Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:21

Metazoa zit veel toegevoegd ijzer in. Iets wat al ruim voldoende in gras en hooi zit. .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:28

Citaat:
De sterrit van de Nvvr staat il t programma. Ik geloof dat Dopheetsdel de eindbestemming is. Ik zou bijv vua de Afsluitdijk daar naar toe kunnen gaan.Of simpel rechtstreeks. Hihi.

Citaat:
Gezellig en mooi omgeving hier hoor. De sterrit zegt me niks, linkje?
linkje heb ik niet. Leden vd Nvvr rijden op een afgesproken dag naar de eindbestemming toe. Uit t hele land komen er dus mensen en iedereen rijdt via zijn eigen route. De 1 is een week of langer onderweg, een ander misschien maar 2 dagen. :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:17

Yontheke schreef:
Voert er hier nog iemand de C4L van Pavo? Of heeft er iemand ervaring om hier een kuur van te geven?

Mijn shetlander staat hier nu op. Hij vindt het niet echt lekker maar eet het wel. Hij krijgt dit omdat het in mijn ogen weinig kwaad kan en hij er niet dik van wordt. 2x per dag een handje.

De kruiden spreken mij echter wel aan om nu in de winterperiode nu ze niet op de weide komen een tijdje bij te geven aan Andor.
Hij heeft normaal gezien geen tekorten dus er is niets dat ik specifiek moet aanvullen maar ook hij heeft helaas sarcoiden waarvan ze mij aanraden om nog niet te behandelen maar ik wil wel graag zijn weerstand serieus op pijl houden omdat het veroorzaakt wordt door een virus.
Ze zijn bij hem ook opgekomen tijdens een periode van een wormbesmetting en de nodige ellende daarmee.

Ik zat eventueel ook te denken aan de Pavo Healthboost. Dit zou dan een kuur zijn van 40 dagen maar lijkt mij best wel heftig als je paard geen tekorten etc heeft.

Ik heb t hier ook gevoerd maar ook hier eten ze t niet allemaal even goed.. ben nu overgestapt naar equifyt.. hoor hier hele goede verhalen over en is ook nog eens minder goedkoper dan pavo ;)

Dopheetsdel ben k enkele keren op vakantie geweest met mn paard.. erg leuke locatie alleen hebben ze de prijs enorm opgeschroefd en is t nu echt te duur voor onze vereniging

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:43

Ik vin het koud buiten, dunne wind! Maar vanmorgen wel een hele mooie lucht.
Stalletjes zijn gedaan, netten gevuld, bakken schoon, eten klaar voor vanavond. Nu maar even lekker binnen bij de houtkachel zitten. Met de geur van een appeltaart in de oven, wat hebben we het weer slecht!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:01

Idd het windje is erg koud.

Hier ook alles klaar, de man waar ik 20 midi balen hooi van heb gekocht zou ze vanochtend komen afleveren, die is mooi te laat wacht al een uur op hem :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:12

Hier ook harde wind..... Maar het is droog, dus ik klaag niet.

Zag vanmorgen bij ponybeest ook weer vieze achterpootjes, dus ik ga zo maar weer eens aan de grote piemelpoets beginnen :D .

Jadebaby, hoe is het met die van jou?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:04

dynamiek schreef:
Idd het windje is erg koud.

Hier ook alles klaar, de man waar ik 20 midi balen hooi van heb gekocht zou ze vanochtend komen afleveren, die is mooi te laat wacht al een uur op hem :o

Dat is niet zo netjes, even een belletje is zo gedaan om te melden dat je later bent.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:41

Tinky en fokfanaat
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:52

Het is echt onwijs koud :brr:
HIer in de polder waait t altijd harder dan in de rest vh land.

Vanmorgen 120 balen hooi in de stal geperst. De kuikens moesten wederom verhuizen.
De bak is doorgespoten, heel fijn, er kwam veel troep uit de drainagebuizen.

Daarna heb ik de leilindes en de plantanen gesnoeid. Nu ben ik bekaf en ga straks lekker een fijne winderige buitenrit maken. :j

Ik voer trouwens Marstall Force als vitamine aanvulling. Eten ze hier prima.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:02

Je bent al lekker druk geweest... ik ga dan meestal een tukje op de bank doen ipv rijden :D

Ik heb ook een emmer MF gekocht, ben benieuwd of ik er iets van merk met rijden :D

Verder heb ik een beginnetje gemaakt met een 'vaste' plaats voor de dompelpomp, kijken hoe dat gaat worden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:06

ik doe nu ook even bankhangen DD :) Straks rijden. Ohja, ook al gemest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:19

Moet ik ook nog doen :D
Nu aan de boterham en dan meteen mijn favo-klusprogramma kijken (bouwval gezocht), altijd leuk voor een paar gniffels :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:46

Hier ook al alles gedaan! al het voer staat klaar, stallen uitgemest, boodschappen gedaan en voer gehaald en nu net weer effe 30 baaltjes hooi op stal gekregen. Hoop wel dat de wind morgenochtend wat is gaan liggen eigenlijk, voor mijn wekelijkse vroegtoeter buitenritje. Kom er denk ik nu met een traplift niet eens meer op... :Y)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:00

Iedereen zijn wintervoorraad aan het inslaan met voer/hooi net voordat de kou komt. Mij benieuwen hoe lang ik met de voorraad hooi doe, moeilijk in te schatten.

Ook ik bankier maar al te graag, daar is het wel weer voor.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:05

ohjajoh6 schreef:
Hier ook al alles gedaan! al het voer staat klaar, stallen uitgemest, boodschappen gedaan en voer gehaald en nu net weer effe 30 baaltjes hooi op stal gekregen. Hoop wel dat de wind morgenochtend wat is gaan liggen eigenlijk, voor mijn wekelijkse vroegtoeter buitenritje. Kom er denk ik nu met een traplift niet eens meer op... :Y)

Ik had er 120 ;)
Ik had nog precies 2 baaltjes }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:09

Me lucky bastard Antheman; zodra ze in stal op zijn, krijg ik er weer 30 bij vanuit de opslag hier. Zo blijft het klusje zelf klein en het bedrag eigenlijk ook wat ik kwijt ben... ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:11

ohjajoh6 schreef:
Me lucky bastard Antheman; zodra ze in stal op zijn, krijg ik er weer 30 bij vanuit de opslag hier. Zo blijft het klusje zelf klein en het bedrag eigenlijk ook wat ik kwijt ben... ;)

Dat scheelt ja. Maar ik er nu wel weer van af.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:32

Hier ook paardjes vroeg gedaan, nu lekker in sportbroek en dikke trui aan de studie...
Ik ken dat hooi probleem nog goed van vroeger, haalde uiteindelijk altijd in juli als er net gehooid was m'n hooi al voor het hele jaar. Maar toen aten ze nog niet zoveel hooi als nu. Heb nu dik 450 pakken steken denk ik voor dit jaar, hoop dat ik genoeg heb!

Brrrrr vreselijke wind he :brr:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:47

Hier vroeger ook altijd ellende met aan hooi komen hoor, vooral als je amper opslag ruimte had.
Maar nu heeft mijn boer/verhuurder, dus speciaal voor mij wel genoeg kleine baaltjes hooi gekocht, zodat ik wel 2 jaar vooruit kan. Hij heeft mij zelfs nog even mee op sleeptouw genomen, zodat ik zelf het land kon zien, waar ze vanaf gingen komen. Hij slaat het dus voor mij op ook nog en ik hoef maar te kikken en ik krijg weer een voorraadje en die reken ik dan gelijk af. Echt Ideaal!!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:50

En kleine pakjes in onze regio zijn ook nog eens een ramp om aan te komen! Mijn boer was blij om mijn overschot mee te nemen en voor mij is dat minder hooi om van het land te halen + aftrek van de rekening dus ideaal :j . Maar dat is echt een enorme luxe inderdaad dat we dat hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:59

Ik ben meer meelezer dan dat ik schrijf, maar ik wil nu even mijn plannetje aan jullie voorleggen. Misschien hebben jullie nog tips of suggesties. Mag dat?

Wij gaan ons paddock aanpakken. Het is nog te nat naar mijn zin. Ik wil er een plek van maken waar de paarden lekker buiten kunnen staan én waar gelongeerd kan worden. Rijden hoeft niet, want wij mennen allebei en als we daarvoor een fijne bak willen, dan zou dat een heel erg grote moeten worden. En dat is geen optie. :o

We zitten op zandgrond. Plan is nu om de bodem te keren. Dus zwart onder, zand boven. Daar was ik aanvankelijk niet erg enthousiast over, want bij buren zijn die gekeerde rijbakken alsnog erg nat. Maar onze loonwerker kwam met de suggestie om de drainage op het zwarte aan te brengen (met doek). En onze bak ligt hoger dan de bakken van de buren, met meer afschot naar een sloot.
Maar ik vroeg me af: drainage op zwarte grond: Is dat een verstandig plan? En is dat doek duur?

Verder komt het paddock op enige afstand van de sloot te liggen. Het water uit de drainage moet daarheen. We zouden 40 meter buis kunnen aanleggen, maar omdat we op een es zitten, kan ik ook met redelijk afschot een ondiepe greppel (wadi) richting de sloot maken. Dat heeft nu mijn voorkeur. Maar denken jullie dat dat goed kan werken?

we gaan straks even een gat graven. Ben benieuwd of het zand dat bovenkomt geschikt is. En we hebben een leemlaag hier. Meestal zit die laag meer dan een meter diep, maar soms ook aan de oppervlakte. Hopelijk komen we die niet tegen. :D

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:05

4 euro de baaltje hooi betaal ik, kan er een stuk of 50 kwijt onder de carport.

Nu heb ik ik 20 midibalen erbij gekocht die staan nu op de dam, peroonlijk vond ik ze te duur maar die man kwam ze bezorgen ook wel weer fijn scheelt een hoop gedoe maar geen laden en lossen meer van zoveel losse baaltjes.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:16

Hoe zwaar zijn de baaltjes de jullie hebben. Wij hebben 2.50 betaald voor 10a15 kilo baaltjes hooi. Wel zelf van het land gehaald. En 1.80 voor baaltjes van eigen weide te laten maaien keren ed. Wij hadden er in juni 450 binnen gesjouwd alles volgestopt waar plaats was. Hebben ondertussen wegens verbouwingen wel al meerdere keren hooi moeten omtasten. Maarja zo hoeven we ook niet naar de fitness denk ik dan maar

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:26

Ik doe ook per 30 opslaan. Idd niet zo veel werk en bedrag kleiner.
Ok ik voer marstall force. Bevalt prima.

Hebben jullie ervaring met een mest container thuis? Kan er 1 huren. Zou neerkomen op 50,- per maand.
Scheelt me een hoop gesjouw en geleur met zware aanhanger en de bijbehorende drama's in de winter, met alle modder

En is veter voor mijn autootje .
Zou betekenen dat ik per maand geen 70 maar 120 kwijt ben aan de pony's. Nog steeds goedkoper als op pension maar wel ff een bedrag meer. Kan het wel missen hoor maar zit nog ff te dubben. .

Moet nu om de 5 dagen met de volle aanhanger op pad.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:29

safina schreef:
Ik ben meer meelezer dan dat ik schrijf, maar ik wil nu even mijn plannetje aan jullie voorleggen. Misschien hebben jullie nog tips of suggesties. Mag dat?. :D

Ik ben geen grondwerker dus kan je eigenlijk geen goed advies geven. Wil je uberhoudt veel geld uitgeven voor een paddok? Mijn gedachte is leem = klei? Dan zal je ondergrond nooit water doorlaten.

Ik heb van de week gewoon weer veel wit zand over mijn oude laag gelegd en nu heb ik weer een droge paddok maar wij zitten aan de kootwijkse duinen dus hebben zandgrond dus droog.