Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:03

Oh dat was ik nog vergeten te zeggen. Zijn darmen klonken heel goed. Mooie activiteiten. En hij poept ook goed. Laat wel scheetjes.

edit. Kan het ook zijn dat hij spierpijn heeft? Ik bedenk maar wat hoor. Hij heeft gisteren namelijk als een kanonskogel door de weide heen gescheurd. Hij was helemaal door het dolle. := En de dag daarvoor had ik met hem gesprongen. Doen we natuurlijk ook niet zo vaak.
Afbeelding

Afbeelding

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:08

Zou kunnen maar een opgetrokken buik lijkt me toch echt buikpijn.
Kan je hem niet even kort rustig longeren?
Als hij dan teveel lucht heeft komt het wat makkelijker los.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:09

Ja kan ik straks wel even doen. Hij heeft net hooi op, ik zal dat even laten zakken. Kan hem wel even longeren als ik David van school heb gehaald. Ik kan hem gelukkig vanuit huis in de gaten houden :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:51

Sakvis ik heb het geprobeerd. Eerst in de bsk met een zeil. Ze vond het wel een leuk spelletje. Daarna bij de trailer op de klep op en af. En daarna er helemaal in en blijven staan. Eerst wilde ze er weer uit omdat er geen voer was. Maar ik heb gezegd dat ze moest blijven staan net als buiten. Dus ze twijfelde even. En ik heb haar beloond. Daarna nog een paar keer. Eerst lege emmer vinden en tot aan 30tellen heeft ze gestaan. Maar ja nu sta ik weer voor. Dus dan moeten we weer oefenen dat ik naar achteren kan. En ze toch blijft staan. Buiten kon ik aardig weg lopen of een rondje. Dat heb ik nu bij de trailer niet geprobeerd nog. Kijken wat ze vanavond doet.

loonaCSV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:11

Een beetje laat, maar ik volg hier even mee. Mijn 3 paarden lopen ook aan huis dus misschien leer ik iets bij hier.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:38

Goedemiddag! Mag ik ook mee kletsen?
Wij wonen sinds ongeveer een maand met mijn paarden aan huis!
We hebben een boerderijtje gekocht (wat 10 jaar leeg gestaan heeft) met diverse oude opstallen en 1,2 ha grond.
Hier 'kamperen' wij nu met mijn 2 paarden en pony!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:55

:wave: nieuwelingen gezellig dat jullie ook mee kletsen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:06

Buxy, wat leuk een eigen boerderijtje! Moet je nog veel klussen? Aangezien je 'kamperen' schrijft :)

Kvulden, wat leuk dat je mijn hersenspinsels hebt uitgeprobeerd! Wellicht had ik het niet zo goed omschreven, maar het was niet mijn insteek dat je al binnen één trainingssessie de uitgestelde beloning kon toepassen op de trailer. Ik dacht, aan het eerst een paar keer op de grond doen, dan een keer met vreemde voorwerpen (zoals het landbouwplastic) en dan een keertje met enkel de trailerklep. Maar ach, als ze het zo goed oppakt dan is het heel niet raar dat je al snel door kon naar de trailer.
Het klopt, als je de beloning geeft dan sta je vooraan in de trailer. Het idee is ook dat je haar nu eerst leert dat ze dus geduld moet hebben voordat de beloning komt.
Stel, dat je haar straks 30 seconden stil kan laten staan. Dat rammel je na 20 seconden even met de achterstang. Dan ga je haar leren dat er in die uitgestelde beloningstijd er nog van alles kan gebeuren, maar dat de beloning echt wel komt.
Het einddoel is dus dat ze rustig blijft staan wachten op de beloning terwijl je de tijd hebt om de stang dicht te doen. Dan wandel je de trailer in en geef je haar de beloning.

Ik heb dit principe ook toegepast bij mijn menpony (die ik deels train met de clicker). Ik heb haar zelf voor de kar beleerd (samen met Hilary). In eerste instantie vond ze het lamoen heel spannend. Dat kwam namelijk weleens tegen haar flank aan als ik haar voor de kar zette. Ik ben begonnen met het belonen voor heel eenvoudige taken. Taak 1 was achteruit inparkeren tussen het lamoen. Als ze dat had gedaan kreeg ze een beloning. Vervolgens wilde ik dat ze enkele seconden stil bleef staan tussen het lamoen, pas daarna kreeg ze de beloning. Mijn (behaalde) einddoel was dat ik haar achteruit kan inparkeren, het lamoen kan optillen en het tuig kan vastmaken. Pas dan krijgt ze de beloning. Dit weet ze en ze wacht geduldig totdat al het tuig vastzit.

Met behulp van heel kleine stapjes heb ik de opdrachten steeds iets moeilijker gemaakt. Maar nooit in één keer te moeilijk. Ik had haar kunnen vragen om gelijk tijdens de eerste sessie achteruit in te parkeren en geduldig te blijven staan terwijl ik het tuig vastmaakte. Dat was zeker weten mislukt.

Je bent in je sessie van vandaag al heel ver gekomen. Herhaal morgen alle stappen en probeer een klein stapje verder te gaan (bijvoorbeeld een keer zachtjes rammelen met de stang). Eerst bevestig je weer hetgeen wat jullie vandaag hebben geoefend, dan ga je 1 stapje moeilijker en je eindigt weer met een makkelijkere versie. Zo krijg je succeservaring en gaat ze het principe begrijpen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:31

Ja zo had ik het ook begrepen Sakvis. Maar buiten de trailer deed ze het al zo braaf dat ik het er even op gewaagd heb. Omdat er in de bak niet heel veel uitdaging was. Omdat ze alles gewoon deed. Ik heb haar daar wel kunnen laten merken wat de bedoeling was. Nu verder oefenen met kleine stapjes inderdaad.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:36

Hihi ja er moet best wel heel veel gebeuren, zowel aan het huis als daarna aan de huisvesting van de paarden!

Mijn paarden staan nu overdag in de tijdelijke bak + afdak en 's nachts in tijdelijk gefabriceerde stallen.
Vandaag is het land ingezaaid dus kunnen we binnenkort vaste omheining gaan zetten.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:43

Anke schreef:
Wat voor een soort mest hebben jullie paarden?

Hard/nat
Licht/donker gekleurd
Vaste drollen of een "berg"

Hoe natter het voordroog, hoe natter de mest hier bij mij.

Als ik echt droog voordroog heb (zoals nu) voer ik 1 baal van 500kg in de 10/11 dagen , met 3 kwpn, 1 fjord en 4 mini's. Dan hebben ze bijna continu voer (heel af en toe is het hooinet van 1 van de kwpn'ers leeg, maar dat is een vreetzak :D ) Dan zijn de mestballen heel droog (vallen uit elkaar op de grond) en wat lichter gekleurd.

Bij iets natter (ook zuurder ruikend) voordroog voer ik 1 baal van 500 kg in de 9 dagen met hetzelfde aantal paarden. dan zijn de mestballen donker, vallen niet uit elkaar en bij 1 kwpn heb ik dan meer een berg ipv drollen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:20

Hallo aan de nieuwkomers :wave:

Hooi, hmm, ik denk dat mijn balen tussen de 150 en 200 kg wegen. Doe er met +\- 1100kg aan paardengewicht ongeveer 5 á 6 dagen mee.

Mest verschild hier per paard, shet heeft altijd mooie droge keutels, uk heeft soms een platter hoopje en de oudste heefts soms heel droge mest, dan weer relatief vochtig. Kleur is bij hen alle, wel bruin.

Sakvis, Bacardi is dit jaar echt heel goed de winter doorgekomen. Hij heeft voor het eerst onder een deken gestaan en heb luzerne bijgegeven en dat heeft duidelijk deugd gedaan. Hij blijft oedemen hebben, waarvoor hij kruidendruppels krijgt. Vorig jaar dacht ik dat het wel safe was om deze te stoppen, kon na 3 weken met spoed de DA laten komen omdat hij gewoon voor mijn ogen vol water liep. Is toen even een spannende dag geweest, maar heb hem gelukkig terug goed gekregen. Ik krijg wel de vraag of ik toch niet opnieuw met hem de onderzoeksmolen in wil, maar na 5 keer Lummen en nog geen diagnose is het voor ons toch echt genoeg geweest. De laatste keer was het echt vechten om hem op de trailer te krijgen en hij liet zich ook steeds slechter onderzoeken, hij heeft voor mij zijn rust wel verdiend.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:26

Dit met Marinka gaat goeeeeed. Ze blijft er in staan. Ik kan binnen door naar achteren lopen en op de klep staan. Ik kan geluid maken met de stang. Of voor het deurtje uit en iets naar achter lopen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:48

Dat klinkt top kvulden!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:49

Ik dacht dat ze van het nattere juist minder aten/nodig hadden dan van het hele droge.
Ik doe 5 of 6 dagen met een pak van 300-350 kg.
3 Dpony's, 1 A en 2 ukkies.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:52

De drollen zijn eerst licht van kleur:

Afbeelding

As ze wat langer hebben gelegen, kleuren ze naar donker bruin

Afbeelding

Ze zijn niet heel nat, ook niet droog, rond en glad.

Het voordroog is wel redelijk droog. Net geen hooi.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:04

Zo zijn ze bij mij ook op voordroog!

Super kvulden!!! Altijd gaaf als het lukt :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:06

Zo ziet de mest er bij mijn paarden ook uit.

Inderdaad top Anke. Ik hoop dat ik morgen nog een grote stap kan zetten. Zodat ze mee kan donderdag. Dat zou echt fijn zijn. En dan blijven we gewoon oefenen. Ik heb er alle vertrouwen in. Ik heb weer het idee dat ik het verder kan trainen. En dat had ik even niet. Ik voelde me een beetje afhankelijk van haar gemoedstoestanden. Dus ik hoop dat ik morgen nog wat verder kom en wie weet donderdag met een beetje hulp.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:23

Mijne zijn niet zo ruw . Mooier glad en ik voer ook voordroog. Best grove en ook bijna hooi

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:50

Tof om te lezen Kvulden!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:57

Ja sakvis... wie weet heb jij mij en Marinka de goudentip gegeven

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:35

Anke, hoe droger het spul (hoe meer droge stof er in zit, en dus minder water) hoe minder je hoeft te geven.
Kuilgras bevat meer water dan hooi. Vandaar dat je van kuilgras meer moet voeren om hetzelfde aantal kg droge stof binnen te krijgen.
Voor hooi is de pijler 1 tot 1,5 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht (puur onderhoudsbasis, dus hier zit géén training bij). Voor kuilgras is dit 2 tot 2,5 kg.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:45

Het stomme is dus met dat hele droge hooi, dat ik er extra veel van voer en ze nog niks aanzetten mbt vulling. Kon de ribben voelen. Eerder nooit last van gehad.
Is het wat natter, lijken ze mooier gevuld van te worden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:47

Anke schreef:
Het stomme is dus met dat hele droge hooi, dat ik er extra veel van voer en ze nog niks aanzetten mbt vulling. Kon de ribben voelen. Eerder nooit last van gehad.
Is het wat natter, lijken ze mooier gevuld van te worden.

Dat kan inderdaad wel doir dat het natter is kan het zijn dat het beter word opgenomen. Dit is bij mijn oudje ook het geval.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:48

Dit is het hooi waar ik nu een probeerpak van heb gehad.
Heel grof spul. Knabbelen er lang van.
Lijkt weer wat extra's aan te zetten
Afbeelding