Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:49

Ik hoefde van het nattere spul ook minder te voeren dan van het droge nu. Komt ook omdat het denk ik een hogere voedingswaarde had...

Azmay

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:52

Ik heb voordroog opgegeven maar merk zelfs van dezelfde boer nog wel eens flink verschil tussen de pakken hooi. Had van de herfst vrij slecht hooi wat niet aan zette en stoffig was en nu heb ik mooi grover hooi.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:52

De andere hooipakken zijn nog droger en ook wat stoffiger.
Dat eten ze. Echter lijken ze honger te houden en geen spekkies erop.

Heb 1e snede. En laatst ook 2e snede geprobeerd. Die 2e snede zat volgens mij echt niks in. Zelfs de shetten werden wat schraal op onbeperkt hooi. Hebben de winter 1/2 kg krachtvoer per pony erbij gekregen. Naast de 1/2 pavokoek en wortels.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:54

Van dat nattere lijken ze makkelijker vol en gevuld te raken.

Azmay jij dus ook met het droge en stoffige hetzelfde 'probleem'.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:55

Ik heb de pakken op bestelling laten maken. Ik wilde ze goed droog. Had eerder al van dezelfde boer. Echter te nat, kregen een paar last van dunne mest en winderigheid. Dus ik denk, vraag hetzelfde hooi, alleen dan droger. Hmm...werkte dus niet. Te droog wellicht. Het is echt hooi in plastic.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 23:19

Ik moet van hooi meer voeren dan van voordroog. Het mooiste qua opslag vind ik voordroog maar we hebben hier een paard die hooi moet hebben. En dan moet het hooi ook weer geweekt. Dus dat krijgen ze hier allemaal. Ik had aan het begin van de wintermaanden 25 balen hooi. En nu loopt het op het einde. Nog 3 en een halve baal nu. Met het mooie weer eten ze beduidend minder. En ik ben ook aan het opbouwen met weidegang dus dat scheelt ook iets.

Afbeelding

Afbeelding

Zo fijn, hier spelen de mannen echt veel. Bij jullie ook?

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 06:13

Wij hebbem altijd hooi van eigen winning. We laten dit altijd in het laboratorium onderzoeken. De eerste snede (mooi lang stengelig hooi) bevat beduidend minder voedingsstoffen als de 2e snede (fijner korter spul)
Het 1e kun je dus ook duidelijk meer van voeren zonder dat het echt aanzet.

Leuke foto's paulineH! Die van mij spelen volgens mij niet echt heb het iig nog nooit gezien.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 06:24

Ligt dus eraan of het hooi lang en stengelig is. Dan weinig voedzaam?
Ongeacht of het 1e of 2e snede is?

Hengsten/ruinen spelen hier wel zo.
De merries niet. Stoere foto!

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 06:30

Het ligt wel aan heel veel dingen. Op wat voor een manier het bemest is. Op welk tijdstip en met welk weer het gemaaid is. Je kunt dus niet per definitie zeggen dat kort meer bevat als lang. Gewoon even laten testen dan weet je tenminste wat je voert :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 06:45

Buxy schreef:
Het ligt wel aan heel veel dingen. Op wat voor een manier het bemest is. Op welk tijdstip en met welk weer het gemaaid is. Je kunt dus niet per definitie zeggen dat kort meer bevat als lang. Gewoon even laten testen dan weet je tenminste wat je voert :)

Ben het helemaal met je eens. Bij mij is de 1e snede altijd rijker dan de 2e snede. Dit heeft onder andere inderdaad met bemesten en tijdstip van maaien en duur van het drogen te maken. Daarbij speelt het weer een belangrijke rol en wat er in het verleden met het land is gebeurt, qua bemesting en de intentie waarmee het bewerkt is.
Intensief of extensief gebruikt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:01

De minis spelen wel veel met elkaar.
Melle en AMEL niet zo, die staan liever een beetje te kroelen met elkaar.
Af en toe hebben ze wel de gekke 5 minuten en dan gaan ze kneiterhard met z'n 4en achter elkaar.
Dan wordt er flink gebokt en vliegen de graspollen je om de oren >;)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:51

Het voordroog wat ik heb komt van vogeltjesland (mag pas in juni gemaaid). Is dus lang en in principe uitgebloeid en ik krijg het dus mooi droog (dag extra drogen en het is hooi). Wordt na het maaien 1x bemest met vaste mest en verder gebeurt er weinig mee. Paarden eten er onbeperkt van en blijven mooi op gewicht (ook de drachtige merries) vervetten niet, maar ook geen ribben.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:52

Nick en Bliksem spelen niet met elkaar.
Ze staan wel altijd zij aan zij. Eten zij aan zij, slapen zij aan zij, rennen zij aan zij. En Nick gebruikt Bliksem als schuurpaal, hoofdkussen of bijzettafeltje. Dan neemt Nick een pluk gras en veegt dat eerst af aan Bliksem en dan eet hij het op :')
Zal eens kijken of ik dat een keer kan filmen. Is echt grappig.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:42

Hier wordt er vooral veel gekroeld. De bak ligt echt vol haar nu. Spelen doen ze vaak meer in een galopje en wie het mooist loopt stilstaan bij de straat en dan de fietsers de stuipen op het lijf jagen door te blazen en dan weer bokkend wegrennen.

Ik heb vandaag mijn eerste trailer sessie weer gedaan. Wordt er weer helemaal enthousiast van. Even een update omdat ik zo super trots ben.

Uitgestelde beloning in de bak. Stilstaan terwijl ik een rondje loop met de stang in de hand en er iets tegen aan tik. Check
Om haar heen lopen en de stang tegen haar billen houdt . Check

Dan in de trailer. Blijven staan terwijl ik in de trailer naar achteren loop. Check.
Dan nog een keer dat ik naar achteren loop en de stang pak en nog verticaal tegen haar billen aai. Check.

Gaat het me dan echt een keer lukken? Nu al super blij. Straks weer verder.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:46

Dat klinkt echt goed Kvulden. Je deelt het mooi in, in hele kleine stapjes!

Drie van de 4 pony's hier spelen met elkaar. De oudste doet niet meer aan dat soort 'ongein'. De 'jonkies' hebben echt hun speelmomenten. Vaak begint het met wat happen en bijten en eindigen ze in idioot hard over de track rennen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:51

groot verschil met merries en ruinen, de ruin is erg speels maar heen geen speelmaatje, daar heb ik ook ballen, pylonnen ed voor liggen
mijn merrie heeft nooit gespeeld, de merries die ik hiervoor had ook niet
die zijn alleen een kei in zuur kijken

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:00

Heeft nat niet ook meer eiwitten? Dat is mij ooit eens verteld. Ik weet niet of het klopt.

Spelen doen die van mij (op de Shire na :O ) ook graag. Vooral de haflinger en kwpner kunnen samen tekeer gaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:03

Hier een ruin en een merrie. De merrie wordt binnenkort 24 en mankeert van alles, maar speelt nog graag. Dus ze hebben hier regelmatig de gekke 10 minuten, dan scheuren ze dus echt als gestoorde gekken door de wei. Blijft een heerlijk gezicht :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:11

Selka schreef:
Heeft nat niet ook meer eiwitten? Dat is mij ooit eens verteld. Ik weet niet of het klopt.

Spelen doen die van mij (op de Shire na :O ) ook graag. Vooral de haflinger en kwpner kunnen samen tekeer gaan.

Lijkt mij dat nat meer fermenteert maar dat lijkt me geen invloed hebben op eiwitten. Soort gras en maaimoment lijkt me daar meer het verschil in maken.

Verschil tussen hooi en voordroog op zich is wel op te zoeken overigens.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:17

Op voordroog doen ze het goed hier. Nu Stef van de luizen af is lijkt hij eindelijk weer wat spekkies te krijgen. Voordoog is ook mooi grof en lang. Ze vinden het heerlijk, echt alles gaat op.

Gister weer een kort ritje gedaan. Zo zeg, die was me een partij heet... :oo ik kon wel een arabier onder mn kont hebben. Oren erop, dartelen, hoog opgericht. Had nog net niet de staart in mn nek liggen. Hij luisterde wel netjes, liet zich goed terug halen. Maar het was opletten hoor, hij schrok overall van.
Misschien de brokken erbij toch geen goed idee. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:51

Hier spelen mijn shet en uk vooral samen. Zelf ben ik daar niet zo vaak getuige van, dankzij de bomen tussen hun thuis paddockje en de wei. De buren zien hen wel vaak spelen. Een dikke maand geleden schoten ze toch eens in gang toen ik bij hen op de wei was. Filmpje is niet zo goed van kwaliteit en we hadden een oeps momentje. Dacht even dat uk, in zijn spel verzonken, mij omver ging lopen. Bleek dat meneer even snel een knuffel kwam halen.

https://youtu.be/-znIXROpHvU

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:08

Ik heb een vraag, wil graag een bordje op het hek, iets met 'Niet voeren". Zit een restaurant aan de overkant met een terras, en afgelopen week werden er al broodjes gevoerd. Dat wil ik echt niet (heb het al aangegeven bij het restaurant, eigenaresse heeft ook een paard en begreep het). Een bordje is duidelijk voor iedereen.

Waar kun je een klein kunststof bordje 15x30 cm ongeveer, laten bedrukken?
Voor niet een megabedrag? Ben al aan het googlen, maar vind nog niets.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:12

Samo schreef:
Ik heb een vraag, wil graag een bordje op het hek, iets met 'Niet voeren". Zit een restaurant aan de overkant met een terras, en afgelopen week werden er al broodjes gevoerd. Dat wil ik echt niet (heb het al aangegeven bij het restaurant, eigenaresse heeft ook een paard en begreep het). Een bordje is duidelijk voor iedereen.

Waar kun je een klein kunststof bordje 15x30 cm ongeveer, laten bedrukken?
Voor niet een megabedrag? Ben al aan het googlen, maar vind nog niets.

Heb ooit aan volkstuintjes gestaan, daar werd ook gevoerd. Heb toen zoveel mogelijk mensen aangesproken, uitgelegd waarom ik tegen voeren was en ook "niet voeren" pamfletten opgehangen. Hielp helaas niets, mensen bleven voeren en werden zelfs aangemoedigd om het te doen door andere eigenaren die er met paarden stonden (ik was de enige waarvan het paard niet gevoerd mocht worden). Ben daar uiteindelijk na een felle ruzie vertrokken.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:15

Toch even melden. Voor diegene die me nog niet zat zijn en het leuk vinden te volgen. In de bak de stang tegen de billen zelfs iets duwen. In de trailer nu ook de stang er horizontaal achter. Dus zou bijna dicht kunnen. Heb dat nu nog niet gedaan. Eerst snel belonen.

Ze moeten bij ons door de sloot willen ze echt bij de paarden kunnen. Maar het valt me de laatste tijd wel op dat schoolkinderen van een jaar of 12/15 steeds vaker onze inrit in gaan om toch even bij de paarden te komen.