Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:30

nee hij stond er vanmiddag tenminste nog nadat hij een bui op zijn kop kreeg. :j

maar ja mijn ouders regelen alles zelf want ze staan achter het huis. paard komt er iedere dag uit maar niet zoveel uur als hier wenselijk is.

pony staat wel diverse uren in de paddock maar als het dit weer is als de laatste dagen staat ze ook niet super lang buiten en als het gaat hozen
gaat ze weer op stal. mocht het later weer droog zijn dan gaat ze er weer uit.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:32

en als ik dan net zo kort door de bocht mag reageren als de mensen die anti diverse uren op stal zijn.

dan zou ik heel snel een andere wei regelen met schuilstal en of dat nou 75 of 100 km rijden dat maakt niet uit.

en als dat niet lukt dan hoor je geen paard te houden.

xSogno

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:36

Vind je de koninks dan ook zielig dat ze buiten staan zonder schuilmogelijkheden? Het is nog altijd natuurlijker dan paarden opsluiten, maar goed. Fijn dat jouw ouders ze naar binnen en buiten doen, ik vind het nergens voor nodig en mijn paard vind het heerlijk buiten, van een beetje regen smelt ie gelukkig niet en hij kan schuilen als hij wilt maar hij doet het niet eens.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:36

Een paard doet in de wei feitelijk niet veel anders dan schuifelend vreten, veel suffen en, als hij een maatje heeft, die eens bekrabbelen. Jonge dieren willen dan nog wel een beetje rondrennen en tegen elkaar op steigeren, maar na een paar minuten hebben ze het wel gezien en is de rust er weer.
Dat even uit z´n dak gaan kan ook in een paar uur tijd, hoor.

Wat egoisme betreft. Ja, we hebben het paard voor ons. We zijn er niet voor het paard. Ze zijn gefokt als gebruiksdier voor ons, we zijn geen grootgrondbezitters met paarden in reservaten (hoewel mijn situatie daar niet ver van af ligt).
Eigenaren mogen zelf beslissen hoe ze hun paarden houden als ze maar zorgen dat die paarden optimaal gezond blijven door te zorgen voor wat ze nodig hebben en dat is oa voldoende beweging, maar dat kan zonder 24/7 buiten staan.

ELK motief van de mens is egoistisch. Dus dat is een vreselijke dooddoener. Zelfs als je van iemand houdt is dat egoistisch, omdat het houden van jou een goed gevoel geeft.... Je haalt er iets uit.
we hebben al onze huisdieren VOOR ONS. Dat neemt niet weg dat die huisdieren heel blij met ons kunnen zijn en dat tonen ze ook. Dat kun je niet ontkennen, maar nee, dat heet dan weer schikken in het lot.
Zodemieter toch op met je gezemel. Als een paard gezond is, vruchtbaar is en plezier toont, medewerking toont maar ook wel eens duidelijk maakt dat ie het anders wil, dan is die geen slachtoffer van het feit dat ik uit mijn egoisme een paard op stal heb staan ofzo.

Ik vind het een aparte manier van denken dat iemand er van uit gaat dat ELK paard onder alle omstandigheden buiten beter af is.
Dat zegt mij alleen dat zo iemand vaster houdt aan principes dan dat die werkelijk naar paarden kijkt.
En heeft er waarschijnlijk ook niet meer dan een paar gehad.

Ik heb honderden paarden door mijn handen gehad, op diverse stallen gewerkt waar paarden verschillend gehouden werden. Ik weet hoe een "gelukkig" paard eruit ziet.

Als je het hebt over 27/7 buiten, heb je het altijd in het ideale geval, over met een schuilstal. Met andere woorden, dan kunnen ze ook gewoon een dagdeel binnen staan. Wat is dan het verschil met het deurtje achter hun kont dicht doen voor de nacht?

Er zijn paarden die nooit een schuilstal in gaan en er zijn er die er zowat niet uit te slaan zijn. Maar nee, we moeten alle paarden zien als dieren die persee 24/7 het land op geschopt moeten worden. DAT vind ik nou een aparte manier van denken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:39

Esmeej333 schreef:
Vind je de koninks dan ook zielig dat ze buiten staan zonder schuilmogelijkheden? Het is nog altijd natuurlijker dan paarden opsluiten, maar goed. Fijn dat jouw ouders ze naar binnen en buiten doen, ik vind het nergens voor nodig en mijn paard vind het heerlijk buiten, van een beetje regen smelt ie gelukkig niet en hij kan schuilen als hij wilt maar hij doet het niet eens.

O ja, die koniks die verhongeren in de winter of afgeschoten mogen worden... Zo´n tof leven hebben die!
Overpopulatie in een gebied zo groot als een postzegel. 8)7
Breek me even de bek niet open over het nederlandse natuurbeleid wat betreft de paarden erin.

En ja veel paarden vinden regen niet erg, maar er zijn er die het wel erg vinden. Moet je die dan willens en wetens toch maar het land op jagen omdat het zo natuurlijk is?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:41

Mijn paarden staan 24/7 op stal. Mijn ene paard zuigt inderdaad lucht, maar dat deed hij al vanaf de eerste dag dat hij op stal stond (toen hij er nog geen paar uur stond). En dat is echt minimaal. En dan krijgen ze bij ons op stal ook nog 1x per dag kuil... tegen meer betaling kunnen ze eventueel 's ochtend nog een plakje hooi erbij. Ik ga zelf in de ochtend en in de avond hooi bijvoeren omdat het anders te weinig is naar mijn mening. Anders staan ze zich helemaal de hele dag te vervelen en met een beetje hooi hebben ze nog wat te knabbelen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:42

Snap trouwens niet dat je zo reageerde want ik zeg kijk naar het paard, als jij jouw paard binnenzet als het regent, doe je dat toch lekker. Als je hem wat buitengang gunt als het droog is os het nog altijd beter dan niets. Maar niet elk paard heeft een hele schuilstal nodig als ze maar een dagdeel buiten staan. Dat het een droge paddock moet zijn ben ik met je eens.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:43

Lusitana schreef:
Esmeej333 schreef:

O ja, die koniks die verhongeren in de winter of afgeschoten mogen worden... Zo´n tof leven hebben die!
Overpopulatie in een gebied zo groot als een postzegel. 8)7
Breek me even de bek niet open over het nederlandse natuurbeleid wat betreft de paarden erin.

En ja veel paarden vinden regen niet erg, maar er zijn er die het wel erg vinden. Moet je die dan willens en wetens toch maar het land op jagen omdat het zo natuurlijk is?

Joh ik heb het over de schuilmogelijkheden, de rest ben ik met je eens, niet gillen voor je geslagen wordt.
Ik zeg toch kijk naar je paard. Als je paard het zo erg vind haal je hem toch lekker naar binnen of zorg je voor een schuilstal. Het regent bijna nooit 24 uur achter elkaar alleen maar gelukkig.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:24

simongek schreef:
en als ik dan net zo kort door de bocht mag reageren als de mensen die anti diverse uren op stal zijn.

dan zou ik heel snel een andere wei regelen met schuilstal en of dat nou 75 of 100 km rijden dat maakt niet uit.

:D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:31

Lusitana schreef:
Citaat:
Niet elk paard is hetzelfde. Ik heb een paard gehad dat met regen binnen kwam of niet eens naar buiten ging

Zo´n paard had ik ook! Maar dit zelfde paard is nu aan het veranderen, nu ze er meer aan gewend raakt om buiten te zijn. Nu staat ze niet meer bij het eerste buitje bij het hek. Sterker nog, ik moet haar in de stromende regen van achterin het land plukken, ze trekt zich er niet zoveel meer van aan. Een hele fijne waterdichte deken is voor haar nog wel een must.

Citaat:
Waarom is het zo moeilijk te begrijpen dat sommige paarden hun leven best wel prima vinden zonder dat ze 24/7 buiten staan?

Dat is voor mij niet moeilijk te begrijpen, ik pleit helemaal niet voor 24-7 buiten. Maar 20+ uur achter elkaar op stal vind ik not-done.

Citaat:
Ik ken het paard waar het over gaat niet en jij neem ik aan ook niet, dus hoe kun je in hemelsnaam van achte de computer oordelen dat het paard per defintie zou moeten lijden onder de omstandigheden alleen omdat jij een andere standaard van uren buiten hebt dan anderen??????

Omdat een paard een paard is met paardenbehoeftes en die zijn in basis voor elk paard hetzelfde.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:38

simongek schreef:

Met die omstandigheden had ik ook geen paard gekocht om eerlijk te zijn. Dan had ik 2 keer nagedacht voordat ik een paard kocht en besloten dat het nog geen tijd was om een paard aan te schaffen. Dus tja....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:39

Elk mens heeft ook dezelfde basisbehoeftes maar kijk eens hoe verschillend mensen wonen en leven.
Alleen de mens zonder voedsel, onderdak, veiligheid, zekerheid is slecht af.
Ik vind dus dat er ook verschillende leefomstandigheden zijn, waarin een paard gehouden wordt en toch de basisbehoeftes vervuld worden.

Nederland is maar een klein land, maar in de hele wereld wonen en leven paarden.
In een heel ander klimaat, ander voer, andere omstandigheden etc etc.
En overal past men het paarden houden aan, aan de omstandigheden die daar zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:41

tita schreef:
@
Citaat:
Nikass jij doet toch hetzelfd wie zegt dat jouw paard het naar zijn zin heeft op de weide in de stromenden regen... en afleiding wat voor afleiding.
Kom op zeg paddock is een paddock en als je daar 10 uur in staat heb je net zoveel afleiding als op stal en is ook zelfde met weide

Ik kijk naar mijn paard... en ik zie dat zij nu van stalpaard transformeert naar buitenpaard, nu het steeds beter met haar gaat en zij steeds meer "paard" wordt. :)
Toen ik haar net kende wilde/kon ze ook niet met andere paarden omgaan en vond ze alles buiten haar 3x3 hok behoorlijk eng. Maar na vier jaar heel veel liefde en geduld en vertrouwen is er heel wat veranderd.
Nu staat ze overdag in de stromende regen ja. (met iig 1 ander paard) 's nachts op stal omdat ik geen schuilmogelijkheid heb op het land en ik vind 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid óók not-done. Als ik om 8.00 uur de paarden kom buiten zetten kunnen ze niet wachten om het land op te gaan, regen of niet. En als ik om 18:00 uur ze eraf kom halen staan ze nog achterin, in het donker, in de regen, en het mag ook een uurtje later worden van ze. Geen gedoe bij het hek meer, zoals vroeger. Maar ik kijk regelmatig, want als ze wel bij het hek staan wil ik ze er gerust afhalen. Maar dat doen ze dus niet.
Paddocks zijn idd saai. Mijn paard staat gelukkig op groot land. Als ze de paddock in moet zal ik kijken hoeveel uren ze het daar leuk vind en dan kan ze daar korter staan als ze het niet zo top vindt. Ik zal dan ervoor zorgen dat ze op andere manieren toch meer haar stal uit komt.

Citaat:
Ik stond jaren op een stal donkere stal maar op bepaalde punten wel de beste in de omgeving. 3 Jaar geleden werd er nieuwe stal gebouwd met de zelfde faciliteiten wel 70 euro duurder voor mijn pony maar dan kwam ie elke dag even in de paddock.
Daar heb ik dan voor gekozen ik probeer zo goed mogelijke stal te vinden waar we beiden blij van worden, want het draait echt niet alleen om het paard.
En mijn pony is nu echt aan het veranderen in de zomer een echte weide-pony maar in de winter wordt ie echt een stalpony zal wel te maken hebben met zijn leeftijd (31) maar hele dagen in de paddock vind ie niks.

Je bent dus bezig het beste voor je paard te regelen, daar hoor je mij geen commentaar op hebben hoor. Ik stuiter alleen maar als mensen zeggen: mijn paard staat hele dagen op stal en dat vind hij zo fijn. Dat geloof ik namelijk niet.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:47

Ik vind het overigens wel serieus een verschil maken hoe groot de "stal" is. Een stal is een ruimte die afgezet is, ongeacht de bodem. Feitelijk is een weide niets anders maar dan met een grasbodem. En een paddock, tja, daar ligt vaak zand in, maar soms bedoeld men er een kleine weide mee.

Ik woonde op een boerderij waar een hengstje ook de hele winter op stal stond. 24/7 zelfs. Het was een A-maatje en zijn stal was 5 x 15.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:50

Lusitana schreef:
Citaat:
Een paard doet in de wei feitelijk niet veel anders dan schuifelend vreten, veel suffen en, als hij een maatje heeft, die eens bekrabbelen.

Ja dat is dus precies waar een paard op gebouwd is, schuifelend vreten. Dat is iets wat hij op stal niet kan. Overigens "schuifelt" mijn paard zo'n driehonderd meter heen en weer. Dat is meer beweging dan je in een stal kan hebben.

Citaat:
Eigenaren mogen zelf beslissen hoe ze hun paarden houden als ze maar zorgen dat die paarden optimaal gezond blijven door te zorgen voor wat ze nodig hebben en dat is oa voldoende beweging, maar dat kan zonder 24/7 buiten staan.

Ja dat kan. Dat betwist denk ik niemand hier. Maar hoor wel even wat je zelf zegt: "optimaal gezond houden" dat lukt je echt niet als je je paard 20+ uur pd in een kippenhok opsluit.

Citaat:
Ik vind het een aparte manier van denken dat iemand er van uit gaat dat ELK paard onder alle omstandigheden buiten beter af is.

Volgens mij is dat hier ook nergens gezegd. Zeker niet "alle omstandigheden". Dan moet je even citeren wie je aanhaalt?

@mavantos: wat vindt jij van de situatie van jouw paard? Wil je niet anders of kan je niet anders? Op wat voor manier komt jouw paard wel uit stal?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 06-11-13 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:54

Doet me ineens denken aan een stal waar ik kort gestaan heb ter overbrugging. Daar was in de winter geen weidegang, maar wel een paddock. De stallen waren 3x4 en de paddock was 4x6 :D Kon je paard wel de hele dag in staan als je wilde :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:12

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:17

Ninx schreef:
xApple schreef:
Mijn pony staat in de winter ongeveer 4 uurtjes per dag buiten. Nee dat is niet veel en ik voel me er ook soms wel rot over maar ik ga niet verhuizen. Het is verder een super stal (er is ook een ouder gedeelte waar de paarden in een loopstal kunnen maar ik vind dat geen fijne plek)

Toch verbaasd zoiets me dan...

Alhoewel de zaken die jij noemt ook zeker relevantie hebben, zou het welbevinden en de gezondheid van mijn paard toch voor gaan.
Los van het feit dat een paard gelukkiger is met meer vrijheid en meer sociaal contact, is het voor de eigenaar ook beter: je hebt veel langer een soepel en gezond paard.

Jij bent er overdag maar een paar uurtjes, je paard moet er altijd wonen... en dan 20 uur in een stal opgesloten staan? :')
Als je dat zou kunnen opkrikken naar 8 uurtjes is er al veel winst!

Zo'n inloop klinkt al beter, waarom is dat niks?

Dat zeg je goed; dat klinkt zo!

Het is een tochtige schuur waar veel te veel (dominante) pony's lopen die moeten vechten om een beetje kuil. De pony's die er staan zien er (imo) slecht uit en lopen altijd in de drek. Ik vind dat dus geen betere optie. Dan maar 4 uur buiten met haar vriendinnetje waarna ze op stal (schone, grote stal) gaat en hooi kan eten tot ik kom. Lekker poetsen, tutten en rijden en dan weer een enorme berg hooi waar ze super lang over doet. Veilig en droog.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:30

@ NatasjavE: Ik moet toegeven dat ik even niet meer weet wat jouw situatie precies was. Maar waarom pleiten voor maatwerk wat op een bepaalde plek mogelijk is? Als ik ergens in de Randstad zou wonen en er is binnen een beetje te reizen afstand geen fatsoenlijke plek voor mijn paard, nee, dan zou ik geen paard kopen nee.

@ Soraya10: Waarom is een 24/7 buitensysteem (dus met fatsoenlijke voorzieningen) niet voor ieder paard geschikt? Oké, enkele uitzonderingen bestaan er vast. Maar het lijkt hier eerder dat bijna iedereen zijn paard een uitzondering vindt, óf de 'mogelijkheden' zijn er niet.

@ simongek: Dat het merendeel van de knollenboertjes zijn paarden in een zompig weiland neerzet, is heel jammer. Want hierdoor wordt een beeld geschept dat 24/7 buiten nog véél erger is dan het grootste deel van de dag op stal.

Waarom vind je ons kort door de bocht? Omdat wij vasthouden aan ons standpunt zoals 'jullie' net zo vasthouden een jullie standpunt en je ons idee niet aan staat? Ik lees al dit hele topic mee en hoor alle redenen om paarden veel binnen te houden en nee, met 9 van die 10 redenen ben ik het niet eens nee.

@ Lusitana: Waarom is het een dooddoener om paarden een zo natuurlijk mogelijke leefomgeving ontnemen egoïstisch te vinden? Is dan onder het mom dat de mens een egoïstisch wezen is (ben ik helemaal met je eens) alles geoorloofd? Ben je niet juist verplicht om zoveel mogelijk aan de natuurlijke behoeften van een paard te voldoen?
Ik heb al tig keer gezegd dat ik de nacht op stal (van 22:00 tot 07:00) in het grijze gebied vind liggen. Ik vind het niet ideaal, maar gruwelijk slecht vind ik het niet. Vier uur per dag naar buiten vind ik echt ver buiten het grijze gebied liggen. Wat je dan vaak krijgt (ja, uitzonderingen) zijn opgefokte paarden, van top tot teen ingepakt, die in die in korte tijd compleet uit hun plaat gaat en hun eigenaar met het hart in de keel staat toe te kijken en ze het liefst meteen weer op stal zou zetten. Ja, dan zie ik liever mijn drietal pony's die op hun dooie akkertje door de wei kuiert en er alleen actie in de tent komt als een van de shets zin heeft om te draken. Ook ik heb ze vorige week met die windstoten een dag binnen gehouden, nou, ik heb het geweten de volgende dag. Drie explosies in de wei, nee dank je.
En eh, ik zeg helemaal nergens dat paarden 24/7 de wei op geschopt moeten worden. Al gaan ze bij mij de hele dag in de schuilstal staan, prima. Hebben we die stal tenminste niet voor niets gebouwd voor zesduizend euro, nu maken ze er maar zelden gebruik van. Verspild geld? Nee. Juist op die momenten dat het echt snertweer hier is (want ja, ik weet ook wel hoe beroerd het weer in Nederland kan zijn. Afgelopen week was me weer het weekje bijvoorbeeld) en ze maken er gebruik van, ben ik blij dat het er staat. Ik ben echt niet tegen de luxe van een lekkere warme stal waar ze echt beschut kunnen staan.

Ja, ik heb maar drie paarden. En ik vind het eerlijk gezegd knap dat jij kunt zien of een paard gelukkig is. Mag je wel even bij mij langskomen om naar mijn drietal pony's te kijken, dan weet ik tenminste zeker dat ze wel/niet gelukkig zijn. Want ik zou het niet weten. Ik denk niet dat wij mensen met zekerheid kunnen zeggen of een paard gelukkig is of niet. Nee natuurlijk, een eenzaam en graatmager paard vol met wormen in een blubberweilandje zal vast niet gelukkiger zijn dan een glanzend sportpaardje met een bult hooi in een lekkere warme stal die vier uur per dag buiten komt. Maar met zekerheid zeggen of onze paarden gelukkig zijn of niet? Ik denk niet dat wij mensen daartoe in staat zijn. Ook ik niet. Ik heb gekozen en pleit voor dit systeem omdat het zo dicht mogelijk bij een natuurlijke leefomgeving van een paard staat, niet omdat ik mijn paarden met een brede glimlach in de wei zie staan.

Maar ik heb genoeg (wat is genoeg?) stallen gezien waar ook verschillende systemen werden gehanteerd. Ook slechte in-uitloopsystemen, helaas zijn er meer slechte dan goede en zie je in dergelijke slechte systemen (grote groepen vaak) de laagsten in rang echt als angsthazen rondlopen. In zulke gevallen ben ik ook echt absoluut niet voor het 24/7 de paarden naar buiten schoppen. En ik snap echt wel dat het probleem (in mijn ogen is het wel een probleem) niet zo 1.2.3. op te lossen is, het merendeel van de paardenhouders houdt vast aan in mijn ogen achterhaalde standpunten en het merendeel van de paardeneigenaren staat op een pensionstal waar zij geen degelijke schuilstal en (deels verharde) paddock uit de grond kunnen laten schieten. In mijn ogen zou de gemiddelde manier van paarden houden eens onder de loep genomen moeten worden en dat kost heel veel tijd ja. Het is een beetje hetzelfde als hoe konijnen gehouden werden en worden. Het doorsnee konijn in Nederland leeft in een klein konijnenhokje van de dierenspeciaalzaak om de hoek, sommigen hebben geluk en mogen iedere dag een uurtje in de tuin rondscharrelen op een stukje met gaas eromheen. Nu hoor ik de afgelopen jaren steeds vaker van mensen die een konijn thuis hebben en deze loopt de hele dag rond in huis. In mijn ogen nog steeds geen ideale situatie, maar goed, beter dan de hele dag in een hokje van een meter bij een halve meter. Ik heb het idee dat langzamerhand het ideaalbeeld van het houden van een konijn (en ieder ander dier) bij een aantal mensen veranderd, juist zij kijken kritischer naar het dier in kwestie dan zij die vasthouden aan ideeën die al tig jaar hetzelfde zijn.

Ik hoop alleen maar dat steeds meer mensen juist kritischer gaan kijken en zich gaan verdiepen in hoe ze hun dier een zo natuurlijk mogelijk leven kunnen bieden. Ik vind daar niets apart aan, wat jij? :+

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:47

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 01:10

ShamalArabs schreef:
Doet me ineens denken aan een stal waar ik kort gestaan heb ter overbrugging. Daar was in de winter geen weidegang, maar wel een paddock. De stallen waren 3x4 en de paddock was 4x6 :D Kon je paard wel de hele dag in staan als je wilde :j

Die paddocks, je ziet ze steeds vaker. Wat ik me afvraag; hoe denken anderen nu over zo iets. Er is markt voor lijkt mij, aangezien je vaak extra moet betalen voor gebruik ervan.
Als zo'n "paddock" nu een beschutte plek zou hebben waar je paard met droge voeten onbeperkt ruwvoer kan eten, kan ik er de meerwaarde van inzien. Maar vaak is dit niet het geval. Met een beetje geluk wordt er 2x per dag een plakje hooi ingegooid en dat is het dan.
Als ik zou moeten kiezen tussen hele dagen buiten op zo'n paddock of op stal met 4 uurtjes weidegang zou ik voor het laatste gaan.

Het enige pluspunt van die paddocks vind ik het feit dat ze er zijn. :D Hieruit blijkt dat steeds meer pensionhouders er zich van bewust zijn dat steeds meer mensen willen dat hun paard het hele jaar door buiten komt. Ze spelen in op de vraag. Niet op de ideale manier, maar het is een begin. :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 03:58

Tja, ik zie de meerwaarde van een paddock niet, evenals paddock's in de paradise vorm... Ik heb weiland, geen zomerweiland, geen winterweiland, gewoon weiland. In de winter voeren we bij op de wei zodra het gras niet meer groeit. In de zomer groeit het gras dus hoeven we niet bij te voeren. Gaat het gras te hard op: dan heb ik te veel paarden en moet er wat weg of er moet een andere oplossing gevonden worden, zoals tijdelijk omwisselen met de heren of het tussentijds gebruiken van het reserve landje wat bedoeld is voor tijdelijke gasten, merrie's die melk spuiten en binnen 48 uur veulenen of voor het afspenen, waar de mama's dan enkele weken lopen.
Vrij simpel rekensommetje dus :j Een paddock kan ook omgezet worden naar weiland, meer gras, meer plezier ervan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:22

Tiepfoudt schreef:
@ NatasjavE: Ik moet toegeven dat ik even niet meer weet wat jouw situatie precies was. Maar waarom pleiten voor maatwerk wat op een bepaalde plek mogelijk is? Als ik ergens in de Randstad zou wonen en er is binnen een beetje te reizen afstand geen fatsoenlijke plek voor mijn paard, nee, dan zou ik geen paard kopen nee.

Mijn twenter heeft slechte tanden. Daar wordt hij voor behandeld door een DA. Gevolg is wel dat hij supertraag eet en de hele nacht nodig heeft om het extra voer weg te werken. We hebben dat een half jaar geprobeert op het land 24/7 maar hij werd broodmager.

Mijn merrie komt in de winter over de omheining en gaat zel naar stal..Lijkt me duidelijk niet?

Ik zei overigens maatwerk voor het paard EN wat ter plaatse mogelijk is. Soms zal je je paard moeten verkassen als het daar ter plaatse niet mogelijk is om het dier het daar naar de zin te maken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:45

Op stal van 22.00-0.700 grijze gebied?

Kom op zeg doe ff normaal dat is gewoon goed weet je wat ik compleet zwart gebied vind, de kortzichtige denkwijzen van Tiepfoudt.
Bovendien wat jij wilt is niet haalbaar in Nederland

Een paard wat de hele dag op paddock staat in de blub en regen bij ong 10x15 vind ik geen meerwaarde voor het paard of een klein stukje weiland.

Bovendien is mijn stalpaard bijna 31 tja .....en nog onder het zadel dus zo slecht is het nou ook weer niet en hij is echt geen uitzondering

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 09:25

tita schreef:
Op stal van 22.00-0.700 grijze gebied?

Kom op zeg doe ff normaal dat is gewoon goed weet je wat ik compleet zwart gebied vind, de kortzichtige denkwijzen van Tiepfoudt.
Bovendien wat jij wilt is niet haalbaar in Nederland

Een paard wat de hele dag op paddock staat in de blub en regen bij ong 10x15 vind ik geen meerwaarde voor het paard of een klein stukje weiland.

Bovendien is mijn stalpaard bijna 31 tja .....en nog onder het zadel dus zo slecht is het nou ook weer niet en hij is echt geen uitzondering

Ik vind zo'n slecht gedraineerde postzegelpaddock zonder eten ook niet geweldig.
Maar dat is dan ook een slecht uitgevoerd idee van 'buiten zetten' en volstrekt niet representatief toch? Alhoewel het vaak het enige 'buiten' is dat paarden in sommige streken kunnen krijgen.
Ik begrijp in zo'n geval wel dat het paard eruit wil... er is niets te doen, niets te eten.... in je stal ligt dan tenminste nog stro, is er tenminste nog IETS te doen.

Dat jullie het onderling niet eens zijn is overigens prima, maar misschien kun je een normale toon hanteren?