Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NoGo schreef:Ik lees al een tijdje mee en op basis van dit topic vind ik jullie als stal heel open en jou ruitje altijd fijn communiceren (die van mij staan alleen super en gelukkig in eigen beheer).
Nav het ruwvoerbeleid vroeg ik mij af of de eigenaren allemaal op de hoogte zijn geweest van het individueel doornemen van hun paard.
Ik 'val' in de tekst over het stukje waarin benoemd word blessure, onregelmatig in het werk, moet eigenlijk op ijzers staan etc.
Ik kan niet helemaal mijn vinger erop leggen waarom....
ruitje schreef:@Kendra en @MywishMax. Ik heb niet heel veel sportpaarden op stal, maar bijvoorbeeld wel echt fanatieke buitenrijders of paarden die ontzettend afwisselend ingezet worden( grote groep menners) . Het type paard is voornamelijk het recreatiepaard. Overigens zou ik na dit jaar, dan heb ik een jaar de weegschaal, beter kunnen zeggen hoeveel % echt te dik is.
Ik vond het scoren met de BS nog lastig, dat deden we met zijn tweeën en nog hadden we vaak gesprekken over is dit nou +1, of 0. Ook zijn er paarden die bijvoorbeeld enorm dik in hun vacht zitten waarvan een eigenaar dan zei: Ja maar met poetsen voel ik dit of dat. Ik weet niet of echt 40% te dik is, maar als je een ruime foutmarge aanhoud zal tussen de 30 en 50% wel te dik zijn. En ik denk dat dat in Nederland redelijk gemiddeld is? Misschien zelfs wel onder het gemiddelde? Want wij hebben echt bijna nooit hoefbevangen, IR of EMS etc op stal.
pluisje88 schreef:Hier ook een paard dat altijd dik genoemd wordt. Erg rondgeribt en een wat barok type voor een kwpn. Laat haar buik ook hangen. Het is verschrikkelijk als iedereen haar vet noemt terwijl je weet dat het dat niet is. Mega buik maar je kon de ribben tellen. Nu weet ik hoe ik haar wil hebben en waar ik moet kijken maar toen ik haar net had werd ik daar heel onzeker van. Dat is echt ten koste van mijn paard gegaan omdat ze door de groepsdruk op mij steeds dunner werd terwijl dat volledig onterecht was. Gelukkig nu in eigen beheer dus geen discussies meer daarover.
ikke schreef:En als jij vanuit weinig ervaring nog niet weet hoe, dan is het, in mijn optiek, de plicht van jouw stalgenoten om jouw te leren hoe je dat wel kunt vaststellen! Het zegt dus weer vooral iets over de onkunde/onwil van jouw stalgenoten op dat moment!
pluisje88 schreef:@lieser precies dat
Ik ben niet onervaren. Ik heb 12 jaar eigen paarden en loop al meer dan 25 jaar tussen de paarden. Ben behoorlijk ontwikkeld qua kennis en ervaring. Maar onderschat niet de druk die mensen elkaar kunnen opleggen…
goldenarrow schreef:*kruipt onder meeleessteen vandaan*
Het nadeel van die bc-score is dat het ontwikkeld is voor het gemiddelde paard. Lees een KWPN/warmbloed die dressuur of springen doet. Het houdt geen rekening met sporten die een extreem andere spierverhouding vragen (zoals bij renpaarden) of die een hele andere bouw hebben. En daarnaast is het inderdaad enorm subjectief. Met een weegschaal weet je wel het exacte gewicht, wat fijn is voor ontwormen bijvoorbeeld, maar zegt niets over de conditie waarin het paard verkeerd. En dan heb ik het nog niet eens over jonge paarden in de groei, of drachtige merries (al zal jij die niet zoveel hebben ruitje). Dus het blijft toch een combinatie van.