Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:14

Ik vind het zo maf dat er geschetst wordt dat 24/7 buiten niet zou kunnen met een sportpaard. Het is maar net wat je wilt denk ik dan.

De mijne staat 24/7 buiten, niet in een natuurgebied maar in een bak en weide met schuilstal. Met 5 paarden totaal. Alleen als het echt noodweer is dan zet ik hem een nachtje binnen. Dat komt dan 5 keer voor in een winter ofzo. Ik hoef niet lang te lopen, ik heb er geen extra werk van, dus ik zie het bezwaar niet. Ik heb er gelukkig de mogelijkheid voor.

Regelmaat doe ik ook niet echt aan. Ik denk niet dat een paard dat nodig heeft. En mijn paard is echt heel mensgericht. Maar sinds hij op deze stalling staat is hij ook weer gewoon paard. Lekker spelen, rollen, eten en lekker staan soezen.

Dat kan dus ook met een sport paard die dagelijks gereden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:15

Prisca schreef:
Er zijn erg veel mensen die een paard kopen en hem goedkoop in een weiland zetten en maar 3 per week eens gaan rijden door de straten. Meer gaan of kijken vinden ze niet nodig omdat hij toch buiten loopt.

In een paar zinnen toon je nogal wat vooroordelen zeg.

Waarom staat het woordje "goedkoop" ertussen? Voor veel mensen is geld helemaal geen motivatie om hun paard 24/7 in de wei te laten leven. Ik vind het nogal suggestief wat je daar zegt.

En waarom staat er "rijden door de straten"? Alsof er niet serieus in een rijbak gereden en getraind wordt? Ook al zo suggestief!

Een paard dat 24/7 in de wei loopt, hoeft echt niet vaker dan 3 keer per week gereden te worden. Zo'n paard beweegt al veel van zichzelf (grazen, spelen, rennen) en blijft over het algemeen dus wel soepel en sterk.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:33

@joviban:
Goedkoop: omdat de meeste deze optie kiezen omdat het goedkoper is dan een weiland bij stal.

3x per week rijden is anders dan alleen maar 3x per week LANGSGAAN. Ik rij met mijn stalpaard ook maar 3 a 4x perweek. Puur omdat meer werken niet werkt bij hem.

Ik heb het over een groep mensen die je steeds meer ziet mensen die een paard kopen omdat het leuk is er een te hebben en alleen gaan als het mooi weer is. Die groep zit schijnbaar niet op bokt.
Ook heb je deze met stalpaarden en dan zijn er altijd wel weer mensen die hem eruit trekken omdat het zielig is.

Er wordt alleen maar negatief gedaan over stalpaarden en alleen maar postief over weide paarden maar aan beide is een keerzijde zou leuk zijn als daar ook eens naar gekeken wordt.
Zoals reeds eerder ruim beschreven zou ik mijn paard best wel beter of anders willen bieden alleen dat gaat niet naar mijn wens en idee dus heb ik gekozen voor de middenweg.

Esperanza schreef:
Ik vind het zo maf dat er geschetst wordt dat 24/7 buiten niet zou kunnen met een sportpaard. Het is maar net wat je wilt denk ik dan.

Een aantal handelaren vinden dat idd en ook een hoop topruiter bieden dat niet aan hun paarden. Zal denk ik ook uit ervaring zijn.

In groningen is dit idd mogelijk alleen in de randstad veeeel minder. 4 paarden houden op een goede manier (met GOEDE bak) is al bijna onmogelijk laat staan onbetaalbaar tenzij je een godsvermogen wil betalen per maand of het prive aan huis hebt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:52

Prisca schreef:
@joviban:

Er wordt alleen maar negatief gedaan over stalpaarden en alleen maar postief over weide paarden maar aan beide is een keerzijde zou leuk zijn als daar ook eens naar gekeken wordt.
aan huis hebt.

ja? De keerzijde is dat er een groep mensen is die hun paarden verwaarloost in het land. Hetzelfde geldt voor een groep mensen die hun paarden verwaarloost op stal. We zijn dan toch weer terug bij af? Dus als het met je eigen argumenten niet lukt roep je maar dat er ook zat mensen zijn die slechte zijn voor hun weidepaarden. Rare logica...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:54

Kendra schreef:
@ Prisca: klopt helemaal. Als een paard eenmaal wordt bereden, verandert de wereld een beetje. Dan zijn er dus redenen om het allemaal een beetje anders te doen. Dat heeft in de basis met onze behoeften te maken, en niet direct met die van het paard. Maar zo zit het leven nu eenmaal in elkaar. Wat altijd blijft is de verantwoordelijkheid om je paard een dierwaardig bestaan te geven.
Waar ik niet van houd zijn excuses; je kiest een weg met je paard, dat doe je zo goed mogelijk en dat is het dan. Met excuses ('die van mij is anders', enz.) proberen mensen vooral hun eigen schuldgevoel af te kopen.
Een paard heeft absoluut geen knuffels of training nodig om een paardwaardig bestaan te kunnen leiden. Maar als jij je paard jarenlang lang iedere dag traint en knuffelt, is dat voor het gewoontedier paard iets wat er bij hoort. Daar in één keer mee stoppen is daarom niet goed, ik herinner mij een artikel in de Hoefslag over het aftrainen van sportpaarden (niet mee mogen op concours is voor sommige paarden een straf...). Voor weidegang zou in principe hetzelfde gelden, ook daar kun je een paard aan- of afwennen. Voor mij persoonlijk ligt daar de grens. Ik wil rijden en mijn paarden staan overdag in de wei en 's nachts op stal (behalve dus de jonkies en merries met veulens, die staan zoveel mogelijk 24/7 buiten). Ik vind dat ik een goed evenwicht heb gevonden tussen mijn eigen wensen en de behoeften van het paard. Dat zou iedereen moeten doen, gebaseerd op kennis van anatomie en natuurlijk gedrag van het paard.

Yep!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 11:56

De discussie gaat nu helemaal naar het extreme verschil tussen 24/7 binnen, of 24/7 buiten....
Ik vind 24/7 buiten acceptabel mits je, zoals Prisca terecht zegt, toezicht houdt. De 24/7 buiten mensen in dit topic doen dat ook lees ik.
24/7 binnen, of 22-23/7 binnen is het andere extreme uiterste en minder wenselijk dan 24/7 buiten met voldoende toezicht.
Ik denk ook niet dat iedereen ertoe gedwongen moet worden zijn paard 24/7 buiten te zetten.
Ik denk wel dat er wetgeving zou moeten komen die voorschrijft hoe je alle soorten dieren dient te houden. Doordat pensionstallen/ boeren/ manege's etc, zich dan aan die regels dienen te houden zullen pensiongasten ook verplicht zijn hun dieren tenminste overdag buiten te zetten in weiland of vrije uitloop.
Misschien wordt het dan ook weer een 'gegeven' dat dieren nu eenmaal buiten horen te lopen wanneer de gezondheid van dat dier het toelaat. Net zoals we ooit gewend waren dat alle koeien, kippen en varkens ook buiten liepen.
En het gaat te ver te beweren dat ook die dieren gelukkig zijn in het eeuwige duister van binnen staan.

Misschien moet de discussie niet de kant op gaan van extremen. Maar misschien moeten we een gezamenlijk en acceptabel midden zien te vinden? Dus dan krijg je een stelling als: "iedere paardeneigenaar moet zijn paard minimaal 8 uur per dag weidegang of een vrije uitloop kunnen bieden, en anders geen paard"
Opnieuw natuurlijk redelijk 'plat' geformuleerd, maar wel een iets acceptabeler midden?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:58

Mooi he als nu heel nederland was zoals bv groningen of drenthe dan liepen alle paarden denk ik ook wel buiten.

Tja ik zou dan mijn paard dan nu moeten verkopen. Weg baas die gek met hem is weg goed voer en aandacht. Hallo handel van hot naar haar slecht voer geen aandacht en dan alsnog vaak in een stal opgesloten zitten. Of ik ga naar een andere stal met weidegang, slechte bak en niet kunnen rijden bij slecht weer en in de winter ook niet naar buiten.

nee ik kies voor een dier voor zijn hele leven en blijf hem trouw en zorg in mijn kunnen ervoor. Maar met al die mensen hier heeft niemand daar schijnbaar een schijntje respect voor.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:59

Ninx schreef:
Ik denk wel dat er wetgeving zou moeten komen die voorschrijft hoe je alle soorten dieren dient te houden. Doordat pensionstallen/ boeren/ manege's etc, zich dan aan die regels dienen te houden zullen pensiongasten ook verplicht zijn hun dieren tenminste overdag buiten te zetten in weiland of vrije uitloop.

Daar los je niets mee op, want de eigenaar van het dier bepaalt uiteindelijk hoe en waar het paard te lopen komt. Als jij op een stal staat waar wel wei is, maar je wilt je paard niet in de wei, dan kan niemand jou verplichten je paard alsnog in de wei te zetten.

Ik blijf er gewoon bij dat het per paard bekeken moet worden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:03

Volgens de "8 uur per dag" regeling zou mijn paard ook weg moeten. Dat zou lastig worden, 16 jarige ruin, niet echt iets noemenswaardig gepresteerd in de sport. Wel heel braaf, dus dat gaat een leven als manegepaard worden of wellicht als paard voor beginnende paardenhouders.

Voor hem zou dat dus direct concreet inhouden:
- weg van zn vriendje
- geen strandritten meer (3 keer per week)

En of hij daar dan zo gelukkig van wordt Verward

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 12:06

Prisca schreef:
Mooi he als nu heel nederland was zoals bv groningen of drenthe dan liepen alle paarden denk ik ook wel buiten.

Tja ik zou dan mijn paard dan nu moeten verkopen. Weg baas die gek met hem is weg goed voer en aandacht. Hallo handel van hot naar haar slecht voer geen aandacht en dan alsnog vaak in een stal opgesloten zitten. Of ik ga naar een andere stal met weidegang, slechte bak en niet kunnen rijden bij slecht weer en in de winter ook niet naar buiten.

nee ik kies voor een dier voor zijn hele leven en blijf hem trouw en zorg in mijn kunnen ervoor. Maar met al die mensen hier heeft niemand daar schijnbaar een schijntje respect voor.

Het zou kolder zijn nu je paard te verkopen.... dat kan de bedoeling niet zijn. Logischerwijs breekt je hart dan, en ook voor je paard is dat een erg onrustige bedoening.
Toch is het niet zo dat jouw paard automatisch slecht voer, geen goede zorg en geen beweging zou krijgen bij een nieuwe eigenaar. Maar goed, iedereen houdt het allermeeste van zijn eigen dier en denkt daar het allerbeste voor te kunnen zorgen. Dat heb ik ook bij mijn hond.... een soort van verdwaald moederinstinct ofzo???? Haha!

Ik denk echter dat het een vraag is die iedere toekomstige paardeneigenaar zich moet gaan stellen. Maar omdat mensen zich niet altijd verdiepen in de materie, of het dier meer zien als een ding... hun eigendom waar ze plezier mee kunnen hebben en niet zozeer iets waar het hart van in vuur en vlam staa,t of de mogelijkheden niet hebben of kunnen vinden, denk ik dat een stuk wetgeving zou moeten kunnen helpen.
Aan de ene kant om mensen voor impulsinkopen te behoeden door de minimale eis van 8 uur naar buiten te stellen; dan wordt het immers vaak al een stuk lastiger. Anderzijds moet er dan ook binnen gemeenten meer grond beschikbaar gesteld worden, en zal men makkelijker moeten worden met zaken als schuilstallen e.d. Want soms ontbreekt het ook nog niet eens aan de wil, maar is de regelgeving zo strikt dat mensen met hun paard ook geen kant meer op kunnen......
Dat hier echter iets in veranderd is een mooie gedachte, maar zal nog lang duren vrees ik....

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:06

niet naar buiten is gewoon geen paard klaar.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:08

Cavaliere schreef:
niet naar buiten is gewoon geen paard klaar.

Ik denk dat dan de paardenbiefstuk binnenkort in de aanbieding is bij Arie de Knaller.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:14

De titel van dit topic is geen weidegang dan geen paard? Nu gaan we de discussie voeren dat een paard 24/7 buiten moet staan en anders mag je geen paard houden. Dat vind ik nogal onredelijk. Er zijn veel paarden die zomerexceem hebben en die doe je er echt geen plezier mee om s'nachts buiten te laten. En laten we het dan nog niet over die rara mensen hebben die s'nachts rondlopen en de paarden gaan mishandelen of stelen. Nee met deze discussie ben ik het niet eens, ik vind dat als een paard elke dag buiten komt dan kun je best een paard houden. Alle paarden in Nederland 24/7 buiten zou helemaal niet kunnen daar hebben we veels te weinig grond voor. Mijn paarden staan gewoon elke dag buiten en eentje heeft in November een klap tegen de hals gehad of is onderuit gegaan maar dat is geen reden voor mij om hem de hele dag maar in zijn stal op te sluiten. Ondanks dat ik nu nog steeds niet met hem kan rijden of longeren en het afwachten is of het nog goed komt. Er kunnen in de stal ook zoveel ongelukken gebeuren.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:20

Mijn mening is dat een paard alleen op stal, enkel buitenkomt voor n half uurtje stapmolen plus verzorging of ritjes, dat absoluut niet kan.

Je sluit je hond toch ook niet +- 15 uur op in een badkamer of wc? Gekke vergelijking? Vind ik niet.

En dat vind ik van elk dier kwa behoeftes. Een hamster kan niet in een hokje van 15 bij 20 cm, een paard hoort tenminste overdag rond te kunnen lopen.

Een dier hoort niet hele dagen in een hok te staan waar hij alleen kan ronddraaien.

4 uurtjes ff buiten vind ik ook niet kunnen. 12 uur vind ik toch wel een minimum, en met noodzaak als het niet anders kan desnoods in de winter van zonsopgang tot zonsondergang.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:20

Prisca schreef:
Misschien jij idd niet maar er zijn er ERG veel die het zo wel erg makkelijk vinden.

Een stalpaard met beperkte weidegang is al een gewoonte dier want ze gaan iedere dag een paar uur naar buiten krijgen ongeveer rond dezelfde tijd eten enz...

MAAR ik zie regelmatig dat mensen de ene dag savonds om 8 uur gaan en de volgende dag om 8 uur en dan blijven ze vaak weer staan tot de dag erop en dan kan er veeeel meer als 24 uur tussen zitten en dat wil ik ten alle tijden voorkomen.

Paarden allang niet natuurlijk meer denk dat merendeel van de paarden (bijna allemaal) geen jaar zullen volhouden in de volle natuur zonder regelmatig verweid of bijgevoerd te worden de meeste zijn gewoon te doorgefokt en dus te slecht op hun beenderen. En RIJDEN is al HELEMAAL NIET natuurlijk. Paarden worden tegen hun wil zadelmak gemaakt en aangeleerd de mens te dienen.

Denk als je een grote paarden liefhebber bent je stopt met rijden en hem naar een gebied brengt waar hij in vrijheid kan leven voor zoverre ze het nog kunnen. Tja en toch doet niemand dat we willen er allemaal op of achter iedere om zijn eigen reden.

@joviban:
Er zijn erg veel mensen die een paard kopen en hem goedkoop in een weiland zetten en maar 3 per week eens gaan rijden door de straten. Meer gaan of kijken vinden ze niet nodig omdat hij toch buiten loopt. Ik vind iedere dag gaan en controleren erg belangrijk zowel bij een stal als weide paard.

Ligt het nou aan mij of is discussieren met jou nou zo lastig? Haha!
Waarom blijf je zo hangen in het ene uiterste (24/7 weidegang zonder er naar om te kijken). Ik ken bijzonder weinig mensen die dat doen (geen eentje, eerlijk gezegd) en ik ken ondertussen toch aardig wat mensen met een 24/7 buitenpaard, hoor. Knipoog
Al die mensen zijn er ELKE dag (op verschillende tijdstippen misschien, tja, dat kan), maar ze zijn er en ze doen genoeg met en voor hun paard(en). Niemand hier wil dat een paard aan zijn lot overgelaten wordt, volgens mij.

Ik heb geen idee wat voor paard jij hebt, maar die van mij is nog een aardig oerpaardje, volgens mij. Haha!
Die redt het prima buiten (beter zelfs dan binnen), wordt niet verweid (is het gebied ook wat te groot voor), maar krijgt in de winter wel bijgevoerd. Maar zijn beendergestel, daar is niets mis mee, hoor. Knipoog

Ik geloof ook niet dat iemand zegt dat rijden natuurlijk is of heb ik dat gemist? Heb wel een mooi boek met de titel 'Natuurlijk Paardrijden' in de kast en wat daarin staat, ja, daar kan ik persoonlijk best wat mee. Haha!
Maar ook daarin staat geschreven dat het niet natuurlijk is om op een paard te gaan zitten, hoor. Knipoog
Misschien moet je niet alles zo letterlijk opvatten en je wat meer verdiepen in het 'natural' denken van sommige mensen.
Trek niet alles meteen zo zwart/wit door, alsjeblieft.

Goedkoop in een weiland zetten, vind ik trouwens ook weer iets heel anders dan er bewust voor kiezen je paard buiten te houden. Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 12:23

biancanij schreef:
De titel van dit topic is geen weidegang dan geen paard? Nu gaan we de discussie voeren dat een paard 24/7 buiten moet staan en anders mag je geen paard houden. Dat vind ik nogal onredelijk. Er zijn veel paarden die zomerexceem hebben en die doe je er echt geen plezier mee om s'nachts buiten te laten. En laten we het dan nog niet over die rara mensen hebben die s'nachts rondlopen en de paarden gaan mishandelen of stelen. Nee met deze discussie ben ik het niet eens, ik vind dat als een paard elke dag buiten komt dan kun je best een paard houden. Alle paarden in Nederland 24/7 buiten zou helemaal niet kunnen daar hebben we veels te weinig grond voor. Mijn paarden staan gewoon elke dag buiten en eentje heeft in November een klap tegen de hals gehad of is onderuit gegaan maar dat is geen reden voor mij om hem de hele dag maar in zijn stal op te sluiten. Ondanks dat ik nu nog steeds niet met hem kan rijden of longeren en het afwachten is of het nog goed komt. Er kunnen in de stal ook zoveel ongelukken gebeuren.

Het gaat mij, de ts, ook niet om 24/7 naar buiten. Het gaat om de mogelijkheid hebben je paard, tenminste overdag (8 uur), naar buiten te kunnen laten op weidegrond of vrije uitloop met soortgenoten. De beginpost is, zoals ik al eerder zei, misschien wat te zwart/wit geformuleerd. Ik heb deze daarom bijgesteld naar een norm waarvan ik denk/ hoop dat mensen dit gezond en haalbaar achten.
Mijn persoonlijke frustratie ligt bij het houden van paarden die slechts 2 uurtjes of soms helemaal niet buiten komen. Dat is niet om mensen verdrietig te maken. Maar in al mijn naïviteit wist ik niet dat dit gedaan werd. Dat weet ik nu wel... en dat maakt me triest. Dat is de reden dat ik dit topic heb gestart. Ik ben niet uit op ruzie, maar op een goed gesprek... en misschien zelfs een bevredigend midden....

ps: ik zie al iemand die nu 12 uur als minimum stelt... waar ik al heb geprobeerd een midden te vinden door een minimum van 8 uur te stellen. Maar goed.... hoe meer hoe beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:23

Prisca schreef:
Klopt maar we zijn wel tevreden en IK vind dat ik er zo goed aan doe. En ik wacht rustig op iemand die wettelijk oordeelt of ik werkelijk zo slecht ben voor mij dier.
Ik weet dat ik op een super stal sta voor mens en dier heb vele slechtere gezien ene alles is heeeeerlijk NIEUW.

Zoals laatst al eens te lezen was in de P&S begint de paardensport steeds meer aandacht te krijgen van de politiek. Als de Ninxen van deze wereld nou eens flink hun best doen om andermans keuzes in het openbaar af te keuren, dan krijgt de politiek er vanzelf lucht van en wordt het op den duur wel verboden om nog paarden te houden op een plek waar ook stallen zijn. Het blijft natuurlijk wel altijd okidook om je paard op een landje te trappen en er verder niet al te veel naar om te kijken, hij staat immers buiten.
Als deze onzin doorgaat en post vat bij (bijvoorbeeld) de Partij voor de Dieren, dan is het afgelopen uit met de paardenbusiness in Nederland. Het wordt dan wel weer leuk om te zien hoe de fanaten de heren Horn en Van de Lageweg (of hun vertegenwoordiging) te woord gaan staan om uit te leggen dat ze niet meer kunnen doen wat ze altijd al hebben gedaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:25

Zolang de DB in de winter wel komt kijken bij shetjes die op een landje staan en er niet gekeken wordt naar pensionstallen denk ik dat dit wel los loopt Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 12:28

Lovely schreef:
Prisca schreef:
Klopt maar we zijn wel tevreden en IK vind dat ik er zo goed aan doe. En ik wacht rustig op iemand die wettelijk oordeelt of ik werkelijk zo slecht ben voor mij dier.
Ik weet dat ik op een super stal sta voor mens en dier heb vele slechtere gezien ene alles is heeeeerlijk NIEUW.

Zoals laatst al eens te lezen was in de P&S begint de paardensport steeds meer aandacht te krijgen van de politiek. Als de Ninxen van deze wereld nou eens flink hun best doen om andermans keuzes in het openbaar af te keuren, dan krijgt de politiek er vanzelf lucht van en wordt het op den duur wel verboden om nog paarden te houden op een plek waar ook stallen zijn. Het blijft natuurlijk wel altijd okidook om je paard op een landje te trappen en er verder niet al te veel naar om te kijken, hij staat immers buiten.
Als deze onzin doorgaat en post vat bij (bijvoorbeeld) de Partij voor de Dieren, dan is het afgelopen uit met de paardenbusiness in Nederland. Het wordt dan wel weer leuk om te zien hoe de fanaten de heren Horn en Van de Lageweg (of hun vertegenwoordiging) te woord gaan staan om uit te leggen dat ze niet meer kunnen doen wat ze altijd al hebben gedaan.

Tjee, alles is nu echt volkomen uit zijn verband gerukt.
Heb je ergens gelezen dat paarden alleen maar 24/7 buiten mogen staan zonder zorg en dat alle stallen afgebroken dienen te worden? Nee toch?
Ik zeg: gooi die dieren allemaal naar buiten wanneer ze gezond zijn, en haal ze wanneer je dat wilt 's avonds binnen. Maar gun ze die 8, 10 of 12 uur om buiten te genieten....
Ik hoop dat de PVDD hier lucht van krijgt en dat als minimale eis stelt. Gewoon overdag naar buiten.... is dat nu zo'n belachelijke gedachte?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:30

Quellian schreef:
@ Nadya; Stanley is eraan gewend dat ie lekker op stal slaapt. Als ik hem 24/7 in de wei zou laten staan, dan zou het paniek zijn, dan zou hij gaan gillen en drammen voor het hek, maar het is een gewoonte-dier, dus ik wéét dat hij het vroeg of laat gaat accepteren en na een tijd weet hij niet meer beter en wil hij niet meer naar binnen.

En toch heeft hij in het verleden 24/7 op de wei gestaan, zonder contact met mensen.

Mijn paard slaapt op de wei op tijden die hem uitkomen. Niet op vaste tijden. Hij ligt regelmatig 's morgens, vooral als het zonnetje schijnt, maar lang niet altijd. En vaak ook overdag, terwijl ze in het donker vaak rennen en/of rustig grazen...... Knipoog

Op stal staat hij alleen maar te draaien, te schoppen en te hinniken, dat 'ie naar zijn vriendjes wil. Clown

Ik denk dat als jouw paard in onze kudde terecht zou komen met zo'n ruimte, hij binnen no time op zou gaan in het kuddeleven. Durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Ja

Zoals ik al eerder vertelde staan er soms stalpaarden (of halve stalpaarden) bij hem in de kudde. En die gaan allemaal op in de kudde binnen een paar dagen. Niet eens weken of maanden......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:32

Ninx, om als minimale eis te stellen voor ALLE paarden, ALTIJD is een behoorlijk idiote eis inderdaad.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:34

Ninx schreef:
Ik hoop dat de PVDD hier lucht van krijgt en dat als minimale eis stelt. Gewoon overdag naar buiten.... is dat nu zo'n belachelijke gedachte?

Eh ja. Dan zou je bv op advies van de DA je paard niet buiten mogen zetten, zou je dat op papier moeten zien te krijgen, kun je op het binnenhof je verklaring van de DA afgeven ofzo? En anders moet je wachten tot je paard in beslag wordt genomen zodat een ander hem buiten kan zetten tot de dood erop volgt?

Das net als met wedstrijden; ik mag op advies van de DA Stanley niet meer rijden met een bit, dus doe dat ook niet. Wat inhoudt dat je geen landelijke wedstrijden kunt rijden. Zelfs op medische indicatie mag je niet bitloos starten.

Dan zou je dit dus ook krijgen wat betreft de wei. Kan niet kloppen toch?

Maar goed... Worden dan ook al die konijnen, vogels, hamsters, cavia's, vissen, etc. uit hun 'benarde situatie' bevrijd?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 12:35

Lovely schreef:
Ninx, om als minimale eis te stellen voor ALLE paarden, ALTIJD is een behoorlijk idiote eis inderdaad.

Hoe bedoel je? Je bedoelt dat het een belachelijk eis is om ze ALTIJD buiten te hebben, dus m.a.w. 24/7?
Want het is toch geen belachelijke eis om ieder paard dat gezond is van lijf en leden (dus geen kreupelheden die absolute rust vereisen of exceem) iig de gehele dag buiten te laten lopen in een weiland of vrije uitloop?
Vind je dat echt een belachelijke eis?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:36

Overigens loopt er nu ook een topic op Bokt over weidegang zonder schaduw. Wei is ook niet allemaal zaligmakend.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:38

Ik vind het ook geen rare eis om te stellen dat alle paarden overdag lekker naar buiten moeten kunnen Go jij! Go jij! . Paarden met eczeem kunnen dat met een eczeemdeken (hebben wij er ook twee van rondlopen, die staan nu gewoon 24/7 buiten en dat gaat prima).

Kom anders gewoon eens kijken, dan kun je zien dat recreatiepaarden, sportpaarden, (halve) stalpaarden, paarden met eczeem e.d. prima overdag buiten te houden zijn, hoor. Lachen
Er staat er niet eentje voor het hek te draaien, zeker niet met dit weer. En ik zie ze gelukkig hier in de buurt allemaal weer lekker buiten staan, prachtig om te zien. En zo hoort het.