[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irisdepony

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:55

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:00

Als ik minder geef, staat ze veel te lang zonder eten..

Toen ik écht onbeperkt gaf, was haar toppunt twee pakken (dat lees je goed) per dag, toen ben ik gestopt met onbeperkt geven. (ze heeft Cushing en had toen nog geen medicatie.. Haar 'rem' was weg)
Nu ben ik een beetje aan het uitvogelen wat ze nodig heeft en hoe ze daar het langste mee kan doen..

irisdepony, die netten heb ik dus, maar dat is voor mijn monstertje geen slowfeeder meer.. Ze eet daar net zo snel uit, als wanneer de plakken zo op de grond liggen...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:10

Oeh, lastige situatie. Hoe is haar gewicht? Is ze mooi op gewicht of te dik? Je zou kunnen denken aan het hooi ophangen op een andere manier, kan ze nu het net ergens tegenaan drukken? Stel je hangt het wat meer in de vrijheid (zoals hierboven ergens een goede foto staat), dan is het minder gemakkelijk om de sprietjes te pakken.

Wij hebben bij de welkoop in de aanbieding aanhangernetten gehaald en onze eigen slwofeedernetten gemaakt. Mijn merrie is zwaar beledigd, ondanks dat ze het idee snapt, vind ze het absoluut niet leuk dat ze op deze manier moet eten. Zie ook regelmatig een hoefje tegen het net aan schrapen. De mannen hadden er juist weer een stuk minder moeite mee.
Ophangensysteem ben ik nog niet helemaal tevreden over, maar de netten werken, dat is het belangrijkste. Op stal krijgen ze weer gewoon los hooi, maar anders wordt onze mooie bodem ook zo'n bende in de bak.
Afbeelding

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:13

Ze is niet overdreven dik, maar er mag wel wat af.. :j Ze krijgt verder alleen een vitaminebrokje en een beetje Aspero (omdat ze anders haar brokjes niet moet :+ ), meer niet. Ze staat met pensioen, dus ze doet verder ook niks.. Ze krijgt graszaadhooi, omdat ze geen suikers/eiwitten mag..

Ik had het net midden in de stal hangen, zodat ze het nergens tegen aan kon drukken. Dan gaat mevrouw náást het net staan, drukt het tegen haar goddelijke lichaam en, klemt het vast met haar hals en eet zo uit het net.. :))
Dus ook dat werkt niet..

Aan de ene kant vind ik het zo sneu, dat het écht moeilijk is om er eten uit te krijgen, alhoewel ze er rustig uit staat te eten en niet gefrustreerd raakt.
Aan de andere kant, ze krijgt verder genoeg 'makkelijk' ruwvoer binnen uit het andere net, dus dit is alleen maar 'bezigheidstherapie', zeg maar.. En om te zorgen dat ze niet te lang zonder staat..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:19

Slimme dame! Ik geef je helemaal gelijk wat betreft zielig, ik vond het vandaag ook echt sneu om mijn paard te zien die het totaal niet eens is met haar net en opgelucht uit de bak ging eten waar geen net om heen zit. Maar ze moet er maar aan wennen.

Als het puur als bezigheid is, dan zou ik het met de kleine mazen houden. Zolang ze maar voldoende maagvulling krijgen.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:21

Ze krijgt sowieso 6 plakken per dag in het 'makkelijke' net (de slowfeerder met mazen van 3 x 3). 's Nachts doet ze met de 4 á 5 plakken dan ongeveer 7 uurtjes.. Met de ene plak die ze 's middags krijgt, doet ze een uur.
De netten die ik over elkaar doe, zitten 3 plakken in en met die drie plakken doet ze ruim 24 uur..

Ze lijkt er zelf geen last van te hebben, ze ziet er niet gefrustreerd uit als ze uit het net eet.. Dus misschien zit het meer in mijn hoofd, dan in mijn paard :))

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:26

Het is lastig als je van die slimme paarden hebt die eten zo belangrijk vinden dat ze zich daar graag voor uitsloven om het toch zo snel mogelijk binnen te krijgen. Mijn slowfeedernetten met 3x3 mazen zijn inmiddels ook al geen slowfeeders meer. Ben nog aan het nadenken over een andere oplossing want ze staan nu of te lang zonder ruwvoer of ze worden te dik (twee (ex)hoefbevangers en twee die gruwelijk overgewicht gehad hebben). Tips zijn hier ook meer dan welkom :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:31

Heeft iemand hier misschien ervaring met deze hooinetten?
http://www.slowfeeder.com/online-store.html

Ik loopt namelijk tegen hetzelfde probleem aan als Jasia, voorheen deden ze lekker lang met hun slowfeeder net en nu istie op een paar uurtjes op. Het net hangt al los tussen 2 bomen in dus als ze eraan trekken dan slingert hij wel rond maar ik zie al op tegen de minder en zoek daarom een oplossing. Op de site hierboven hebben ze netten met gaten van 1 inch (2,54 cm).
Ik moet ook op 2 plekken gaan voeren want de dikzak hangt letterlijk over het net heen zodat die andere niet kan eten (ook heel frustrerend)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:17

Dat is maar 0,46 cm kleiner als de netten die ik nu heb, dus ik denk dat het voor mijn monster weinig effect zal hebben :=

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:47

Jasia schreef:
Dat is maar 0,46 cm kleiner als de netten die ik nu heb, dus ik denk dat het voor mijn monster weinig effect zal hebben :=

Nee dan idd waarschijnlijk niet :+ Ik heb er nu van 4 cm maar ik ben gewoon bang dat als je kleiner gaat, je altijd tegen hetzelfde probleem aanloopt..

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:09

Swift schreef:

Wij verkopen ze in de webshop vind ze zelf erg handig heb er nu al geruime tijd een aantal in gebruik en bevallen super.

Maar het beste is als niet de verkoper het zegt maar andere mensen :P
Mensen die bij mij in de buurt wonen mogen altijd eens komen kijken hoe het werkt :j woon in arnhem :D

Hierbij een linkje vd site http://www.minihorseshop.nl/smhn-slowfe ... -1454.html als mensen daar willen kijken.
Helaas werkt de site op dit moment erg slecht we zijn met een andere hosting/update bezig om het gebruikers gemakt te vergroten.
Dus vragen kun je altijd stellen per mail of telefoon geen probleem we helpen de klanten graag :D

Helaas zijn de slowfeeders inderdaad wit omdat ze van polypropylene is gemaakt en dus sterker zijn als de overige zijn vaak van Nylon.
Veel minder sterk en duurzaam als van polypropylene maar geen zorg ze kleuren vanzelf _/-\o_

Leuk om alle verhalen hier te lezen en aartje wat een mooie bak daar zullen je paardjes vast blij mee zijn :D

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:53

Zo een heb ik geloof ik net via de paardendrogist!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:02

PP wordt ook gewoon in kleur gemaakt hoor :)

Zie: http://www.huck.nl/industrial/category/440/
Dit is het beste materiaal dat ik voor slowfeeder-hooinetten heb kunnen vinden.

Ik had liever dikkere draden gehad voor een nog iets betere duurzaamheid, maar maaswijdte 30mm heb ik nergens dikker kunnen vinden dan 4mm helaas.
En grotere mazen "slowen" te weinig als de paarden er eenmaal een stuk handiger mee geworden zijn :=

Voor van die brede slowfeeder-hooinetten wordt eigenlijk altijd PP gebruikt, het zijn alleen die ronde ruitershop-netjes die vaak van nylon zijn :)

Trouwens: mazen van nog een slag kleiner, 25 mm, zijn aanzienlijk kleiner hoor, het scheelt toch zowel boven als onder een halve cm en dat is nog best veel.
Teken maar eens een vierkantje van 25mm in een vierkantje van 30mm :)

Ik vermoed zelf dat je ook niet veel kleiner dan 20-25 mm kunt gaan omdat ze er dan niks meer uit zouden kunnen krijgen :=

En als de draden nog dunner worden dan 4mm denk ik ook niet dat de netten erg lang mee zullen gaan...

JLDB_SL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:47

wij gebruiken een kliko en zagen er onder een vierkant uit en maken daar gaas in zo doen ze moeite voor hun hooi

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:21

Zo'n kliko lijkt me persoonlijk niks. Het laatste restje hooi krijgen ze er dan toch ook niet makkelijk uit lijkt me?

Ik heb nog steeds deze hooinetten http://www.equiculinair.nl/product_info ... cts_id/217 En dat bevalt prima! Paard rukt en plukt eraan, net houd dat goed vol moet ik zeggen. Ze doet hiermee een stuk langer met haar ruwvoer. Echt wel een aanrader.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:22

Kun je ergens (online) in NL/BE slowfeeders kopen met gaten kleiner dan 3x3?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:27

Daar ben ik ook heel benieuwd naar, die pony´s van ons zijn zo handig dat 3x3 al geen slowfeeder meer is.

ankes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:38

Dit is bij mijn paard ook het geval... Ik zou wel eens een 2x2 willen proberen

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:47

en anders je hooi met wat grof lang stro mengen en dan in de slowfeeder, dit krijgen ze er ook moeilijker uit en zijn ze lekker mee bezig.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:48

Ik ook, maar tot nu toe nog niet kunnen vinden. Wel in engeland netten met volgens mij mazen van 2,5x2,5: http://www.rideaway.co.uk/ELIM-A-NET Als meer mensen deze netten willen proberen kunnen we wellicht met meer mensen bestellen om zo de verzendkosten te kunnen delen. De netten zijn niet zo duur maar de verzendkosten maken het duur.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:53

Swift schreef:
Ik ook, maar tot nu toe nog niet kunnen vinden. Wel in engeland netten met volgens mij mazen van 2,5x2,5: http://www.rideaway.co.uk/ELIM-A-NET Als meer mensen deze netten willen proberen kunnen we wellicht met meer mensen bestellen om zo de verzendkosten te kunnen delen. De netten zijn niet zo duur maar de verzendkosten maken het duur.

Deze ziet er wel goed uit, ook niet zo duur als die van slowfeeders.com :+
Alleen ligt het aan mij of vind ik nergens maten? Alleen pony/cob/horse?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:24

wij zijn er eindelijk uit wat we gaan doen; we gaan oogjes in de hooibak maken zodat we een net over het hooi kunnen spannen.
echt te slowen hoeft bij ons niet, het gaat er vooral om dat de paarden niet de halve bak leeg scheppen om bij dat ene lekkere sprietje te komen.
wat voor maaswijdte is dan het beste?

ankes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:34

Laulitz schreef:
Swift schreef:

Idem dito. Ik zie geen maten van de mazen... De foto lijkt ook een grotere maas te laten zien, maar wellicht is dat gezichtsbedrog :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:56

ankes schreef:
Laulitz schreef:

Idem dito. Ik zie geen maten van de mazen... De foto lijkt ook een grotere maas te laten zien, maar wellicht is dat gezichtsbedrog :)

Ik heb even gegoogled, kwam deze pagina tegen: http://www.parellproducts.com/elim-a-net-horse-4.html
Hir staat 35mm (3,5 dus). De lengte is wel goed alleen ik moet echt kleinere maas hebben :')

Edit: ik heb er hier wel van 2,5 en uit engeland http://www.barnstormers.co.uk/acatalog/Haynets.html

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:24

Oh die laatste met mazen van 2,5 cm zien er ook goed uit! En niet duur! Ik zou die wel willen proberen, zien er mooier uit dan die van de link uit Engeland die ik had.