Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurfloran

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:32

Verwachte betalingen:
Aanschaf nieuw paard €4000,-
Stal €390
Zadel €240,-
Singel €50
Wortels €5
Overig voer €30
Totaal: €4715

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:03

Stalgeld: 150,-
Hoefsmid: 15,-
Hoefschoenen: 420,-
Medicatie: 30,-
Brok: 5,-
Totaal: 620

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 18:19

OleJon schreef:
vjestagirl,omdat ik wel weet hoeveel hij eet,er kan natuurlijk nog wat bij komen :)

Het idee van dit topic is nou net dat je opschrijft wat je echt uitgegeven hebt, niet wat je schatting is :)

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:21

Wat een interessant topic!

Ik heb nu een halfjaar bij gehouden wat ik kwijt ben per maand. Dit omdat ik momenteel nog thuis woon en ik wou weten hoeveel ik gemiddeld kwijt ben per maand als ik alleen ga wonen. De kosten zijn voor 2 paarden die ik op mijn eigen stukje wei heb.

Augustus: € 396
September: € 330
Oktober: € 106,50
November: € 1002
December: € 373
Januari: € 173

November is een uitschieter omdat ik hier een nieuw 2e hands zadel had aangeschaft + nieuwe winterdekens voor de 2 paarden. Als je deze maand meerekent zou ik dus gemiddeld € 380 per maand kwijt zijn, zonder die uitschieter zou het ongeveer € 276 per maand zijn dat ik kwijt ben aan de verzorging van 2 paarden. Ik heb steeds alles meegerekend: voer, nieuw materiaal voor mezelf en voor de paarden, weidemateriaal, huur trailer, ontwormingen, dierenartskosten, paardentandarts enz.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:52

Stalling 186 (inclusief 7 dagen uitmesten 2,- per dag en 5 euro mest onderzoek )
fisio 82
hoefsmid 50 bekappen en ijzers voor

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:59

Ik wil wel eens weten wie hier het goedkoopst op pension staat? dus voeren en binnen buiten zetten voor je gedaan word.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:07

Ik betaal 340 daarvoor, alles incl. Mesten, binnen buiten zetten, voeren, het voer zelf en zaagsel voor de stalbedekking.

Maar denk dat de prijs ook nog te maken heeft met de faciliteiten die je stal aanbied, naast wat ze allemaal voor je doen. Ik sta op een stal waar ik de enige pensionklant ben, we hebben een binnenhal die ik alleen deel met mijn stalbazin, er is een stapmolen die ik altijd mag gebruiken en een wasplaatst met warm en koud water, daarnaast ook nog eens een wasmachine die ik onbeperkt mag gebruiken om dekjes enzo in te wassen.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:16

Ik heb dus nu een stalling voor 110! met voeren, water. binnen buiten.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:19

Annettu_ schreef:
Ik wil wel eens weten wie hier het goedkoopst op pension staat? dus voeren en binnen buiten zetten voor je gedaan word.

Ik betaal daar €180 per maand voor. Uitmesten wordt ook voor me gedaan.

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:25

Ik betaal 200 per maand, voeren/binnen buiten zetten wordt gedaan. Stallen uitmesten moet je zelf doen. Als faciliteiten hebben ze een enorm rij-bos letterlijk aan de overkant en een buitenbak.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:03

Annettu_ schreef:

Leuk voor ander topic, daar is deze niet voor bedoeld. Je zou daar dan ook de regio en andere faciliteiten aan toe moeten voegen voor een eerlijker beeld.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:41

ByCJS schreef:
Ik vind dit topic altijd heel erg leuk om te lezen! Ik vraag me altijd het volgende af, en ik ga het nu ook gewoon heel brutaal vragen.. Als ik nu een paard zou hebben, zou ik dit prima kunnen betalen, maar dan zou ik wel veel dingen moeten laten die ik nu doe (veel uiteten, onnodig shoppen en ga zo maar door). Moeten jullie dit laten voor jullie paard, of verdienen jullie allemaal zo veel (of hebben jullie lage maandelijkse kosten) waardoor jullie gewoon the best of both worlds hebben zeg maar? Excuses als jullie mijn vraag een beetje brutaal vinden, maar ben hier heel erg benieuwd naar!

Ik laat er veel voor :j
ben student en alles wat ik verdien gaat of op mijn spaarrekening, of naar mijn paard.
'gelukkig' heb ik ook niet een hele grote vriendengroep waar veel geld aan uit gaat.
Wel af en toe borrelen of een biosje pakken, maar stappen niet. Hoewel dat ook komt omdat ik een vriend heb :)
Ik ga liever verantwoord met mijn geld om dan om 50 euro uit te geven aan alcohol bijvoorbeeld!

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:50

Ik betaal €390 faciliteiten:
-solarium
- overdekte trainingsmolen met draf stand
- wasplaatsen binnen en buiten warm en koud water
- overdekte longeercirkel
- verharde longeercirkel (kreupel herkennen)
- paddocks
- buitenstallen/binnenstallen
- weides die je voor jezelf kan afhuren
- weide in het bos
- bos met speciaal aangelegde ruiterpaden aan de achterkant van de pensionstal
- binnenbak 20x60
-buitenbak 20x60
-buitenbak 20x40
-ruitershop
-kantine
Stallen worden voor je uitgemest, elke dag stro opgegooid, 1x per dag kuil, 2x per dag brok

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:53

Fleurfloran schreef:
Ik betaal €390 faciliteiten:
-solarium
- overdekte trainingsmolen met draf stand
- wasplaatsen binnen en buiten warm en koud water
- overdekte longeercirkel
- verharde longeercirkel (kreupel herkennen)
- paddocks
- buitenstallen/binnenstallen
- weides die je voor jezelf kan afhuren
- weide in het bos
- bos met speciaal aangelegde ruiterpaden aan de achterkant van de pensionstal
- binnenbak 20x60
-buitenbak 20x60
-buitenbak 20x40
-ruitershop
-kantine
Stallen worden voor je uitgemest, elke dag stro opgegooid, 1x per dag kuil, 2x per dag brok

Vraag me toch altijd af in hoeverre zoiets nou prettig is voor je paard.. voor jezelf faciliteiten genoeg, maar voor je paard?
1x per dag kuil? En hoeveel staan ze buiten op een dag?
(gewoon interesse, niet aanvallend :) )

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:55

Ik vind 1x kuil wel erg weinig bij ons krijgen ze 4x per dag(alleen winters) om verveling tegen tegaan

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:58

1 keer kuil zit bij de prijs bij in, maar ik betaal extra €13 voor 2 keer per dag kuil en ik heb een slow feeder. Zelf heb ik puur voor deze stal gekozen omdat hij 5 minuten fietsen is. Ik heb verder in mijn regio geen stallen, alleen stadsweides maar dan ben ik afhankelijk van 45 minuten reizen met openbaar vervoer.. En dat kost ook weer extra geld!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:10

Na een heel jaar meelezen doe ik dit jaar ook mee! Het is maar goed dat mijn vriend geen nederlands kan haha. Het gaat over 2 paarden aan huis gehouden.

Januari:
Voer: €64
Hooi : €80
Les: €40
Hoefsmid: €130
Benzine: €41 (om naar de rijbak te gaan)
Spullen: €56
------------------------------
€421

Februari:
Voer: €64
Hooi: €40 (ze staan een tijdje in een weiland bij de bak)
Hoefsmid: €10 (verloren ijzer)
Benzine: €57
nog geen eind totaal uiteraard.

Wat betreft kuil. Ik geef dat sowieso niet! Kuil is voor koeien zeggen wij dan. Voordroog kan natuurlijk wel.
Zelf voer ik hooi, onbeperkt, zo lang er geen gras is. Anders is het gras in de wei en hooi in de stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:07

Fleurfloran schreef:
1 keer kuil zit bij de prijs bij in, maar ik betaal extra €13 voor 2 keer per dag kuil en ik heb een slow feeder. Zelf heb ik puur voor deze stal gekozen omdat hij 5 minuten fietsen is. Ik heb verder in mijn regio geen stallen, alleen stadsweides maar dan ben ik afhankelijk van 45 minuten reizen met openbaar vervoer.. En dat kost ook weer extra geld!

Wow wat een geld. Ben je voor die €403 euro helemaal klaar? Geen extra kosten meer?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:13

Mijn overzichtje van de afgelopen maanden:
Afbeelding

Ik sta doe het zelf, drie keer per week zet iemand voor ons buiten, de rest doen we zelf. Hooi, krachtvoer en vlas wordt zelf ingekocht en we mesten zelf.
Paard komt wel elke dag buiten, ik heb een binnen- en buitenbak en de lessen zijn wekelijks een dressuurles, springles en menles.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:17

Wat een ontzettend netjes overzicht wendy

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:21

Dankje :) Ik had behoefte aan overzicht, want ik raakte het een beetje kwijt. Ik ben vanaf december echt alles bij gaan houden ( :') :$ ) daarvoor iets beperkter.

Qua hooi heb ik overigens wel kosten; in oktober heb ik voor €250 aan voordroog gehaald, ik voer ongeveer twee plakken per dag, de rest vul ik onbeperkt aan met gewoon hooi. Dat is nog gratis, aangezien mijn ouders nog hebben liggen, vanaf komende zomer moet ik daar wel wat voor gaan betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:22

Dat ziet er keurig uit!

Mijn kosten zullen omhoog gaan de komende weken. Knie gesloopt met skiën...

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:49

Ik ben per jaar ongeveer kwijt:

Weidegang 24/7: 1320.-
Hoefsmid: 150.-
Ontworming: 50.-
Veearts: 17.50,- ( inenting )
Overige veearts kosten: 110.- ( 1x nodig gehad afgelopen 3 jaar )
Spullen paard: 500.- ( koop ong 1x per jaar een nieuwe regendeken voor de winter en dan nog dekjes, hoofdstel of zadel, kleine dingentjes dus is een gemiddelde per jaar )
Les: 600.- ( les 2 x per maand als er niks tussen komt )

Totaal per jaar ongeveer: 2774.50

Heb zoals muslie en lekkers niet mee geteld omdat ik dit samen met mijn weidegenoot doe maar zal ongeveer met dat erbij 3000.- per jaar zijn.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:58

Dat ziet er inderdaad mooi uit WendyBZ, ik ben ook bezig met zo'n overzicht. Veel overzichtelijker dan gewoon in een rijtje achter elkaar. Dank voor de inbreng! :)

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:20

Ik lees al een tijdje mee met jullie en heb daarna ook mijn eigen overzicht opgezet in Excel, mocht iemand er wat aan hebben hierbij een printscreen:
Voor de duidelijkheid, in september was ik nog bezig met de zoektocht naar een paard maar had ik wel kosten voor de trailer ;)

Afbeelding