdat je de groei van het gras niet in de hand hebt, ben ik het hierin niet met je eens!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:59

ElfiL92 schreef:
Nou sorry maar dat vind ik nogal kort door de bocht. Het gras is in de winter nou eenmaal niet optimaal. Ik denk dat wij al heel blij mogen zijn dat de paarden zelfs in de winter lekker de wei op mogen. Bij heeeel veel stallen wordt er in dr winter alleen gebruik gemaakt van een paddock.
Omdat je de groei van het gras niet in de hand hebt, ben ik het hierin niet met je eens!

Ik vind dit antwoord kort door de bocht. Er bestaat nog zoiets als hooi en hooinetten, of dat nu op een wei of in een paddock is. Natuurlijk willen ze naar binnen als ze daar eten krijgen.

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:05

Ja maar als paarden in groepjes staat kun je niet altijd hooi voeren op de wei. Dan ontstaan er soms vechtpartijen en dat wordt bij ons op stal voorkomen.
Alle paarden staan bij ons van 9.00 uur tot 16:30 in de wei. In de zomer heeft dat een uitloop tot 19.00 uur. Daarna worden ze pas gevoerd. Paard van m'n vriendin staat dus niet aan de poort omdat ze binnen eten krijgt want dan krijgt ze niet. Die is het na ongeveer 4 uur gewoon beu. Mooi weer, of slecht weer. Maakt geen verschil.

EDIT: Ben het overigens wel met je eens als het gaat om paarden die alleen staan. Die kunnen inderdaad op de wei hooi/kuil krijgen zodat ze langer buiten kunnen blijven! :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:11

Ik deed vroeger altijd ongeveer 2 hoopjes hooi meer dan er paarden liepen. Nu doen ze het prima met een heel groot hooinet, daar eten ze met zijn 3-en van. Af en toe wordt er wel een weggejaagd, maar ze zijn vanzelf wel een keer uitgegeten en gaan dan ergens anders staan.

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:16

Maar dat zijn dan allemaal paarden van jezelf of ook van andere mensen?
Bij ons hebben ze er bewust voor gekozen omdat het allemaal pensionpaarden zijn en ze niet onnodig blessures o.d. willen. Dit is in overleg gebeurd. Maar ik moet zeggen. Op onze weien is bijvoeren deze winter niet nodig geweest. Het is ook niet echt winter geweest natuurlijk.

Het enige mindere weitje is dat van die van m'n vriendin. Daar staan ze met z'n 2e en de andere graaft kuilen en dus het gras wat kapot :')
Laatst bijgewerkt door ElfiL92 op 24-02-14 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:17

Bij ons staan ze de wintermaanden alleen of in tweetallen in paddocks waar ze 2x hooi krijgen.
In de zomer staan ze in de wei en als er bijna geen gras meer staat voeren we 1 tot 2x hooi op de wei, dan maken we inderdaad ook meer kleine hoopjes dan er paarden staan zodat ze allemaal wat hebben en dat gaat eigenlijk altijd wel goed.

In de paddock voer ik in fijnmazige hooinetten, zijn ze wat langer bezig en het waait minder snel weg

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:44

Als er genoeg hooi is en genoeg hooibakken/netten en de paarde kennen elkaar dan word er echt niet zo snel gevochten hoor, wij hebben 3 hooibakken op 7 paarden en ja het zijn allemaal pensionpaarden en dat gaat helemaal prima.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:52

barbar schreef:
Als er genoeg hooi is en genoeg hooibakken/netten en de paarde kennen elkaar dan word er echt niet zo snel gevochten hoor, wij hebben 3 hooibakken op 7 paarden en ja het zijn allemaal pensionpaarden en dat gaat helemaal prima.

inderdaad.

Hier 2 hooibakken, en 2 pony's 2 haflingers en 2 hele grote paarden.
En er is nooit ruzie. En dat op een postzegel van 3 bij 6/8 ofz. (bestrating)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:19

Je moet wel bewust groepjes maken als je hooi gaat voeren, zeker op de grotere stallen. Heerlijk dat het paard samen buiten komt, maar als je met een geblesseerd paard zit vanwege ruzie ben je nog verder van huis. Hier staan ze binnenkort met zn drieën weer in een groep waarvan minstens 1 erg duidelijk haar hooi verdedigd. Dat betekend dat we meer plekken moeten maken waar ze kunnen eten, maar gelukkig is daar genoeg ruimte voor (net zoals voor het weg kunnen lopen).
Hier staan ze dus ongeveer 12uren in de bak, met hooi, maar als we langs komen staan ze toch vaak te wachten tot we ze eruit halen om wat te doen. Niet zozeer om de box in te gaan, meer omdat ze aandacht/werk willen.