Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:31

Maar dan heb je ze snachts op stal fokfanaat? Ik heb ze nooit "opgesloten" zegmaar. Staldeur staat alrijd open en zand vd paddock is nu blubber haha

Achterom

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:47

Ik heb houtkrullen in de stal, maar dat is wel veel werk omdat mijn ruin er een pokkezooi van maakt. Dat komt omdat de voerbak aan de ene kant hangt, en de deur waar hij graag overheen hangt naar buiten te kijken aan de andere kant. En ik, penny, het niet over mijn hart kan verkrijgen om de bovendeur dicht te doen omdat hij er zichtbaar van geniet.
Maar ondanks de pokkezooi van mijn ruin gebruik ik 1 baal houtkrullen per paard per week. Heb eerst 3 balen per stal gedaan (mijn stallen zijn 3 bij 4) en sindsdien ieder weekend een baal erbij. Verder elke dag de drollen eruit, en meestal ook een natte plek (of meerdere).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:47

Ja ik heb ze nachts op stal, ze mogen/kunnen niet allemaal in de schuilstal slapen, en als zo nat is als nu, dat ze niet droog in de paddock komen liggen, haal ik ze nachts binnen. Ook wel handig om de drachtige merries vast te wennen aan het nachts op stal staan, en zo kan ik alles individueel voeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:51

@wendy: waarom verplaats je de voerbak dan niet (of voert uit een losse bak op de grond).

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:54

Heb onze drachtige merrie nu ook maar naar binnen snachts... het is echt bagger buiten :( Hier alles op stro, alleen in de inloopstal niet, want daar versmeren ze echt alles...

We gaan nog een grote inloopstal maken... ik kan niet wachten tot die volgend jaar klaar is :D Nu 'even' de winter door komen }>

@wendy, bedoel je dat je nu veel gedrentel hebt in de stal?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:57

@santos: ja, de ruin loopt veel heen en weer.
@DD: omdat we het plan hebben om niet te veel meer aan de stal te doen, aangezien er we een nieuwe (inloop)stal willen zetten op de plek waar nu nog een schuur staat. Maar een losse bak is nog wel een idee ja.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:16

Wow _Michelleee wat een nette zadelkamer!! :D En wij hebben dezelfde bakjes, haha! Zo handig! ;) Heb er altijd paar op reserve staan ook (want ze sneuvelen al wel eens helaas ;) ) Maar vind het ook erg netjes zo! Verder hebben we ook van die bakken van Brico voor dekjes, dekens, enkele zakken voer,... in op te bergen.. :)

Zo deze: Afbeelding

Vind die wel erg handig en nog oké qua prijs (bij ons stonden ze toen in promo rond de 35€ per bak en hebben er zo 5 meegenomen.. 2 voor dekens en dekjes en eentje voor voer.

Bij ons komen ze nu elke dag een uurtje of paar uur op de paddocks maar niet op de grasweides (op de paddocks staan ook nog wel een paar plukjes hier en daar maar we geven ze gewoon wat hooi dan ;) ) de grasweides halen we de paarden af wnr het te nat wordt (dit jaar was dat pas half november :) ) en die gaan weer open nadat ze de eerste keer bemest zijn met meststoffen en voldoende gegroeid zijn.. :) Des te meer en langer plezier hebben ze ervan dan ;)

Op stal houden we ze op koolzaadstro. Niet zo duur, absorbeert goed, ze 'mogen' het op zich eten (doen dat normaal niet maar doen ze het toch kan het geen kwaas i.t.t. bv vlas ofzo) en het verteert enorm goed en snel op de mesthoop én de boer komt het heel graag halen juist omdat het zo goed verteert en ook omdat het zo fijn is van structuur en dus makkelijk over de velden gestrooid kan worden ;)

Juist de veulenstal is vrij nat.. :( Ervoor is het echt diepe modder geworden met al die regen en de stal zelf is ook niet echt droog te houden.. Zondag 2 pakken strooisel in gegaan en het is nu alweer één natte boel := Dat wordt dus al zeker in de lente/zomer stuk ervoor klinkeren of iets dergelijks en de stal zelf zullen we eens moeten bekijken wat of hoe we het gaan doen qua eventuele ondergrond.. het moest nu snel gaan dus dit was voorlopig de snelste en beste oplossing maar we weten dus weer over wat na te denken en wat te doen komende zomer! (alsof we niet al genoeg te doen hadden :P paarden (aan huis), het doet je nooit vervelen! :Y) :+ )

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:19

Aan de 'paard aan huis' gevorderden, ff een vraag:
we hebben yeahyeah eindelijk een betaalbaar huisje + weide en loods gevonden. De weide moet nog omheind worden. Hiervoor moeten er 200 palen ingeslagen worden. Nu ben ik niet bang om mijn handen vies te maken maar ik ben bang dat ik of mijn rug kapot sla of dat ik hier maanden mee bezig ben. Zijn er ook firma's die dit doen of bestaan er machientjes die je hiervoor kunt huren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:21

Die kun je zelf huren of door een loonwerker laten doen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 15-01-15 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:23

@Otte001, gefeliciteerd met je huis!!

Ja hoor, bijv. http://www.dsafrasteringen.nl/. Bij jou in de buurt zit vast ook wel zo'n bedrijf.

Machienjes weet ik niet, wij hebben alle gaten geboord met een grondboor en met de voorhamer erin geslagen (ik een stukje, manlief de rest :D )

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:36

ok ik zocht alleen op palen - ga ook op afrasteringen zoeken. Manlief van jou heeft zeker geen puf meer om hier ook palen in te komen slaan :) ?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:05

hahahahaha, waar moet hij zijn? Heb ik een aantal rustige avonden :+

Liset87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:17

Wij hebben ook de hele omheining met de hand gezet in 1 weekend, gelukkig heb ik wel een sterke man! <3
En anders zijn er toch vast wel vrienden/familie die voor een lekkere maaltijd + wat biertjes een dagje willen helpen? Ik denk dat als je een bedrijf laat komen het aardig prijzig wordt.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:39

Wij hebben onze omheining ook gezet met wat vrienden etc. Op 2 dagen de oude palen etc verwijderd en de nieuwe gezet en draad gespannen. Gewoon elke dag drinken voorzien en savonds een frietje :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:20

Toen wij hier net kwamen wonen gaf de buurman aan een stuk van onze wei te willen kopen. Dat ziu dan over de hele lengte zijn. Dan wilde hij eventueel wel helpen met het verplaatsen van die 100 meter houten omheining. :x No way dat wij dat verkocht hebben. Houten omheining plaatsen komt ook nog eens heel precies.. Die 30 meter die we verzet hebben voor de moestuin was wel weer genoeg voor 1 jaar.

Ik heb het opstrooien van de stallen gewoon helemaal opgegeven na een jaar. Ze gebruiken de sta, alleen om in de zeiken en gaan buiten in het zand liggen. _-:(
Hij heeft naar aanleiding van dit topic nu dus ook een opklapbed. Alleen stro voor als het heel koud of nat is. En dan is het nog steeds meer voor mijn gemoedsrust....

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:14

Jullie geven me moed, we gaan er gewoon aan beginnen en als het niet lukt dan kunnen we nog altijd een bedrijf inschakelen - of we doen het in stukken!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:31

pol013 schreef:
Ik heb het opstrooien van de stallen gewoon helemaal opgegeven na een jaar. Ze gebruiken de sta, alleen om in de zeiken en gaan buiten in het zand liggen. _-:(
Hij heeft naar aanleiding van dit topic nu dus ook een opklapbed. Alleen stro voor als het heel koud of nat is. En dan is het nog steeds meer voor mijn gemoedsrust....

_O- Dat je het nog een jaar hebt volgehouden...
Fijn dat het opklapbed een succes is :D

Ik heb overigens buiten in de paddock wel een stukje met een laag zand en een laag stro liggen,daar piesen ze graag.Eens in de zoveel tijd gaat het stro in de compostbak en het zand weer terug op het land en wordt vervangen door nieuw zand.Stro wat ik er gebruik is "over"van wat ze niet opeten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:14

Bij mij is het nu gewoon te nat om buiten te gaan liggen. Er is geen enkel droog plekje meer over in het zand. Als het 2 dagen droog is, is het stukje net buiten het afdak waar de goot boven loopt wel weer direct droog. Dan hebben ze nog geen half metertje zand maar die grote ploft daar dan weer neer en laat de allspan voor wat het is. Dan piest die er alleen nog maar in :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:44

Ik ga dat vlas toch ook eens anders proberen... ik heb geen plak onderop de stal dus ga nu maar eens meer balen in de stal gooien om te zien of dat veel verschil maakt. Nu ligt het los zeg maar, wel prima want ik zorg wel dat het schoon is en de paarden liggen er ook gewoon lekker in maar ik lees dan 5 balen in een stal van 3 x 3, dan staan de paarden echt diep in het vlas! :oo Ben echt niet zuinig of zo maar vind dat wel wat overdreven. Doe nu 1,5 baal en dat wil prima alleen dus geen onderlaag/plak. Leuke experiment voor komende week. :P

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:13

Meer vlas in stal gooien helpt echt. Ik heb mezelf ook moeten overtuigen.
De stallen waar ze nu staan zijn helemaal niet zo groot. Met 2 balen ligt die helemaal vol. Heb er toch nog 1,5 bij in gedaan. Stal is veel beter nu en ik hoef niet elke week uit te mesten. Haal af en toe wat weg van de rode onderlaag, zijkanten naar het midden en klaar.

Ik haat dat een vlasstal altijd vuil lijkt. Dat heb je veel minder met stro.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:18

Tegen een vuile stal kan ik ook niet tegen. Ik haal er ook altijd zoveel mogelijk uit en dan pas opstrooien. Dan maar wat minder zuinig :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:20

Ook al is je vlasstal proper, dan lijkt hij nog vuil, omdat het maar 2min 'wit' blijft.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:23

Na 59 pagina's meelezen meld ik me toch maar aan in het topic :) Ik heb mijn paard niet aan huis staan, maar huur alleen een kale box op de manege (8 stallen, vijf bezet), we doen alles zelf, dus mesten, maar ook voeren en binnen/buiten zetten. Ondanks dat ze dus niet aan huis staat, heb ik wel met hetzelfde te maken, mesten, weide en inkoop van voer. We hebben allemaal een eigen stukje paddock en weiland, wat we ook zelf onderhouden. Ik ben 'chef weiland' :') als er wat gedaan moet worden aan de afrastering, doe ik dat. Mijn ouders hebben altijd paarden aan huis gehad, en daardoor de meeste ervaring ermee.

Wat betreft strooisel; mijn ouders hadden ze altijd op stro staan. Op zich prima, als je er genoeg van gebruikt en elke dag uitmest. Ik heb paard nu op vlas staan ivm afvoer van de mest (alles gaat in een container en wordt opgehaald als deze vol is, mag alleen vlas in), maar dit bevalt ook het best. Beginnen met vier pak (bok van 3x3), elke dag de mest eruit en elke week het schone aan de kant en de natte plekken eruit halen. Dan weer verspreiden en een nieuw pak erover. Ik verbruik dus maar een pak in de week :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:32

Pff hier ook de hele nacht regen gehad aan de wei en de paarden te zien.
Afbeelding
Dit is vanaf 1/3 van de wei. Het water stroomt daar bij de eerste boom in de greppel van de buurman.
Dat is het stroompje dat de meeste nattigheid geeft in de wei, die begint bovenaan.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:38

Niet leuk palousa.....

ik ga denk ik ook maar een drempeltje fixen tegen uitlopen van het vlas. En dan nog 2 pakken er bij en zien of dat beter bevalt.