Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:10

Klopt, alleen googlen levert altijd rampscenario's op natuurlijk.
Heb vooralsnog het advies om het eerst te laten rijpen (eventueel met trekzalf) en dan open te laten maken. En ik vermoed dat het nu zover is. Dus morgen weer even contact of het al zover is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:22

Honingzalf trekt inderdaad. Daarom werd mijn wond ineens ook zo ernstig zonder de zalf had het er nooit zo uit gezien en hadden we misschien ook nooit vermoed dat het dieper was dan het leek.

Mijn moeder gebruikt ook honingzalf als het chinees naakthondje een gezwel heeft dat bijna rijp genoeg is om open te gaan. Ze doet er dan honingzalf op en een compres en dag erna is het open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 08:40

Ik heb dinsdagavond geheel onverwacht afscheid moeten nemen van 1 van mijn kleintjes. Had net de grote gevoerd en ging dan hen doen zoals altijd. Trek de staldeur open, lag er eentje vastgerold... omgerold, hij stond gelijk recht maar liep absoluut niet goed. DA gebeld, die stond er binnen het kwartier.
Lang verhaal kort: vermoedelijk darmtorsie of gaskoliek maar enkel kliniek kon uitsluitsel geven. Iig torenhoge hartslag en 0,0 darmgeluid en enorm opgeblazen buik. Pony zou 24 worden dit jaar, naar kliniek voor 5% kans dat het goed kwam... ondanks dat hij nog alert reageerde op de merries (was een hengst) was het kwestie van tijd voor hij echt zou creperen. Dus besloten om hem te laten gaan ;(

Intussen kan ik het wat plaatsen. Zijn stalmaatje heeft afscheid kunnen nemen (wat was dat immens indrukwekkend...) en nachtje bij mijn tinker gestaan. Nu staat hij weer alleen in zijn eigen stal. Ga vooral goed moeten opvolgen hoe het nu gaat verlopen met 3 als kudde ipv 4. Mijn grote is nogal opdringerig en drammer naar de kleine toe, dat werd voorheen altijd afgeblokt door de pony die nu ingeslapen is.
Ik verwacht dat het wel goed komt, dat hoop ik echt. Moet nu wel heel het weidebeleid gaan aanpassen voor komende zomer.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:10

Varekaj schreef:
Ik heb dinsdagavond geheel onverwacht afscheid moeten nemen van 1 van mijn kleintjes. Had net de grote gevoerd en ging dan hen doen zoals altijd. Trek de staldeur open, lag er eentje vastgerold... omgerold, hij stond gelijk recht maar liep absoluut niet goed. DA gebeld, die stond er binnen het kwartier.
Lang verhaal kort: vermoedelijk darmtorsie of gaskoliek maar enkel kliniek kon uitsluitsel geven. Iig torenhoge hartslag en 0,0 darmgeluid en enorm opgeblazen buik. Pony zou 24 worden dit jaar, naar kliniek voor 5% kans dat het goed kwam... ondanks dat hij nog alert reageerde op de merries (was een hengst) was het kwestie van tijd voor hij echt zou creperen. Dus besloten om hem te laten gaan ;(

Intussen kan ik het wat plaatsen. Zijn stalmaatje heeft afscheid kunnen nemen (wat was dat immens indrukwekkend...) en nachtje bij mijn tinker gestaan. Nu staat hij weer alleen in zijn eigen stal. Ga vooral goed moeten opvolgen hoe het nu gaat verlopen met 3 als kudde ipv 4. Mijn grote is nogal opdringerig en drammer naar de kleine toe, dat werd voorheen altijd afgeblokt door de pony die nu ingeslapen is.
Ik verwacht dat het wel goed komt, dat hoop ik echt. Moet nu wel heel het weidebeleid gaan aanpassen voor komende zomer.

Zo dat is schrikken zo snel onverwacht. Sterkte!

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:27

Veel sterkte!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:29

Ach wat sneu... sterkte!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:15

heel veel sterkte!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 11:37

He wat verdrietig ;(
Bizar hoe snel het dan afgelopen kan zijn.
Heel veel sterkte :(:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:41

Heel veel sterkte varekaj. En met je kudde komt het ook wel weer goed, daar ben ik van overtuigd. Het heeft mss even tijd nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:42

Heel veel sterkte Varekej. Respectabele leeftijd wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:56

@ capopjecop het wordt afwachten. Gisteren de 3 overblijvers samen buiten gezet. Die groep is al van 2011-2012 in deze samenstelling en ging altijd goed. De kleine die nu weg is hield altijd mijn grote geweld op afstand als die te opdringerig werd naar de andere kleine.
De grote pakte gisteren dus kans om daar vol gas achteraan te gaan. Spelenderwijs, dat wel, maar 1m60 en 550kg tegen 80cm en 150kg... Die kleine bijt echt wel van zich af, mept keihard en gericht door en toch heeft dat amper effect. Waar ze andere hetzelfde maar 1x moest doen en de grote ging ruim opzij.

De kleine kan evenmin in een stal met een andere, die komt niet aan eten toe. Maar hij heeft nooit alleen gestaan sinds ik hem heb.

Ik heb er wel vertrouwen in maar 100% zeker ben ik voorlopig toch nog niet.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:57

Wat verdrietig. Sterkte.
Misschien is het een idee om wat draden zo hoog te spannen bijvoorbeeld schuin in de hoeken zodat de kleine er onder door kan en de grote niet.
Laatst bijgewerkt door pluisbeer op 06-02-20 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:02

Kan op termijn nog, nu staan ze nog op pension.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:22

Art_Ificious schreef:
Newallure schreef:
Hoe zien de paarden er uit en zijn ze hongerig de volgende ochtend britta?
hoezo is hongerig een goed ding om naar te kijken? Die van mij zijn altijd hongerig als ik op de wei aankom, het kan voor hen niet snel genoeg gaan om hun eten te maken. En dan is er vaak nog hooi over he + onbeperkt weidegang :+

Ik zie wel duidelijk verschil tussen eten willen en honger. Als er wat mis is geweest met pak hooi wat ik heb gegeven dan doen ze echt anders dan we willen onze brokjes. Ze eten ook gulziger en zijn minder kieskeurig.
Plus ik denk dat de conditie van de paarden ook belangrijk is. Is deze goed dan zou ik niks veranderen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 00:37

Ze hadden vanmorgen niet alles opgemaakt.Er lag nog een beetje.Dus ik laat het zo voorlopig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:56

Storm op komt zondag.

Wat doe ik best? Prikpalen rond de track weghalen of track tijdelijk breder maken door de palen meer naar achter te zetten?
Heb bij vorige (minder felle) storm al gehad dat enkele plaatjes scheef lagen en draad losgekomen was.
Wil dus voorkomen dat er prikpalen over de track liggen en paarden verstrikt raken in de draad.

Of haal ik best hele draad van de track weg zodat paarden alle ruimte hebben om te rennen indien nodig?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:18

Ik zou het laatste doen Art,Heb je lint of koord? Ik had breed Lint en bij de storm vorig jaar waren ook mijn palen voor een deel uit de grond gewaaid. Gelukkig ook maar een tussen omheining en liepen ze enkel te feesten op mijn hooi wei.
Ik laat nu ook nog even alles open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:22

Hier kunnen ze gelukkig helemaal rond sinds vorig weekend. Nu maar hopen dat alle bomen overeind blijven

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:36

Ik zou gewoon de track een dagje dicht houden, krijgen ze heus niets van en je voorkomt misschien een hoop ellende.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:36

Track gewoon afsluiten idd. Heb je ook minder risico dat ze gaan rennen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:51

Met harde wind gaat ie hier ook dicht, niet zozeer voor het rennen als wel voor vallende takken van de dikke beuken en eiken die langs mijn track staan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:53

Maar dan zijn ze gedwongen om in de modderpaddock te blijven staan. En dat is ook geen goede optie IVM artrose bij het oudje die zo al moeite heeft met stappen door die modder die nu echt diep inzakt helaas.

Als ze de grote wei op kunnen is de ondergrond wel wat drassig maar zakt niet diep in zoals de modder Paddock. En op de grote wei is geen schuilmogelijkheid helaas. Oudje schuilt tegenwoordig wel graag in de stal merkte ik ook op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 21:00

En je bestrate ruimte inkl. stal is te klein om ze even tijdelijk in op te sluiten ??

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 21:05

DubbelDun schreef:
En je bestrate ruimte inkl. stal is te klein om ze even tijdelijk in op te sluiten ??

Heb geen bestrating helaas. Voor de stal ligt een beperkt stukje grastegels maar rondom is het dus modder enkeldiep. Dit weekend was de planning het uit te breiden maar heb nog geen tijd gehad de grastegels te halen. Nu gaan ze geleverd worden omdat ik goedkopere gevonden heb iets verder weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 21:16

Tja, je kent je eigen paarden en de omgeving het beste. Die van mij zijn geen rennerds en schuilen graag bij regen, dus ik zou de PP gewoon open kunnen laten. Maar voor mijn eigen rust hou ik hem liever dicht, dan weet ik zeker dat ze geen dikke tak op de kop krijgen (mits er geen hele boom die kant op komt zetten dan...)