Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:37

Oh, dat is wel jammer,die crushed versie leek me fijner voor de kippen en konijnen.
Maar goed chopped versie is ook goed.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:07

De stal van Imker ligt er maar verloren bij. Op de één of andere manier is deze compleet aan het verpappen. Daarmee bedoel ik, dat de bodem direct verzadigd is, zodra er water op komt. Uitmesten met een normale zaagselvork gaat niet eens meer, ik moet echt een schop pakken. Het lijkt net of het een soort van kleilaag is, waar je bijna niet doorheen komt.
De kleur is ook compleet omgeslagen van gifgroen naar donkerbruin en hij stinkt naar ammoniak en nog een luchtje wat ik niet thuis kan brengen, wellicht nog viezer dan de ammoniak. Hier ben ik niet blij mee.
Morgen maak ik weer een fotoupdate van de teststal en dan zal ik hier even een foto plaatsen van wat ik bedoel over Imker's stal. Aan het bijstrooien kan het niet liggen, dat doe ik voldoende.

Op dit moment heb ik de staldeuren tegen elkaar openstaan, in de hoop dat de stank weg wil trekken en het bed wat wil drogen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:58

imker kan je het er dan beter niet helemaal uithalen of zeg ik nu iets heel doms :o

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:05

Nee hoor, helemaal niet dom! Ja, ik zal helaas de stal helemaal leeg moeten trekken. Kostbare aangelegenheid zo...
Vandaag heb ik alleen geen tijd om het compleet uit te mesten, morgen zal het dan moeten gaan gebeuren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:07

Ik heb vandaag bij Missy één natte plek er uit gevist. Boon had naast de korrels op de matten gepoept. Oók makkelijk weghalen :D

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:40

Kayleigh haar stal is vandaag 5 wk. verder. (11 zk)
De stal ligt er nog steeds prima bij, de bodem is nog steeds lekker los en mooi van kleur.
Helianthe haar stal ligt er morgen 2 wk.(5zk) in. Een prima stal, goed uit te mesten, geen geur en een losse bodem.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:45

Ik heb de lijst weer eens doorgenomen die gelukkig nog steeds bijgehouden wordt +:)+ . Maar nu heb ik de maten van de stallen het aantal zakken over de periode maar ik gok dan ook maar dat iedereen zijn stallen heeft met een betonondergrond? Dus niet doorlatend. Van imker weet ik dat ze van die matten heeft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:19

Ik heb wel een betonnen vloer, maar daarop liggen rubber matten ( circa 4cm dik) die vocht-doorlatend zijn. De vloer zelf ligt op afschot, achterin de stal ligt een goot met rooster zodat het vocht weg kan.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:39

ik heb ook een betonnenvloer. Loopt wel af maar op het laagste punt komt nu met korrels niet eens urine meer!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:42

Heb vandaag mijn top-korrelstal (niet bijgehouden maar ik geloof 8x top+2 zakken ecobodem) uitgemest na.....circa 20 weken! Paarden staan dag en nacht buiten en kunnen zelf kiezen of ze binnen gaan staan. Zag er erg tegen op maar het viel reuze mee. Geen stank en makkelijk weg te scheppen. Een mooie droge vloer eronder. Ook een vlasbox uitgemest na 6 weken. Stank en een een vieze rode vloer die eerst moet drogen. In mijn andere twee boxen ligt ecobodem sinds een week of 5. Ik denk dat deze bodems het niet zo lang houden als de top-box; de bodem is op bepaalde plaatsen al verzadigd. De volgende keer ga ik een ander merk proberen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:28

Ik vraag me echt af waar de Topkorrel vandaan komt. Ik ben er ook erg tevreden over, maar helaas is de voorraad nu echt op en zal ik het moeten doen met de 10 zakken die ik nog heb.

Dino, ik heb klinkers in de stal, maar geen matten oid.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:43

Wat zegt de leverancier van de Topkorrel ervan, Fitz? Die zal toch zeker wel weten waar zijn korrel vandaan komt of wil hij deze info niet prijsgeven? *daar zou ik dan mijn vraagtekens bijzetten*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:49

Ga maar alvast vraagtekens verzamelen dan ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:50

Even melden dat ik in mijn beide stallen op 14 maart een zak bijgestrooid heb.

En verder een vraagje: hebben de verschillende leveranciers eigenlijk een aanbevolen termijn voor de houdbaarheid van de bodemlaag? Ik begin nu te merken dat mijn beide stallen achteruit gaan - niet meer zo handig te bewerken zijn als in het begin, ondanks dat ik nu wel wekelijks een zak bijstrooi en de natte plekken en mest er dagelijk uit verwijder. Ik was zojuist even bij stal omdat één van de paarden stond te graven en ondanks dat er drie luiken wijd openstaan, was er toch een vrij scherpe ammoniaklucht dankzij het graafwerk van het friesje.

Daarnaast merk ik ook dat als je bijstrooit op 'oude' bodem, de nieuwe korrels samen met de wat vochtige oude laag heel erg blijven plakken onder de hoeven van 't peerd. Het viel mij op bij een van de dames dat ze erg gevoelig lopend de stal uitkwam en dus een dikke korrelige laag aan de zool had plakken.

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:55

Ik ben momenteel met Strovan begonnen in de stal van mijn viespeuk. Als ik ook met deze korrels niet langer dan 4 weken doe dan gaat íe weer terug op zaagsel (blijft het nog steeds een viespeuk, maar wel wat goedkoper)
Mijn eerste ervaring nu met Strovan t.o.v. de Dolsma korrels is dat dat Strovan meer uitzet. De korrels geven een dikkere laag mot. Ik ben dus erg benieuwd hoe de stal zich verder houdt.
De Dolsma korrels liggen nog wel in de stal van mijn merrie en daar ben ik nog steeds tevreden over. (nu 6 weken, 10 zakken)

Als er nog korrels van Strovan of Dolsma gewenst zijn voor de test dan hoor ik het wel.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:07

Even een foutje verbeterd. Sinds 3/2 maakt vandaag 6 wk. ipv. 5.
Hier blijft het mot ook tussen de ijzers plakken maar het is wel gemakkelijk te verwijderen.

De verschillende leveranciers stellen wel termijnen maar ik denk dat het paard en mens afhankelijk is hoeveel weken je met de stal doet.

Bij Helianthe heb ik de eerste "korrelstal" 7 weken kunnen laten liggen. Bij Kayleigh ben ik nu 6 weken verder en deze stal blijft zeker langer goed dan 7 weken. Dat is het grote verschil tussen een viespeuk en een net paard.

@ Dinopino,
Ik heb ook betonnen vloeren in de stallen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:04

Het maakt mij echt niets uit, waar de zgn. Topkorrel vandaan komt en ik stel er ook geen vraagtekens bij ;)
Het werkt en daar gaat het om en zoals jullie in de post van wuswa kunnen lezen, doet ie het beter dan de Ecobodem.

Jannepauli, als je gaat googlen op strokorrels krijg je hele wisselende berichten van de leveranciers over hoe lang een stal mee zou gaan.
Ik heb ze resp. 9 en 10 weken laten liggen maar eigenlijk was dit te lang omdat ze zolang op stal stonden.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:24

ja hij vertelt het toch niet. Jammer maar helaas. De groene korrels hebben ook prima gewerkt bij Larouscha.
Het is dat ik er niet tegen kan dat ie geen info wil geven anders was ik wel bij hem gebleven (uhh ik ben helemaal niet eigenwijs hoor O:) )

Zijn de korrelpakketjes al opgestuurd?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:36

Die van mij gaan morgen met de post mee. Vandaag gaat me niet meer lukken, omdat ik op kantoor zit en het servicestationding van TNT is gesloten omdat er in die winkel deze week verbouwd wordt. Maar hij komt eraan!

Het mysterie omtrent de diarree van Imker is ontrafeld.
Ik strooi altijd korrels bij voordat de paarden naar binnen gaan en de nieuwe korrels schop ik dóór de bestaande bedding heen. Nu blijkt dat Imker de Ecobodemkorrels dermate interessant vindt, dat hij ze eruit vist en opeet.
Normaal zie ik dat niet, omdat ik éérst voer in de bakken doe, dán de paarden binnenzet en dan zelf ga eten. Nu was ik later met het binnenzetten van de paarden en zag ik dat Imker vóórdat hij aan de brokken in zijn bak begon, heerlijk de strokorrels opat.
Qua darmflora lijkt dat met niet geheel wenselijk, omdat Imker nu al een maand aan de dunne is (even lang als hij op de korrels staat). De korrels zijn dus regelrecht EXIT gegaan... foto van de natte pulpplek in Imker's stal volgt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:03

Bij deze een foto van de sopplek in de stal van Imker. De kleurverschillen zijn ook duidelijk te zien.

Afbeelding
Uitleg:
- lichte spikkeltjes zijn de korrels die ik gisteren heb bijgestrooid
- groen-achtige mestballen spreken voor zich
- groene natte plek is natte korrel
- bruine plek tegen muur is verzadigd materiaal. Dit ligt tot ca. 80cm voor muur en is kéi-hard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:18

@Imker: hij eet dus echt alleen de 'hele' korrels (de verse dus).

Missy doet dat bij mij ook en de mest is idd ietsjes dunner de laatste week. Ik heb dat geweten aan de wisseling van hooi, maar daar ben ik nu sinds 2 dagen mee gestopt.
Ik verwacht dus dat de mest nu weer goed gaat worden, zo niet komt het idd ook door de korrels.
Reden waarom ik dus de Crushed wilde en nu de Chopped heb moeten nemen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:41

Hij probeert ze eruit te vissen, hij neemt natuurlijk dan ook wat mot op.
In den beginne dacht ik ook dat het aan het hooi lag (ander pak) maar dat blijkt dus niet het geval te zijn. Ik voer nu spul waar hij absoluut niet van aan de dunne kán raken en toch heeft hij het. En dan zouden ook de andere 4 paarden last van diarree moeten hebben en dat hebben ze geen van allen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:42

Kán ook door het weer komen. Het is nu overdag best warm en dat heeft op mijn ouwetje ook direkt een weerslag.
Aan de kleur van de mest merk ik iig geen verandering, terwijl ik lees dat men af en toe een lichter hoopje vind vanwege mot-snoepen :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:01

Lijkt mij stug, omdat hij het pas heeft sinds ik van vlas overgegaan ben op strokorrels. Het kán, het kán, het kaán, maar ik betwijfel het.
Ik wijtte (of weet) het aan het hooi, maar ik heb reeds 4 verschillende (grote) balen gehad en nog steeds heeft hij er last van. Sinds zondag heb ik hem daarom op een speciaal vacuum-verpakt gras staan en ook daarop blijft hij het houden.
Ook heb ik zijn bloed laten trekken vorige maand en daaruit kwamen geen rare waardes tevoorschijn. Ligt dus niet aan de algehele gezondheid van het paard.
Maar toch, het blijft toch frappant dat én Imker ervan eet én dat hij sinds hij op korrels staat aan de dunne is.
Kleur van de mest wat donkerder dan met vlas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:19

Ik merk nu ik van het vlas af ben dat de mest ook minder vezels lijkt te bevatten. Dat verteerde blijkbaar erg moeilijk.