Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 12:39

Quellian schreef:
Ninx schreef:
Ik hoop dat de PVDD hier lucht van krijgt en dat als minimale eis stelt. Gewoon overdag naar buiten.... is dat nu zo'n belachelijke gedachte?

Eh ja. Dan zou je bv op advies van de DA je paard niet buiten mogen zetten, zou je dat op papier moeten zien te krijgen, kun je op het binnenhof je verklaring van de DA afgeven ofzo? En anders moet je wachten tot je paard in beslag wordt genomen zodat een ander hem buiten kan zetten tot de dood erop volgt?

Das net als met wedstrijden; ik mag op advies van de DA Stanley niet meer rijden met een bit, dus doe dat ook niet. Wat inhoudt dat je geen landelijke wedstrijden kunt rijden. Zelfs op medische indicatie mag je niet bitloos starten.

Dan zou je dit dus ook krijgen wat betreft de wei. Kan niet kloppen toch?

Maar goed... Worden dan ook al die konijnen, vogels, hamsters, cavia's, vissen, etc. uit hun 'benarde situatie' bevrijd?

Wetten worden nooit keihard nageleefd, zoals veel mensen ook 140 rijden waar je 120 mag rijden.
Maar wanneer je als samenleving en dus politiek een duidelijk signaal afgeeft door te zeggen dat deze dieren minimaal 8 uur naar buiten moeten (bijv) zul je daardoor wel de manier van denken en handelen een flinke draai geven. Er zullen dan nog steeds mensen zijn die het paard altijd binnen laten staan, zoals er altijd mensen zijn die sowieso alle regels en wetten aan hun laars lappen. Maar ik denk dat je er wel een groot deel van de mensen 'bewuster' mee maakt.... onder dwang, dat dan helaas weer wel.

En alle andere dieren die jij noemt... ja, ik heb geen van deze dieren omdat ik het maar naar vind om ze in kleine hokjes te stoppen. Ik zou er dus niet rouwig om zijn wanneer daar ook betere regels voor komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 12:40

Apple schreef:
Overigens loopt er nu ook een topic op Bokt over weidegang zonder schaduw. Wei is ook niet allemaal zaligmakend.

Dat is geen reden om je paard dan maar de hele dag binnen te zetten. Wel een goede reden om schuilstal of tent te bouwen. En wanneer de gemeente daar lastig over doet, wat erg vaak gebeurt.... een paar bomen te planten. En wanneer dat niet kan.... toch eens omkijken naar een alternatief stukje land.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:41

Hoewel ik zoals eerder gezegd een enorme voorstander ben van zoveel mogelijk weidegang vind ik het ook te ver doorschieten om een minimum aantal uren te stellen.

En ik zou zeker niet te hard roepen om de PVDD. Als die hun zin krijgen moeten zelfs Salinero straks in een een groepshuisvesting cq natuurgebied gezet worden... overdrijven is ook een vak.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:42

Ninx, we hebben het nog steeds over een hobby he... En over een dier.

Hele flinke kerel die mij zou vertellen hoe ik mijn dieren moet behandelen hoor Haha! Haha! Haha!

Er moet veel veranderd worden in dierenland, maar ik denk dat de paarden over het algemeen het minst te klagen hebben (uitzonderingen daargelaten).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:43

DB is zelfs tegen het berijden van paarden, dus als alles dan zo lekker in de politiek komt, dan kunnen we ze binnenkort inderdaad met z'n allen in een natuurgebied knallen. Met een beetje geluk mogen we ze dan nog wel af en toe aaien (want dat is ook niet natuurlijk).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 12:44

Miriam schreef:
Hoewel ik zoals eerder gezegd een enorme voorstander ben van zoveel mogelijk weidegang vind ik het ook te ver doorschieten om een minimum aantal uren te stellen.

En ik zou zeker niet te hard roepen om de PVDD. Als die hun zin krijgen moeten zelfs Salinero straks in een een groepshuisvesting cq natuurgebied gezet worden... overdrijven is ook een vak.

Hier kan ik dan wel om lachen.... ik zie hem al staan... keurig ingevlochten, met bandages en geparfumeerde vacht tussen al het buitengrut.
Toch moet ieder paard, al is het de knol van de grootste wereldleider, toch lekker naar buiten? Is 8 uur naar buiten dan zo buitensporig lang? Dat valt toch wel mee?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:46

Ik gun Salinero ook zijn pleziertjes buiten in een groep. Ja, hoor. Ja
Het is en blijft een paard, al blijkt dat andere mensen daar anders over denken. Haha!

Maar goed, ik ga lekker genieten van het mooie weer buiten....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:46

Nou Ninx, dat gaat dan mooi Haha!.

Als ik zo eens rond rij bij ons in de buurt dan is hetgene wat er is aan land allemaal zonder schaduw en geen mogelijkheid om iets te bouwen of te planten.

Met andere woorden: wil ik mn paard op land hebben dan heb ik sowieso al een land zonder schaduw. Wil ik dat ook niet dan moet ik nog verder zoeken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:48

Apple schreef:
Met andere woorden: wil ik mn paard op land hebben dan heb ik sowieso al een land zonder schaduw.

Das hier ook inderdaad... En dan heb je weer de AID in je nek hangen omdat je je paard onbeschut buiten hebt staan.

Je kunt het nooit perfect doen, want wat is de definitie van perfectie?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:51

Nadya schreef:
Ik gun Salinero ook zijn pleziertjes buiten in een groep. Ja, hoor. Ja
Het is en blijft een paard, al blijkt dat andere mensen daar anders over denken. Haha!

Maar goed, ik ga lekker genieten van het mooie weer buiten....

Ik ook en dat weet je. Maar ik denk dat je wel begrijpt waar ik met mijn opmerking naartoe wilde?
Ik bedoelde te zeggen dat de PVDD er een handje van heeft om een beetje door te schieten. En ik geloof niet dat wij daar als paardenhouders (en daarmee onze paarden) altijd bij gebaat zijn...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:57

Nadya schreef:
Ligt het nou aan mij of is discussieren met jou nou zo lastig? Haha!
Waarom blijf je zo hangen in het ene uiterste (24/7 weidegang zonder er naar om te kijken). Ik ken bijzonder weinig mensen die dat doen (geen eentje, eerlijk gezegd) en ik ken ondertussen toch aardig wat mensen met een 24/7 buitenpaard, hoor. Knipoog
Al die mensen zijn er ELKE dag (op verschillende tijdstippen misschien, tja, dat kan), maar ze zijn er en ze doen genoeg met en voor hun paard(en). Niemand hier wil dat een paard aan zijn lot overgelaten wordt, volgens mij.

Ik heb geen idee wat voor paard jij hebt, maar die van mij is nog een aardig oerpaardje, volgens mij. Haha!
Die redt het prima buiten (beter zelfs dan binnen), wordt niet verweid (is het gebied ook wat te groot voor), maar krijgt in de winter wel bijgevoerd. Maar zijn beendergestel, daar is niets mis mee, hoor. Knipoog

Ik geloof ook niet dat iemand zegt dat rijden natuurlijk is of heb ik dat gemist? Heb wel een mooi boek met de titel 'Natuurlijk Paardrijden' in de kast en wat daarin staat, ja, daar kan ik persoonlijk best wat mee. Haha!
Maar ook daarin staat geschreven dat het niet natuurlijk is om op een paard te gaan zitten, hoor. Knipoog
Misschien moet je niet alles zo letterlijk opvatten en je wat meer verdiepen in het 'natural' denken van sommige mensen.
Trek niet alles meteen zo zwart/wit door, alsjeblieft.

Goedkoop in een weiland zetten, vind ik trouwens ook weer iets heel anders dan er bewust voor kiezen je paard buiten te houden. Knipoog

nee hoor helemaal niet alleen kijken de meeste mensen die hun paarden buiten hebben niet goed naar de andere kant. Volgens mij ben ik verder ook een van de weinige stal mensen die meepraat. Dus geeft al aan waarom andere mensen het niet doen. Nogmaals als ik werkelijke de mogelijkheid had om mijn paard weidegang en goede faciliteiten kon bieden in 15 minuten rijden kon geven zou ik het heus wel doen. Mits betaalbaar.

Mijn vorige paard had het niet lang uitgehouden omdat die qua botten zo slecht in elkaar zat dat hij binnen een paar maanden kreupel zou worden en gegrepen worden. Mijn huidige paard zou het met opbouwen wel redelijk kunnen reden. Door de ervaring met mijn oude paard kocht ik nu een paard anders en beter van bouw. Met dus ook een ander prijskaartje dus ben ik ook voorzichtiger geworden na nodige ellende op het weiland. En zo kan ik er nog een van diverse stallen opnoemen die paarden hebben staan met gebreken of afwijkingen aan benen en hoeven dat ze het niet lang uithouden. In de oorspronkelijke natuur zouden dit soort paarden niet eens volwassen worden.
Misschien moeten we ook eens stilstaan aan de kant dat we niet ieder ziek of fout veulen ten koste van veel geld willen redden.

Denk dat ik de afgelopen jaren genoeg verdiept heb ik het "natural" en daar vele negatieve kanten gezien en dan vooralop gebied dat paarden maar ten kosten van standen zonder ijzers moesten. Die paar positieve waren mensen die om gingen maar de basis van de andere kant meenamen.
Laat mij dan maar lekker egoistisch naar mijn paard zijn niemand die mij een wet voorschrijft hoe een paard te houden. En ik denk nog steeds dat er veel meer paarden en slechter bij staan dan mijn paard op zijn huidige stal. Maar voordat je oordeelt over de gezondheid en welzijn van mijn paard kom dan eerst persoonlijk oordelen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:58

Miriam schreef:
Ik ook en dat weet je. Maar ik denk dat je wel begrijpt waar ik met mijn opmerking naartoe wilde?
Ik bedoelde te zeggen dat de PVDD er een handje van heeft om een beetje door te schieten. En ik geloof niet dat wij daar als paardenhouders (en daarmee onze paarden) altijd bij gebaat zijn...

Mooi dan hebben we allemaal niet onze zin en de dieren zijn happy........dat wordt lijken ruimen vrees ik. En land is denk ik al snel te klein.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 12:59

Apple schreef:
Nou Ninx, dat gaat dan mooi Haha!.

Als ik zo eens rond rij bij ons in de buurt dan is hetgene wat er is aan land allemaal zonder schaduw en geen mogelijkheid om iets te bouwen of te planten.

Met andere woorden: wil ik mn paard op land hebben dan heb ik sowieso al een land zonder schaduw. Wil ik dat ook niet dan moet ik nog verder zoeken.

Dat zijn ook knap lastige vraagstukken.
Ik denk dat de explosieve groei van paardeneigenaren ook de gemeenten en politiek wel wat heeft verrast en dat ze nu de problematiek daar omheen ineens moeten gaan oplossen.
Hier hebben ze al geprobeerd er iets aan te doen door een maximaal aantal paarden per m2 toe te staan, dat is heel weinig... dus hele stukken land staan hier altijd leeg. Ze hebben wellicht gehoopt dat dit mensen van het kopen van nog meer paarden af zou houden, maar met de komst van stallen en pensions waar de dieren voornamelijk binnen staan zijn het alleen maar nog meer paarden geworden.
Onlangs zag ik een docu op Discovery; ze zeiden: "Holland is most overpopulated country in the world". Best raar, maar ik schrok even. Ik dacht, verdomd.... het is dus niet alleen mijn beleving dat het zo vreselijk vol en druk is overal.
En zo heb ik ook het idee dat het aantal paarden misschien een beetje de spuigaten uitgroeit doordat iedereen nu wel een paard kan kopen, of geld kan lenen bij een of andere Leen van Frisia....
De paarden blijven dus maar komen, maar de voorzieningen (dus het beschikbare land in deze omgeving) groeien niet mee.
Je kan mensen niet verbieden paarden te kopen. Maar die groei kan ook niet maar blijven doorgaan....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:05

Apple schreef:
Mijn stalpaard liet ik uit zn stal, longeren en vervolgens paddock.

Al tijdens het longeren maakte meneer me fijntjes duidelijk dat er naar zijn zin teveel vliegjes zaten (we staan zo ongeveer op het strand dus wat er is aan vliegjes is te verwaarlozen, daarnaast wat ik zag aan vliegjes waren zeker geen steekbeesten).

Ook in de paddock heb ik hem nog proberen uit te leggen dat dit nu eenmaal het seizoen was en dat vliegjes daarbij hoorden (ook die denkbeeldige waarvan hij vond dat ze op zn flank zaten).

Binnen keerde de rust weer terug Haha! Haha!

Dat is het nadeel van tegen de avond moeten rijden.
Hier is het dan ook een drama met de paarden. Het zijn die ellendige eczeemvliegjes en de muggen komen er dan ook nog bij. Je wordt er zelf ook door gestoken als je je niet genoeg aankleed. De paarden zijn onrustig, lopen de hele wei en/of bak/paddock door om ze wat af te schudden. Gelukkig verdwijnen ze weer als het donker is en keert de rust weer terug voor de komende 8 tot 10 uur, tot het weer gaat schemeren...
Midden overdag en 's nachts hebben ze er dan geen last meer van, en omdat onze paarden dan ook buiten lopen, en nu ook in de wei, hebben ze in elk geval veel uren graasplezier en zouden we ze, als we een nieuwe stal hebben, desnoods die vervelendste uurtjes even op stal kunnen zetten of vrijwillig in en uit laten lopen zodat ze aan die steekbeesten kunnen ontkomen.

Als dat de enige uurtjes waren dat ze naar buiten konden (vanwege stalling met zelf loslaten in de avonduren vanwege werk, dan vind ik dat best wel sneu voor een paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:09

Ninx schreef:
Lovely schreef:
Ninx, om als minimale eis te stellen voor ALLE paarden, ALTIJD is een behoorlijk idiote eis inderdaad.

Hoe bedoel je? Je bedoelt dat het een belachelijk eis is om ze ALTIJD buiten te hebben, dus m.a.w. 24/7?
Want het is toch geen belachelijke eis om ieder paard dat gezond is van lijf en leden (dus geen kreupelheden die absolute rust vereisen of exceem) iig de gehele dag buiten te laten lopen in een weiland of vrije uitloop?
Vind je dat echt een belachelijke eis?

Ja, het is idioot om dat bij wet vast te willen leggen ja, behoorlijk idioot zelfs.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 13:13

Lovely schreef:
Ninx, om als minimale eis te stellen voor ALLE paarden, ALTIJD is een behoorlijk idiote eis inderdaad.

Hoe bedoel je? Je bedoelt dat het een belachelijk eis is om ze ALTIJD buiten te hebben, dus m.a.w. 24/7?
Want het is toch geen belachelijke eis om ieder paard dat gezond is van lijf en leden (dus geen kreupelheden die absolute rust vereisen of exceem) iig de gehele dag buiten te laten lopen in een weiland of vrije uitloop?
Vind je dat echt een belachelijke eis?[/quote]
Ja, het is idioot om dat bij wet vast te willen leggen ja, behoorlijk idioot zelfs.[/quote]

Okay, maar waarom is dat dan idioot? Want wanneer dat verplicht wordt, zijn ze ook verplicht voor iedereen die mogelijkheid te scheppen. Dus: meer land beschikbaar stellen, en een soepeler beleid t.a.v. schuilstallen e.d.
Wanneer je een wet voorschrijft, moet je die wet ook faciliteren. Daar is dan dus iedereen bij gebaat, toch?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:14

Prisca schreef:
nadya die van jou staat 24/7 buiten?. Dan nog vind ik regelmaat in wanneer je gaat rijden erg belangrijk. Bij weiland kan je iets minder regelmatig werken. maar laten staan omdat die toch buiten loopt vind ik not done.

Waarom?
Waarom zou een paard dat dag en nacht in grote afwisselende omgeving buiten loopt elke dag gereden moeten worden?
Die paarden in de uiterwaarden of natuurgebieden in begrazingsprojecten worden toch ook niet bereden? En komen slechts weinig in handen, alleen als het nodig is? Dat is toch hoe dieren in de natuur leven? Waarom zou je zo'n paard uit de kudde moeten halen om te moeten werken?

Het heeft misschien minder trainingswaarde als je minder vaak rijd, maar met zo'n 3 a 4x per week trainen en verder lekker buiten lopen wordt je paard echt niet slechter hoor, denk dat die zelfs misschien wel minder slijt dan een paard wat dag in dag uit 1 uur per dag getraind wordt. Een paard moet ook kunnen herstellen na inspanning. Bij elk dag trainen heb je grotere kans op blessures en overbelasting dan om de dag trainen...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:19

@joyce daarnee doelde ik op de mensen die het makkelijk vinden paard in het weiland te zetten en daardoor een reden zien minder te gaan kijken/controleren. Vooral met de huidige maatschappij is het juist belangrijk dat je toch iedere dag ff controleerd.
Misschien is deze groep die dit doet neit groot maar een mishandeld paard een dag te lang laten staan is er al een teveel.

Mijn ellende met weiland begon met een groepje paarden waar geen rust in kwam omdat de mensen op verschillende tijd reden dus paard erin paard eruit enz....vind een paard alleen op het land net zo zielig als op stal. 2 is een redelijk optie. Merries en ruinen gaan ook veel minder goed samen als vroeger.

Denk dat de meeste mensen ook nog een reden hebben om hun paard vooral snachts binnen te halen?. Diefstal?, Mensen in het weiland enz....
Als hij op het land zou kunnen idd een paar uur en snachts binnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 13:26

Even hypothetisch hoor, maar:

Wanneer het verplicht wordt ieder gezond paard 8 naar buiten te laten per dag, zijn ze ook verplicht voor iedereen die mogelijkheid te scheppen. Dus: meer land beschikbaar stellen, en een soepeler beleid t.a.v. schuilstallen e.d.
Wanneer je een wet voorschrijft, moet je die wet ook faciliteren. Daar is dan dus iedereen bij gebaat, toch?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:30

Eigenlijk vraag ik me af waar iedereen zich hier zo druk over maakt!
Om te beginnen is Nederland volgens mij toch echt te kleim om alle ( ik geloof rond de 400.000) paarden genoeg weidegang te bieden, want dan moet je al uit gaan van ca. 1 hectare per paard als hij zich daar het hele jaar mee wil voeden. MIsschien als we alle steden, wegen, etc. opdoeken komen we een heel eind. Anders zit er niets anders op dan de helft van de paarden maar naar de slager te brengen, dan kan de helft die overblijft altijd buiten op een flink stuk land met bomen, etc. Lossen we ook meteen het voedseltekort van de 3e wereld op Knipoog
In veel warme landen ( bijv. Spanje, Portugal, maar ook de droge streken van bijv. Amerika) is grasland een luxe. Daar voeden veel paarden zich met droge stoppels, of hooi omdat er helemaal niks groeit.
Overigens is het ook nog eens zo dat op veel stallen in Spanje en Portugal de paarden vanaf hun 3e jaar altijd binnen gehouden worden, wegens bijv. ruimte tekort. ( Daar ben ik overigens ook helemaal tegen!).

ER kan hier dus heel hard geroepen worden dat het beter is voor een paard, en ik zet daarbij mijn twijfels omdat ( te vet) gras, wat je in Nederland te vaak vind, nou eenmaal geen goed voer is voor paarden. Beweging is een must, zeker weten, maar ik heb mijn paarden liever in bijna kaal weiland of groet paddock, zoals wij ze nu tijdelijk houden, dan op een vet grasland. (Vet) grasland is vaak slechter voor een paard dan een paddock waar hij zich prima kan bewegen en goed voer krijgt, met beperkte grasopname.

Maar goed dat is mijn mening en als ik uit mijn raam kijk zie ik 3 paarden blaken van gezondheid, glimmen als een spiegel. Met dit weer staan ze overigens wel in hun ( open loopstal) omdat ze het buiten te warm vinden. Dat doen ze ook bij teveel wind en harde regen.
Dus ik hou ze liever zo dan op een open vlakte zonder schuilmogelijkheid ( zoals de meeste Nederlandse weides helaas wel zijn), nu kunnen ze schuilen als ze willen, naar buiten als ze willen, bewegen als ze willen en eten als ze willen ( onbeperkt hooi en regelmatig wat gras door grazen aan de hand). Slapen doen ze overigens wel buiten nu, dat vinden ze heerlijk.
Gezien het feit dat we hier 2 volwassen hengsten op deze manier houden ( + een oudere ruin), in vergelijk met hoe de meeste hengsten gehouden worden, denk ik dat ze niet echt heel veel te klagen hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:40

ok'e, heb zelf nog nooit meegemaakt dat er veel onrust was als er gedurende de dag paarden uit de kudde werden gehaald en weer teruggezet. Wel onrust als 1 alleen moet achterblijven.

@Ninx, in 1 van mijn eerste berichten heb ik dat ook geprobeerd duidelijk te maken... Ik denk dat het kan helpen. In Zweden is zo'n regel er toch? Maar dan 6 uur en niet alleen gehouden? Maar goed, dat heb ik ook via via gehoord.

@Elcid: we hebben het niet over het hele jaar door 24 uur weidegang. Die 1ha is als het paard er het hele jaar door voldoende voedsel van af moet halen. Lijkt me niet van toepassing op sportpaarden die 8 uur in de wei of paddock komen om overdag vrij te bewegen, sociaal gedrag te kunnen vertonen en wat te knabbelen en verder gewoon 'sochtends en 's avonds bijgevoerd worden met ruwvoer en krachtvoer...

Verder zijn er ook boeren/stallen die hun weides eerst maaien of bloten of af laten grazen door koeien of schapen voor de paarden erop mogen.

Jammer dat er mensen blijven hangen in de extremen terwijl toch duidelijk de meerderheid aangeeft dat het niet of/of is, maar een combinatie van stal/wei/paddock toch voor ieder paard, meerdere uren per dag, belangrijk is en mogelijk zou moeten zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 13:45

Hey ElCid,

het kan altijd slechter, zeker in het buiten.... laten we daar niet naar kijken.
Laten we alleen kijken hoe het beter kan.
In jouw geval hebben je paarden idd een paradijselijk leven als ik dat zo hoor.

En omdat niet ieder paard gebaat is bij een vette wei gaan er velen maar een paar uur de wei in, en vervolgens met z'n allen de paddock in. Of er wordt eerst een zooitje schapen over het gras gegooid en daarna komen de paarden erop. Of er worden maar kleine stukken afgezet. En zo zoekt iedereen een mogelijkheid.
Maar dat het gras wel erg rijk is voor de paarden ben ik zeker met je eens....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 13:48

joyce B schreef:
ok'e, heb zelf nog nooit meegemaakt dat er veel onrust was als er gedurende de dag paarden uit de kudde werden gehaald en weer teruggezet. Wel onrust als 1 alleen moet achterblijven.

@Ninx, in 1 van mijn eerste berichten heb ik dat ook geprobeerd duidelijk te maken... Ik denk dat het kan helpen. In Zweden is zo'n regel er toch? Maar dan 6 uur en niet alleen gehouden? Maar goed, dat heb ik ook via via gehoord.

@Elcid: we hebben het niet over het hele jaar door 24 uur weidegang. Die 1ha is als het paard er het hele jaar door voldoende voedsel van af moet halen. Lijkt me niet van toepassing op sportpaarden die 8 uur in de wei of paddock komen om overdag vrij te bewegen, sociaal gedrag te kunnen vertonen en wat te knabbelen en verder gewoon 'sochtends en 's avonds bijgevoerd worden met ruwvoer en krachtvoer...

Verder zijn er ook boeren/stallen die hun weides eerst maaien of bloten of af laten grazen door koeien of schapen voor de paarden erop mogen.

Jammer dat er mensen blijven hangen in de extremen terwijl toch duidelijk de meerderheid aangeeft dat het niet of/of is, maar een combinatie van stal/wei/paddock toch voor ieder paard, meerdere uren per dag, belangrijk is en mogelijk zou moeten zijn.

Ja Joyce, jij hebt inderdaad al eerder aangegeven dat een dergelijke wet ook van kracht zou moeten worden in NL.
Ook even mijn complimenten voor het feit dat je vooral in oplossingen denkt en niet in boze volzinnen....
Wie weet leidt het tot een goed compromis.

@ ElCid: 400.000 paarden is ook erg veel.... zeker wanneer een hele grote concentratie paarden ook nog eens in het dichtsbevolkte stukje van NL staat. Maar goed, er is nooit werk gemaakt van dergelijke regels voor het houden van paarden en het is dus helemaal de spuigaten uitgegroeid. Ik denk echter niet dat we het dan maar op z'n beloop moeten laten want waar eindigt het dan?

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:00

Ergens zit er best wel wat in om een regel in te voeren over hoe men hun paarden dient te houden. Jammer dat dit alleen niet haalbaar is.
Verder denk ik dat heel veel mensen heel graag weiland voor hun paard zou willen, maar dit gewoon geen mogelijkheid is. Het is, vind ik, heel kort door de bocht om te zeggen: "Dan zoek je toch een andere stal??".
Zelf woon ik in de randstad, en is het niet heel makkelijk om een stal te vinden waar paarden ook de wei op kunnen (ik sta nu thuis, en met weiland). Als het maar in de mogelijkheden ligt van mensen zijn heel veel mensen, denk ik, bereid om de omgeving van zijn of haar paard te verbeteren.

Verder zat ik van de week, toen mijn paard op de wei stond, het volgende te bedenken: Mensen zeggen altijd, over paarden die 23/7 op stal staan: 'zelf wil je ook niet heel de dag op bed liggen', Nou dacht ik van de week, zelf wil ik ook niet de hele dag in de achtertuin zitten met een zak chips.
Dit even ter zijde Vork Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:01

Ninx schreef:
Even hypothetisch hoor, maar:

Wanneer het verplicht wordt ieder gezond paard 8 naar buiten te laten per dag, zijn ze ook verplicht voor iedereen die mogelijkheid te scheppen. Dus: meer land beschikbaar stellen, en een soepeler beleid t.a.v. schuilstallen e.d.

Daarmee help je de volledige hippische sector om zeep en ik weet niet of iedereen daar wel zo bij gebaat is.