Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:27

een slechte bak voor mij is wanneer de bak bij weinig regen al voor 30 procent of meer onderloopt.
Als er een paar dagen flink regen op staat en hij staat voor 50 procent blank, dan ben ik nog rustig in staat gewoon rond de plassen te rijden onder het mom van 'soit, dan gaan we vandaag vooral voor beweging en wat ontspanning, de rest komt wel weer als de bak weer voldoende droog is'.

ik reken een bak niet eens als 'slecht' indien een paar geultjes graven ervoor zorgen dat de bak de plassen beperkt tot weer rijdbaar.

slechte bak vind ik een zeer rekbaar begrip.. dat is voor mij knoerthard, of zeiknat of extreem mul, of extreem stoffend.. eigenlijk als hij van november tot februarie niet of nauwelijks bruikbaar is..

en dan nog, ik zit tegen de bossen en buiten kun je ook nog heel wat dressuurmatig oefenen.. dus dan maal ik er nog niet eens zo om.

Anoniem

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:28

Ik denk inderdaad dat je, wat ik al zei, dressuurmatig best goed kan trainen zonder bak. Met een sprinparcours en afstanden oefenen wordt dat gewoon wat lastiger :) (al helemaal als je geen beschikking hebt over een trailer, dat is een goede bak toch echt wel een must)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:36

Anoniem schreef:
Ik denk inderdaad dat je, wat ik al zei, dressuurmatig best goed kan trainen zonder bak. Met een sprinparcours en afstanden oefenen wordt dat gewoon wat lastiger :) (al helemaal als je geen beschikking hebt over een trailer, dat is een goede bak toch echt wel een must)



ohh dan zou ik hier gewoon in de buurt kijken wie er een redelijke bak heeft met springmateriaal en daar even gaan praten, en gewoon onder het zadel erheen rijden, is ie gelijk mooi warm.. Maar dat gezegd hebbende, ik ben geen wedstrijdruiter.. rijd 30+ jaar inmiddels maar buiten onderlinge (peentjes zwetend en wel) nog nooit gestart. ik zeg altijd maar, ik ben een recreatieve ruiter met een zeer gematigd talent.. ik heb de naam meegekregen, het hart voor paarden.. maar daar hield t op two out of three, ze zijn t talent vergeten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:48

Als je wedstijden wil rijden heb je toch een trailer nodig. Dus dan kun je dat ding net zo goed gebruiken om op verplaatsing te gaan trainen. Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het gaat. Wij zijn binnen 10 minuten onderweg.

En inderdaad we gaan ook wel eens naar een bak in de buurt. Lekker in een flinke draf er naar toe. En op de terugweg gezellig kletsen dan stappen we het hele stuk, zijn ze goed uitgestapt. :)

Anoniem

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:52

Maar 1x per maand een trailer huren of elke week is nog al een verschil.

Ik ben geen fanatieke wedstrijdruiter maar vind het wel leuk.

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:09

dreamer: dat was voor mij dus de reden om te kiezen voor een goedkopere stal waar mijn paarden veel buiten kwamen. Dan had ik daarnaast geld voor een E rijbewijs, auto en trailer. Dan had mijn paard het goed waar hij 24/7 moest wonen en ik kon met een klein beetje extra moeite toch goed trainen.
Dan vind ik het win-win.

Anoniem

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:15

Mijn paard staat nu perfect hoor, en ben aan het sparen voor een trailer :D Op dat moment had ik naast de al goedkope stalling geen geld over om nog te sparen voor een trailer. Ik heb een jaar lang dus mijn ambities weggelegd omdat mn paard zo goed stond. Maar tien begon het toch echt wel te kriebelen en ben ik verder gaan kijken, en nu staan we op een stal die voor ons beide perfect is :j

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:17

Dan is er geen probleem. Maar als je moet kiezen gaat welzijn voor de sport. Dat is waar in de sport zelf nu ook verandering begint te komen. Meer aandacht voor dierenwelzijn. Maar aandacht voor Voldoende ruwvoer en voldoende vrije beweging en meer aandacht voor eerlijke training en in de dressuur aandacht voor ontspanning ipv gecontroleerde spanning. Net bijscholing van Johan Hamminga gevolgd waar dat sterk benadrukt werd. En ook de bondscoach Rien van der Schaft hamert erg op eerlijk en fysiek correct rijden en trainen. Ik ben benieuwd of we dat ook terug gaan zien in het jureren op de basiswedstrijden. Dat correct maar minder spectaculair straks voor spectaculair maar niet correct geplaatst gaat worden...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 01-02-18 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:20

Terug naar voor het anky tijdperk, want toen was dat zo.
Pas later kwam dat gesjor en de circustrucjes.

Anoniem

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:32

Oh zeker m, mijn ambities liggen niet voor haar welzijn. Absoluut niet.
Maar wij beide zijn gek op springen, en nu hebben we dus de oplossing waar zij ze hele dag buiten staat, en we kunnen springen wanneer we willen want we hebben zelfs een 2e buitenbak waar altijd een parcourtje staat :D

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:36

Prima toch. Hele dagen buiten?. Het ging om stallen waar paarden in de winter (of zelfs jaar rond) amper buiten komen. En als je dan moet kiezen tussen all-weather bodems/binnenbak maar amper buiten en minder goede bodem die niet altijd rijdbaar is maar paard wel op goede manier veel buiten waar je dan voor kiest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:37

joyce B schreef:
Prima toch. Hele dagen buiten?. Het ging om stallen waar paarden in de winter (of zelfs jaar rond) amper buiten komen. En als je dan moet kiezen tussen all-weather bodems/binnenbak maar amper buiten en minder goede bodem die niet altijd rijdbaar is maar paard wel op goede manier veel buiten waar je dan voor kiest...


Inderdaad, die keus heb ik toen ook gemaakt. Dan maar paard naar buiten en minder rijden, is zij in ieder geval happy.

Nu ik een auto heb kon ik verder kijken, en zo kwamen we waar we nu staan.

Maar indien nodig, zou ik zo weer naar die stak gaan. Omdat paar daar wel prima stond

MyWishMax

Berichten: 25573
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:43

joyce B schreef:
Ik ben benieuwd of we dat ook terug gaan zien in het jureren op de basiswedstrijden. Dat correct maar minder spectaculair straks voor spectaculair maar niet correct geplaatst gaat worden...


Ik heb geen spectaculair paard, maar rijd gewoon bovenaan mee, ook op selecties. Het zal vast ook aan de regio liggen, maar toen ik met vorige paard wedstrijden reed, reden de correcte maar niet spectaculaire ook altijd goed mee. Het werd pas anders als het beide niet correct was, of beide wel correct maar de spectaculaire wat fouten.

Maar goed, misschien heb ik geluk gehad met de plekken waar ik startten en de juryleden.

Ik heb trouwens wel een eigen trailer, maar elke keer minimaal 1 keer naar een binnenbak gaan zou niet lukken. Ik ben niet binnen 10 minuten weg. :') Waarschijnlijk ook omdat we eerst al de auto's om moeten ruilen(we hebben een auto die mag trekken, maar die is van mijn vader en hij kan helaas niet met onze auto's rijden ivm gezondheid), vervolgens naar stal toe, daar aankoppelen, spullen pakken en paard opladen.
Dat zou bij ons met een slechte bak dus wel problemen opleveren, ook omdat we niet buiten kunnen rijden. Ja, eerst een heel stuk langs drukke wegen. Dat vind ik een enorm nadeel, want van buitenritten worden ze wel heel fijn. Vanaf het voorjaar proberen we dat ook regelmatig te doen, maar nu zijn een hoop paden ook barslecht.

Nouvel

Berichten: 28585
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:25

Hier ook een slechte bak, snel nat, en anders delen zwaar en delen hard.
Gelukkig is de bak op de vereniging ietsje beter maar ook niet ideaal.
Geen binnenbak dichtbij waar je mag rijden.
Ik zou soms graag willen verhuizen naar een stal met een betere bak waar ik beter en constanter kan trainen, maar er zijn weinig stallen in de buurt waar ze het hele jaar de hele dag naar buiten kunnen en in de zomer op de wei en waar je ook je eigen voer volledig kunt bepalen.
Ja, dan is het kiezen of delen...

Ik heb wel duin en strand dichtbij en dat vind ik trouwens ook veel waard!