Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tiepfoudt schreef:Vier uur per dag naar buiten vind ik echt ver buiten het grijze gebied liggen. Wat je dan vaak krijgt (ja, uitzonderingen) zijn opgefokte paarden, van top tot teen ingepakt, die in die in korte tijd compleet uit hun plaat gaat en hun eigenaar met het hart in de keel staat toe te kijken en ze het liefst meteen weer op stal zou zetten. Ja, dan zie ik liever mijn drietal pony's die op hun dooie akkertje door de wei kuiert en er alleen actie in de tent komt als een van de shets zin heeft om te draken. Ook ik heb ze vorige week met die windstoten een dag binnen gehouden, nou, ik heb het geweten de volgende dag. Drie explosies in de wei, nee dank je.
Maar ik heb genoeg (wat is genoeg?) stallen gezien waar ook verschillende systemen werden gehanteerd. Ook slechte in-uitloopsystemen, helaas zijn er meer slechte dan goede en zie je in dergelijke slechte systemen (grote groepen vaak) de laagsten in rang echt als angsthazen rondlopen. In zulke gevallen ben ik ook echt absoluut niet voor het 24/7 de paarden naar buiten schoppen. En ik snap echt wel dat het probleem (in mijn ogen is het wel een probleem) niet zo 1.2.3. op te lossen is, het merendeel van de paardenhouders houdt vast aan in mijn ogen achterhaalde standpunten en het merendeel van de paardeneigenaren staat op een pensionstal waar zij geen degelijke schuilstal en (deels verharde) paddock uit de grond kunnen laten schieten. In mijn ogen zou de gemiddelde manier van paarden houden eens onder de loep genomen moeten worden en dat kost heel veel tijd ja.
Ik hoop alleen maar dat steeds meer mensen juist kritischer gaan kijken en zich gaan verdiepen in hoe ze hun dier een zo natuurlijk mogelijk leven kunnen bieden. Ik vind daar niets apart aan, wat jij?
Lusitana schreef:Ik vind het een aparte manier van denken dat iemand er van uit gaat dat ELK paard onder alle omstandigheden buiten beter af is.
Dat zegt mij alleen dat zo iemand vaster houdt aan principes dan dat die werkelijk naar paarden kijkt.
simongek schreef:en als ik dan net zo kort door de bocht mag reageren als de mensen die anti diverse uren op stal zijn.
dan zou ik heel snel een andere wei regelen met schuilstal en of dat nou 75 of 100 km rijden dat maakt niet uit.
en als dat niet lukt dan hoor je geen paard te houden.
Tiepfoudt schreef:Nog steeds kan ik niet begrijpen dat mensen die niet de mogelijkheid tot beter (lijken te) hebben, er dan niet voor kiezen om geen paard aan te schaffen. Door aan te geven dat er in jouw omgeving geen stal is waar je paard het beter voor elkaar zou hebben, geef je dus aan dat daar eigenlijk je voorkeur naar uitgaat en je je dus wel degelijk realiseert dat je paard flink wordt beperkt. En toch houd je vast aan je eigen plezier, omdat je graag een paard wilt. Ik vind dat echt een staaltje egoïsme op zijn allerbest, kan het niet anders zeggen.
En ja, ik snap ook wel dat het massaal verkopen/slachten van alle paarden in Nederland en België die op dit moment maar weinig buiten komen nooit een oplossing zal zijn. Zou dan eng veel weg gaan krijgen van massamoord en dat is minstens net zo bruut als het ophokken van paarden. Of toch niet? Waarom wordt er in de winter wild geschoten? Omdat er anders teveel hazen, konijnen, reeën, etc. komen en er ziektes uit zullen breken, je overal kleine konijntjes vind met de kop vol tumoren door myxomatose en dát is me toch een partij zielig. Als alle mensen die geen mogelijkheden hebben om hun paard een behoorlijk paardwaardig leven te bieden zich drie keer achter de oren zouden krabben en geen paard aanschaffen, ja, dan zullen er veel paarden bij de slacht eindigen. In mijn ogen toch echt hetzelfde principe, alleen komt hier menselijk plezier om de hoek kijken en dan zijn we praktisch onhoudbaar. Dan moeten en zullen we potjandrie een paard aanschaffen. Nee, we moeten geen paard hebben. Het leven gaat echt wel door zonder paard. Voor mij persoonlijk zou de lol er snel vanaf gaan als mijn paard maar vier uur per dag buiten zijn stal komt.
Het argument dat een paard een stal niet als vervelend hoeft te ervaren, vind ik een vrij aparte manier van denken. Het is en blijft toch echt een klein stekkie, of het nou een 3 bij 3 of een 4 bij 4 stal is. Met de vergelijking van een hond 20 uur per dag in een bench stoppen van 2 bij 2 (nog nooit zo een grote bench gezien, maar goed) zitten we toch echt niet zo heel erg ver van de realiteit op dit moment met het gemiddelde paard in Nederland. We vinden het goed, omdat het zo gewoon is, want er zijn zoveel paarden die zo weinig buiten komen. Die manier van denken vind ik zo anno 2013 toch wel echt achterhaald. Nieuwe ideeën (het 'nieuwe buitenleven voor paarden') wordt door bar weinig mensen écht gezien als een niet-zweverige manier van paarden houden en wordt dus ook maar weinig nageleefd. "We hebben de mogelijkheden niet, ik zet mijn paard niet in de modder neer, zo verschrikkelijk vindt mijn paard het niet op stal, etc."
Waarom nemen wij, met de wetenschappelijke kennis die we tegenwoordig hebben, nog steeds niet aan dat een dergelijk stalleven nadelig is voor een paard en accepteren we vervolgens nog niet (als we de mogelijkheden niet hebben, hoewel er in mijn ogen vaak veel meer mogelijkheden zijn, alleen willen we die vaak niet zien) dat we geen paard zouden moeten aanschaffen? Omdat we dan ons eigen plezier aan de kant zetten. En dat doen we niet zo graag, dus proberen we op allerlei kromme manieren de argumenten voor een buitenleven te weerleggen en een stalleven als 'helemaal niet zo dramatisch' te bestempelen. Maar allesbehalve ideaal, dat dan weer wel.
Lusitana schreef:Als voor jou fijn hetzelfde is als tevredenheid, dan kan een paard het ook op stal fijn hebben. De ene niet, de ander wel.
Lusitana schreef:Berusten in een lot is voor jou misschien niet hetzelfde als tevreden, maar dat kan wel samen gaan.
Waar het om gaat is de uitwerking van een en ander.
Als een paard gezond, tevreden en blijmoedig oud wordt, wat zou je er dan nog aan moeten sleutelen om het op een andere manier gezond en tevreden en blijmoedig oud te laten worden, alleen omdat iemand vindt dat je iets verkeerds doet of de verkeerde argumenten gebruikt?
Lusitana schreef:Is in de wei staan ook niet gewoon in een lot berusten? Wij kiezen de maatjes voor ze uit, wij kiezen het stukje grond uit en daar kunnen ze ook niet af. Ze hebben te doen met het voedsel wat voor handen ligt.
Gini schreef:Wat mij ook wel opvalt is dat een paard een dagdeel op de wei zetten nog best geaccepteerd wordt door de meerderheid. Paarden maar 4 uur per dag buiten zetten is echter not done.
Dit is echt een woordenschatkwestie, want hoe lang denk je dat een dagdeel duurt? Het heeft dus niet zozeer met de feiten te maken, maar wel met de manier waarop je het verwoordt of iets goed of slecht bevonden wordt.
Ik heb maandag mijn paard eens geobserveerd en ik had haar vrije keuze gegeven. Ze heeft twee uur aan een stuk in de stal gestaan, daarna ben ik anderhalf uur weggeweest. Toen ik terugkwam stond ze weer op stal, ze kwam toen naar buiten om een aai te halen en is naar de drinkbak gelopen, daarna is ze even gaan kijken bij haar twee vriendjes en is ze weer de stal ingelopen.
Dit is geen pleidooi om een paard maar hele dagen op stal te laten. Maar het lijkt wel of het heel moeilijk te snappen is voor sommigen dat er echt wel paarden zijn die de stal echt niet als iets negatiefs zien en die bij bepaalde weersomstandigheden die stal zelfs verkiezen boven de weide.
Soraya10 schreef:Wat ik nou mooi vind is dat mensen onder t mom mijn paard moet naar buiten kunnen ze in een zandpaddock zetten wat net groter is dan een stal. Staan de paardjes daar saai te staren voor zich uit. En dat moet dan humaner zijn dan een stal. Stal met luik en dan hebben ze hetzelfde frisse lucht. In de natuur lopen ze kilometers grazend op zoek naar voedsel. Dus een schaarse grote langwerpige wei is uiteindelijk het best, zodat ze heen en weer lopen. T gaat namelijk niet om ff een gek galopje doen en een rolmoment en een zandpaddock heeft wat mij betreft ook geen meerwaarde, maar de paarden nederland hebben het echt zo slecht nog niet.
Soraya10 schreef:Oh Natasja vandaar!!Ik neem aan dat de meeste mensen wel tegemoet komen naar de behoeftes van paard. Dus ook Natasja en meerdere in dit topic. 24/7 buiten is ook niet aan elk paard bestemd dussss
simongek schreef:wat ik niet snap is dat er zoveel mensen zeggen dat hun paard zo geniet van het 24/7 of 20/7 whatever buiten staan.
hoe geniet hij dan als hij met dit nederlandse snertweer de hele dag in regen en wind staat.
En dan bedoel ik dus niet die paarden die nog op een flinke lap weiland lopen met een schuilstal.
maar echt die beesten die dus van 8 tot 20.00 in de paddock worden gezet of op een zompig weiland staan.
Ja maar er is wel een flinke bomen rij omheen. beschutting zat hoor.![]()
iemand die een stal heeft waar ze in en uit kunnen lopen met droge uitloop snap ik volledig. super als je dat kan realiseren.
Ik zie hier echt ik weet niet hoeveel paarden gewoon in het land staan wat door de vele regenval is omgetoverd in een modderpoel.
Ik zie echt geen meerwaarde in het uren buiten staan in een zandpaddock met dit takke weer met de konten tegen de wind ten opzicht
van in een droge stal staan met een berg hooi.
VogeltjeM schreef:Ook vind ik 'ik kijk naar mijn paard' in veel gevallen een illusie. Je staat op een pensionstal waar je het hebt te doen met de mogelijkheden daar. Je paard komt maar 4 uur buiten. Zo op het oog zie je er niks geks aan. Dus 'kijk je naar je paard' en concludeer je dat hij zijn stal 'fijn' vindt. Maar dat kun je toch pas concluderen als je hem kan laten kiezen tussen zijn huidige stalletje en een weide of paddock met goede schuilstal? Dan zie je pas wat hij echt zou verkiezen en wat hij écht fijn vindt. (Of nog zo'n argument: hij staat bij het hek/hij wil graag naar stal. Komt omdat het een gewoontedier is en omdat er eten in stal ligt, yayy.)
Ik dacht bijv. dat mijn paard nooit in zijn schuilstal zou gaan staan, hey, het is een shire. Maar nu blijkt het een watje en hij staat er váákkomt ook deels omdat daar zich onder andere het eten bevindt. Echter ook vaak niet. Dus ben blij dat hij kan scharrelen en dat ik hem niet opsluit. Hij heeft zijn eigen ritme van eten, lopen, groomen, spelen, slapen.
Nikass schreef:Omdat een paard een paard is met paardenbehoeftes en die zijn in basis voor elk paard hetzelfde.
Ninx schreef:Wanneer een paard dermate geconditioneerd is dat hij buiten zijn maar vreemd vind, is dat uitermate jammer... maar dan gaat hij er toch toch minimaal 8 uur uit.
Met andere paarden, voldoende eten en op een geschikte ondergrond wennen ze snel genoeg.
Punt is dat het een stukje kapitaalvernietiging is (naast het welzijnsaspect), een paard dat veel vrije beweging heeft, heeft een fijner mindset, een gezonder lijf, kan verzuring voorkomen, heeft schonere luchtwegen, betere voeten, en kan voldoende vitaminen aanmaken onder invloed van zonlicht.
Nu heb ik nog geen paard ontmoet dat niet kon wennen aan een prettig buitenverblijf. Kwestie van de goede plek, en het goede management.
24/7 buiten is geen must, maar minimaal overdag naar buiten lijkt me een vereiste. MITS men daarvoor de juiste plek creëert.