Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:14

Caira schreef:
ohhhh stuur eens een zooi peertjes deze kant op, mjammie!

Kom er maar halen,hebben er genoeg :9 maar moet wel uitkijken dat de paardjes er niet teveel van eten
anders gaan ze aan de race,hebben ze hier wel gemerkt :o

VanHuisUit schreef:
@Cocochanel ziet er heerlijk uit (letterlijk & figuurlijk :9 ).
Trekken ze bij jou het rooster niet omhoog uit de hooibox? Mijn haf deed dat wel, lukte hem niet helemaal maar ik had er zowaar van dat betongaas overheen liggen dat til je er zelf bijna niet uit }>

Thanx,paarden genieten er ook duidelijk van!
Nee heb het rooster met een hoop touwtjes vastgemaakt,als hij echt opraakt trekken ze het rooster iets omhoog,maar ze eten er vaak met z'n 4-en tot 7-en uit dus er is er altijd wel 1 die hem omlaag houd ;)
Wil er wel nog een net overheen maken om het ze nog net iets moeilijker te maken ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:18

Ik had er op een gegeven moment stoeptegels op liggen, werkte ook :+ Meneer duwde wel de stoeptegels opzij maar kreeg het rooster niet echt meer omhoog. Nadeel was dat onze mini de stoeptegels niet opzij kon duwen ;)

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:26

Sannessep schreef:
supersambo schreef:

in één keer is de bedoeling

Zoiets en dan met dat dakje erboven?

http://www.heunetz.de/popup_image.php?pID=376

Is nog niet zo'n gek idee, maar wij hebben grotere balen volgens mij. En die dingen zijn behoorlijk prijzig. :(

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:06

Je kunt zo'n net ook zelf maken van die netten die je tegenwoordig over aanhangwagens moet gooien... Als je er daar twee van koopt ben je veel voordeliger uit en daar moet je volgens mij echt wel zo'n grote baal in kunnen houden... Dan maak je die twee aan elkaar aan de korte zijden en dan haal je onderdoor één touw tussen de vakjes door die je dan aantrekt en hetzelfde doe je bovenaan met een langer touw, waarmee je hem dan vast aan een balk of wat dan ook kunt maken.

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:07

Die netten zijn veel dunner van materiaal als die hooinetten en daardoor ook veel scherper voor de paarden.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:14

Nou, dat scherpe, dat vind ik nog wel meevallen, maar ze zijn niet zo sterk als die dure netten. Ik heb het een tijdje geprobeerd, maar viel me toen op dat er snel dunne plekjes in kwamen in de touwen.

Wat je ook kunt doen is een soortgelijke bak maken als ik op de vorige pagina heb laten zien, in het vierkant met rondom gaas, met een schuine bodem naar links en rechts (met enige handigheid zou je naar alle 4 de kanten een schuine bodem kunnen maken, zodat echt een punt ontstaat in het midden), met een vast dak en dan één van de zijden als 'deur' gebruiken.

Klinkt moeilijk maar is echt in een halve dag in elkaar te zetten.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:41

Hoe breed maken jullie de looppaden? Ik heb maar 2 monsters... wat is dan verstandig? ik vind 5 meter nogal veel uitzien.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:47

Wij hebben 3 meter breed voor een kwpn van 1.68m en een fjord, is echt breed genoeg voor hun.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:42

Ik denk dat je ook moet kijken naar hoe je paardjes met elkaar omgaan. Als ze het niet zo goed met elkaar kunnen vinden, er al eens naar elkaar gebeten, getrapt wordt, kan je beter iets breder nemen. Ze moeten elkaar kunnen passeren en uit de weg kunnen gaan.

Als ik begin met een PP, zet ik eerst de paden met prikpaaltjes. Zo kan ik kijken of het niet breder/smaller moet. Op zwakkere plaatsen (vb sneller modder) kan je dan ook gemakkelijk breder zeten als het nodig moest zijn.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:24

Ik heb ze ook nog nog met prikpaaltjes. Mijn paarden kunnen SUPER met alkaar overweg, maar wil ze toch wel genoeg ruimte geven. De hoeken heb ik dan vooral ook extra breed gemaakt en niet haaks.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:30

bij ons is het pad een dikke 3 meter ,gaat prima,staan met 3 grote paarden en 4 kleine veulens.
maar je moet inderdaad wel kijken naar hoe de paarden met elkaar omgaan.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:10

Die van mij kunnen super door 1 deur. Allen bij de merries(boven in de hoek) moet het wat breder anders kan R er niet langs :Y)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:55

Ik merk dat de hoeven en dan vooral de straal zacht worden, te zacht eigenlijk. Hoe lossen jullie dat op?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:59

is je land erg nat en zacht?

Hier kregen ze dat als ze hele dagen op nat land liepen. Nu ze maar een paar uur op de weide gaan en verder droog op de stenen kunnen staan of op het zand (zowel nat als droog) hebben we daar eigenlijk geen last meer van.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:00

Maar met dit weer zijn zelfs de stenen nat!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:02

Proberen de hoeven droog te houden zodat ze opnieuw uitdrogen.

Heb ooit eens de tip gehad om er isobetadine (ontsmettingsmiddel) op te smeren van mijn hoefsmid. Dit zou vocht onttrekken uit de straal als je het er op smeert. Heb het zelf nooit gedaan.

Mijn pony heeft in de winter ook een zachte straal. Met hoeven uitkrabben en bezoek van de smid ben ik dan extra voorzichtig. Maar verder heb ik er weinig last van.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:02

Hoe moet ik de hoeven dan droog houden?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:11

Heb je een inloopstal? Waar de paarden ook wel gebruik van maken?

Wat wel wil helpen om de hoeven op te drogen is daar zaagsel in te doen. Dat trekt veel vocht aan en uit de hoeven. In de zomer is dat een nadeel, maar nu in de winter compenseert het voor de hoeveelheid vocht buiten.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 26-11-09 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:12

Ja ik heb een prachtige inloopstal maar denk maar niet dat ze daar in gaan staan! Zelfs afgelopen week met al die regen niet!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:15

hihihi
had al net aangevuld :P

Hier gaan ze dus wel de stal in. Om te eten (heb er 2 grote hooinetten hangen) en om als toilet te gebruiken.

Toch helpen de stenen al heel erg bij ons. Door de harde bodem worden de hoeven sterker en steviger, en ze staan niet in het water, maar hoogstens is alleen de onderkant nat, dus niet tot in de stralen. Wij voeren ze ook op het harde.

Verder hielp geloof ik van die blauwe spray wel om de hoeven wat op te drogen bij zachte stralen. Maar dat zou je even na moeten vragen bij de dierenarts of hoefsmid.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:16

hier staan ze ook nog 24/7 buiten en hebben natte stralen ja, maar ben ik nu blond of snap ik niet waarom dat dan erg is?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:17

:o heb al een tijdje geen hoef opgetild... Maar ze lopen nog steeds super, ook dravend op straat langs de fiets, dus ik neem aan dat ze geen last hebben.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:18

vorige winter gingen die van mij de stal ook niet in. Heb verder niks met de hoefjes gedaan ze weten het immers beter dan wij, denk ik dan maar altijd. Alleen zou ik de hoeven goed in de gaten houden op steentjes... ik heb er namelijk 1 over het hoofd gezien en dat koste me een aardig centje aan "hoe de scheurt weg te krijgen"

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:55

cindybijl schreef:
hier staan ze ook nog 24/7 buiten en hebben natte stralen ja, maar ben ik nu blond of snap ik niet waarom dat dan erg is?

dat de hoeven zachter worden en daardoor wat kwetsbaarder kunnen zijn ;)
maar ja, te droog is ook niet goed, dan brokkelen ze af.
tja, ik vrees dat je er weinig kan aan doen.
mijn paardjes hebben gelukkig erg sterke hoeven.
alleen moet ik dringend de smid eens bellen want ze staan wel erg lang :o

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:22

Zo zeg er is al een heel toppic over Paddock Paradise :D leuk!
Ik vind het een heel mooi systeem voor de paarden, dat ze lekker kunnen rondwandelen, en ook moeten rondwandelen :P
Vorige week kregen wij uitleg over PP op onze manege (NH gerichte manege) er zijn plannen om de boel daar om te bouwen tot een PP, ik heb al een plattegrond gezien hoe het ongeveer zal worden.
Bijna alle hekken zijn nu al weg gehaald en alle paarden staan in 1 grote kudde (eerder waren merries en ruine apart) om alvast te wennen dat ze straks ook allemaal samen staan.

Ik hoop dat op den duur echt veel meer stallen deze manier zullen toepassen, zou zo fijn zijn voor alle paarden die nu zo vaak en zo lang op stal staan de hele dag :)