Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:00

Ik had twee voerplekken, een in de paddock, een in de schuilstal. En daar liepen ze aardig tussen heen en weer. Maar onze routine is sinds een week veranderd want onze haflinger is verkocht en we hebben nu een kleine maat appaloosa (die hebben we dus nog) en een mini appaloosa hengstje, die is dus nieuw. Geweldig pony'tje voor ons zoontje, maar dat terzijde. En volgende week komt mijn nieuwe aanwinst binnen: een Welsh A'tje, ruintje (het idee is mennen, maar eerst eens kijken hoe het gaat).
Maar goed...
Omdat alles toch op de kop gaat heb ik nog een extra hooinet aangeschaft zodat ik een derde plek kan maken. Dan hebben ze allemaal een plek en je zult zien dat ze continue heen en weer gaan lopen.
Maar ik ben benieuwd wanneer het evenwicht weer hersteld is.... vind het altijd een heel gedoe als je het groepje verandert.
Het idee is als mijn paddock weer wat droger is, een voerplek helemaal aan de achterkant te maken, zodat ze echt kilometers (na ja) moeten maken }> :D

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:00

klinkt goed hoor :j
leuk, al die mini-paardjes :D

ik heb ook nog een vraagje:
ik geef onbeperkt hooi, overjaars hooi van onbemest weiland bestaande uit goede energie-arme en cellulose-rijke grassoorten.
voor mijn oude ruin is dit te weinig (die krijgt dus elke dag een schep lijnzaad bij).
mijn jonge hengstje is ietstjes te dik maar is nog volop in de groei.
maar mijn tinker wordt hoe langer hoe ronder ...
ze krijgen het hooi nu uit fijnmazige hooinetten (mazen van 4x4 cm).
de hooinetten staan in 2 uithoeken van de weide, het water daar zo ver mogelijk vandaan.
heeft er iemand een idee hoe ik de toegang naar het hooi nog wat moeilijker zou kunnen maken?

Jeddah

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:03

Ik weet niet of je het nog moeilijker moet maken, gezien je oudje het er al moeilijk mee heeft en je hengstje in de groei is. Misschien je Tinker meer beweging geven?

Wat ik wel gedaan heb in periodes van te goed hooi en te weinig beweging is het hooi in hooinetten in het hooinet ;) Dus dubbel. Wel met risico dat ze soms de halve hooinet uit de andere trokken :roll:
Wat je ook doen kan is je hooi toch iets beperken en onbeperkt graszaadhooi of stro ter beschikking stellen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:05

compenseren ze dan zelf jeddah met het stro?
heb het idee dat die van mij dan het stro gewoon zouden laten liggen :-)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:35

als ze het stro laten liggen, zou dat een teken dat ze dat niet nodig hebben ;)

graszaadhooi lijkt mij nog te rijk als je vergelijkt met wat ik nu geef (overjaars van onbemest weiland met arme grassen)
ik had ook al aan stro gedacht, maar daar heb je weer restanten van onkruidverdelgers etc.
en ik ben heel erg voorzichtig, want het heeft mij anderhalf jaar gekost om mijn oudje helemaal jeukvrij te krijgen.
(na een exzeemaanval veroorzaakt door kuil)

hooinet in hooinet is een goed idee, maar is het niet onhandig om dat erin te krijgen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:59

als je het eerste net gevuld hebt, kun je eenvoudig het 2e net er om heen doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:32

Misschien is het al eerder gevraagd maar ik vraag het ook; hoe zit het met vergunningen als je palen wil slaan voor een track te maken? Hier in de randstad heb je niet veel ruimte en allemaal prik paaltjes in een land vind ik persoonlijk géén gezicht! Nu is het zo dat je hier voor een omheining al een vergunning moet vragen als ook voor verandering van grond (zand op gras, steen op gras enz) anders past het volgens de gemeente niet in het landschap (zucht....) Hebben jullie gewoon palen geslagen, paddock paradise aangelegd en kijk wel wat er komt of hebben jullie ook vergunningen of ontheffingen moeten aanvragen hiervoor?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:51

joyce B schreef:
als je het eerste net gevuld hebt, kun je eenvoudig het 2e net er om heen doen.

ik vrees dat mijn netten daar ietsje te groot voor zijn :')
2,5 m breed en 1 m hoog ongeveer.
het zijn van die hooinet.nl look-alikes, opgehangen tussen 2 palen ;)

@rapido, ik heb nog nooit gehoord over een vergunning om een omheining te zetten :oo
maar ja, ik zit dan ook in België :D
geen idee hoe het in Nederland zit.
verharding moet je hier idd wel aanvragen, al denk ik niet dat dat vaak gebeurt.
om zand te storten oid heb je geloof ik geen vergunning nodig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:13

houten omheining boven een meter hoog moet je hier ook vergunning voor aanvragen, maar gewoon wat paaltjes slaan en schrikdraad of lint om je beesten binnen te houden echt niet.

Zou wel overwegen om slechts een paar vast palen te nemen en daartussen gewoon van die witte krulstaartpaaltjes, of niet te lange prikpalen in gedekte kleur. Dan haal je makkelijker de draden van het pad even weg als dat nodig is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:14

Mijn hek is 1,75 en 1,50 en ik heb ook geen vergunning aangevraagd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:15

Bij ons zijn het nogal muggenzifters wat regeltjes betreft, schijnt per gemeente nogal te verschillen volgens mijn man!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:30

ja, en je hebt dus de regels, en de handhaving ;)
Hier in de gemeente zijn ze niet heel streng met handhaven. In onze vorige gemeente moesten mensen hun bak weghalen omdat die net te dicht bij de buren lag en zonder vergunning was aangelegd... Daar werden de regels ook versterkt.
Hier wordt nog vrij veel gedoogd...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:00

Het verschild idd per gemeente hoe ze de wet intepreteren. Bij de één wordt een rijbak niet als bouwen gezien en bij de ander wel.

Een omheining niet hoger dan 1 m. is vergunningsvrij, hoger niet meer (tenzij je aan andere voorwaarden voldoet die niet bij een weiland horen)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:03

Vergunning??? Voor hekwerk??? Ik geloof iet dat ze dat kennen hier in Emmer-Compascu-um :D

Hier eten ze weldegelijk van het stro :j Vaak zelfs al voordat ze het hooi op hebben. Dus blijkbaar is er toch iets aantrekkelijks aan.
Maar als je inderdaad een exceempaard hebt kan ik me indenken dat je dan heel voorzichtig bent :j

Ik heb geen idee wat Graszaad hooi zou zijn in vergelijk met het oudere onbemeste wat je nu voert, maar wat ik "begrijp" uit wat ik gelezen heb, is dat er echt zowat niks inzit.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:58

Ik heb een vraag aan de mensen die onbeperkt hooi geven.
Ik voer ook onbeperkt hooi en dat bevalt erg goed. De paarden zijn rustiger en nemen een hap lopen hier weer heen, dan daar weer heen. Ze gaan even slapen, terwijl het net en de hooibak nog vol met hooi zit.
Nu het nadeel: Ze laten het laatste beetje altijd staan. Vooral als het hooi nat is geregend vinden ze het niet zo lekker meer en wachten ze totdat er een nieuwe lading hooi komt, ookal leg ik het 'oude' hooi bovenop, ze laten een gedeelte staan of nemen een hap er valt wat op de grond en dat wordt vertrapt.
Ik moet dan best wat hooi weggooien. Zo'n kruiwagen elke 5 dagen.
Ze krijgen hooi in hooinetten en in een bak met een rooster erop.
Ik geef nu een week minder hooi, zodat ze alles opeten en dat gaat goed, omdat ze nu echt alles opeten. Alleen schrokken ze alles naar binnen, totdat het op is en gaan dan staan wachten totdat ze nieuwe krijgen.

Ik voer het liefst onbeperkt, omdat ze dan veel rustiger zijn, maar vind het zo'n zonde dat ik dan zoveel weg moet gooien.
Hebben jullie dit probleem ook?

(ik voer trouwens 3 x per dag hooi, s'morgens om half 7, 's avonds om half 6 en 's avonds rond 12 uur. Vaker voeren kan niet, omdat ik 4 hele dagen in de week werk)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:07

ja soppen wordt hier ook minder wanneer de paarden minder hooi krijgen. Dan gaat echt alles op. Een paar paginas terug stond hier een link naar een site waarop een blauwe voerton stond met daaronder een hooinet. zo houd je het hooi wel mooi droog en het lijkt me ook makkelijker vullen dan alleen de hooinetten.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:32

Ik heb een 1000 l. vat omgetovert tot voerbak. het verlies is nihil en ze krijgen momenteel 2x per dag hooi ('s ochtens en 's avonds rond 20.00 u) ze gaan 's middags (ca 17.00 u) de wei op. Zodra het gras minder wordt krijgen ze smiddags ook hooi.

Soms ligt er nog een bodempje in en soms is het helemaal op!

Maarja, heb nog geen pp maar dat gaat er waarschijnlijk wel komen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:27

het hooi hangt bij mij in fijnmazige hooinetten, heel laag tegen de grond maar nét niet ertegen.
zelfs wat natgeregend is eten ze mooi op.
ik voer onbeperkt, maar als er toch wat te veel overblijft in de netten, geef ik een dag of wat iets minder hooi, zodat ze het hele net eens leegeten.
dat werkt hier prima :j

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:30

Dinopino schreef:
ja soppen wordt hier ook minder wanneer de paarden minder hooi krijgen. Dan gaat echt alles op. Een paar paginas terug stond hier een link naar een site waarop een blauwe voerton stond met daaronder een hooinet. zo houd je het hooi wel mooi droog en het lijkt me ook makkelijker vullen dan alleen de hooinetten.

Kan iemand mij helpen aan die link?

Alvast bedankt!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:43

ik probeer ook zo te voeren dat ze het net wel of net niet op hebben. Maar ik voer 3x per dag (en dan tussendoor nog een paar uur weidegang) omdat ze anders erg dik worden. Nu hebben ze in elk geval 's avonds een paar uur even vasten, en 's nachts afhankelijk van hoeveel honger ze hadden en of ze alles vlug op hebben, of het rustiger aan doen. Gisterochtend was alles schoon op, vanmorgen stonden ze nog restjes te eten om half negen. Als ik te veel geef en het regent nat, eten ze het liever ook niet meer op. Vooral het hooi in de omheiningsruif blijft dan wel eens over. Dat haal ik er dan uit en gooi het in de bakken zodat ze dat als eerste weer opeten als ze 's middags uit de wei komen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:46

maar wanneer je zegt dat je onbeperkt hooi voert moet er toch ook hooi overblijven. Anders hebben ze toch geen onbeperkt toegang tot hooi.

clevertje ik heb effe zitten te zoeken maar kan het nu ook niet terugvinden, weet ik niet meer zeker of het wel dit forum was. sorry

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:51

ik voer dus ook niet onbeperkt, maar wel bijna onbeperkt ;) vanwege te dik worden van 3 van de 4 dieren bij onbeperkt voeren.

Je kunt onbeperkt voeren dat er altijd veel overblijft, wat je weer aanvult (of gewoon zo'n grote baal in 1 keer in het land zetten wat ook gebeurd) of je kunt onbeperkt voeren dat ze zo rond de volgende voerbeurt nog net wat restjes over hebben.

Mijn ervaring met "onbeperkt" voeren, is dat je bij grote hoeveelheden en ruim overschot, veel meer afval krijgt, dan wanneer je precies genoeg voert. Dan zijn ze meer gemotiveerd om ook het natte hooi netjes op te eten, of ook even het hooi wat naast de bak is gevallen en nog eetbaar is.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:15

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:46

Hier dus hetzelfde. Onbeperk hooi worden ze te dik van, en te lui van ;) Plus teveel wat naar de mesthoop kan.
Daarom krijgen ze dus beperkt hooi in fijnmazige hooinetten en onbeperkt stro.
Zo hebben ze toch onbeperkt ruwvoer en worden ze niet te dik ;)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:00

Zo een ton wil ik ook al een tijdje maken, maar ik vraag me alleen af hoe je zo iets op een stevige manier in de weide kan zetten. Bij voorkeur iets wat dan ook nog verplaatst kan worden. De weide is niet van mij, en kan dus geen verharding rond de hooinetten hangen. Bijkomend krijgen ze vaak maar een stukje van de weide en wil ik dus de hooiton met hun mee kunnen verplaatsen.