Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lys_PPA

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:46

Ik vind het ook fijn omschreven, jullie zijn er overduidelijk bewust mee bezig. Ook handig dat jullie een weegschaal op stal hebben trouwens.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:55

Ik lees al een tijdje mee en op basis van dit topic vind ik jullie als stal heel open en jou ruitje altijd fijn communiceren (die van mij staan alleen super en gelukkig in eigen beheer).

Nav het ruwvoerbeleid vroeg ik mij af of de eigenaren allemaal op de hoogte zijn geweest van het individueel doornemen van hun paard.
Ik 'val' in de tekst over het stukje waarin benoemd word blessure, onregelmatig in het werk, moet eigenlijk op ijzers staan etc.
Ik kan niet helemaal mijn vinger erop leggen waarom....

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:53

NoGo schreef:
Ik lees al een tijdje mee en op basis van dit topic vind ik jullie als stal heel open en jou ruitje altijd fijn communiceren (die van mij staan alleen super en gelukkig in eigen beheer).

Nav het ruwvoerbeleid vroeg ik mij af of de eigenaren allemaal op de hoogte zijn geweest van het individueel doornemen van hun paard.
Ik 'val' in de tekst over het stukje waarin benoemd word blessure, onregelmatig in het werk, moet eigenlijk op ijzers staan etc.
Ik kan niet helemaal mijn vinger erop leggen waarom....

Snap jou hierin wel. Voor de gevoelige medemens onder ons kan dat lijken op; je doet het eigenlijk verkeerd en wij hebben zonder jouw weten je paard beoordeeld.

Ik zie vooral heel veel paarden die veel te veel te eten krijgen in de vorm van krachtvoer en verder amper werken... Dus denk dat dat aanvullingen qua voorbeeld berekeningen enzo helemaal zo verkeerd niet zijn.

Veel mensen zijn stomverbaasd als ze horen wat ik mijn fjord voer, en wat ik er (normaal) gemiddeld mee doe. Zeker als je dan ook nog eens ziet dat ze niks te mager is!

Qua onderzoeken voor HBO student, wel super leuk zoiets, en zie het vooral echt als eens kans om iets uit te laten zoeken waar je zelf geen tijd oid voor hebt!

Ik heb tijdens mijn hbo studie eens een volledig plan gemaakt voor een manege om van traditionele stands en enkele boxen om te bouwen naar looostallen. En dan rekening houden met alles. Dus financiën, ruimte, lesklanten, veiligheid enz enz.

Super leuk om uit te zoeken! Helaas door wat onenigheid binnen het bestuur van die manege is mijn plan niet lang daarna letterlijk in de prullenbak beland...

Ook tijdens mijn opleiding eens heel nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van een suikerarme brok speciaal voor paarden met insulineresistentie, hoefbevangenheid enz., en daaraan gerelateerd het hele marketingplan op mogen zetten én uit mogen voeren! Is inmiddels meer als 10 jaar geleden, maar het voer bestaat nog steeds!

Dus denk eerst gewoon eens in "wat zouden we willen" en dan pas in "wat is realistisch".

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 06:01

Ah, veel reacties! Leuk! De ideeën voor de stagiaire kan ik wat mee, ik had zelf een hele andere vraag in mijn hoofd, dus goed dat ik 'm hier gevraagd heb want nu heb ik opties :D

Crista, wij moeten toch wat vaker kletsen haha, wat een toffe dingen heb jij gedaan!

Wat reacties:

@Nogo/Crista: Ik denk dat ik jullie snap. Het komt over alsof ik vind dat heel veel klanten het verkeerd doen. Dat vind ik niet hoor :D

Ik vind het alleen lastig hoe dat dan anders te verwoorden? Want op het moment dat een paard enorm afvalt: dan ben ik daar in mijn hoofd toch mee bezig. Soms op vraag van een eigenaar, maar soms gewoon omdat ik mij zorgen maak om een paard. Het is volgens mij niet zo dat wij te pas en te onpas ons bemoeien met paarden( maar misschien denken klanten daar anders over :o ) . Het is 9 van de 10 keer een actie-reactie. Dus dan komt een klant naar mij toe en zegt: ' Goh, paard is veel afgevallen, ik denk dat hij meer voer moet' en op zo'n vraag bekijk ik dan het complete plaatje en probeer met een eigenaar dat af te vinken. Dus i.p.v. de denkwijze: paard word dun=moet meer eten probeer ik met mensen te praten over paard word dun=wat zou het allemaal kunnen zijn.

Maar misschien is dat iets wat jullie juist niet op prijs zouden stellen?
Het is in ieder geval niet zo dat ik een beetje ongevraagd advies of mijn mening loop rond te strooien elke keer als je op je paard stapt ofzo hoor :o . Tenminste, ik hoop niet dat klanten dat zo ervaren, want ik wil juist dat we een stal zijn waar iedereen zoveel mogelijk zijn eigen ding kan doen.

@Kendra en @MywishMax. Ik heb niet heel veel sportpaarden op stal, maar bijvoorbeeld wel echt fanatieke buitenrijders of paarden die ontzettend afwisselend ingezet worden( grote groep menners) . Het type paard is voornamelijk het recreatiepaard. Overigens zou ik na dit jaar, dan heb ik een jaar de weegschaal, beter kunnen zeggen hoeveel % echt te dik is.

Ik vond het scoren met de BS nog lastig, dat deden we met zijn tweeën en nog hadden we vaak gesprekken over is dit nou +1, of 0. Ook zijn er paarden die bijvoorbeeld enorm dik in hun vacht zitten waarvan een eigenaar dan zei: Ja maar met poetsen voel ik dit of dat. Ik weet niet of echt 40% te dik is, maar als je een ruime foutmarge aanhoud zal tussen de 30 en 50% wel te dik zijn. En ik denk dat dat in Nederland redelijk gemiddeld is? Misschien zelfs wel onder het gemiddelde? Want wij hebben echt bijna nooit hoefbevangen, IR of EMS etc op stal.

@Gaby, ik heb niet gehoord dat mensen beledigd zijn. Maar misschien zeggen ze het niet haha :D . Wel mensen met wie ik in gesprek raak over het gewicht en zeggen: ik ben het niet met je eens. Nou en soms luister ik naar een eigenaar en zeg ik: je hebt gelijk. En soms zegt een eigenaar jij hebt een goed punt. En soms denk je: ja hier denken we beiden anders over.

Ook goed. Met mij er over in gesprek kan altijd, maar ik blijf maar pensionstalhouder, geen voedingsexpert. En ik heb echt geen 'alle paarden moeten afvallen' kruistocht ofzo.

Het hangt ook af van het type klant. Er zijn er die willen wel wekelijks overleggen want poedertje hier, nieuw brokje daar, dikkere of dunnere deken, trainingschema zus en zo. Helemaal goed.

En er zijn klanten die hebben hun paard al 10 jaar zonder deken, voeren al 10 jaar dezelfde slobber en zeggen 1 keer per jaar: Jantje ziet er goed uit he?

Ik vind het allemaal leuk :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 06:09

Overigens loop ik wel meer vast nu ik het bedrijf heb overgenomen :o

Ik heb zoveel werk. Stel 6 klanten willen per week even sparren over iets( dat is best gemiddeld op 100 paarden).

Dat duurt ongeveer 30 tot 45 minuten. Dat is een halve tot hele werkdag. Pak daar nog 2/3 rondleidingen , telefonische vragen en whatsappvragen bij.

En ik ben een werkdag kwijt aan uhm... ja, praten :D

Dat hoort erbij en vind ik leuk. Maar nu ik meer werk heb is het soms wel eens lastiger. Terwijl het juist steeds meer verwacht word van pensionstalhouders.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:37

Ik bemoei me niet teveel met gewicht. Overigens doen ze het hier qua gewicht allemaal vrij goed. Ja er 1 van de tinkers is wat aan de dikke kant en we hebben 1x een paard gehad die erg afviel, maar die is nu verhuist naar Frankrijk en dat was een combi van zaken. Dat paard had een slecht gebit (oa veel litteken weefsel aan zijn lagen, maar ook tanden zelf slecht), kwam al wat schraler bij ons, dan zijn slowfeeders én winter en niet de ideale omstandigheden voor dit paard geweest. Is wel bijgevoerd, maar wellicht was eerder beter geweesr en dikkere dekens ook. Maar als het er eenmaal af is (in de winter) is het lastig het er weer aan te krijgen.

Paard is nu op 24/7 weide en hooi zónder slowfeeders gegaan. Ik denk voor dat paard dat hij het goed had kunnen doen bij ons (mits dikker de winter in, sneller bijvoeren, dikkere dekens) maar makkelijker op gewicht te houden onder zijn huidige omstandigheden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:35

ruitje schreef:
@Kendra en @MywishMax. Ik heb niet heel veel sportpaarden op stal, maar bijvoorbeeld wel echt fanatieke buitenrijders of paarden die ontzettend afwisselend ingezet worden( grote groep menners) . Het type paard is voornamelijk het recreatiepaard. Overigens zou ik na dit jaar, dan heb ik een jaar de weegschaal, beter kunnen zeggen hoeveel % echt te dik is.

Ik vond het scoren met de BS nog lastig, dat deden we met zijn tweeën en nog hadden we vaak gesprekken over is dit nou +1, of 0. Ook zijn er paarden die bijvoorbeeld enorm dik in hun vacht zitten waarvan een eigenaar dan zei: Ja maar met poetsen voel ik dit of dat. Ik weet niet of echt 40% te dik is, maar als je een ruime foutmarge aanhoud zal tussen de 30 en 50% wel te dik zijn. En ik denk dat dat in Nederland redelijk gemiddeld is? Misschien zelfs wel onder het gemiddelde? Want wij hebben echt bijna nooit hoefbevangen, IR of EMS etc op stal.

Maar flinke buitenritten valt voor mij gewoon onder sport hoor. Net als mennen, maar die wisselende belasting is dan wel lastig, ja.
Mijn dressuur rijden is anders, maar die flinke buitenritten zijn niet ineens geen werk.

Ik denk idd dat het gewoon een gemiddelde of zelfs beter is qua percentage dikke paarden. Overal waar ik kom is een groot gedeelte dik. Groter als het gedeelte goed of te dun. Ben heel benieuwd naar de conclusie na jaar met de weegschaal!

Die bs score moet je idd echt voor voelen en niet alleen kijken. Wisselt ook nog welke methode je gebruikt, ik vind diegene met meer beoordelingsplekken beter, dus plat gezegd niet alleen hals, ribben en kont, maar ook schouders en nog wat meer plekken. Ik geloof dat daar de cijfers ook anders zijn, van 0 tot 7? Of zoiets, waarbij een 3 of 4 goed/normaal is. Zo werd het het bij ons beoordeeld toen de weegschaal er was.
Waar ik me over verbaasde is dat het in kilo's minder scheelt tussen de verschillende scores. Dik paard moet geen honderd of meer kilo afvallen, maar met bijvoorbeeld 50 kilo al in hele andere score. Je leert of hoort toch heel snel dat mensen zeggen dat ze 100 kilo moeten aankomen of afvallen en dat is niet zo normaal, maar echt de hele extreme gevallen. Net als dat mensen paarden vaak veel zwaarder inschatten haha. De koudbloeden hier waren zelfs te dik niet zo zwaar als ze vaak geschat worden.

Maar zo fijn die openheid. :j echt een pluspunt vind ik.
Dat vele praten kost idd veel tijd en is wel wat er van je gevraagd wordt. Misschien kan je stagiaire ook nog laten kijken naar alle werkzaamheden, hoe die eventueel sneller of beter kunnen qua tijd. Maar dat lijkt me wel een kleiner onderzoek haha, misschien leuk voor volgende stagiaires.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 11:02

@Maartje Ja zoals jij omschrijft is het natuurlijk ook. Als ik hier sportbrok en voordroog ga voeren aan de enige magere merrie uit de loopstal, dan word ze vast dik. Maar of dat dan de oplossing is? Uiteindelijk kan het natuurlijk: voor alle paarden alles zo speciefiek maken dat ze het perfect doen.

Maar jullie hebben er? 8? 100 is sowieso lastiger en ik denk dat ik mij constant afvraag: willen we dat? Ik ben soort van nu tot de acceptatie gekomen dat ik ongeveer 1 klant per jaar verlies op voorbeleid. Dat is dan maar zo :o . Ik probeer veel, maar 100% : is voor mij niet te doen :o

Over de BS: nadat ik dat een jaar had gedaan was ik dus zelf niet tevreden, ook niet met voelen, ik vond het nog steeds te subjectief. Daarom de weegschaal aangeschaft. Je bedoeld de Henneke methode, die heeft er inderdaad 9, zonder weegschaal was ik die gaan gebruiken. Maar nog steeds vind ik dat lastig :o

De weegschaal heeft mij ook veel geleerd over kilo's versus oog. Dan zeiden een klant en ik: paard is afgevallen. Was dus zwaarder geworden. Ga je vergelijken... Zit het paard niet meer goed in zijn spieren, maar heeft wel vet. Dat soort dingen weet je wel.

Of onze Dravers: dan denk je: moeten toch niet zoveel wegen, maar er zit een partij spier op in koers conditie.

Nouja, doe weegschaal was voor mij echt de beste investering van de afgelopen tijd. Heb ook nog wel getwijfeld over de kosten, ding was aardig duur en ik vraag nu 15 euro voor een jaar wegen...

Maar ik vind het ook gewoon leerzaam en probeer het dan maar te zien als stalservice ofzo :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 11:03

Fijn trouwens de complimenten ook, ik reageer daar niet op steeds, want wat moet ik zeggen :+ maar doet me goed :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:30

Gewoon een dankjewel! Je doet onwijs goed werk en dat mag gezegd en ook gevoeld worden haha.

Anyhow, ik heb inderdaad zo'n paard die altijd verkeerd gescoord wordt. :j

Vaak onterecht krijgt hij het label 'moddervet' of 'veel te dik'. Zelfs toen hij ruim 40 kilo te mager was en de botten door zijn dikke wintervacht uit begonnen te steken vonden mensen hem nog te dik. Reden: een hele dikke vacht, een forse brede nek en een hangbuikje die pas verdwijnt als je dressuurmatig aan de slag gaat. Erg lastig te scoren dus en je moet echt goed voelen ipv kijken. Steevast is de eerste reactie van mijn zadelpasser of dierenarts in de winter dus 'oh hij is wel een beetje dik geworden of niet?' en dan leggen ze een hand op de vacht en dan trekken ze die woorden opeens toch weer heel snel in. Behalve toen hij te mager heeft gestaan is hij verder dus altijd op score 0 geweest volgens zadelpassers, dierenartsen en mijn eigen score. Ben er best trots op. :D

Maar het is wel vreselijk vermoeiend dat hij altijd maar te dik wordt genoemd. :') Ook onhandig in voerschema's want zeker op mijn eerste stal vond de eigenaar opeens (zonder overleg) dat de hele paddock veel te dik was en ze best wat minder mochten eten. Op zich fijn dat er meegedacht wordt, maar graag wel in overleg zodat je als eigenaar nog een laatste controle erover hebt. In dit geval waren het haar koudbloeden die lekker rond waren en de rest leek in mijn ogen best prima het onbeperkte eten te verdragen. Maar dat is het 'm dus, iedereen kijkt anders en soms voelen mensen dus helemaal niet en wordt er al wel een oordeel gegeven.

Moraal van het verhaal: ik denk dat het super goed is om dit te doen, zeker vooraf eigenaren op de hoogte te brengen van de werkwijze en voor ieder die het wil weten ook de score te delen, want dan heb je er als eigenaar ook wat aan. Als je paard echt te dik of te mager is en je ziet het zelf nog niet is het leuk dat er ergens een tabelletje verschijnt maar dan weet je nog niet waar je paard staat en denk je wellicht onterecht dat je paard prima scoort. Zou zonde zijn van jullie moeite! En, het advies of de score moet dus eigenlijk wel echt kloppen anders schop je soms enorm tegen iemand zijn schenen aan. :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:34

Ja die bs score is ook lastig en subjectief natuurlijk. Daarom is die weegschaal geweldig. Wel lastig qua kosten idd. 15 euro is wel heel goedkoop, maar doen mensen nog mee als je meer zou vragen. Want als ze niet meer mee doen heb je niks aan hogere prijs...

Mijne woog 600 kilo toen ze echt te dik was. Blessure en 2 maanden in weideseizoen. Dus geen werk, maar wel vers gras :+ Was geen echte 2, maar wel 1,5 zeker. Anderhalf of 2njaar later met operatie, toen ze wel weer in het werk stond en einde van weideseizoen, ander land met minder gras of zelfs eigenlijk al op (die droge zomer waardoor gras hier veel harder ging als normaal) woog ze 614 :+ Die tumor was aardig groot maar geen 14 kilo haha, hooguit 3 ofzo. Dus vet was er grotendeels af, spieren eraan. Geloof graag dat de dravers in volle ren conditie zwaarder zijn als je denkt haha. Ben wel benieuwd wat de mijne nu zou wegen. Alleen nog wat vetopslag op schouders, maar die bleef zelfs toen ze wel op de rest van lijf mager en arm gespierd was na die operatie en flink lang vasten en beperkt eten. Ik houd ook vet op bepaalde plekken of ik nu ondergewicht of goed gewicht heb, dus ik noem het haar lovehandles :')

Celebi, hier dus ook dezelfde problemen. Hangbuik in rust en echt wel een rond/breed paard. Als ik nu foto laat zien in rust ziet ze er te dik uit, tijdens training is die buik weg en ziet ze er goed uit. Zou nog iets kunnen afvallen qua vet, maar ook nog wat meer spier erop. Maar geen +1 volgens de da, juist opletten dat ze wel genoeg blijft krijgen. Vraag me ook af of die tumor invloed had op het aankomen toen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:40

Oh dat geloof ik graag! Zie je bij mensen toch ook regelmatig voorkomen dat ze enorm gaan afvallen als ze zo ziek zijn. Is meestal 1 van de eerdere symptomen die je zelf daadwerkelijk opmerkt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:48

Zij was juist dikker dan ooit. Aankomen deed ze altijd aan het begin van het weideseizoen. Wij zouden zo'n voorbeeld van ruitje zijn die je liever dunner de zomer in zou zien gaan. Helaas had ze al eerder blessure aan begin van weideseizoen (eigenlijk winter) en toen werd ze niet zo dik als dat jaar. Terwijl het qua werk enzovoorts wel vergelijkbaar was. Maar kon net zo goed rijker gras zijn of meer. Afgelopen jaar twijfelden wij over bijvoeren eind van de winter, maar niet gedaan omdat weideseizoen bijna ging beginnen. Dat was het 1e jaar dat ze ook niet echt aankwam/te dik werd haha.

Stalhouder met extra kennis naast het runnen van een stal is goud waard. Werkervaring bij da vind ik ook een plus haha. Maar voeding zoals hier klinkt ook echt heel fijn. Niet alleen gebaseerd op ervaring/zo doen we het altijd al zoals sommige stallen, maar ook onderbouwen door kennis enzovoorts. Maar dat is misschien wel mijn afwijking dat ik dat fijner vind, zelfs als de uitkomst hetzelfde zou zijn.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:49

Hier ook een paard dat altijd dik genoemd wordt. Erg rondgeribt en een wat barok type voor een kwpn. Laat haar buik ook hangen. Het is verschrikkelijk als iedereen haar vet noemt terwijl je weet dat het dat niet is. Mega buik maar je kon de ribben tellen. Nu weet ik hoe ik haar wil hebben en waar ik moet kijken maar toen ik haar net had werd ik daar heel onzeker van. Dat is echt ten koste van mijn paard gegaan omdat ze door de groepsdruk op mij steeds dunner werd terwijl dat volledig onterecht was. Gelukkig nu in eigen beheer dus geen discussies meer daarover.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:05

*kruipt onder meeleessteen vandaan*

Het nadeel van die bc-score is dat het ontwikkeld is voor het gemiddelde paard. Lees een KWPN/warmbloed die dressuur of springen doet. Het houdt geen rekening met sporten die een extreem andere spierverhouding vragen (zoals bij renpaarden) of die een hele andere bouw hebben. En daarnaast is het inderdaad enorm subjectief. Met een weegschaal weet je wel het exacte gewicht, wat fijn is voor ontwormen bijvoorbeeld, maar zegt niets over de conditie waarin het paard verkeerd. En dan heb ik het nog niet eens over jonge paarden in de groei, of drachtige merries (al zal jij die niet zoveel hebben ruitje). Dus het blijft toch een combinatie van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:06

pluisje88 schreef:
Hier ook een paard dat altijd dik genoemd wordt. Erg rondgeribt en een wat barok type voor een kwpn. Laat haar buik ook hangen. Het is verschrikkelijk als iedereen haar vet noemt terwijl je weet dat het dat niet is. Mega buik maar je kon de ribben tellen. Nu weet ik hoe ik haar wil hebben en waar ik moet kijken maar toen ik haar net had werd ik daar heel onzeker van. Dat is echt ten koste van mijn paard gegaan omdat ze door de groepsdruk op mij steeds dunner werd terwijl dat volledig onterecht was. Gelukkig nu in eigen beheer dus geen discussies meer daarover.

Waar komt die onzekerheid vandaan dat je het je aantrekt dat anderen er iets van vinden?
Je kunt toch heel simpel voelen hoe het zit?

En als jij vanuit weinig ervaring nog niet weet hoe, dan is het, in mijn optiek, de plicht van jouw stalgenoten om jouw te leren hoe je dat wel kunt vaststellen! Het zegt dus weer vooral iets over de onkunde/onwil van jouw stalgenoten op dat moment!

Bij ons op stal nu ook een stel met twee paarden die eigenlijk niet echt weten waar ze mee bezig zijn. Ze willen echt wel goed doen maar niemand die ze even bij de hand neemt en ze toont wat van belang is.
Ze had bijna d'r ene paard verkocht, soort vanuit eenzelfde onzekerheid die jij beschrijft. Daar hebben wij een stokje voor gestoken. Was dat niet gelukt, had ik d'r over genomen. Zulke wereldpaarden komen niet elke dag langs.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:35

ikke schreef:
En als jij vanuit weinig ervaring nog niet weet hoe, dan is het, in mijn optiek, de plicht van jouw stalgenoten om jouw te leren hoe je dat wel kunt vaststellen! Het zegt dus weer vooral iets over de onkunde/onwil van jouw stalgenoten op dat moment!

Nou, als er iets is dat ik onzekere paardeneigenaren wil afraden, is het wel luisteren naar willekeurige stalgenoten. Zeker als ze ongevraagd advies geven. Als wij daar naar zouden luisteren, was ons paard al 20 keer van stal, voer, deken, dierenarts en hoefsmid gewisseld en zou ze meer klinieken gezien hebben dan weilanden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:37

@lieser precies dat :)

Ik ben niet onervaren. Ik heb 12 jaar eigen paarden en loop al meer dan 25 jaar tussen de paarden. Ben behoorlijk ontwikkeld qua kennis en ervaring. Maar onderschat niet de druk die mensen elkaar kunnen opleggen…

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:51

ruitje schreef:
? Ik ben soort van nu tot de acceptatie gekomen dat ik ongeveer 1 klant per jaar verlies op voorbeleid. Dat is dan maar zo :o . Ik probeer veel, maar 100% : is voor mij niet te doen :o

Is ook niet heel gek lijkt me, er is geen enkel voerbeleid dat bij 100% van alle paarden past

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:13

pluisje88 schreef:
@lieser precies dat :)

Ik ben niet onervaren. Ik heb 12 jaar eigen paarden en loop al meer dan 25 jaar tussen de paarden. Ben behoorlijk ontwikkeld qua kennis en ervaring. Maar onderschat niet de druk die mensen elkaar kunnen opleggen…

Maar jij bent degene die die druk naast zich neer legt, of niet.

Als jij staat voor wat je doet, heb je die mening van anderen helemaal niet nodig.

@Lieser: Als die stalgenoten niet uit kunnen leggen WAAROM het anders moet, dan negeer je terecht hun adviezen.

Ik heb dat onervaren stel bij ons op stal ook uitgelegd waarom ik iets vind en waar ik dat op baseer. Het is aan hen om er wat mee te doen, of niet. Ik heb ze ook uitgelegd dat er geen heilige waarheid bestaat maar ook dat je ergens moet beginnen en blijven nadenken over waarom je iets doet, of juist niet.
Bij twijfel kun je dan sparren met je stalgenoten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 17:15

Dat vond ik dus het meest irritante van pensionstallen: stalgenoten die jou wel even gingen vertellen hoe jij het moest doen. Echt, ik ben zo blij dat ik dat niet meer heb nu ze aan huis staan!
Dat iemand je stalgenoot is geeft je toch niet het recht om je dan maar ergens mee te bemoeien? Ik snap dat dus echt niet, ik was voor mijn gevoel soms drukker met alles dat met stalgenoten te maken had dan daadwerkelijk met mijn paard. De lol ging er op een gegeven moment echt vanaf door al die ongein.
Ik moest soms letterlijk verdedigen waarom ik niet deed zoals zij vonden dat het moest, zo irritant.... soms liet ik het ze dan eens zelf proberen met mijn paard, dan kwamen ze er vanzelf wel achter. Maar sinds iemand daarmee zijn vinger gebroken heeft, vond ik dat ook niet zo'n beste optie meer :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 17:25

@ruitje, 11 in totaal nu 2 van ons zelf. Dat zijn er inderdaad geen 100. Naast onbeperkt ruwvoer (weidegang, slowfeeders met hooi en voordroog in wintermaanden) voeren wij 1 maal daags een droog voeder (dus geen slobbers ed) naar wens van klant (meeste vitamine korrel van vitalbix). Diegene die meer/slobber etc willen geven, geven dat zelf.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:40

goldenarrow schreef:
*kruipt onder meeleessteen vandaan*

Het nadeel van die bc-score is dat het ontwikkeld is voor het gemiddelde paard. Lees een KWPN/warmbloed die dressuur of springen doet. Het houdt geen rekening met sporten die een extreem andere spierverhouding vragen (zoals bij renpaarden) of die een hele andere bouw hebben. En daarnaast is het inderdaad enorm subjectief. Met een weegschaal weet je wel het exacte gewicht, wat fijn is voor ontwormen bijvoorbeeld, maar zegt niets over de conditie waarin het paard verkeerd. En dan heb ik het nog niet eens over jonge paarden in de groei, of drachtige merries (al zal jij die niet zoveel hebben ruitje). Dus het blijft toch een combinatie van.

nee eigenlijk juist niet. Omdat je voelt aan het paard (een BCS mag je nooit op zicht doen), pik je die verschillen er zo uit.
Daarnaast focussed een BCS zich op de plekken die minder gevoelig zijn voor wel/geen bespiering én pak je meerdere gebieden van het paard mee waar je een gemiddelde uit haalt.
Naar mijn idee is daarmee de BCS juist bij uitstek geschikt om alles paarden zo correct mogelijk te beoordelen.

Zelfs wegen zou ik weinig waarde aan hechten zónder BCS. Samen is het wel de perfecte methode met name als je het vaker doet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 15:24

Als dit topic iets laat zien is dat iedereen overal anders over denkt haha :D

Degene waar ik de opleidingen bij heb gevolgd is een autoriteit op het gebied van voeding en verbonden aan Utrecht en die geeft aan dat wegen het beste is, dat volg ik dan ook maar gewoon. Plus, BS zorgt eerder voor lastige situaties met klanten, ' is hij nou +2 of +1 ' is een lastiger gesprek dan: hij weegt 570 kilo zeg maar :D

Maar joh, je paard hoeft niet op de weegschaal he bij ons, het is een service. Met 50% van de klanten heb ik het nooit over het gewicht van hun paard. Dikke prima ( woordgrap :+ )

De discussie over bemoeiende stalgenoten is voor mij lastig, ik kan daar deels wel wat mee( aanname beleid en mensen aanspreken als het niet lekker loopt op stal)

Maar vaak hoor ik dingen ook als laatste, of niet en dat vind ik ook niet erg :D

Is altijd een beetje schipperen als stalhouder denk ik :o

Wat verwachten jullie daarin van een stalhouder? Dat die actief iets doet tegen 'bemoeiende stalgenoten' ?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:16

Als het een hele beginnende paardeneigenaar is worden ze vaak overweldigd door alle meningen - ongevraagd - van stalgenoten, het is misschien handig om die daar voor te waarschuwen, en ze bij twijfel naar jou te laten komen.

Bij types zoals ik is dat niet nodig, die vinden hun eigen weg wel :D

Jij kunt daar denk ik prima onderscheid in maken :j