Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:21

Oke, dan ben ik even op de hoogte, misschien moet ik even wachten op die dingen.

Weet jij toevallig of het voor paarden slecht is als ze die eten?

Ik betrap hem elke ochtend op gele lippen :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:38

Daar durf ik niks over te zeggen maar als je de website mag geloven, dan is het stofje wat ik voor 't gemak maar even zeoliet noem, juist gezond - ook voor mensen! (Niet dat ik in de stal zou gaan zitten eten hoor!): http://www.zeolite-products.com/

Het eten van de strokorrels was voor mij aanvankelijk ook een behoorlijke hobbel: een van mijn paarden vreet alles wat voor haar neus komt. Die tref ik dus ook 's morgens met een gele snoet aan maar tot nu toe heb ik haar geen happen zien nemen. Het is meer dat ze de bodem afspeurt en omwoelt op zoek naar overgebleven hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:39

Sommige drollen van hem zijn ook iets te goudkleurig :+ Maar sinds 2 dagen ruikt zijn mest behoorlijk zurig, dus echt blij ben ik er niet mee.

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:01

Zeoliet zou een zuiverende werking hebben en vol zitten met mineralen.
Ik vraag me af of paarden het juist dan niet meer gaan eten ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:08

Overdaad schaadt, vandaar dat ik mijn twijfels heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:10

Tja ik denk dat het per paard zal verschillen, net zoals nu en dat je er dus geen zinnig woord over kunt zeggen. Behalve je eigen ondervinding.
Maar of je die gok wilt nemen ....

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:18

Ik haak even in, volg het topic al een tijdje ;)

Begin april ga ik bij Zeolite een pallet stropellets bestellen, ik heb een prettig telefonisch kontakt gehad met de leverancier.

1 pallet kost 260 euro, franco aan huis geleverd in heel Nederland, en daar zitten dan 60 zakken van 15 kg op.

De leverancier vertelde mij dat de crushed stropellets niet geschikt zijn voor een paardenstal maar meer voor kleindieren. De chopped stropellets zouden dan voor de paardenstallen het meest optimaal zijn.
Ik heb nog niet eerder gereageerd omdat ik pas per 1 mei mijn pony's aan huis krijg en dus nog geen bijdrage kan leveren over het gebruik.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:34

DD: ik lees bovenstaand. Heb jij wel gemeld dat het voor paardenstallen is?

Vandaag heb ik Larouscha's stal leeg gehaald. Heeft er 9 weken ingelegen.
De stal van Creamer heb ik alle beetje natte mot uitgehaald en de rest in de stal van Larouscha gegooid.
Nu verklaren jullie me vast voor gek, maar dat valt mee hoor :D
Creamer gaat namelijk vandaag verhuizen naar de stal van Larouscha, dat is namelijk de grootste stal en creamer krijgt over 8 weekjes een veulen.
Vandaar dus.
Straks gaan er in creamer's "nieuwe" stal 3 zakken strokorrels bij.
Larouscha krijgt 4 en halve zak korrels.
Mijn hele voorraad is dan op!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:24

DD: voor je een pallet laat komen zou ik het voor de zekerheid even heel goed navragen, die meneer van Zeolite raadde me echt af om crushed voor de paardenstal te nemen. Hij zei dat dat een negatief effect op de houdbaarheid van de bodem zou hebben, omdat dan 100% al mot is terwijl de kracht is dat er ook korrels blijven liggen die nog niet mot zijn en dat in een later stadium worden (hopelijk heb ik het zo goed verwoord)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:32

Tja ik ben dan lekker eigenwijs en wil ze toch :D
Mot wordt het toch, of ze dat nu al meteen zijn of nog moeten worden. En voor mij is belangrijker dat ze er niet van gaan eten. Dat doen ze met korrels wel en met de mot niet.
Misschien hebben ze wel helemaal gelijk, maar dat ervaar ik dan graag zelf :)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:50

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:52

dd: dat ben ik niet met je eens. Ik vind juist dat ze beter uit elkaar kunnen vallen door de urine en het lopen van de paarden.
Dan heb je er volgens mij langer profijt van

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:24

Zou kunnen, maar dat ga ik dus vanzelf wel merken dan :)
Als ik ze een beetje snel krijg zouden ze nog wel mooi mee kunnen in jullie test.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:36

DubbelDun schreef:
Tja ik ben dan lekker eigenwijs en wil ze toch :D
Mot wordt het toch, of ze dat nu al meteen zijn of nog moeten worden. En voor mij is belangrijker dat ze er niet van gaan eten. Dat doen ze met korrels wel en met de mot niet.
Misschien hebben ze wel helemaal gelijk, maar dat ervaar ik dan graag zelf :)

En daarom heeft het totaal geen zin om hier officiele rapporten van uitgebreide onderzoeken over strokorrels te publiceren.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:22

De beste uitvindingen worden per ongeluk gedaan ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:43

Op de equitana staan alle paarden op de hoveler strohpellets. Je kunt ze ook bij de hoveler stand zien. Ook heb ik een stand gezien met strokorrels die al verpulvert waren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:33

Moderatoropmerking:
Er werden in dit topic geruchten geplaatst dat een leverancier van strokorrels failliet zou zijn. Dit waren niet alleen geruchten uit de tweede hand, maar voor zover ons bekend ook onjuist. Deze berichten zijn dan ook verwijderd. Het is dus ook niet de bedoeling verder te speculeren in dit topic over dit onderwerp.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:46

Ha, het slotje is er weer af.

Voor de update van Russel: vandaag heb ik de bodem van box 1 helemaal weer omgegooid en deze ligt nu te drogen. Hier gooi ik vandaag 1 zak bij. Dit is dus na 15 dagen.

Andere box houdt zich nog goed. Ik merk wel dat ik met minder strokorrels begonnen bent, na het rollen is de box in het midden kaal en dat was vorige keer niet zo.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:31

Het Hovelerstro zijn geen pellets. Dat zijn korte stukjes stro tot een soort koekje geplet.
Heb in een stal met de Hovelerbedekking gestaan en dat was niet stabiel. Vraag me trouwens ook af hoe het er over een week uitziet.
Plus dat het veel afval oplevert met uitmesten, dit valt niet mooi door je vork heen. Met een riek uitmesten gaat met het spul van Hoveler niet.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:50

Heb met een stalmeester in gescher hochmoor gesproken. Zij gebruiken dit voor de koliekpaarden die hoeveler. Je krijgt wel een mooie bodem naar verloop van tijd. Alleen je hebt wel een goed doorlatende bodem nodig. Op beton werkt dit niet. En het uitmesten is ook een hele klus. Kwa uitmesten had hij ook liever de strostallen. Maar dit spul is gewoon goedkoper dan zaagsel.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:57

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:51

Dinopino schreef:
Heb met een stalmeester in gescher hochmoor gesproken. Zij gebruiken dit voor de koliekpaarden die hoeveler. Je krijgt wel een mooie bodem naar verloop van tijd. Alleen je hebt wel een goed doorlatende bodem nodig. Op beton werkt dit niet. En het uitmesten is ook een hele klus. Kwa uitmesten had hij ook liever de strostallen. Maar dit spul is gewoon goedkoper dan zaagsel.

Goedkoper omdat het afval is wat anders niet verkocht kan worden. Maar dat terzijde: er kleven toch meer nadelen als voordelen aan dit product.
Nu wordt dit wel gepromoot, daar je in Dld. bij méér als 4 paarden, geen houtkrullen mag gebruiken. Dus je moet íets als paardenhouder....

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:25

Dinopino schreef:

Ik vond 8€ voor 18 kg toch niet zo goedkoop(Equitana,gisteren)
ik ben er een stal binnen geweest,en de bodem lag echt rommelig,en was vooraan in de box veel lager dan achteraan.
Kende het nog niet,maar het stal rook wel vermuft,en na (waarschijnlijk 1 dag,1 ste dag Equitana)was er al een pisplek in de stal te zien.Volgens de gebruiker was het wel een andalousische hengst die er op stond,maar ze waren er ook niet over te spreken hoe het zich verplaatste in de box.
Volgens hen,had de hengst zich reeds2x vastgerold .
Bij de verdeler werdt een test gedaan met een kom water en daar werden de schellen v/h product in gedaan,en werd ons gevraagd van met een halfuurtje eens terug te komen.
T'was 1h 30 later,en het zag er net uit zoals je vermalen stro in een kom met water zou doen.
Het water was inderdaad verdwenen,maar het produkt was kleddernat.
Zelfde produkt 4 h later terug gaan bekijken,het was nog even nat!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:07

Nou ik vind het wel prettig dat ze het voor mij op de equitana testen. Hoef ik het zelf niet te doen :D Scheelt me weer de aanschaf van zo'n pallet van hoveler.
Dus ik ben ook heel benieuwd wat mijn kennissen er na de equitana allemaal van vinden. In gescher hochmoor viel me ook op dat ze er van aten. Heb thuis ook zo'n stropellet genomen en hetzelfde gewicht strokorrels. Die in evenveel water gedaan en ook gewacht. Die hoveler had inderdaad meer water opgenomen dan die strokorrels. Voordeel voor mij van hoveler is dat ik gewoon het bij mij hier in de buurt gewoon kan halen en dus geen pallet hoef te bestellen. Wat de prijs hier is weet ik niet ik heb gewoon een zak gekregen. :o

Maar ik wacht af wat mijn kennissen ervan vinden wanneer ze terug zijn van de equitana.

Wat ik me wel altijd van de evenementen kan herinneren is dat het altijd in die hallen waar de paarden stonden zo stonk wanneer ze op zaagsel staan. Ga van de week eens kijken of dat nog steeds zo is.

imker wat bedoel je dat je in duitsland bij meer dan 4 paarden geen zaagsel mag gebruiken. Daar heb ik nog nooit van gehoord. De meeste paarden staan hier gewoon op stro.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:08

Ik krijg net bericht van Zeoliet dat de Crushed op is en dus heb ik maar gekozen voor de Chopped.
Tegen de tijd dat het er is roep ik hier wel of er nog animo is.