Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Prisca schreef:Er zijn erg veel mensen die een paard kopen en hem goedkoop in een weiland zetten en maar 3 per week eens gaan rijden door de straten. Meer gaan of kijken vinden ze niet nodig omdat hij toch buiten loopt.
Esperanza schreef:Ik vind het zo maf dat er geschetst wordt dat 24/7 buiten niet zou kunnen met een sportpaard. Het is maar net wat je wilt denk ik dan.
Prisca schreef:@joviban:
Er wordt alleen maar negatief gedaan over stalpaarden en alleen maar postief over weide paarden maar aan beide is een keerzijde zou leuk zijn als daar ook eens naar gekeken wordt.
aan huis hebt.
Kendra schreef:@ Prisca: klopt helemaal. Als een paard eenmaal wordt bereden, verandert de wereld een beetje. Dan zijn er dus redenen om het allemaal een beetje anders te doen. Dat heeft in de basis met onze behoeften te maken, en niet direct met die van het paard. Maar zo zit het leven nu eenmaal in elkaar. Wat altijd blijft is de verantwoordelijkheid om je paard een dierwaardig bestaan te geven.
Waar ik niet van houd zijn excuses; je kiest een weg met je paard, dat doe je zo goed mogelijk en dat is het dan. Met excuses ('die van mij is anders', enz.) proberen mensen vooral hun eigen schuldgevoel af te kopen.
Een paard heeft absoluut geen knuffels of training nodig om een paardwaardig bestaan te kunnen leiden. Maar als jij je paard jarenlang lang iedere dag traint en knuffelt, is dat voor het gewoontedier paard iets wat er bij hoort. Daar in één keer mee stoppen is daarom niet goed, ik herinner mij een artikel in de Hoefslag over het aftrainen van sportpaarden (niet mee mogen op concours is voor sommige paarden een straf...). Voor weidegang zou in principe hetzelfde gelden, ook daar kun je een paard aan- of afwennen. Voor mij persoonlijk ligt daar de grens. Ik wil rijden en mijn paarden staan overdag in de wei en 's nachts op stal (behalve dus de jonkies en merries met veulens, die staan zoveel mogelijk 24/7 buiten). Ik vind dat ik een goed evenwicht heb gevonden tussen mijn eigen wensen en de behoeften van het paard. Dat zou iedereen moeten doen, gebaseerd op kennis van anatomie en natuurlijk gedrag van het paard.
Ninx schreef:Ik denk wel dat er wetgeving zou moeten komen die voorschrijft hoe je alle soorten dieren dient te houden. Doordat pensionstallen/ boeren/ manege's etc, zich dan aan die regels dienen te houden zullen pensiongasten ook verplicht zijn hun dieren tenminste overdag buiten te zetten in weiland of vrije uitloop.
Prisca schreef:Mooi he als nu heel nederland was zoals bv groningen of drenthe dan liepen alle paarden denk ik ook wel buiten.
Tja ik zou dan mijn paard dan nu moeten verkopen. Weg baas die gek met hem is weg goed voer en aandacht. Hallo handel van hot naar haar slecht voer geen aandacht en dan alsnog vaak in een stal opgesloten zitten. Of ik ga naar een andere stal met weidegang, slechte bak en niet kunnen rijden bij slecht weer en in de winter ook niet naar buiten.
nee ik kies voor een dier voor zijn hele leven en blijf hem trouw en zorg in mijn kunnen ervoor. Maar met al die mensen hier heeft niemand daar schijnbaar een schijntje respect voor.
Cavaliere schreef:niet naar buiten is gewoon geen paard klaar.
Prisca schreef:Misschien jij idd niet maar er zijn er ERG veel die het zo wel erg makkelijk vinden.
Een stalpaard met beperkte weidegang is al een gewoonte dier want ze gaan iedere dag een paar uur naar buiten krijgen ongeveer rond dezelfde tijd eten enz...
MAAR ik zie regelmatig dat mensen de ene dag savonds om 8 uur gaan en de volgende dag om 8 uur en dan blijven ze vaak weer staan tot de dag erop en dan kan er veeeel meer als 24 uur tussen zitten en dat wil ik ten alle tijden voorkomen.
Paarden allang niet natuurlijk meer denk dat merendeel van de paarden (bijna allemaal) geen jaar zullen volhouden in de volle natuur zonder regelmatig verweid of bijgevoerd te worden de meeste zijn gewoon te doorgefokt en dus te slecht op hun beenderen. En RIJDEN is al HELEMAAL NIET natuurlijk. Paarden worden tegen hun wil zadelmak gemaakt en aangeleerd de mens te dienen.
Denk als je een grote paarden liefhebber bent je stopt met rijden en hem naar een gebied brengt waar hij in vrijheid kan leven voor zoverre ze het nog kunnen. Tja en toch doet niemand dat we willen er allemaal op of achter iedere om zijn eigen reden.
@joviban:
Er zijn erg veel mensen die een paard kopen en hem goedkoop in een weiland zetten en maar 3 per week eens gaan rijden door de straten. Meer gaan of kijken vinden ze niet nodig omdat hij toch buiten loopt. Ik vind iedere dag gaan en controleren erg belangrijk zowel bij een stal als weide paard.
biancanij schreef:De titel van dit topic is geen weidegang dan geen paard? Nu gaan we de discussie voeren dat een paard 24/7 buiten moet staan en anders mag je geen paard houden. Dat vind ik nogal onredelijk. Er zijn veel paarden die zomerexceem hebben en die doe je er echt geen plezier mee om s'nachts buiten te laten. En laten we het dan nog niet over die rara mensen hebben die s'nachts rondlopen en de paarden gaan mishandelen of stelen. Nee met deze discussie ben ik het niet eens, ik vind dat als een paard elke dag buiten komt dan kun je best een paard houden. Alle paarden in Nederland 24/7 buiten zou helemaal niet kunnen daar hebben we veels te weinig grond voor. Mijn paarden staan gewoon elke dag buiten en eentje heeft in November een klap tegen de hals gehad of is onderuit gegaan maar dat is geen reden voor mij om hem de hele dag maar in zijn stal op te sluiten. Ondanks dat ik nu nog steeds niet met hem kan rijden of longeren en het afwachten is of het nog goed komt. Er kunnen in de stal ook zoveel ongelukken gebeuren.
Prisca schreef:Klopt maar we zijn wel tevreden en IK vind dat ik er zo goed aan doe. En ik wacht rustig op iemand die wettelijk oordeelt of ik werkelijk zo slecht ben voor mij dier.
Ik weet dat ik op een super stal sta voor mens en dier heb vele slechtere gezien ene alles is heeeeerlijk NIEUW.
Lovely schreef:Prisca schreef:Klopt maar we zijn wel tevreden en IK vind dat ik er zo goed aan doe. En ik wacht rustig op iemand die wettelijk oordeelt of ik werkelijk zo slecht ben voor mij dier.
Ik weet dat ik op een super stal sta voor mens en dier heb vele slechtere gezien ene alles is heeeeerlijk NIEUW.
Zoals laatst al eens te lezen was in de P&S begint de paardensport steeds meer aandacht te krijgen van de politiek. Als de Ninxen van deze wereld nou eens flink hun best doen om andermans keuzes in het openbaar af te keuren, dan krijgt de politiek er vanzelf lucht van en wordt het op den duur wel verboden om nog paarden te houden op een plek waar ook stallen zijn. Het blijft natuurlijk wel altijd okidook om je paard op een landje te trappen en er verder niet al te veel naar om te kijken, hij staat immers buiten.
Als deze onzin doorgaat en post vat bij (bijvoorbeeld) de Partij voor de Dieren, dan is het afgelopen uit met de paardenbusiness in Nederland. Het wordt dan wel weer leuk om te zien hoe de fanaten de heren Horn en Van de Lageweg (of hun vertegenwoordiging) te woord gaan staan om uit te leggen dat ze niet meer kunnen doen wat ze altijd al hebben gedaan.
Quellian schreef:@ Nadya; Stanley is eraan gewend dat ie lekker op stal slaapt. Als ik hem 24/7 in de wei zou laten staan, dan zou het paniek zijn, dan zou hij gaan gillen en drammen voor het hek, maar het is een gewoonte-dier, dus ik wéét dat hij het vroeg of laat gaat accepteren en na een tijd weet hij niet meer beter en wil hij niet meer naar binnen.
En toch heeft hij in het verleden 24/7 op de wei gestaan, zonder contact met mensen.
Ninx schreef:Ik hoop dat de PVDD hier lucht van krijgt en dat als minimale eis stelt. Gewoon overdag naar buiten.... is dat nu zo'n belachelijke gedachte?
Lovely schreef:Ninx, om als minimale eis te stellen voor ALLE paarden, ALTIJD is een behoorlijk idiote eis inderdaad.
. Paarden met eczeem kunnen dat met een eczeemdeken (hebben wij er ook twee van rondlopen, die staan nu gewoon 24/7 buiten en dat gaat prima).