Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:12

@Russel,
Ik heb vanochtend bij Kayleigh 1 zak erbij gegooid.
Hier heb ik dat ook hoor, dat die natte plek als een soort vlaai blijft liggen, Kayleigh sjouwt er gelukkig niet doorheen. Ik vind dit trouwens wel gemakkelijk te verwijderen, dit doe ik 1 x per dag.

@Jennyk,
Ik wil ook graag het adres. *D

aslo

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:49

Ik krijg morgen 36 zakken strokorrels (Bellinco) binnen. Ben bijna door het vlas heen en ben heel benieuwd, mn vwb onze ruin.
Combi van onze andere paardjes en vlas gaat eigenlijk erg goed, maar de ruin is zo'n viespeuk.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:08

Ik heb een beschrijving van het testen van veerle opgestuurd gekregen en zou hem door sturen naar jenny maar ik weet niet hoe dat moet(ik voel me nu wel heel erg dom!).
Jenny ik hoor het wel wanneer je alles binnen hebt dan kunnen we wat afspreken,Veerle wil evt. ook wel naar jouw toekomen om ons te helpen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:36

Nergens om hoor maar volgens mij zijn ik en Veerle uitgesloten van het testen!

imker schreef:
Is eventueel ook een optie.

Wat dan óók nog zou kunnen, is dat we de spullen op een centrale plaats bijeenbrengen of opsturen naar één bokker, desnoods zonder afzender op de verpakking, die dan onafhankelijk de producten naast elkaar test.
Ik stel dan iig voor dat Diana en ik de test niet uit mogen voeren. Het best zou een koppel de test uit kunnen voeren, zodat geen twijfel bestaat over de uitvoering hiervan.
De opzet van de absorptietest heb ik al op papier staan en ik wil, indien de uitvoerder van de test vragen heeft, mijn gegevens delen/uit handen geven.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:51

Russel, ik heb nog een afgeronde stal voor je. Die kun je straks even uit het updatetopic plukken, daar staat een compleet lijstje in van het verbruik en aantal dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:50

russel schreef:
De actuele lijst:

Korrel verbruikers lijst gemaakt op 11/03/2009

Veerle: Paarden overdag buiten.

Ecobodem: Stalbewoner een gemiddeld paard. Stal 3x3.
10.12.2008 gestart met 6 zakken à 20 kg.
88 dagen 10 zakken à 20 kg. en 4 zakken à 15kg.

Strovan: Stalbewoner een vies paard. Stal 3x3.
10.12.2008 gestart met 6 zakken à 20 kg.
88 dagen 16 zakken.
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Diana: Paarden staan binnen. Komen er alleen uit om te rijden.

Ecobodem: Stalbewoner, Helianthe vies paard. Stal 2,5 x 3.
04.03.09 gestart met 5 zakken à gem. 17kg.

Ecobodem: Stalbewoner, Kayleigh net paard. Stal 3x3.
03.02.2009 gestart met 7 zakken à gem. 17kg.
33 dagen 10 zakken .
36 dagen 11 zakken.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Fitzroy: Paarden momenteel weinig buiten ivm gesteldheid bodem. Stallen zijn 3,5 x 3.

Oude Top korrel à 20 kg. Box 1: Stalbewoner een echte smeerlap
28.02.09 gestart met 5 zakken.

Oude Top korrel à 20 kg. Box 2: Stalbewoner ook een viespeuk
07.03.2009 gestart met 5 zakken.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Jannepauli: Paarden buiten van 08:00-19:00 ( paddock en weide) Stallen zijn 3,5 x 3.20.

Strovan: Stalbewoner, Pauli (een gemiddeld schoon paard maar plast/poept heel veel, meer dan 'normale' paarden.)
05.02.09 gestart met 6 zakken à 20 kg.
31 dagen 9 zakken.

Strovan: Stalbewoner, Fryske is de smeerpoets, mest weinig maar maakt dagelijks een duinlandschap van haar bodem.
05.02.09 gestart met 6 zakken à 20 kg.
31 dagen 8 zakken.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Jennyk: Paarden van 7.15 – 20.00 buiten. Stallen 3 x 3.
Dolsma (Horseflax): Stalbewoner, Creamer (nette pony)

11.02.2009 gestart met 4 zakken à 20 kg.
25 dagen en 6 zakken (ter vergelijk, 2zakken meer dan met Top korrel op dezelfde dag)

Top groene korrels à 15 kg. : Larouscha (nette pony)
10.01.2009 gestart met 5 zakken à 15 kg, nw.bij te strooien Dolsma zakken à 20kg.
57 dagen en 6,5 zakken totaal 105 kg. korrels

Russel: Paard staat de hele dag buiten
Ecobodem: Stalbewoner een vies paard.
28-02-09 begonnen met 7 zakken korrels à 15 kg.
8 dagen 8 zakken
11 dagen 10 zakken.

Dobbel:
Ecobodem.: Stal 1: een vieze merrie (3x3)
04-03-09 gestart met 7 zakken à 15 kg.

Ecobodem: Stal 2: een nette hengst (3x3)
04-03-09 gestart met 7 zakken à 15 kg.

Ecobodem: Stal 3: shetlander (2x2,5)
07-03-09 gestart met 3 zakken a 15 kg.

Ecobodem: Stal 4: 1,5jarige (wordt september 2) (2.90x2.90)
07-03-09 gestart met 6 zakken a 15 kg.

Paars: Paarden van 8.30 – 18.00 buiten Stal 3 x 3.30.
Ruin, netjes in de box.
Dolsma (Horseflax)
138 dagen (4maart) 39 zakken à 20 kg.
Paars gebruikt standaard 2 zakken korrels per week. Va 4 maart wordt dit niet meer doorgegeven, vandaar dat de datum er nu bij wordt gezet, kan iedereen uitrekenen hoeveel
zakken er in de stal zijn verbruikt.
Vonnie: Paard staat halve dagen buiten, bij echt slecht weer hele dag binnen.
Ecobodem : Stalbewoner Tjalko
15-02-2009 begonnen met 7 zakken
21 dagen 8 zakken à 15 kg.

“Afgeronde stallen” :

Diana (Helianthe) 7 weken 12 zakken Ecobodem (204 kg. korrels)
(paarden binnen)
Eindconclusie: 12 zakken x € 5,45 (incl) = € 65,40 : 7 = € 9,34 per week : 7 = € 1,33 per dag.

Imker (Achilles) 8,5 weken 16 zakken Ecobodem (290 kg. korrels)
(paard overdag buiten)

Fitzroy 10 weken 14 zakken “oude” Top (280 kg. korrels)
(paard weinig buiten)
Eindconclusie: 14 zakken a 20kg. a € 6,- = € 84,- tegen 30 balen stro a € 4,- = € 120,-.

Fitzroy 9 weken 13 zakken “oude” Top (260 kg. korrels)
(paard weinig buiten)
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Het nieuwe lijstje.

voor de duidelijkheid is de update

Russel 2 zakken erbij
Diana1 1 zak erbij

Ik hoop dat ik het goed gedaan heb, anders hoor ik het wel. ;)

Update-tje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:34

Is er eigenlijk al eens iemand geweest die de Crushed tarwekorrrels van Zeoliet heeft geprobeerd (zonder zeoliet erin overigens).
Deze kosten nog geen 5 euro per zak van 15 kilo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:52

Net de stal van Boon eens goed aangepakt, er kwam toch wel al een lucht af en de bodem was een erg natte koek geworden.
Na 2 flinke kruiwagens mest + mot ligt er nog een laag van 15 cm in die nog goed is alhoewel die ook al wel donker en iets plakkerig is.
Vandaag dus 2 zakken 'vers' erbij :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:25

Russel, in het fototopic heb ik de laatste update en de afsluiting van de Ecostal staan. Die kun je dan ook plakken/knippen in de lijst, zodat deze bij de afgeronde stallen komt te staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:25

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:36

Mooi verslag veerle!!
Ik doe alleen qel wat langer dan 5 minuten over het uitmesten,komt waarschijnlijk omdat mijn stallen gebruikt worden als inloop stallen en daardoor de mest erdoor gelopen wordt(en ik een pietje precies ben wat kleine drollen verwijderen betreft).

Dubbel dun: ik heb al in je toppic gereageert.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:49

DD, waarschijnlijk gaat dat nog gebeuren, ik weet alleen nog niet exact hoe/wat/wanneer.

Dank voor de complimenten :D .

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:53

Moderatoropmerking:
Weer zijn diverse berichten verwijderd, offtopic berichten, zoals meldingen over gestuurde of te sturen PB's.

Daarnaast wil ik men vragen elkaar met rust te laten wanneer men het niet met elkaar kan vinden en/of andere bezwaren hebt tegenover andere gebruikers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:02

Het verslagje is duidelijk. Dank!

Ik lees 14 zaken totaal voor Ecobodem. Maar eerder lees ik dat je 6 zakken van 20 kg bent begonnen, daarna is ecobodem overgegaan op 15 kg, dus 6 x 20 kg en 8 x 15 kg, beinvloed dat niet je prijsschema? Waren de zakken van 20 kg niet duurder??

Ik heb de 15 kg zakken en ik moet zeggen dat ik deze zakken heel taai vind om open te snijden, moet er flink moeite voor doen.

Wel jammer dat koolzaad en stro nu door elkaar zijn gegaan, zou dat ook het effect hebben kunnen beïnvloeden?

Je kostenplaatje voor arbeidsloon vind ik wel grappig, zou er iemand zijn die daar naar kijkt? De meeste pensionstallen doen ook maar 5 minuten met uitmesten, de rest wordt verstopt onder dat dunnen laagje verse stro :D }>

Toch knap dat je zoveel dagen er mee hebt kunnen doen. Was het overigens een ruin of een merrie die er op stond? Zal ik wel over heen gelezen hebben, maar ik merk dat dat best verschil maakt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:18

@ Russel, het waren 10 zakken van 20kg en 4 van 15. Qua prijsverschil is dat nihil.
De 15kgzakken werp ik met de korte kant eerst de stal in (snappie?) dan scheurt de dichtgesmolten naad open en kun je makkelijk strooien.

Ik denk dat het gebruik van 2 producten door elkaar geen positieve invloed heeft gehad op het experiment, echter ligt dat niet bij/aan mij. Helaas is het niet anders en desondanks heeft de bodem zich lang kranig gehouden.

Het kostenplaatje mbt arbeidsloon zou zeker interessant zijn, voor bijv. stoeterijen en handelsstallen, aangezien deze vaak personeel hebben, wat betaald wordt. Voor ons als particulier is het minder van toepassing, maar dáárvoor kun je dan het best alleen naar de uren kijken en niet naar het geld.

Er stond een merrie op met 'normaal' stalgedrag, dus niet extreem vies (zoals in de Strovanstal).

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:45

Help, dilemma...

Ik heb nu bijna 2 weken strokorrel in de box (paard bijna permanent op stal, redelijke schone merrie). Ik zit een beetje in dubio... Ik heb overmorgen 2 weken geleden 5 zakken Strovan erin gegooid, veel water, dus praktisch alles uiteengevallen. Eerste week was het super, ik spitte het helemaal om want het was mooi droog. Toen was ik het weekend weg en heeft mijn stalgenoot de mest eruit gehaald. Direct na het weekend spitte ik de boel weer door elkaar omdat ik de bodem graag luchtig houd, maar dat ging niet goed meer, het ging ook wat ruiken naar lichte urinelucht. Helaas. Pas gisteren -woensdag- heb ik een zak erbij gegooid. Misschien wat laat... zunig he.... Vanavond dacht ik wat moet ik nou met die bodem. Echt een natte plek heb ik nog niet, maar wel een wat vastere onderbodem. Ik vraag me af wanneer ik de onderbodem eruit moet halen, pas als die zompig wordt of al eerder, en wanneer ik nou exact een nieuwe zak erbij moet gooien. Het is nu best een goede laag om op te liggen, voordeel van de vastere onderbodem is dat hij niet opzij gelopen wordt. Maar ik had wel verwacht dat de complete bodem langer mooi mul zou blijven. Het 'opzij gooien van natte deel om te drogen' dat lukt mij niet. De onderbodem is in zijn geheel wat vast, licht vochtig, 1 geheel. Als ik dat naar boven haal en opzij gooi stinkt het naar urine/ammoniak, en dat vind ik niet prettig in de stal. De lucht blijft ook te lang hangen, enkele uren paard naar buiten is dan niet voldoende om die lucht weg te laten trekken.

Vanavond heb ik het anders gedaan:
netjes de mest eruit en enkel met de mestvork de losse bovenlaag wat doorgewerkt, zonder de vaste onderlaag te raken, en rechtgeharkt. Is dit nu wijsheid? Wanneer moet ik nu iets nats eruit halen? Wanneer ben je TE zuinig bezig?

(Resumerend is het afgelopen weekend, dus na een volle week, 'omgeslagen'. Het zou ook nog kunnen dat, omdat het in die dagen niet omgewoeld is door mij, de bodem eigenlijk 'verpest' is en vaster is geworden dan hij was geworden als ik wel thuis was geweest en hem was blijven omwoelen. Ofwel is het gewoon een logische onwikkeling na een week. Ik weet het niet...?)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:31

De bodem wordt vaster naarmate hij er langer in ligt. Als je dit niet wilt moet je hem dieper loshalen.
Ik laat juist de 'koek' liggen omdat mijn merrie anders alles naar achteren schraapt.
Alleen als de natte plekken boven komen haal ik ze weg.

In hoeverre een vast bodem minder vocht opneemt en een losgehaalde box langer 'schoon' blijft is een goede vraag eigenlijk :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:38

Ik ga met DD mee: indien je een koek krijgt als onderlaag: laten liggen.
Zo lang het gaat, houd ik de bodem luchtig, maar op een gegeven moment koekt hij en dat moet je dan zoveel mogelijk intact laten.
Als het dadelijk echt verzadigd is, en dat merk je meteen, dan haal je alleen de natte plek weg.

Volgens mij had ik al eerder iets geopperd: beter te vróeg bijstrooien, dan te laat....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:37

Ik ben er nog niet uit wat handiger is. Ik maak nu de koek gelijk los, omdat het dan naar mijn idee veel luchtiger blijft. In het begin zijn het nl. gewoon aangestampte goede strokorrels en dan is het alleen maar fijner om ze los te werken.
Op het moment dat er ook urine door komt te zitten is het een ander verhaal.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:45

@ Fitzroy,
Ik doe het ook zo..de bodem woel ik elke dag los, blijft het naar mijn idee langer goed dan wanneer je er een koek van hebt.
Ieder zijn manier natuurlijk. Het is maar net wat je zelf de juiste manier vindt. Dit geldt ook voor het weghalen van de natte plek.
Bij Kayleigh haal ik elke dag een soort van vlaai weg. Ligt er nu 39 dagen in en is als nieuw. Bij Helianthe heb ik gisteren na 9 dg het eerste natte plekje weggehaald. Een kwart krui. Verslag is bijgewerkt op mijn site.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:58

Ik ga straks ook lostrekken, ik heb gemerkt dat de koeken hard zijn en dat er dan harde stukken in de bodem ontstaan.

Ik ben nog steeds bezig het voorste deel van zijn stal bewerkbaar te houden en dus ook zuinig met uitmesten te houden.

Dat is echt moeilijk. Hij poept onder het eten meteen al als hij binnenkomt en gaat er natuurlijk instaan, 5 cm naar achteren lopen en hij staat er op, dan vrij snel er na plassen en er natuurlijk ook in gaan staan. Doordat de stromot zo een vaste substantie is koekt het meteen en als ik uitmest dan heb ik dus een half volle kruiwagen met koeken, daarna nog de mest verder van de stal. Ik heb dus gemerkt dat de urinedampen komen van het voorste stuk omdat hij er dan in staat. Vlas werkt beter met urine dan de stromot. Mest weer beter met stromot. Beiden mengen is heel raar, dan lijkt het of de vlas gaat schimmelen, dus geen optie.

MIjn paard heeft een nieuwe methode ontdekt, merk ik de laatste dagen. Voorin Cafetaria met wc, achterin huiskamer met bedstede. :D

Ik ga zo het topic helemaal lezen en ik zal dan even updaten, gisteren geen tijd gehad voor internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:59

De volgende lading die besteld gaat worden met ecolyt, die zijn toch met die ammoniakbindende stoffen? Daarvan wil ik wel een 1/3 pallet delen, misschien is dat een optie voor mij.

Dus ik hoor het wel als er iemand mee wil doen.

Even vraagje aan iedereen, hoe dik is jullie motbodem in cm's?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:08

russel schreef:
Beiden mengen is heel raar, dan lijkt het of de vlas gaat schimmelen, dus geen optie.
De eerste stal van Boon was een mengsel van achtergebleven vlas met Dolsma korrels.
Dat was een laag van 20/25 cm. Die heeft er 4 weken in gelegen zonder dat ik er noemenswaardig iets uithaalde ( op de mest na dan :D )
Ik heb niets gemerkt van schimmelen van het vlas, wél dat het fijne mot wat aan de vlasjes ging kleven.

Als de bodem dunner wordt als 15 cm gooi ik er 1 a 2 zakken bij. Nu is hij dus weer 20/25 cm dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:10

Jouw bodem is veel dikker, ik moet er misschien wel de rest van de zakken er in gooien.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:18

Citaat:
ecolyt, die zijn toch met die ammoniakbindende stoffen

Ecolyt? Ik denk dat je Zeolite bedoelde?

Zeolite heeft momenteel wel strokorrels beschikbaar maar zonder ammoniakbindende stof.
De korrel met ammoniakbindende stof heet Zeopellet is volgens mij nog niet leverbaar ( pas in April dacht ik), en bestaat uit 85% tarwestro(chopped/crushed) en 15% Zeofarm Stable.